Goed dat je me een pb-tje hebt gestuurd, anders had ik dit wellicht gemist.

Ik ben nog steeds weinig op het forum, het kost me helaas nog te veel energie. Ik reageer voor het gemak hier, kan iedereen meelezen, verbeteren en aanvullen.
Het is een lastig dilemma waarvoor je geplaatst staat; ik ben blij dat ik de keuze nu niet hoef te maken. Ik was erg blij dat voor een fatsoenlijke start mijn rittens in september al te laat in het jaar zaten en ik niet hoefde te kiezen, al hadden ze het met die milde winter achteraf gezien makkelijk gered.
Om rittens succesvol te kunnen uitzetten zijn twee onderdelen van belang die ik voor het gemak even uitsplits in het technische en het emotionele deel. Het technische deel vereist:
- meer dan één exemplaar van de geslachten,
- ruime kooi ingericht als biotoop met mogelijkheden om te klimmen en graven en in een ruimte gelijk aan de buitentemperatuur (voor hun vachtopbouw),
- voedsel in de vorm zoals ze dat straks terug gaan vinden waar ze uitgezet gaan worden,
- een plek waar ze veilig uitgezet kunnen.
Meer dan één exemplaar van de geslachten is niet echt een harde eis, maar persoonlijk vind ik dit echt een voorwaarde omdat je anders één ritten 2 maanden apart moet houden en in zijn of haar eentje los moet laten. Ik ben er van overtuigd dat het dier in zijn eentje niet goed leert communiceren en angstiger opgroeit en daardoor slechter in staat zal zijn om zich bij een andere groep ratten aan te sluiten of een eigen groep te stichten. En dat is toch wat noodzakelijk is om te overleven. Een rat in zijn eentje maakt veel minder kans, ze leven niet voor niets in familieverband. Hoe jij daar in staat is uiteraard aan jou.
Technisch is het eigenlijk heel simpel; met 4 weken oud gaan ze in een grote kooi met grond en takken en gras e.d., je kiept er op gezette tijden ruw onbewerkt voedsel in en verder zoeken ze het maar uit. Ze moeten zelf een nest maken of een hol graven en zelf maar zien dat ze het eten naar binnen krijgen, en er wordt niet meer tegen ze gepraat. Als ze weten wat ze kunnen eten worden ze met 3 maanden oud losgelaten op een plek waar al andere ratten leven, waar voldoende voedsel te vinden is en er geen gif of klemmen gezet worden. Dat kennen ze niet en daar kun je ze ook niet tegen beschermen, behalve een locatie zoeken waar dit niet gebruikt wordt. Ik heb ze destijds op landgoed Amelisweerd in het bos bij de biologische boerderij uitgezet. Als ik het nu zou moeten doen gaan ze in Groningen in het bos grenzend aan de achtertuin. Veilig, vertrouwd en voedsel genoeg. En gegarandeerd andere ratten.
En dan het emotionele deel; gaat het je lukken om ze 2 maanden lang spartaans te behandelen en geen contact meer met ze te maken. Ze moeten leren eten wat ze straks daar kunnen vinden waar je ze uitzet, dus je voert zo rauw en onbewerkt mogelijk. Behalve dat daar nog verdraaid lastig aan te komen valt (de vlier staat nog in bloei en de tarwe is ook nog niet rijp, ik noem maar even een dwarsstraat) , voel je je een monster omdat je die arme stakkers iets geeft wat ze niet snappen en niet lekker vinden. Ik had daar destijds de grootste moeite mee, en in dat opzicht heb ik het ook echt niet goed genoeg gedaan vind ik zelf.
Ik ben er destijds aan begonnen omdat ik van de kenners gehoord had dat wilde ratten niet tam kunnen worden, maar inmiddels weet ik beter. Zelf zou ik denk ik alleen nog maar aan uitzetten beginnen als ik een nest had dat al heel jong aangaf niets met mensen te maken te willen hebben, of als ze al zou oud zouden zijn dat ze zich zelf al grotendeels konden redden en dus (waarschijnlijk? mogelijk? Eigenlijk weten we dit niet dus dit is speculatie van mijn kant.

) niet goed meer in huis kunnen aarden.
Waar zouden ze heen gaan als je besluit ze niet uit te zetten? Ik heb het idee dat wildjes makkelijker zijn bij degene die ze heeft grootgebracht. Jij hebt als het ware een streepje voor op een willekeurig ander mens.

Hoe makkelijk ze worden verschilt per ritten en per nest, ik krijg steeds meer het idee dat een heel groot deel van het karakter is aangeboren.
Ze zien er overigens geweldig uit. Ik ben helemaal terug in de tijd.