Het is nu vr nov 24, 2017 10:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat zou jij doen?
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 9:24 am 

Wij hebben een dametje van een fokker in ons groepje. Ze heet Riv en de afspraak was dat ze begin oktober gedekt zou worden en de kleintjes voor de fokker zijn. Dit omdat wij aan Riv gehecht waren, maar de fokker al fokplannen had met haar.

Komend weekend gaan we haar wegbrengen en wordt ze gedekt. Dat mogen we ook hier doen, maar ik denk dat ik het liever bij haar laat doen.
Ze heeft ons de keus gelaten of wij Riv terug nemen en haar bij ons laten bevallen of dat ze bij de fokker blijft tot de kleintjes weg mogen.
Het voordeel van bij ons is dat ze dan op haar vertrouwde plekje is, maar wij geen verstand van bevallen en nestjes hebben.
Ook hebben wij een ratje gehad die per ongeluk zwanger was en die heeft mij flink gebeten, waardoor ik nu bang ben dat Riv dat ook gaat doen als ze eenmaal bijna gaat bevallen.
De bevalbak krijg ik van de fokker mee, dus die is er wel en lapjes stof zijn er hier ook genoeg.

Laat ik haar bij de fokker is ze niet op haar eigen terrein en ze is altijd mega verlegen en gestresst bij veranderingen, dus dat vind ik ook zielig voor haar. Aan de andere kant heeft de fokker alle know how in huis om te zien en begeleiden hoe het gaat. En wij moeten Riv dan zeker twee maanden missen.

De fokker woont op een half uur rij afstand met de auto en ik kan haar altijd bellen en mailen.

Wat zou jij doen??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat zou jij doen?
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 10:19 am 

Euh... Niet laten dekken?
Fokker zou wat mij betreft de boom in kunnen met zn fokplannen.
Dan had ie haar moeten houden.
En nu nog ff geld willen verdienen over jullie ruggen
en die van het beestje?
MOOI NIET!
Er zijn altijd risico's bij een bevalling.
Stel nou dat....(hoop van niet)
Ben jij straks je ratje kwijt!
En dan?
Krijg je vd fokker een nieuwe.............................??????????????????????????

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 10:53 am 

@Heidy; ik vind jouw reactie een beetje kort-door-de-bocht. Je weet niet wat er afgesproken is tussen Cora en de Fokker toch?

@Cora; wist je voor je Riv in huis kreeg wat de fokker's plannen waren v.w.b. een dekking met Riv? Ik neem aan dat je een contract/overeenkomst hebt gehad waar dat soort dingen in staan. Als je toch door wilt gaan met deze dekking is het aan jou om te bepalen wat je doet. Een bevalling kan heel stressvol zijn en als je er geen kaas van hebt gegeten zou ik dat liever aan de fokker overlaten (wie is dat trouwens?). Ik vind overigens wel dat jij als eigenaar van Riv ook recht hebt op een ritten (als je dat zou willen).

Wat ik overigens ook een beetje vreemd vind is dat je zegt dat Riv nogal verlegen is en stressig. Heeft de fokker wel enig idee hoe Riv reageert? En zo ja, waarom wil ze dan een nestje met Riv?

Lastige situatie. Ik ben van mening dat jij Riv niet zomaar af hoeft te staan aan de fokker voor een dekking tenzij dat duidelijk in de getekende papieren staat. Maar dat zou je moeten nakijken en daarna zelf een beslissing nemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 11:22 am 
Opperfikkiestoker

