Het is nu do nov 23, 2017 10:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: was de paring succesvol?
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 3:17 am 

Hallo,

ik lees al een tijdje mee over bepaalde dingen, maar had nu zelf een vraagje:
ik heb 2 ratjes laten paren, en ik weet dat wanneer het gelukt is er een propje moet zijn in de vagina van de vrouw, maar deze heb ik niet gezien. weet ik dan nu zeker of het gelukt is ja of nee? ik heb de man en vrouw wel gezien dat het gebeurde.

nog even wat puntjes zodat jullie niet denken dat dit een plezier nestje is ect:
ik ben al heel lang bezig goeie ratjes te krijgen, allebei met stamboom uit hele goeie lijnen, ze komen allebei van een rattery af waar er goed word gezorgd dat ze altijd alleen maar verder kweken met de ratjes die het oudst worden en zo min mogelijke ziektes vertonen (zoals kanker). ze hebben allebei een leuk karakter! worden veel gehanteerd, en dat zal ook met de jongen gebeuren.
ik heb al genoeg huisjes gevonden die een ratje zouden willen, en ik heb alles al klaar staan (zoals een duna bak).
dus ik hoop geen negatieve antwoorden te krijgen, alleen maar antwoorden die ik echt nodig heb.

als laatste, heeft iemand nog ook gewoon tips voor mij die onmisbaar zijn?

alvast bedankt!
groetjes Yanni

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 10:26 am 
Moderator

Volgens mij is zo'n propje niet altijd/bijna nooit te zien.

Je weet of de dekking succesvol is geweest door haar dagelijks te wegen rond dezelfde tijd en merkt dat ze aankomt en als ze nu niet meer flapperig wordt eens in de 4 a 5 dagen. Na een tijd merk je ook dat haar buik dikker wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 12:14 pm 

Ik heb die prop ook nog nooit gezien. De enige manier waarop je zeker weet of de dekking gelukt is, is afwachten tot de kleintjes er zijn... Uiteraard kun je ook wegen en kijken of ze flapperig wordt. Maar soms zie je het echt pas op het allerlaatst (mijn Pixie was zwanger van 18 en de eerste 2 weken dacht ik dat de dekking niet gelukt was!)

Ik heb een artikel geschreven over nestjes, die kan ik je wel ff sturen als je mij je emailadres mailt of pm-t. Als je specifiekere vragen hebt hoor ik het graag.
De belangrijkste tip: goed voeren!! Véél te vaak zie je rittens die gewoon niet genoeg hebben gekregen.

Ben ook wel benieuwd naar je fokplannen, is dit éénmalig of wil je een rattery beginnen? En van welke fokkers komen je ratjes en hoe oud zijn ze? Wat verwacht je in het nestje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 1:34 pm 

bedankt voor de antwoorden! me vriendin dacht ook al zoiets, maar vragen kan nooit kwaad natuurlijk!

dan nog kleine vraagjes waar ik zelf niet echt antwoord op kon vinden:
vanaf wanneer ga je echt zien dat ze aankomt (zien via de weegschaal). is dit pas na 2 weken wanneer ze echt dik word, of kan je eerder al wat zien?

en wanneer kan je het beste starten met extra bijvoeren?
papjes met katten melk aangevuld, wat zacht fruit.
wat raden jullie nog meer aan?

groetjes yanni

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 1:47 pm 

oja en natuurlijk vergeten bij te zetten dat ik eerst even ga kijken hoe het met dit nestje gaat worden voor ik echt serieus erover na ga denken of ik meer wil ja of nee.
word gelukkig goed geholpen door me vriendin, daar gebeurd het namelijk allemaal. later komen de mannetjes dan naar mij toe en zij houd de vrouwtjes onder haar hoede tot ze groot genoeg zijn.
zij heeft ook wel wat meer ervaring met zwangerschappen, ze heeft al meerdere nestjes van muisjes gehad en ook van degoe's.

zelfs als het fout zou gaan en er word een ratje afgestoten zou ze weten wat ze moet doen. ze heeft eens een keer een heel nestje degoe's moeten opvoeden die zonder moeder zaten (die was helaas in de dierenwinkel overleden). en daar leeft er nu nog steeds een van.

en als vriendin er op het moment van de bevalling niet bij is, hebben we altijd haar moeder die er dan kan zijn voor het geval dat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 4:05 pm 
Ere-lid

Ik zou geen papjes geven - je wilt haar niet vetmesten -, maar het voer rijker maken. Dit kan bv door katten/hondenvoer te geven en meer groente en fruit.

Overigens zet ik m'n vraagtekens bij
Citaat:
ze komen allebei van een rattery af waar er goed word gezorgd dat ze altijd alleen maar verder kweken met de ratjes die het oudst worden en zo min mogelijke ziektes vertonen (zoals kanker)
Je kunt nl niet alleen maar fokken met ratten die het oudst worden. Een vrouwtje zal toch minstens voor haar 1e levensjaar ingezet moeten worden, daarna is de kans op problematische zwangerschap en bevalling te groot.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 5:50 pm 

ik wou papjes aanmaken met kattenbrokken uit blik erdoor heen. en de papjes ook voor de kleintjes dadelijk.

en de vrouwtjes worden wel gewoon al jong ingezet, maar ze hebben een mannetje die al over de 3,5 jaar oud is en die werd ook nog steeds ingezet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 5:58 pm 

Ik ben wel benieuwd naar welke rattery dat is dan! :)

Faye

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 6:08 pm 

en de jonge vrouwtjes, komen dan van ouders die dan ook een hoge leeftijd gehaald hebben, en die komen ook weer van ouders met hoge leeftijd ect ect.
zo gaat het al 10 jaar door.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 6:10 pm 

@Mar,
het is een rattery zonder naam volgens mij? hij heet in ieder geval Jan Paul.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 6:20 pm 
Moderator

Een mannetje van 3,5 lijkt mij praktisch onvruchtbaar of gewoon veel te langzaam om een flapperig vrouwtje te kunnen dekken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 6:39 pm 

nou blijkbaar wel, want ze hebben er wel tijdje geleden nog een nest van gehad :P.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 7:50 pm 
Ere-lid

Zeggen ze. ;) Sorry, ervaring heeft geleerd om sommige dingen met een korreltje zout te nemen.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 7:58 pm 

Heeft de rattery toestemming gegeven voor fokken met deze ratjes ? En kun je de informatie die je nodig hebt daar niet halen ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 8:26 pm 

hoezo zou ik er niet mee mogen fokken van hun dan? lijkt mij wel dat het gewoon mag hoor?

en het zijn echt druk bezette mensen, want naast hun vele werk moeten ze nog een hele kelder vol dieren onderhouden. dus dan duurt het altijd een paar dagen voor ze antwoorden op mail. en ik dacht misschien dat hier ook mensen zijn die het vast wel zullen weten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]