Het is nu za nov 25, 2017 5:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rattery Amy
BerichtGeplaatst: wo feb 01, 2012 6:10 pm 

Ik ben bezit met het opzetten van een eigen rattery.
Het 1e nestje is nog niet gepland maar ik ben daar al wel mee bezig.
Ik ben ook lid van de fokkersverening Ratdebat.

Alle informatie betreft richtlijnen, planning enzo staan op mijn website:
http://www.ratteryamy.nl

De website is nog onder constructie dus er kunnen nog dingen aangepast worden.

Ik zou graag jullie mening over de site, en de rattery willen horen.
Tips, vragen, opmerkingen en commentaar alles is welkom.

Ik zal proberen alles hier zo goed mogelijk te beantwoorden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rattery Amy
BerichtGeplaatst: wo feb 01, 2012 6:23 pm 

Ziet er mooi uit!

kwam dit ff snel tegen
bij richtlijnen
Mannen worden vanaf 1 jaar ingezet mits ze een goede stamboom hebben en altijd gezond zijn gewest (geweest). Hoe ouder hoe beter.

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 01, 2012 9:01 pm 

Yay een rattery in gelderland! En de site ziet er goed uit. Je zou alleen bij --> rattery --> in de rattery, even de tekst naar links uitgelijnd moeten zetten, want nu staat het gelijk over de regel verspreid en dat is de rest van je site niet.

Dag liefste lieverds, Mica, Saar, Munch, Belle, Otto, Izzy, Faye, Abby, Hayleigh en Yeva

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 1:58 pm 

Deze kwam ik tegen in Reserveren:
De ratten mogen dus niet zomaar weggeven (weggegeven) of verkocht worden.
...ik doe niet aan ratten taxi's (één woord) voor mensen die ik niet persoonlijk ken.

Bij 'Rattery - het begin':
Waarom ik als klein meisje ratten als huisdier wou (wilde) weet ik niet meer
Voor deze naam heb ik besloten (gekozen) omdat ik mijn hele leven Amy al een hele mooi naam vind.

Bij Rattery - Richtlijnen
Als een reserveerder niet meer kan zorgen voor de ratten, worden deze herplaatst of teruggenomen door de rattery.

Zo, voor nu even klaar met muggenziften! ;)

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 5:20 pm 

Bedankt voor alle reacties zover, ik heb de dingen aangepast.
Ik ben ook nog aan het kijken kwa richtlijnen en regels wat ik belangrijk vind.

Vinden jullie het bezwaarlijk om een contract te tekenen en een vragenlijst te moeten invullen als je rittens wilt reserveren?
Ik weet dat het in de rattenwereld vaak als normaal word gezien dus mischien dat niemand hier er echt moeite mee heeft.
Maar zijn er ook mensen die denken van ik kies liever voor een andere rattery zonder zoveel regels en het moet zus en zo.
Of denk je juist ik vind het voor de hand liggend dat ik al die dingen moet doen en het hoort erbij.

Ik zit namelijk te twijfelen wel of geen contract. Ik zou dan wel de regels op de site zetten en een kopie van de regels meegeven maar zonder het officeel te ondertekenen. Ik zit er ook aan te denken om in plaats van een verplicht vragenformulier gewoon mensen eerst eens persoonlijk te spreken via skype, msn of per mail, het allemaal gewoon wat minder officeel maken. Ik ben bang dat het sommige mensen gewoon heel erg afschrikt.

Het is wel zo dat als mensen een contract ondertekenen ze zich waarschijnlijk meer verplicht voelen om aan de regels te voldoen. Maar ik wil ook uit kunnen gaan van de vertrouwen in de medemens, en ik denk dat als mensen het niet eens met de regels zijn ze niet bij mij zullen reserveren of als er wel een contract is het ook wel zullen verbreken.

Ik wil het dan ook voor nieuwkomers in de rattenwereld wat laagdrempeliger maken om naar een rattery te gaan inplaats van de dierenwinkel. Of denken jullie dat ik daar juist de foute mensen mee aan trek?

Ik zou graag jullie meningen hierover willen horen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 6:33 pm 
Ere-lid

Waar voel jij je goed bij?

