Het is nu zo dec 17, 2017 4:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 11, 2008 11:49 pm 
hallo
mijn rat mimi heeft onverwachts een nestje gekregen (zwanger gekregen zonder dat ik het wist vanuit de dierenwinkel) ze zijn op 25 maart geboren en alles ging goed het waren 12 mooie rittens hadden steeds goede melkbuikjes haalde ze elke dag eruit maar nu ik kom vandaag thuis en mimi rent altijd haar huisje uit en ik zie dat er 4 rittens dood zijn schrok me rot nu ben ik gaan kijken en zag dat ze allemaal bijna dood waren ze voelde erg koud aan heb ze gelijk opgewarmd ik wist niet wat ik moest doen ik denk dat ze al een paar dagen niet meer hebben gedronken bij mimi want ik dacht ik geef ze maar kattenmelk uit een pipet dus ik ging ze voeren en ze hadden zo een honger en kwamen een beetje bij alleen 1 niet hij ademde heel onregelmatig ik heb hem warm gehouden en geprobeerd melk te geven maar was echt te zwak hij is net 5 minuten geleden overleden nou weet ik niet wat ik moet doen mimi is erg mager geworden terwijl ik haar voldoende eten geef ook kattenmelk en brinta rijst enzo... ik denk dat ze geen melk meer heeft ik wil de kleintjes best voeden maar ik weet niet wat ik moet geven en hoeveel en hoe vaak PLEASE help me ik had ergens gelezen dat ik koffiemelk moest geven met eiwit dus me man is net naar de tankstation gegaan en heeft eieren en koffiemelk gehaald moet ik dat geven of doe ik het dan fout ik zal me email adres erbij zetten misschien wil iemand mij helpen mijn email is michelleberg30@hotmail.com alvast bedankt michelle

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 2:00 am 

Ze zijn nu dus twee weken? Dat betekent wel dat ze als het goed is nu ook gaan beginnen zelf te eten, wat hun kansen al een stuk beter maakt.

Ik zou in ieder geval aanraden morgen even met het spul naar de dierenarts te gaan. Het is erg vreemd dat het na twee weken ineens mis gaat, het zou goed kunnen dat mams iets onder de leden heeft, en misschien de kleintjes ook wel.

Wat voeding betreft, de dierenarts kan je krachtvoeding meegeven, een poedertje waar je een papje van kunt maken voor zowel moeder als rittens.
Je kunt ook bij de dierenwinkel een busje lactol, poedermelk voor jonge dieren, halen. En bij de supermarkt bambix volkoren groeipap. Samen is dat een goeie basis voor een papje, waar je ook nog honing door kunt doen. Warm geven.

Ze moeten ook altijd droogvoer tot hun beschikking hebben, speciaal voor ratten.
Verder hebben zogende moeders en jonge rittens veel verse groente nodig, vooral groene groente, boerenkool is het best. Daarnaast kun je fruit geven, brood, pasta, rijst, en elke dag een bron van eiwit, dat papje, gekookt of gebakken ei, gevogelte, vis, yoghurt etc.
Babyhapjes (maaltijden, niet met rund of varken) zijn gezond en makkelijk.

Ik duim dat de kleintjes het redden, beterschap!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 2:03 am 

je kunt ze op zich vannacht wel wat koffiemelk met eiwit geven als je niks anders in huis hebt trouwens.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 2:46 am 
ja dank je wel vor de reacties ik heb ze net koffiemelk met eiwit gegeven en ze zijn al iets warmer en wat levendiger ik heb mimi ook wat gegeven ervan zal morgen ochtend nog een keer wat geven als ze nog niet heeft gevoed ik hou jullie op de hoogte x michelle

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 10:20 am 

Wat raar ineens en wat schrikken zeg. In de eerste dagen gebeuren dit soort dingen nog wel eens, na twee weken verwacht je dat niet meer. Heb niets toe te voegen aan de adviezen van Rian, maar ik duim dat alles goed gaat met mams en kroost.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 10:23 am 

Ik hoop dat alles goed komt.

Sweety ( ...?? - 07-03-08), rust zacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 10:28 am 
Ere-lid

Hoe is het nu? Evt zouden de rittens naar hier kunnen, ik heb een zogend mamsje met rittens van 3 weken.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 11:31 am 
hallo allemaal

ze leven nog en ben nog bezig om melk te geven ik zag dat ze ook wat van het gewone voer aten dus misschien komt het nog goed ik begrijp er ook niks van zo gek inene 6 rittens dood achter elkaar ik denk echt dat mimi te weinig melk heeft ze is ook heel druk komt iedere keer het huisje uit rennen zodra ze iets hoort ik probeer het even met jullie adviezen en anders zou ik ze toch echt moeten onder brengen jullie horen het van me hou jullie zeker op de hoogte michelle

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 11:33 am 

Ik weet niet waar je woont, maar Jolanda die hierboven postte dat zij een zogend moedertje heeft zitten, heeft een rattenopvang in Duiven bij Arnhem. Succes ermee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 11:47 am 
Ere-lid

Ik denk dat je nog om de 3 á 4 uur (mss wel vaker zelfs als ze ondervoed zijn, maar geef dan niet teveel per voedingsbeurt) moet voeden, als ze weer voldoende op krachten zijn kun je proberen of ze uit een papabakje willen eten.
Zorgt de mams nog wel voor hen? Zo niet, vergeet dan niet ook hun buikjes te masseren!

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 2:48 pm 

Succes en ik duim voor de rittens!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 12, 2008 8:30 pm 
hoi allemaal

het gaa nog steeds goed ik geef ze af en toe wat soja melk met eiwit ik heb zo een special flesje gekocht gaat veel beter deed het steeds met een spuitje wat een gedoe is dat zeg ik heb ze net ook een brinta papje gegeven en mimi heb ik ook gegeven best veel en zoals het er nu uit ziet drinken ze een beetje bij haar want toen ze net het huisje weer uit rende hing er een aan haar tepel laten we het hopen dat dat het is heb ook gelijk nog wat wishkas gehaald en vers fruit en wat boerenkool hoop echt dat het nu beter gaat en dat ze blijven leven ik hou jullie zeker op de hoogte groetjes michelle

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2008 1:16 pm 

Jeetje wat een gedoe :( koop je ratjes maar voortaan niet meer in de dierenwinkel, je ziet wat er van komt... succes met de rittens! Ben je inmiddels al naar de dierenarts geweest? Dat lijkt mij toch wel erg belangrijk!! In ieder geval is het goed dat je hier om hulp hebt gevraagd :thumbsup: op watvoor bodembedekking zitten mama en de rittens? Als mama een goed nest heeft blijven de rittens ook beter warm.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2008 4:00 pm 

Ik weet niet in welke plaats je woont, zit er een opvang in de buurt? Dan zou ik toch even overleggen met ze, want ik neem ook aan dat je ze niet allemaal zelf houdt?

SOK Shop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2008 6:43 pm 

Denise schreef:
Ik weet niet in welke plaats je woont, zit er een opvang in de buurt? Dan zou ik toch even overleggen met ze, want ik neem ook aan dat je ze niet allemaal zelf houdt?

Misschien houdt ze een geslacht zelf en heeft ze al toekomstige slaafjes voor de anderen....

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]