Een nestje opvoeden is heel leuk, kan ik uit ervaring vertellen. Maar ook heel veel werk. En een grote verantwoordelijkheid. Ik zou dit zeker niet 'onvoorbereid' doen. Wat hebben de kleintjes nodig aan voeding, wat kun je het beste aan de mama geven, wanneer mag je ze eruit halen, hoe lang kun je ze eruit halen, hoe zorg je dat de mama de minste stress oploopt en ook qua kooien is er veel nodig. Voor het nestje wat ik nu opvoed voor de opvang (Parzival, Jolanda) Heb ik ze in een duna gekregen, daarna zijn ze in een mary gegaan, nu zitten ze in een jenny en straks nog in een 2de kooi (dames en heren scheiden). Overigens heb ik dit nestje na de bevalling gehad. Toen ze zo'n week oud waren (dit is een opvangertje (pas een week in de opvang) dus was nergens 'thuis' vandaar dat ze na de bevalling nog is verhuisd. Normaal zou ik dat niet aanraden met een moeder vanwege de stress).
Overigens zou ik echt uitkijken met de bevalling, want dan is het nog best ver hoor, als de fokker een half uur rijden woont. Stel dat er wat mis gaat en je ziet/herkent dit niet optijd, wat heel logisch is zonder ervaring. Dan moet de fokker toch nog maar kunnen en nog een half uur rijden om langs te komen.
Mijn eerste nestje (voor een rattery) die woont ook hier in Nijmegen en kon dus binnen een kwartier (10 minuten) bij mij zijn, dat vond ik wel heel prettig. Mijn 2de nestje (voor een andere rattery) is mis gegaan, hiervoor ben ik bijv met spoed naar de DA gemoeten (alles met moeders is goed gekomen maar toch!). Ik heb hier een dag vrij voor genomen en heb de nacht ervoor elk uur gekeken of de zaak niet verslechterde, dan was ik mensen uit hun bed gaan bellen. Het is dus niet altijd alleen maar leuk.

Ik zou eigenlijk zeggen, als je zelf twijfeld zou ik het niet doen. En dan bedoel ik haar geen nestje laten krijgen. Dat ze bij de fokker gaan opgroeien zou ik, eerlijk gezegt, heel vreemd vinden. Ik ga er hierbij vanuit overigens dat ze een nestje MAG krijgen, dus dat jij een keus hebt (niet dat het moet dus).

Overigens nog kort over het bijten. Het kan, het is niet te voorspellen hoe je meisje zal reageren op het moederschap. De liefste ratten kunnen ongelofelijke felle bijterts worden, maar het hoeft niet. Het gaat overigens wel weer over, als de kleintjes wat ouder zijn (week of 3) dan moet moeders ze los gaan laten en zeker als de kleintjes weg zijn zal ze weer geewoon je ratje zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 12:52 pm 

Cora, ik zou het nestje zelf opvoeden. Het is minder stresvol voor Riv en jij hoeft haar niet zo lang te missen. En daarbij, hoe vaak krijg je nu de kans een nestje mee te maken? Natuurlijk moet je je goed voorbereiden en inlezen in alle ins en outs van het bevallen en opvoeden, maar daar krijg je hulp en steun bij van de fokker. Ik heb ooit vier nestjes opgevoed (voor zo lang het duurde), dat was echt een hele leuke ervaring! :)

Overigens vind ik het op zich geen raar verzoek van de fokker. Bij het fokken van honden komt deze overeenkomst vaak voor, dus waarom bij ratten niet? Als de fokker jou op basis van deze overeenkomst het ratje heeft verkocht, dan vind ik trouwens niet dat je het dekken op emotionele basis kunt weigeren. Afspraak is afspraak. (Ik vraag me wel af waarom de fokker een nestje wil van Riv als ze zo zenuwachtig van aard is, maar dat is een andere kwestie.)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 1:10 pm 

Bedankt voor alle reacties tot nu.

Riv is als ritten van een andere fokker bij onze fokker gekomen en vrij snel daarna naar ons toe, omdat één van onze ratjes dood was en het ratje dat wij bij haar genomen hadden per ongeluk zwanger was.
We kregen haar in eerste instantie maar voor een paar weken om ons eenzame ratje gezelschap te houden en daarna zouden we een ritten van haar nemen die dan weg mocht.
In de tussentijd waren zij zo gehecht aan Riv dat we haar bij ons mochten houden, maar de fokker heeft vanaf het allereerste moment gezegd dat zij perse wilde fokken en dat Riv gedekt zou worden en dat zij de rittens dan zou nemen.

Riv is gekomen om "nieuw" bloed in de groep van de fokker te brengen.

