Het is nu zo dec 21, 2014 7:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 9:10 am 

hoi

hoe groot of hoe oud moeten kleine ratjes zijn voor de bij grote mogen in de kooi?

ik heb gisteren (totaal onverwacht) 2 hele kleine ratjes gekocht die ik graag bij me andere 2 ratjes (Louwie e Kamiel) zou willen steken. maar ik vind ze nogal klein om ze daar nu al bij te steken; ik ben bang dat ze geplet of zo zullen worden door Louwie en Kamiel tijdens het slapen.
ik weet ook niet echt welk geslacht de 2 kleintjes zijn... weet ik dom van mij om het in de winkel niet te vragen voor ik ze kocht!
veronderstel dat er een vrouwtje bij zit of het zijn 2 vrouwtjes dan vrees ik voor te vroege zwangerschap, wat niet de bedoeling is.
Louwietje heeft al last van zijn hormonen, gelukkig is kamiel groter en een mannetje.
als iedereen voorbij de gepaste leeftijd is om te paren dan mogen er nestjes komen.

waarom heb ik plots die 2 ratjes gekocht? beter bij mij dan slangevoer!

groetjes tacha :bloempje:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 9:28 am 

Als eerste wil ik je aanraden je heel erg goed te gaan inlezen over ratten, de introductie van nieuwe ratten en over waarom je beter NIET kan fokken met ratten waarvan je niets weet van de achtergrond.

Let aub goed op de geslachten voor je ze bij elkaar zet! Voordat je straks met een hoop rittens zit van veel te jonge moedertjes! Het is echt niet zo simpel als jij lijkt te denken en er komt veel kijken bij het op correcte manier fokken met ratten en er kan ook heel veel mis gaan.

Ratjes die hetzelfde geslacht hebben bij elkaar introduceren als ze minimaal 200 gram wegen en ook hierbij kan veel mis gaan dus lees je goed in of vraag hier om hulp/informatie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 9:36 am 

lowietje is dus ook een mannetje?
ik zou de rittens apart houden en elke dag even vergelijken met kamiel, ik bedoel, je kunt toch zien dat als het van onder op hem begint te lijken ...hè?
en er niet mee fokken maarja...ik zoek dat smilytje met die rits-mond...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 9:49 am 

Kun je ze wegen? Ben namelijk wel benieuwd hoe klein ze zijn als je niet overduidelijk kunt zien dat het mannen zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 9:53 am 

je wilt ook niet dat de baby's mijten op jouw ratten overbrengen ( als ze als slangenvoer bedoeld waren, hebben ze misschien mijt, daar wordt meestal niet zo nauw naar gekeken, let op of ze veel krabben, op korstjes op oortjes of staart)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 12:45 pm 

Stuur een foto van de onderkant van beiden rittens,
wij kunnen dan voor je kijken. Hou ondertussen ze nog gescheiden.
Wil je ze als het man en vrouw zijn nog steeds bij elkaar? laat ze castreren, weet alleen niet hoe oud ze ervoor moeten zijn.

overleden:
Sinata
Toet-Toet
Lady
Ratatouille

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 1:18 pm 

om een rat te kunnen castreren moet het dier 6 maanden oud zijn of minimaal (ik dacht) 400 gram? wegen.
Misschien is er iemand die de 400 gram kan bevestigen of dat klopt (weet het niet zeker meer) :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 1:27 pm 

Bij mannetjes zijn echt heel duidelijk de ballen zichtbaar, al vanaf een week of 3 a 4 zelfs. Bij een vrouwtje zou je de tepels kunnen zien.

Ik zou niet met deze ratten gaan fokken, zelfs niet als ze de juiste leeftijd hebben. Je weet echt helemaal niks van hun achtergrond en wil je mensen opzadelen met ratten die mogelijk snel ziek worden?
Ook kan het best veel geld kosten als een zwangerschap fout gaat, denk aan een spoedkeizersnede. En stel dat dat niet goed gaat, dan raak je misschien het moedertje kwijt, waar laat je dan de rittens? En mogelijk overlijden zij dan ook.

Als je graag wilt fokken dan zijn er vast wel een aantal rattery's bereid om daar met je over te praten en je wat dingen te leren en je aan fokgeschikte ratjes te helpen.

