Het is nu za nov 25, 2017 2:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn rat Rattoe.
BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 12:55 pm 

Hee rattenliefhebbers !

Oke laat ik beginnen bij het begin.
Ik mocht van mijn moeder 1 van mijn 7 ratten zwanger laten worden. Er was bij de dierenwinkel (met wie wij erg goed bevriend zijn) een rat gereserveerd en deze is nooit opgehaald :( ! Remy mocht Rattoe dekken. Ze was op een donderdag nacht flapperig en vrijdag hadden we Remy opgehaald. Ze hebben erg vaak gepaard die vrijdag maar de rest van het weekend helemaal niet meer.
Nu dus een week geleden. Ik had haar de eerste keer gewogen alleen deze weging klopte niet, zij was 456 gram en de dag erna 475. Nu komt ze zo'n 2 á 3 gram per dag aan. Is mijn ratje zwanger ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn rat Rattoe.
BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 2:18 pm 

Ik denk niet dat er veel mensen hier op het forum blij zullen worden van je bericht.
Ik in ieder geval al vast niet.
1 Koop NOOIT je diertje in een dw,
of je ze nou kent of niet
2 fokken doe je ook niet zomaar even tussendoor voor de lol omdat het je zo leuk lijkt een nestje opvoeden enz.
Zeer waarschijnlijk is je ratje zwanger ja!
Al hoop ik van harte van niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 3:21 pm 
Moderator

Het kan kloppen dat ze het alleen de vrijdag hebben gedaan, want een rat is maar eens in de +/- 4 dagen flapperig.
Om te weten of ze zwanger is houd je het volgende in de gaten:
- Haar gewicht
- Of je haar nog flapperig ziet, want als ze flapperig wordt is ze niet zwanger

Mocht ze op dag 24 nog niet bevallen zijn dan moet je hulp inschakelen van een dierenarts, want dan is er waarschijnlijk iets niet goed.

Ik vind het ook niet verstandig dat je zomaar 2 ratjes op elkaar gooit. Het voegt niks toe en je vraagt om ellende want je weet niks over hun achtergrond.
Hoe oud is het meisje eigenlijk? Want een jong moedertje is vaak wat onervaren en als ze oud is (ouder dan 9 maanden, wat ik denk gezien het gewicht) kan dat een extra risico zijn.

En een note als moderator zijnde: Je mag, mocht ze zwanger zijn, de ratten hier niet aanbieden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 06, 2013 5:46 pm 

Gezien het gewicht maak ik me ook wel wat zorgen of ze niet te oud is.

Meestal worden ze geboren op dag 22, soms dag 21 of 23. Blijf het gewicht in de gaten houden, na twee weken gaat het vaak ineens hard.

Ik ben een beetje bang dat je het opvoeden van een nestje flink hebt onderschat. Het wordt niet aangeraden om het zomaar voor de lol te doen met ratten waar je zo weinig van weet qua achtergrond.

Nouja, het is natuurlijk nu al gebeurd dus je moet maar zo goed mogelijk voor ze zorgen. Ik heb een uitgebreid artikel geschreven over het opvoeden van een nestje, als je mij even je emailadres geeft dan zal ik het even opsturen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]