Het is nu za nov 25, 2017 7:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tandloze rat ?
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 7:41 pm 

Heb hier een opvanger waarvan de tanden schots en scheef staan.
De ondertanden groeien scheef naar buiten, de boventanden groeien daardoor ook door.
Gevolg te lange boventanden en te lange scheefgroeiende ondertanden.

Drie weken geleden is de hele boel netjes bijgeslepen, maar nu na krap 3 weken is het weer een chaos. Ze gaat morgen weer naar de da.
Betekent weer een roesje en 20.00 euro armer.
Geeft allemaal niks, maar om dit nu om de 3 weken te laten doen
Denk dat het arme beestje dit ook niet prettig vind. :confused:

Ik heb wel ratjes gehad waar 1 boven of ondertand getrokken moest.
Daar duurde het toch meestal 5/6 weekjes voordat de tand die daarboven of onder doorgroeide geslepen hoefde te worden.

Heeft er dus iemand ervaring met ratjes die geen boven en ondertanden meer hadden.
Het zou dus betekenen dat ze geweekt voer en papjes moet eten.

Groetjes Ineke

Profiel  

Berichttitel: Re: Tandloze rat ?
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 8:07 pm 

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me niet echt handig om dat dan te gelijk te doen..? :weetniet:

Succes der mee

† Lieve Pieter, Tommie, Tazje, Kip, Frutsel, Knorretje, Fis, Madelief, Parel, Perzik en Druif ik hou nog steeds van jullie! †

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 8:25 pm 

Geen ervaring mee ook, maar de huidige situatie is toch ook niet handig zo te lezen. Succes ermee in elk geval.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 10:04 pm 

Geen ervaring met trekken, maar heb hier een dame zitten die ook scheefgroeiende ondertanden heeft. Mijn vaste DA wilde haar ook de 4 tanden trekken, maar ik heb dit steeds geweigerd. Mijn mening is dat ze dan niet echt een rat kan zijn, het is tenslotte toch een knaagdier. Om telkens met papjes en geweekt voer te gaan zitten knoeien lijkt me ook niet prettig. Aan de andere kant is het voor de rat idd ook niet fijn om steeds een roesje te krijgen om te slijpen, maar mijn dame was ook heel snel weer uit en kon er weer een week of 4 tegen. Op 1 of andere manier is er 1 ondertand weer redelijk recht gaan staan, waardoor ze zelf haar tanden vrij recht afslijt. Nu ga ik 1x in de 3 a 4 weken naar de DA om de ondertanden te laten knippen. 1x in de 2 maanden krijgt ze wel weer een roesje om te slijpen, omdat de boventanden dan zo scherp zijn dat ze wondjes in haar mond krijgt. Ik heb het niet zo 'druk' met mijn 3 dames, jij hebt toch een opvang als ik het goed heb? dan kan ik me voorstellen dat je niet elke 3 weken naar de DA kan om de tanden te laten doen...
Heel verhaal, maar sterkte met haar...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 10:31 pm 
Moderator

Werkt knippen niet? Bij mijn (vroeger) konijn moesten de tanden ook wel eens ingekort worden, maar dat ging gewoon met een kniptang. Wel voorzichtig uiteraard en één voor één. Beest leek er geen last of ongemak van te hebben (het knippen dus) en kon er weer een flinke tijd tegenaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 1:07 am 
Kimmie schreef:
Geen ervaring met trekken, maar heb hier een dame zitten die ook scheefgroeiende ondertanden heeft. Mijn vaste DA wilde haar ook de 4 tanden trekken, maar ik heb dit steeds geweigerd. Mijn mening is dat ze dan niet echt een rat kan zijn, het is tenslotte toch een knaagdier. Om telkens met papjes en geweekt voer te gaan zitten knoeien lijkt me ook niet prettig. Aan de andere kant is het voor de rat idd ook niet fijn om steeds een roesje te krijgen om te slijpen, maar mijn dame was ook heel snel weer uit en kon er weer een week of 4 tegen. Op 1 of andere manier is er 1 ondertand weer redelijk recht gaan staan, waardoor ze zelf haar tanden vrij recht afslijt. Nu ga ik 1x in de 3 a 4 weken naar de DA om de ondertanden te laten knippen. 1x in de 2 maanden krijgt ze wel weer een roesje om te slijpen, omdat de boventanden dan zo scherp zijn dat ze wondjes in haar mond krijgt. Ik heb het niet zo 'druk' met mijn 3 dames, jij hebt toch een opvang als ik het goed heb? dan kan ik me voorstellen dat je niet elke 3 weken naar de DA kan om de tanden te laten doen...
Heel verhaal, maar sterkte met haar...

