Het is nu ma nov 20, 2017 4:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nest bolle en macho
BerichtGeplaatst: zo feb 19, 2012 9:00 pm 

hallo iedereen!

even een update van het nestje.

na een mislukte paring ging ik het opnieuw proberen met een ander vrouwtje bolle. deze was gelukt en nu hebben we 8 leuke wurmpjes in de duna liggen. het waren er eerst 12, helaas zijn 2 dood geboren en 2 later die avond nog overleden.

mama bolle is een zwarte dumbo, en papa macho is een amerikaans blauw dumbo.
we zitten nu op dag 3 en 5 gaan de donkere richting op en 3 zijn nog roze. ik weet 75% zeker dat we nu 6 mannen hebben en 2 vrouwen. de 2 vrouwen is een licht en een donkere gekleurde.

de kleintjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nest bolle en macho
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 10:29 am 

Vertel eens wat meer over dit nestje :) Achtergronden van de ouders? Stambomen? Waarom heb je deze 2 ratten bij elkaar gezet? Wat is je doel geweest om met deze 2 te fokken? Wat ga je doen met alle rittens?

Faye

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 5:35 pm 

de ouders zijn dieren uit hele gezonde lijnen, vrouwtje is een half jaar oud en mannetje is 1 jaar oud.
stambomen heb ik niet, maar die zijn onderweg. ik heb wel een digitale stamboom.
deze 2 waren het mooiste en het sterkste en het gezondste vond ik, en hier zouden mooie kindjes uitkomen (hoop ik). daarvoor heb ik voor deze 2 gekozen.
mijn doel was meer de ervaring en kijken of dit iets voor mij is om vaker te doen. en mensen hier in de buurt gezonde ratten als huisdier te laten houden, en niet het dierenwinkelratje van hier om de hoek.
rittens waren gereserveerd alleen iedereen kapte af omdat ze vrouwtjes wouden en ik er maar 2 heb. maar ik heb 2 grote kooien waar ze tot dan gewoon in kunnen. en er zijn al 4 van de 8 weer gereserveerd.
hoop je zo genoeg info hebt :)!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 20, 2012 8:59 pm 

Fijn dat het goed is gegaan :thumbsup: . Iedereen mag en kan natuurlijk foto's plaatsen van nestjes hier. Omdat velen hier wel moeite hebben met bewuste "oeps nestjes" is het wel fijn als je wat meer informatie kan geven. Van welke rattery heb je de rittens? Hoeveel generaties zijn bekend? Hoe zat het met de leeftijden en gezondheid van de lijnen etc. etc. In je andere topic geef je namelijk aan dat de mensen waar je de ratjes vandaan hebt een hele kelder vol met dieren te onderhouden hebben. Klinkt mij niet als een "hobby fokker of kleinschalige rattery" in de oren. Kan ook dat het verkeerd over komt maar daarom ben ik wel nieuwsgierig.

Of kies je er bewust voor om te fokken op een leuk karaktertje en mooie rat zonder genetisch veel er vanaf te weten? Voor de meesten hier is dat wel waardevolle info. :knikt:

Ik neem ook aan dat je ermee bekend bent dat hier geen ratjes aangeboden mogen worden? Dat doe je ook niet, maar velen doen het later in een "nestjes foto topic" wel, dus ik geef het even van tevoren aan ;) .

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 21, 2012 12:36 am 

hey,

hij noemt zichzelf geen rattery, ik noem hem gewoon jan paul en daar heb ik ze dan vandaan.
het gaat tot iets meer dan 10 generaties terug dat hij deze lijn al heeft en mee bezig is. het zijn geen doorgefokte ratjes omdat hij ook met wilde ratten bezig is geweest. en sterker dan een wilde rat vind je ze niet meer toch?
leeftijden waren altijd hoog (hij heeft er veel gehad die de 4,5 jaar haalden) en ziektes zijn minimum, omdat als hij dan toch een zieke tegen komt, hij gelijk het fokken met deze rat stop zet en ook met de nakomelingen niet meer fokt.
het gaat hem echt om de gezondheid en neemt altijd de liefste en gezondste om mee verder te kweken.
het is echt een dierenfreak want hij heeft een hele kelder ook vol reptielen als kijkdiertjes/huisdieren. waar hij ook het beste mee voor heeft. altijd de goeie dure uv lampen, altijd genoeg en goed eten ect. en dan naast het reptielen doet hij dus ook nog gezonde leuke huisdier ratten fokken.
het was dus geen bewust oeps nestje of een nestje waarvan ik de achtergronden niet weet.