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 10:42 pm 

Zoals Jolanda zegt? het gaat er om wat je denk en voelt en niet wat een eventuele reserveerder denkt.
Als ze het er niet mee eens zijn dan reserveren ze niet zo simpel is het. 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 03, 2012 11:48 am 

Aan de ene kant is een contract geen slecht idee. Dan heb je net wat meer poot om op te staan als er iets met de ratjes gebeurt. Dan kan ook informeel, een contract op een bierviltje is ook een contract. Moeten alleen wel handtekeningen op staan. Ik denk dat de kans groot is dat er mensen zijn waar je nooit meer wat van hoort als je het niet vastlegt.

Voor het nestje van mijn inmiddels overleden ratje Pepper, heb ik de nieuwe baasjes van de rittens ook een vragenlijst laten invullen en een contract laten tekenen. Die baasjes zaten overigens wel allemaal op dit forum, dus die kennen de procedures.

Maar het is inderdaad waar jij je goed bij voelt. Je moet alleen wel een hoop dingen overwegen.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 03, 2012 3:40 pm 

Ik vind een contract met richtlijnen wel een belangrijk iets. Natuurlijk kun je zelf de inhoud bepalen. Als puntje bij paaltje komt heb je (klinkt lullig maar is helaas zo) niet zoveel om op terug te vallen. Als jij via via hoort dat een rat er slecht bij zit, dan kun je wel naar je contract wijzen en een advocaat nemen, maar als de tegenpartij dan netjes reageert dat er wel goed voor gezorgd wordt dan kun je eigenlijk niets meer. Het is een middel om iets meer druk uit te kunnen oefenen in vervelende situaties. Wordt een situatie echt heel vervelend dan wordt het al heel moeilijk.

Maar rechtsgeldig wordt een zaak hiervan maken sowieso moeizaam. In NL is het namelijk zo dat als een ratje alleen in een hamsterkooi zit, op zaagsel maar met eten en drinken dan is het voor de wet goed.

Maar... ik vind het zelf belangrijk om mensen linkjes mee te geven, naar bijvoorbeeld dit forum. Eventueel een A-4 met ziektesymptomen en veel gemaakte diagnose fouten. Ik probeer ze dus wat meer mee te geven voor als ze problemen krijgen. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat mensen afhaken op het contractje of de aanvullende info... Over het algemeen wordt het goed ontvangen.

Een contractje en info maakt het net wat meer professioneler en voor mij wel het onderscheid tussen mensen die via MP gewoon ratjes weggeven en mensen die het iets professioneler aanpakken. Als je de grens wil verlagen, ga je dan ook buiten de bekende fora bijvoorbeeld op MP adverteren en informeren?

Wat betreft spreken via mail, dat is voor mij persoonlijk geen duidelijk beeld. Mensen kunnen zich via mail en op papier heeeeel anders voordoen en gewenste antwoorden geven. Alle mensen die via mij ratjes hebben gehad zijn op de koffie geweest en kennis komen maken voordat ik ratjes ben gaan meegeven. Ik heb ze dus allemaal minimaal 2 x gezien. :D

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 03, 2012 4:22 pm 

ik vind het al reserveerder bij een rattery (rootz) juist een prettig idee dat er goed wordt gecontroleerd. en goed vooruit word gekeken of je de juiste intenties hebt. en een goed idee hebt van de verzorging. Je wilt toch dat je beestjes goed terecht komen.

Ik werk zelf bij een knaagdierencentrum en wij plaatsen dus ook veel dieren. De dieren blijven eigendom van het KC. De mensen tekenen hier ook voor. Daardoor is het voor ons makkelijk om als wij horen dat het niet goed gaat met een dier om het dier terug te halen.

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 03, 2012 6:49 pm 

Waar ik me goed bijvoel is een persoonlijk contact tussen de reserveerderes en de rattery, dat mensen durven vragen te stellen en antwoorden te geven zonder dat ze het gevoel hebben meteen daar op beoordeeld te worden, dat mensen vaak mogen langskomen om de rittens te zien ontwikkelen, dat er meerder gesprekken tussen mij en de reserveerder plaats vinden, dat als ik het niet ergens mee eens ben er een dialoog word gestart inplaats van meteen te zeggen dat ze geen rittens zullen krijgen. Zodat ik mensen mischien op andere ideeen kan brengen of zelf tot nieuwe inzichten kom. Dat ik de reserveerders al een keer zie voordat ik de rittens meegeef.