1 keer in de 3 weken naar de da is geen probleem, ik zit er gemiddeld 3 keer in de week :confused:
Voor het ratje vind ik het geen pretje elke 3 weken naar de da, en elke 3 weken 20.00 euro vind ik ook minder.

BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 1:12 am 

rattepa schreef:
Werkt knippen niet? Bij mijn (vroeger) konijn moesten de tanden ook wel eens ingekort worden, maar dat ging gewoon met een kniptang. Wel voorzichtig uiteraard en één voor één. Beest leek er geen last of ongemak van te hebben (het knippen dus) en kon er weer een flinke tijd tegenaan.

Vorige berichtje was ook van mij.

Met knippen heb je toch meer risico dat de tand splijt, hoe dat bij konijnen is weet ik niet.

Groetjes Ineke

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 10:36 am 
Ere-lid

Ik heb toch wel van een aantal ratten de tanden laten knippen en dat is altijd goed gegaan. Bij 1 moesten de tanden heel kort en die zijn wel onder een roesje afgeslepen. Bij haar is dat nog 2x gebeurt, daarna was het niet meer nodig.
Zonder tanden lijkt mij niet meer ratwaardig....
Knufje voor jou en haar!

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 7:14 pm 

Bij Iara is het knippen 1x misgegaan in de zin van deels afgeknapt. de DA wilde niet nog korter knippen omdat ze bang was dat de de tand dan zou gaan splijten. Daardoor moest ik na twee weken al weer terug naar de DA om opnieuw te knippen. Ik laat haar tanden sinds april vorig jaar knippen, toen ze er last van kreeg. Nu is Iara wel een heel relaxed meisje en laat iig niet merken dat ze gestresst is, maar ze weet het al precies als ik het vervoersbakje tevoorschijn haal, ze komt dan niet zo snel bij het deurtje :mrgreen: Ook krijgt ze van de DA een snoepje en een aai over de bol na afloop, om het een beetje goed te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 10:02 pm 

Hoe oud is het ratje in kwestie en is ze verder helemaal ok?

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 05, 2008 11:11 am 

Angela schreef:
Hoe oud is het ratje in kwestie en is ze verder helemaal ok?

Ze is tussen het jaar en anderhalf jaar,verder helemaal gezond.

Gisteren zijn de tandjes weer geslepen. Moet nu de komende 3 weken na gaan denken wat te doen.
Op een ander forum werd gezegd, dat als de tanden getrokken zijn het tandvlees in de loop ter tijd zo hard word dat ze er nog best mee kunnen eten.
Het grootste probleen vind ik het risico van het trekken van de tanden. Bij de tanden die ik tot nu toe bij ratjes heb laten trekken zat de tand meestal al enigzins los door een ontsteking.
Het trekken bij tanden die nog stevig vast zitten, is het risico er dat de kaak kapot gaat.

Groetjes Ineke

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2008 2:44 am 

En er is geen kans dat als het een aantal keer geknipt is dat het langzamer gaat? Moeilijk hoor, vooral als ze voor de rest gezond is en nog niet echt heel oud.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2008 12:35 pm 

Wat vreemd dat die tanden zo'n probleem zijn... waarom blijft dat niet kort door te knagen? Zou ze pijn hebben en daarom niet knagen? Het gewone standaard rattenvoer is bij de meeste ratten wel genoeg om de tanden kort te houden. Hier krijgen ze af en toe wilgentakjes uit het park hier vlakbij. Ook keiharde zelfgemaakte rattenkoekjes zijn goed voor de tandjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2008 12:48 pm 
Ere-lid

Soms groeien de tanden vanuit de kaak al scheef naar buiten, daar helpt knagen niks aan, en dat is bij dit meidje ook het geval.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 08, 2008 10:11 am 

Thnx, dat wist ik niet ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]