Het is nu do nov 23, 2017 1:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 1:21 pm 

heey

Ik heb even terug mijn 2 ratjes Bentley en Cooper op mogen halen. Geslachtsbepaling was maar bij 1 van de twee écht duidelijk, en dat was bij bentley.
Nu zijn de balletjes al in ontwikkeling bij Bentley, maar je raad het al...bij cooper niet. Oftewel, ik heb een man en een vrouw. Nu is dat opzich niet zo'n groot probleem...gezien dat het echte maatjes zijn van elkaar, heb ik zoiets van, bentley zijn balletjes gaan er af wanneer hij oud genoeg is, en dan mag cooper weer bij bentley in.

Nu heb ik ze gisteravond even lekker zitten te verwennen (nieuwe rattenbrokjes, een paar vleesbrokjes van de katten, en knaagstaafjes opgehangen voor even energie eruit en lekker knagen.

Ik haalde net de dame en heer uit hun hokje, en zit toch wel tegen een dik buikje aan te kijken. Gisteren heb ik ze niet lang op schoot gehad, dus heb ik er niet op gelet.
Ik wilde ze eigenlijk deze week uit elkaar halen (gezien dat ze rond de leeftijd van 2 maand geslachtsrijp werden, werd mij op school eens verteld, dus om dat voor te zijn wilde ik het nu alvast doen. ze zijn nu 7 weken oud)
Maar nu lees ik op internet dat ik nog wel eens te laat zou kunnen zijn, gezien dat ze tussen 4 en 6 weken dus al geslachtsrijp zijn?! :O

Oh help, kan het zijn dat ik nu te laat ben? En dat mijn dame nu al drachtig is? Ik haal ze sowiso vanaf vandaag dus al uit elkaar, voor het geval dat, maar oh helpie....ze is nog zo jong :o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 1:58 pm 

Direct uit elkaar halen, liefst nú op dit moment, hop hop opstaan en uit elkaar halen! Ze zijn inderdaad al geslachtsrijp vanaf 5 weken, daarom worden bij een rattery op de leeftijd van 4,5 week de jongetjes van de meisjes gescheiden. Aangezien de een geen duidelijk ballen heeft is dat wel bijna zeker een vrouwtje, het zou dus inderdaad kunnen dat je een zwangere dame hebt. Ik zou een rattenopvang contacteren voor hulp, bevallingen kunnen behoorlijk mis gaan en zeker op die leeftijd dus het is handig om er dan niet alleen voor te staan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:01 pm 

het zou best weleens kunnen dat je al te laat bent!

maar vanaf 3/4 weken moet het toch echt wel duidelijk zijn dat ze mannetje en vrouwtje zijn, en vanaf 6 weken mogen ze echt pas weg.
dus als je ze nu pas ziet, niet goed opgelet of je hebt ze misschien te vroeg mee gekregen.

maar nu meteen uit elkaar halen hoor!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:06 pm 

dank voor de snelle reacties!
Ik heb dame en heer uit elkaar gehaald, en, ookal is het nog te vroeg qua gewicht, toch mijn andere man aan bentley voor gesteld op mijn bed. Kijken hoe de reactie was. Zo te zien is hummer een sociale heer, hij drukt zijn hoofd plat op de grond om eronder te kunnen ruiken in plaats van dat hij bentley omkeert, en de haren bleven netjes plat.
Ik zal even kijken of ik gauw met een rattery contact op kan nemen voor verdere info/hulp.

De beide ratties zijn vroeg bij de moeder weggegaan zo te horen, rond de leeftijd van 5,5 week gingen ze weg en mochten ze bij mij wonen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:10 pm 

oh je hebt nog een mannetje,

hou haar maar goed in de gaten.
je hebt hun nu dus ongeveer 12 dagen?
ratjes dragen als ik goed herinner 21 dagen (toch??)
als ze inderdaad zwanger is kun je haar wat extra voer geven en wat nest materiaal, bijv. een doos tisues

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:13 pm 
Site Admin

Goed dat je ze uit elkaar gehaald hebt. Ze zou inderdaad al wel zwanger kunnen zijn. Zaten ze al bij elkaar voordat jij ze kreeg of heb jij ze bij elkaar gezet?

