Het is nu di nov 21, 2017 9:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: dringend hulp !!!
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 1:45 pm 

hallo,
ik heb aan de kant van de straat een doos gevonden met rittens in er waren er 3 maar 2 waren overleden.
de overlevende is een bruin ritten die nogal mager is . ogen zijn open en heeft al zijn haar en is ongvr zo groot als een russiche hamster.

ik heb zelf geen ratten,maar ik heb de ritten in een kooi gezet met water(ondiep) kippen graan en cavia eten.hij heeft daar al enkele keren van gegeten.ook liggen er doeken in om hem warm te houden.
overdag zit hij in elkaar gedoken te slapen en tegen de avond toe begint hij wat actief te worden en was hem terwijl hij in zijn water zit,als ik hem oppak beweegt hij niet veel hij blijft gewoon zitten.ik zou hem graag houden,maar kan iemand mij helpen hoe ik dit kleintje moet verzorgen? wat kan ik nog doen voor deze stakker?s'nachts zit hij binnen,maar overdag zit hij buiten in het tuinhuis.hoe kan ik hem warm houden?(ik heb geen warmte lamp)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: dringend hulp !!!
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 1:52 pm 
Site Admin

Wat fijn dat je het ritten hebt meegenomen! Aan het voer dat je geeft heeft hij/zij waarschijnlijk niet genoeg, hij zal speciaal rattenvoer moeten krijgen om alles binnen te krijgen, daarnaast moet hij waarschijnlijk ook bijgevoerd worden. Waar woon je? Ik denk dat het handig is om contact op te nemen met een rattenopvang bij jou in de buurt zodat iemand kan beoordelen hoe oud het diertje is en wat voor (medische) zorg het nodig heeft. Ook is het een pre om evt. een pleegmoeder of in ieder geval een soortgenootje te vinden, ratten hebben echt sociaal contact nodig. Een opvang kan je daar verder mee helpen. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 2:03 pm 

Wat goed dat je het diertje hebt opgevangen! Ik weet niet of het een tam/wild ratje is, maar onderstaand in ieder geval 2 topics waar je iets aan kan hebben bij vragen. Verder is het inderdaad belangrijk dat als je ervoor kiest om het diertje zelf te houden, een maatje te gaan zoeken van hetzelfde geslacht omdat het echt groepsdiertjes zijn! :knikt:

viewtopic.php?f=15&t=6608&p=164109#p164109

Topic van Bikkeltje op het oude forum:
http://beta.messageboard.nl/680/viewtop ... c&&start=0

Succes!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 2:11 pm 

ik heb het ook ergens gelezen dat het zielig is om ze alleen te houden en ga daarom als alles goed ga nog een ratje bij kopen.
ik denk dat het een wilde rat is (de bruine rat)
vandaag zal het niet meer gaan om naar de winkel te gaan, maar kan ik geen mengsel met water of zo maken en keuken producten?

kan ik het ook een gekookt ei geven en vlees? verder krijgt hij ook fruit en groenten hoewel hij daar niet van eet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 2:14 pm 

heb het ratje gewogen en het weegt 33 gram ,maar normaal moet hij meer wegen want hij is gewoon heel mager.
ik dacht dat een jong die weg mag bij de moeder 75 gram moet wegen of niet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 2:24 pm 

Ik heb mijn zieke ratje wekenlang gevoerd met olvarit babyvoeding (courgette, tomaat, worteltjes en rundvlees, zonder stukjes) en kattenmelk. Dat is allebei te halen bij de supermarkt dus misschien kun je hem daar, tot je contact hebt gehad met een opvang, mee voeren? Zelf gebruik ik rattenvoer van Naomi (http://www.pleziervoorjedier.nl/) waar ik zeer tevreden over ben; glanzende vachtjes en goed doorvoed.

Voor de rest zou je een kruikje kunnen maken (let op dat het niet te heet is om tegenaan te liggen --> doeken eromheen wikkelen) voor de warmte, hoewel met de hitte van nu dat misschien niet nodig is? Je wil hem niet oververhitten :P. En het liefste toch in huis houden. Gezien hij toch niet zoveel beweegt zou je hem makkelijk tijdelijk in een doosje binnen kunnen zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 2:43 pm 

33 gram is inderdaad heel erg klein. Waren de andere twee ook bruin?

Waar woon je ergens misschien kan iemand even komen kijken en/of heeft iemand wat geschikt voer (convalescence support bijvoorbeeld) of kan hem zelfs overnemen van je.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 3:07 pm 

ik heb hem in een doos gedaan (en omdat ik geen kruik heb heb ik een fles gevuld met water dat 36 graden is en daarrond een handoek gewikkeld.kan ik hem ook kattenvoer geven van dat nat voer?of niet?
hij staat nu ook in huis.
de andere waren ook bruin. ik woon in brakel Belgie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 3:08 pm 

ow vergeten. ik heb bij de geburen achter een milimeter spuit gegaan en heb hem wat water gegeven dat dronk hij gemakkelijk op :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 3:13 pm 

Nat kattenvoer kun je zeker proberen, gekookt eitje is ook goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 3:17 pm 

Ik weet zo even niemand echt dicht bij je in de buurt, in Dendermonde zit rattery Saantje http://www.ratterysaantje.be
Je zou even een oproepje kunnen doen op het Rat 'n Roll forum als je hulp wil. www.ratnroll.org/forum

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 3:18 pm 

Oja en in Anzegem zit rattery Babs Paradise http://ratterybabsparadise.jimdo.com/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 3:21 pm 

morgen ga ik naar de winkel. nu heb ik een half uur geleden een eitje gekookt(mag ik daar alles van geven dooirer en eiwit?) morgen ga ik dan ook achter die melk. iemand in mij familie heeft ook ratten en heeft ook al is nestjes gehad die per ongeluk waren.ik kan hem is op bellen en vragen of hij het ratje niet wil verzorgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 3:29 pm 

tips en zo zijn nog altijd welkom.
ik heb ook yoghurt staan met aarbei en peer en zo kan ik dat ook geven?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 4:59 pm 

de ritten begon te verslappen en naar adem te happen en is gestorven :cry: :bleh:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]