Het feit dat ze zo ver weg woont vind ik dus ook een probleem. Onze dierenarts is wel goed bekend met ratten en er woont iemand hier vlakbij die ook met ratjes gefokt heeft en ik waarschijnlijk wel kan benaderen of ze mij wil helpen. Wat is wijsheid?

Voor Riv denk ik dat het beter is dat ze hier is. Voor het dekken gaat ze in ieder geval naar de fokker is inmiddels besproken.

@Heidy: Ik snap jouw reactie wel, maar het is echt een hele lieve fokker, die er beslist geen geld aan verdient. Ze weet echt alles over en van ratjes en fokt al zo`n 12 jaar. Zij wilde Riv eigenlijk niet geven, maar vond het ook heel zielig dat wij een ratje alleen (lees eenzaam) hadden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 1:11 pm 

Ik wil zelf ook dat Riv daar eerst heen gaat, zodat zij kan zien hoe Riv`s karakter is. Gezien dat ze zo snel in de stress schiet en erg verlegen is. Misschien dat de fokker dan zelf beslist om het niet te doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 2:03 pm 
Opperfikkiestoker

Prima, goed dat je je eigen beslissingen maakt! :thumbsup:
Hopelijk heb je wat aan onze adviezen/meningen gehad :-) Laat je horen hoe het verder gaat? Ik ben wel benieuwd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 27, 2013 3:53 pm 

Helemaal eens met Vera! En hou ons inderdaad op de hoogte!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 29, 2013 11:25 am 

Vanmiddag ga ik haar wegbrengen en blijft ze waarschijnlijk een week bij de fokker. Dan haal ik haar gedekt weer op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 26, 2013 10:43 pm 

Benieuwd hoe het is gegaan?

Want ze zouden er nu moeten zijn.. En dan +/- week oud als ik goed gerekend heb..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 27, 2013 7:57 am 

Leuk dat je navraagt!

Ze staat op springen. Vanochtend toen ik beneden kwam was de kooi aan het verbouwen en lag er in het midden een heel groot nest, dus het zal nu niet lang meer duren.
Haar buik is niet echt heel groot, dus het zullen niet zo heel veel kleintjes zijn, maar dat maakt niet uit.

Ons grijze ratje is eergisteren overleden en aangezien we er dan maar twee over hebben heb ik ze weer bij elkaar in de grote kooi gezet. Riv knapte daar helemaal van op. Ze zat alleen in een beval kooi en kwijnde daar weg. Ze miste haar maatje Pien heel erg.
Als ze bevallen is zal ik een topic daarover openen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 27, 2013 2:53 pm 

Succes. Ik hoop dat alles goed gaat betreft de bevalling!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 27, 2013 8:47 pm 

Succes, en altijd spannend hoe het gaat en hoeveel het er gaan worden

Maar dunne buikjes zeggen niks over kleine nestjes en anders om..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 28, 2013 11:14 am 

Succes.

Vraagje, begrijp ik goed dat je naast dit zwangere vrouwtje nog maar 1 ander vrouwtje heb? Wat ga je nu met haar doen, gaat die 6 weken alleen zitten? Lijkt me dus geen goed plan. Ik denk dat het misschien een idee is dat je voor dit vrouwtje een maatje gaat zoeken, in de opvang zit misschien wel iets wat matcht?

Misschien is dit heel stom om te zeggen; maar dat je iemand aardig vindt maakt het geen goede fokker, dat je iemand echt een lomp wijf vindt maakt het geen slechte fokker. Die dingen staan los van elkaar.

Ik weet verder niet over welke fokker het gaat en uit 1 verhaal als dit ga ik geen oordeel geven als ze al 12 jaar fokt, maar laat ik wel zeggen dat ik het echt een apart verhaal vind en zelf onmogelijk kan voorstellen dat ik 1 van mijn huisdieren gewoon ff weggeef. De reden dat jij nu Riv niet bij haar wil laten 6 weken had voor de fokker toch de reden moeten zijn om haar sowieso al niet aan jou te geven...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]