en ik weet dat ze hier niet aangeboden mogen worden. er zijn genoeg mensen met interesse al. ik heb nu al 3 mensen die interesse in 2 hebben, en 2 zijn al met 100% zeker dat ze naar die mensen toe gaan.

ik wou zelf nog 1 mannetje houden maar denk niet dat het zo lukt haha :P. of iemand moet er 3 overnemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 21, 2012 11:01 am 
Ere-lid

Ik ga er verder niet op in, maar wat je schrijft over wilde ratten en hun gezondheid, klopt niet. Wilde ratten zijn absoluut niet gezonder dan tamme, je zou zelfs kunnen zeggen dat wildlingen meer doorgefokt zijn omdat er niet gekeken wordt naar verwantschap. Ook wildlingen krijgen tumoren en luchtwegproblemen. Wel leven de sterkste en slimste het langst, maar die selectie kan de mens met een wildling gewoon niet maken.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 26, 2012 7:29 pm 

voor mijn weet zijn wilde dieren altijd veel sterker en gezonder dan huisdieren.. waarvoor ratten zo snel ziek worden en tumoren krijgen ect is juist gekomen door het vele door fokken. het is toch een best sterke lijn waar ze vandaan komen.
maar het maakt niet uit, en dat ze gezond zijn gaat het toch om?

maar even buiten dat om: FOTO'S!
http://s1224.photobucket.com/albums/ee371/xbeyondx15/baby%20ratsels%20geboren%2016-02-2012/

het was me een beetje teveel werk om alles te verkleinen, dus hier dan maar gewoon de site waar ze staan :).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 12:11 am 

Nee, bij wilde ratten is het vooral belangrijk dat ze sterk en snel en agressief zijn en dat ze zo jong mogelijk zo veel mogelijk nakomelingen kunnen krijgen. Bij onze huisdieren zijn juist hele andere eigenschappen belangrijk, namelijk dat ze oud worden (wilde ratten worden maar een jaar ofzo!) en niet ziek worden op leeftijden die wilde ratten niet eens halen..
Verder heb ik het idee dat de meeste gezondheidsproblemen die we bij onze ratten hebben 'welvaartsziekten' zijn die bij wilde ratten nooit een issue zijn omdat die het nooit zo goed hebben en nooit zo oud worden. Bijvoorbeeld warme omgeving, droge of 'oude' lucht in huis, huismijt of stoffige vloerbedekking, te veel of te rijk voedsel, weinig nestjes krijgen, minder beweging. Wilde ratten hebben daar helemaal niet mee te maken en zijn daar niet bijzonder tegen bestand. De ervaring met halfwilde en wilde in een huisdiersituatie is dat die niet gezonder zijn.

Voor de rest weet je denk ik al hoe ik erover denk. Ik hoop dat het hele leuke en gezonde ratjes worden. Ik kan je wel aanraden om goed bij te houden hoe ze het doen, voor als je er later mee verder wil.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 1:07 am 

de wilde ratten zijn nu 10 generaties terug. maar laten er niet verder over gaan, het is meer een topic van kijk hier is mijn nestje en het gaat nu goed met hun en hier zijn foto's.

het zijn uiteindelijk 5 amerikaans blauw en 3 siamese. en 1 amerikaans blauw heeft een iniminie bles en een half gekleurd staartje, en 1 siamees is een soort van gevlekt. ze heeft een bruine plaat op haar rug + helft van haar hoofd en een half gekleurd staartje.
5 van de 8 zijn gereserveerd, en zelf ga ik er hoogst waarschijnlijk 3 houden. er zijn nog wel mensen geïnteresseerd maar was van plan zelf dus 2 of 3 te houden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 2:13 pm 

Ga je nog meer foto's plaatsen? Ik ben wel benieuwd hoe ze eruit zien!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 6:42 pm 

http://s1224.photobucket.com/albums/ee3 ... 6-02-2012/
hier staan alle foto's, deze pagina word ook steeds geüpdatet met nieuwe foto's!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 6:59 pm 

Awh ze zijn zo cute!!!! :inlove:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 8:18 pm 

dankjewel!
en de eerste gluurder is al aanwezig! eentje had net al een van zijn oogje half open!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]