@ MissJ: Denk dat 400 gram niet perse hoeft, wat als een mannetje erg klein blijft? Ook zou ik ze niet laten castreren alleen maar om ze met dames te kunnen houden als er verder geen dominantie of medische noodzaak achter zit. Een narcose blijft altijd een risico.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 1:58 pm 
Rattenfluisteraar

Dames, er staat nergens dat ze wil gaan fokken, alleen maar dat ze twee rittens uit een dw heeft "gered" en nu wil ze een bruikbaar antwoord.
Vóór je de kleintjes bij de groten in de kooi gaat zetten (of zelfs bij elkaar laat) is het handig te weten of je (zwangere) vrouwtjes, mannetjes of beide hebt. Mannetjes hebben duidelijke ballen onder de staart, vrouwtjes hebben tepels, een stuk of tien. Voor je ze bij de groten zet moeten de kleintjes liefst minimaal 150 gram zijn. Laat je niks wijsmaken over de leeftijd want DW's liegen er meestal een week of 3 bij. Rittens van 7 weken oud zijn in werkelijkheid meestal al een dikke 4 weken oud.....
Lees verder even op de site (http://www.ratjes.nl/introductie) over hoe je een intro het best kunt aanpakken.

tacha schreef:
waarom heb ik plots die 2 ratjes gekocht? beter bij mij dan slangevoer!

Even een bruut antwoord: onzin. De slang moet tóch eten dus er komen gewoon twee andere die dus weer extra gefokt moeten worden en zo houd je de broodfok in stand. Dus ipv 2 ratjes te redden heb je twee andere veroordeeld én een moedertje met een nieuwe klus opgezadeld.....

We zijn verder niet boos, wel een beetje teleurgesteld....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 2:02 pm 

@Gerrit
tacha schreef:
als iedereen voorbij de gepaste leeftijd is om te paren dan mogen er nestjes komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 2:17 pm 

Marjoleine schreef:
@ MissJ: Denk dat 400 gram niet perse hoeft, wat als een mannetje erg klein blijft? Ook zou ik ze niet laten castreren alleen maar om ze met dames te kunnen houden als er verder geen dominantie of medische noodzaak achter zit. Een narcose blijft altijd een risico.

Daarom staat er 6 maanden oud OF 400 gram....de een of de andere optie is er dus.
Als je een klein manneke heb moet hij dus minimaal 6 maanden oud zijn.
Heb je een groter manneke kan je het al laten doen bij (dacht ik) 400 gram.

Maar verder ben ik het met je eens, ik zou ook geen ratten onnodig laten castreren zodat ze bij het andere geslacht kunnen, alleen als het noodzaak is. :thumbsup:
Als je dan op zoek ben naar een castraat haal hem/haar dan gewoon uit de opvang, daar zitten er genoeg en dan help je ook nog eens een beestje aan een goede toekomst :knikt: (niet dat ze dat niet in de opvang hebben, maar jullie snappen wat ik bedoel :bloempje: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 3:57 pm 
Rattenfluisteraar

Shita schreef:
@Gerrit
tacha schreef:

Ok, mijn fout, niet goed gelezen, te druk met de rest bezig geweest. De rest blijf ik achter staan, hoewel dit wel nog meer teleurstelling oplevert....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 6:22 pm 

hoi

dank je iedereen voor jullie raectie.
het is niet mijn bedoeling om te fokken; als de 2 kleintjes vrouwtjes zijn dan krijgen ze een apart kooitje van me om zeker te zijn dat ik geen nestje krijg. want het ou inderdaad heel dom zijn van me om nestjes te laten komen.
ik heb vanmorgen eens geprobeert om te kijken voor het geslacht maar ik vrees dat ze veel te klein zijn om het nu al te zien.
ik heb ze daarnet gewogen :nee: ze zijn nog ver weg van 150 gram
- het licht bruintje weegt 33gr
- het donker bruintje weegt 25gr
mits ze zo klein zijn moet ik geen speciaal eten halen? zal het lukken met gewoon rattenvoer? mag ik vers fruit en groentjes geven aan de kleintjes?

hier zijn de foto's

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 6:30 pm 

Pff, die zijn wel heel klein, die hadden nog lekker bij hun moeder moeten zitten :(

Ratten kunnen vanaf 2,5 week zo ongeveer wel zelfstandig eten (droogvoer, groente, papjes, vis/ei ect. Groente eerst wel met mate want dat zullen ze niet gewend zijn en dan bestaat de kans dat ze diarree krijgen), maar worden daarnaast ook veel gezoogd. Misschien weet iemand met meer verstand van rittens wat je ze zou bij kunnen voeren wat een goede voedingswaarde heeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 06, 2012 7:14 pm 

Aj die hadden echt nog bij hun mama moeten wonen :(

Zou je ze bij kunnen voeren met CS? Dat weet vast wel iemand hier. En verder inderdaad langzaam opbouwen met veel verschillende soorten vers fruit en groenten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]