Ik denk dat meteen komen met een standaard vragenlijst een verkeerd beeld afgeeft, ik heb liever per persoon vragen die ik stel via de mail, telefoon, msn ofzo. Het is ook afhankelijk of ik de mensen al ken in het echt of via forums wat voor vragen ik zal stellen.

Ik wil een band opbouwen met de reserveerder waardoor ik kan beoordelen of ze geschikt zijn of niet. Ik ga ervan uit als die band er is dat ze de afspraken die we maken zullen nakomen en daar niet extra een contract voor hoeven te tekenen.

Als mensen het te veel moeite vinden om in dialoog te gaan of niet de moeite nemen om mij uitgebreid te antwoorden, of elkaar te leren kennen dan zal ik daar sterk me twijfels bij stellen. Zelf heb ik 1x gererveerd bij een rattery die geen uitgebreide antwoorden gaf waar ik niet mocht komen knuffelen en waar ik de persoon erachter probeerde te leren kennen maar dat werd niet op prijs gesteld. Ik zou dat nooit meer willen. Bij de andere ratterys en opvangs heb ik eerst veel contact gehad per msn of de mail en kende ze mij al via forums. Ik ben ook iemand die veel vragen aan andere ratterys waar ik reserveer stel. Dit vind ik eigenlijk normaal. Intresse tonen in wat er speelt.

Zo vraag ik altijd meer over de stamboom, de karakertjes erachter, waarom die man enzo vraag tijdens de zwangerschap te vaak hoe het gaat en of ze al aangekomen zijn, zie ik het liefst elke dag zoveel mogelijk foto's. Ik neem niet alleen genoegen met wat er op de website staat. Ik verwacht eigenlijk ook zulke enthousiaste reserveerders. Die het dus duidelijk gaat om een rattery ratje en niet alleen om een ratje. Ik verwacht dus ook intiatief van hun kant en niet alleen dat ik de vragen stel en zij de antwoorden geven.

Ook wil ik de afspraken die ook op de website staan zeker in de gesprekken naar voren brengen en dan van mijn kunt uitleggen waarom die afspraken er zijn, maar ook van hun kant horen of ze het daar mee eens zijn en of ze dat zullen respecteren.

Ik zal zeker tijdens het ophalen dus een "contract" meegeven, dus een papiertje met alle informatie erop en de regels van de rattery. En op het moment ook dat allemaal nogmaals bespreken maar ik zou ze niet laten ondertekenen. Het ondertekenen zelf heeft voor mij gevoel geen meerwaarde.

Dit is hoe ik het nu zie en me het beste bij zou voelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 04, 2012 11:30 am 

Er zijn mij een aantal dingen opgevallen op je site:
Bij nieuws staat, hier is 1 meisje... ik zou daar hiervan is 1 meisje... van maken.
Bij over mij staat, vooral mijn hobby, ik zou daar voornamelijk van maken. Ook staat er hoe ik met ratten hobby... zou ik hobby weglaten.
Bij het begin staat, zeker een goede keuze? dit snap ik niet helmaal, hoezo zeker een goede keuze, ik zou dat uitleggen.
Ook staat er 2 maal opvangertjes ik zou daar 1 zin van maken.
Bij Reserveren staat, in mijn ogen teveel het woord ' moeten' vooral als je geen contracten mee gaat geven.
16 jaar zou ik 18 jaar van maken.
Ook staat er voor die prijs.., zou ik van maken: ook krijg je bij het ophalen van je rittens een...
Ook staat er de kleur en dan enz, ik zou dat enz weg laten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 04, 2012 1:23 pm 

eh ik zou de reserveren lijst nog even goed doorlezen, ik zie best veel spelfouten, en ook de d en t , bv "als een rat raar gedrag vertoond,
dit moet vertoont zijn, met een t dus want het is ott, tegenwoordige tijd.
"als een ratje overlijd", moet zijn overlijdt, weer de t want het is tegenwoordige tijd

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 04, 2012 3:48 pm 

Bedankt voor alle reacties, ik ga er vandaag nog wat mee doen.

Kwa spelling heb ik al 2 mensen die binnenkort de site nog helemaal ondersteboven gaan halen dus dat komt hopenlijk snel goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 11, 2012 11:23 pm 

ziet er mooi uit, strak en duidelijk!
hoop dat alles naar wens zal gaan in de toekomst! :thumbsup:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]