In welke omgeving woon je? Dan kunnen we misschien meedenken over een opvang of rattery die in de buurt zit. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:41 pm 

Heb contact gehad met een rattery (Rattery Dommi's in Zoetermeer) en zij raadde mij inderdaad ook aan dame en heer uit elkaar te halen (is inmiddels dus al gebeurd, en ik heb nu de 2 heren al bij elkaar zitten. Hummer reageert super op Bentley, dus dat durfde ik al aan (ookal had ik het liever iets later gehad)

Bentley en Cooper zijn broer en zus en zitten dus al hun leven lang samen. De kans op dracht is er, en vanaf vandaag neem ik 22 dagen wachttijd aan (omdat ze dus vandaag uit elkaar zijn gehaald). is er over 22 dagen nog niks, dan heb ik geluk gehad. Word ze de komende tijd wel dikker, dan is het simpel, dan is ze wel drachtig. Gelukkig kreeg ik al te horen dat ik niet de enige ben die dit wel eens heeft meegemaakt, en er dus voldoende tips over mee kreeg. 9 van de 10 keer schijnt het goed te gaan met de bevalling, en zo niet, dan heb ik het nummer van de dierenarts paraat staan.
Ik woon in Marum, in provincie Groningen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:49 pm 

*correctie:
Rattery Dommi's Domein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:58 pm 

als ze nu al dikker begint te worden, kan het geen 22 dagen meer duren als ze ook echt zwanger is ;)

bij mijn dametje kwam ik er 4 dagen van te horen achter dat ze ineens wel dikker was, en heeft zonder moeite de bevalling gedaan.

ik wens je in ieder geval succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 3:00 pm 
Opperfikkiestoker

Als je zelf in Groningen woont zijn er ook wel mensen dichtbij (dan zoetermeer) te vinden die er verstand van hebben. Maar als je dame pas 7 weken is dan kan het dikker worden natuurlijk ook gewoon de groei zijn. zulke jonge ratjes groeien gewoon enorm!

Je zou een foto kunnen plaatsen en als je zeker weet dat ze zwanger is, is het misschien het makkelijkste om een opvang (bijvoorbeeld Parzival in Duiven, Jolanda M op dit forum) te benaderen voor hulp. Dan kun je of het nestje zelf opvoeden of misschien in de opvang en dat je er bijvoorbeeld 2 manneteje uit houd en de vrouwtjes laat plaatsen (gezien dat ik las dat je zelf nog een ander mannetje hebt).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 3:06 pm 

ik heb even op internet gekeken naar een telefoonnummer, vandaar dat ik bij haar uitkwam :roll:
Hoop inderdaad dat het gewoon zoiets is, groei, of lekker vol gegeten van de verwennerij van afgelopen avond :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 3:20 pm 
Moderator

Op de website van rattenopvang Parzival staan ook telefoonnummers.
Banjer (Vera) vangt ook wel eens op voor Parzival en zij woont in Groningen, dus dan is het goed om met Parzival contact op te nemen :knikt:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 2:38 am 

Na te hebben nagedacht en overlegd met mijn vriendin, die mij gelukkig ook even de realiteit weer voor kan houden, en een forummember die mij via de pb ook even heeft benaderd, zal ik toch voor het eerst een van de meest hartbrekende dingen doen...

Het lijkt me het verstandigst als ik Cooper afsta aan een opvang.
Behalve dat ik dan 2 groepen moet hebben (minimaal 1 dame erbij voor Cooper, en 1 heer van rond dezelfde leeftijd als Bentley) zit ik er ook nog eens mee dat áls ze wel drachtig blijkt te zijn, ik niet genoeg ervaring ervoor heb, of tijd wat ik ervoor kan vrijmaken om voor haar en de rittens te zorgen. In een vakantie zou het eventueel nog te combineren zijn, maar ik zit nu midden in een schooljaar :(
Daarbij vind ik het natuurlijk ook niet eerlijk tegenover de jongedame in kwestie zelf :nee:

Dacht dat een huisdier zien sterven al zwaar was, maar ik zit nu met zo'n knoop in mijn maag van:
''Je hebt gekozen voor een huisdier, nu moet je er ook voor gaan'', want zo ben ik opgevoed.
Met het sterven van een dier weet je over het algemeen ook gewoon dat je gedaan hebt wat je kon doen, en dat ze een fijn leven hebben gehad.
Maar het is nu zo dubbel...
Ga ik voor Coop als ik d'r naar een opvang toe doe waar ze mede dames kan krijgen, en als ze drachtig blijkt te zijn een nest kan krijgen in een stabiele omgeving waarvan goede hulp zeker geboden kan worden,
Of ga ik voor haar als ik besluit een dame erbij te nemen, en de risico's te nemen etc etc.

Als ik het zo typ klinkt het voor mij al vrij logisch, het eerste lijkt me het eerlijkste ook naar haar toe...maar dat gevoel dat ik faal in de verzoring voor mijn idee komt me zo rauw op mijn dak.
Zo pittig, zo pittig. Had eigenlijk gehoopt met mijn 19 jarige leeftijd minder vaak van zulke moeilijke beslissingen tegen te komen :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 10:12 am 
Moderator

Ik denk dat je met het eerste een goede keuze maakt. :knikt:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 10:50 am 

Je faalt absoluut niet!!!! Je maakt zelfs een heel verstandige beslissing door Cooper aan de opvang af te staan :knikt:
Ik denk dat er niet veel 19-jarigen zijn die dit 'kunnen' en ook doen!

Dikke duim :thumbsup: en waar gaat Cooper naar toe als ze zwanger blijkt te zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]