Het is nu do nov 23, 2017 7:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vrouwtje laten dekken?
BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 2:05 pm 

Hallowww ratten liefhebbers ik heb 2 vraagjes.

1. Vanaf wanneer mag je je rat :rattig: laten dekken?
en 2. Wie stelt zijn of haar mannetjes rat beschikbaar om mijn vrouwtjes rat :flapperig: te laten dekken? (in de buurt van den haag graag)
Ik wil er best voor betalen als het een rat met een goeie achtergrond is! :D

Groetjes Fabian

Lizzy, Amy, Kiky en Noa :rainbow:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 2:12 pm 

Hallo Fabian. Op dit forum zal je niet snel mensen vinden die je zomaar gaan helpen hiermee. Op de volgende link kun je lezen waarom. http://www.ratjes.nl/nestje

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 8:25 pm 

Rienco schreef:
Hallo Fabian. Op dit forum zal je niet snel mensen vinden die je zomaar gaan helpen hiermee. Op de volgende link kun je lezen waarom. http://www.ratjes.nl/nestje

Oke ik snap nog niet helemaal waarom maar goed.
Als ik een rat (man) neem uit de opvang zou ik hem mijn vrouwtje mogen laten dekken?
Of mag dit niet?
En klopt het dat ze minimaal 5 maanden moeten zijn en 250 gram moeten wegen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 8:34 pm 

Waarom wil je jou vrouwtje laten dekken (maw een nestje laten krijgen) ? Er zitten al zo verschrikkelijk veel ratjes in de opvang die graag een (nieuw) baasje zouden hebben :confused:

Een mannetje uit de opvanghalen daarvoor is geen goed plan, wat doe je met hem als hij zijn 'taak' volbracht heeft ?
Bovendien zal een opvang hier, om begrijpelijke reden, ook geen toestemming voor geven.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 8:42 pm 
Opperfikkiestoker

De reden waarom wij op dit forum je niet echt zullen helpen is omdat wij vinden dat er al genoeg ratten op de wereld zijn. Zeker ratten die zonder ervaring/kennis van genetica/stambomen zijn gefokt. Loop een willekeurige dierenwinkel en voila. Maar dit is geen goede manier van fokken.
Er zijn wat mensen die zijn serieus bezig met het fokken van ratten, zij zullen dus ook niet zomaar een vrouwtje laten dekken en al helemaal niet met een willekeurig mannetje. Als dat wel gebeurd noemen we het een pret-nest. Wij keuren deze nestjes af omdat er al genoeg ratjes zijn. In de opvang zijn ratten genoeg, vaak ook nestjes, het is nutteloos er een vergelijkbaar nestje bij te fokken.

Hopelijk begrijp je wat ik wil zeggen.
Als je graag een keer een nestje wil hebben en blijvende rattery plannen hebt, kun je contact opnemen met ervaren rattery's. Zij kunnen je dan helpen. Maar dit kost heel veel werk en vergt heel veel kennis en je zult er wel voor moeten werken, dat gaat dus niet zomaar even.
Soms kun je ook bij een rattenopvang vragen of je een nestje mag opvoeden. Ik kan je geen garanties geven dat dit kan/mag, maar vragen staat vrij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2012 5:17 pm 

Oke bedankt!
Ik heb inderdaad weinig ervaring en die rat uit de opvang zou ik samen houden met een ander mannetje uit de opvang! :)
Ik zal wel ga wel navraag doen bij dichtstbijzijnde opvang of ze een nestje hebben en of ik die mag opvoeden! :D
Voorlopig nog geen nestje voor mij!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2012 6:38 pm 
Moderator

Als je echt wilt fokken zou ik goed nadenken wat je wilt toevoegen met jou lijn en wat je er mee wilt qua gezondheid, karakter en kleuren, tekeningen enzo. Lees eens wat websites door van rattery's die je kan vinden, lees ze goed of het fokdoel klopt met bijvoorbeeld de feitelijke informatie (sommigen zeggen a en doen b), vergelijk ze met elkaar en kijk waar je je goed bij voelt.

Lees ook veel over genetica, voorkomende ziektes en wat er bij een dekking en bij een bevalling komt kijken, want het is niet allemaal leuk. Sommige vrouwtjes worden maar niet zwanger, andere resorberen of hebben een spoedkeizersnede nodig wat het leven van jou vrouwtje kan kosten en daarnaast misschien zelfs het hele nestje, kan je dat aan en kan je dat 'verantwoorden'? Het zijn geen leuke dingen om aan te moeten denken, maar het gebeurt wel eens en dat is heel verdrietig, want in de eerste plaats is zo'n ratje een geliefd huisdier geweest.

Als je een goed gevoel hebt bij bepaalde rattery's zou je daar contact mee kunnen opnemen, misschien kunnen zij je dan aan fokgeschikte ratjes helpen of kan je daar eens een nestje bewonderen of opvoeden (of voor de opvang).

Ik denk dat het ook goed is om een tijd ratjes als huisdier te hebben om dingen ook in de praktijk mee te maken. Van lezen leer je veel, maar als je iets meemaakt dan kan je daar ook je eigen idee rondom vormen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]