Het is nu za nov 18, 2017 2:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: rittens blijven achter
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 3:29 pm 
Hoi,
Ik heb hier nu drie nestjes. 1 nest gaat super, die rittens klimmen rond, eten brokjes, pap en drinken melk.
Een ander nest van 6 van nina en een nest van 11 van muis.
Waarvan tussen de 2 nesten 3 dagen verschil is. IK schrok erg van het verschil in grote van de jonkies.
Ik dacht juist dat die moeder muis, er heel goed voor zorgde maar ze zijn wel 2 cm kleiner dan de jonkies van de nina die ze 3 dagen eerder kreeg.
Ook heeft nina maar 6 jonkies, dus die krijgen in verhouding meer melk.

Ik heb ze nu allemaal bij elkaar gelegd, en de dames zijn heel lief met elkaar.
In de hoop dat de vrouw met 6 jonkies de andere ook wat melk geeft. Ik kan niet zien of ze dit ook echt doet.
Maar nu dacht ik ook dat die 'grotere' rittens de kleine kunnen verdrukken, doen ze dit ook ondanks dat ze 12 tepels heeft en er maar 6 rittens zijn?

Moet ik de kleinste jonkies bijvoeren met een pipet? Of de natuur zn gang laten gaan?
De jongste zijn nu ongeveer een week, de grotere zien er uit alsof de oogjes al bijna open gaan.

Groetjes Sarah

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 3:53 pm 

Nu zijn beide moeders in het nest. Als ze straks weer weg zijn zal ik een foto maken, zodat het verschil wat duidelijker is. Ook kunnen jullie dan misschien zeggen of de buikjes vol zijn of niet.

Do 24 april zijn de eerste geboren, die 6 van nina. Dus die zijn echt al 2 weken. Lekker mollig...
Za 26 zijn die 11 van muis geboren... en die zijn dus echt erg klein voor 12 dagen!!

Naja over een uurtje heb k de foto's.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 5:17 pm 

het eerste wat ik me afvraag is of je daadwerkelijk drie nesten hebt zitten :shock: . ik kan je verder niet helpen. wacht de reactie van de anderen verder af

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 5:39 pm 

Nou de mama nina heeft nu éen behoorlijk aantal rittens onder zich genomen, ook die van muis.
Muis heeft er nog maar 4.. hopelijk wisselt het een beetje en krijgen ze allemaal genoeg melk!

Hier de foto's ter illustratie.
Afbeelding

de kleinste... eigenlijk zien ze er al beter uit :roll:
Afbeelding

en de baby's van bijna 4 weken :D
Is dit een dumbo? die heb k namelijk nog nooit als ritten gezien en de ouders zijn het niet...
Afbeelding
Hoe lief!

Afbeelding

Ze waren ook redelijk actief.. dus ik doe het nog even zonder extra melk.
De moeders krijgen regelmatig paardebloem bladeren,paprika,rijst, brinta, havervlokken en hun gewone voer uiteraard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 5:43 pm 

Hoi,

Ja, totaal 27 jonkies.
Ik loop eind juni stage bij een fokker, Ik heb van hem de mannetjes rat geleend.
Ik heb er 1 met 11 jonkies die zo goed gaat in een ferret XL, en die andere 2 dames waar het steeds over gaat in een volliere van 1.50x60x60. De babies uiteraard op de bodem...

Ik hou zelf een paar rittens en de rest gaat terug naar de fokker die er, met behulp van mij goede baasjes voor zoekt. Of ze houdt voor de fok.

Ik ben benieuwd wat mensen van de foto's zeggen.
Die bovenste foto is dus een vergelijking tussen 2 dagen verschil en 6 tegen 11 rittens.

Groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 7:05 pm 

Ik kan je alleen antwoord geven op de foto met je ritten waar je vraagt of het een dumbo rat is. Dat klopt! Ze ziet er lief uit!:D
Ouders hoeven zelf geen dumbo te zijn. Maar als ze drager zijn kan er idd een dumbo ritten van komen :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 7:14 pm 

Tussen nestjes onderling kan er flink verschil ontstaan, ook al zijn de jongen tegelijk geboren. Hangt samen met de grootte van het nest, leeftijd en gezondheid van de moeder, de hoeveelheid beschikbare melk, stress, beschikbaarheid van goede voeding voor de moeder e.d. Vanaf het moment dat de rittens zelfstandig kunnen eten (ongeveer 3 weken meestal), nemen de verschillen af. Als de rittens door meerdere moeders gezoogd worden, nemen de verschillen meestal eerder af, de rittens kunnen dan het gebrek aan melk bij de ene moeder, compenseren met melk bij de andere moeder.

2 dumbodragende ouders, kunnen dumbo rittens geven. De ritten op de foto is dumbo

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 7:15 pm 

Kan de fokker je niet helpen? Dankzij hem heb je toch deze 3 nestjes :confused: ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 8:03 pm 

En als ik jou was, zou ik de moeders met rittens in een lagere kooi doen. Dit omdat een moeder met een ritten kan gaan klimmen. Als er dan iets fout gaat, kan het ritten vallen en dood gaan als ernstig gevolg.

Dat is ook mijn vraag? Of de fokker je niet kan helpen? En waarom laat die fokker jou nestjes opvoeden terwijl je zelf amper kennis hebt van ratten (zo komt het in ieder geval over)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 8:28 pm 

Ik vind het sneu. Wordt zomaar mee gefokt, ontbreken van de nodige kennis en degenen die "overblijven" (zijn vast de minst schattige) gaan terug om als fok machientjes te dienen. Foto's zijn leuk maar ik vind de "gedachte"/intentie erachter helemaal niet leuk. :(

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 9:03 pm 
Omdat er boven in de kooi geen fijne nest plaatsen zijn denk ik niet dat ze daar heen gaan met de jongen.
Ik heb ze altijd in een grote hoge kooi gehad en even in lagere bakken gehad. Maar daar werd 1 vrouwtje erg chaggie van. Nu is ze weer helemaal in haar hum.

Bedankt voor de goede antwoorden yumi en joy

En tuurlijk heb ik het ook al aan de fokker gevraagt, maar ik hou ervan om meer vizies op een zaak te hebben.

En Angela waar heb jij al je informatie vandaan? En hoe ben je ooit (als klein kind) begonnen ?ik vind je reactie nogal overdreven en je weet helemaal niet hoe het er bij mij of de fokker aan toe gaat.. :ploppen:
Eenmalig hebben deze dames een nestje en er is wel vanalles over hun achtergrond en ziektes bekend.... De beste/mooiste jonkies houdt de fokker idd zelf en daar gaat ie mee naar shows en worden idd gebruikt om verder mee te fokken.
2 meisjes wil ik zelf houden en de andere gaan weg naar liefhebbers...

Ik maakte me gewoon even zorgen, en poste daarom veel, niet omdat ik zelf geen idee heb, maar omdat ik benieuwd ben naar de mening van anderen. Dud toch bedankt voor je mening ;)

Groetjes Sarah

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 9:13 pm 

Al spelenderwijs leren kan je toepassen op leren knikkeren of rolschaatsen, niet op levende dieren is mijn mening.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 9:15 pm 

Precies, waar haal ik die info vandaan? Je geeft gewoon aan dat je stage loopt bij een fokker en verder niets.... De meeste "fokkers" zijn een verschrikking als het gaat om knaagdieren. (ik zie dan gelijk de grote stellages met kleine hokjes en dekmoedertjes met nestjes zitten.)

Info vragen vind ik juist goed maar bij "fokker" en mooiste en leukste gaan terug om verder mee te fokken krijg ik geen fijn gevoel. De ratjes die jullie plaatsen bij nieuwe eigenaars, proberen jullie op de een of andere manier bij te houden het daarmee gaat nadat ze geplaatst zijn?

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 9:16 pm 

eens met hilde, had het niet beter kunnen zeggen

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 9:32 pm 

Wat wil je in vredesnaam met 27 ratjes :shock: :shock: Ik begrijp hier helemaal niets van. Straks heb je 27 volwassen ratten, heb je dat wel beseft toen je er aan begon?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]