Vreselijk dat dit de laatste update hier is.
Ukje had dus de blaasontsteking, met pijnstilling was ze weer gewoon mijn vrolijke, actieve Ukje. Ongelooflijk achteraf. Mijn gevoel zat wel juist, helaas. Diep van binnen wist ik dat de Maussies Ukje zouden overleven toen Mega goed uit haar operatie was gekomen, ik weet niet waarom. En toen ze die vrijdag dat bloed plaste had ik ook het gevoel dat er meer was en heb ik nog overwogen een rontgenfoto te laten maken. Maar ik zei tegen mezelf dat ik me aanstelde en gewoon overbezorgd was omdat het om Ukje ging.
Vorige week was ik de kooi aan het schoonmaken, Uk en de Maussies zaten als gewoonlijk in de duna. Dat duurde Ukje altijd te lang, elke keer als ze mij zag ging ze rechtop staan. Dan pakte ik haar altijd even op voor een snel 'knuffeltje'. Zo ook vorige week. Mijn vinger duwde iets op haar onderbuik toen ik haar pakte en toen voelde ik meteen dat het misse boel was. Er zat een harde massa. Die had ik nog niet gevoeld omdat ik haar behalve voor dat kooi schoonmaken eigenlijk nooit oppakte. Daar hield ze niet zo van, dus ik liet haar altijd zelf op mijn arm klimmen.
Ik heb de rest van de dag gehuild, besloten om vrijdag foto's te laten maken en nog even van haar te genieten en afscheid te nemen. Ze deed het goed op de pijnstilling, anders was ik meteen gegaan natuurlijk. Vrijdag zijn de foto's dus gemaakt, behalve een (enorme) tumor in haar onderbuik zaten haar longen ook al bijna vol en bij haar middenrif zat ook 'iets'. Zoveel ellende in dat hele kleine lijfje.

Ik begrijp niet dat ze nog zo goed was terwijl dat allemaal gaande was. Ik kon natuurlijk geen andere beslissing nemen dan haar te laten gaan. Maar ondanks dat ik een paar dagen aan het idee kon wennen en afscheid heb genomen is het veel te vroeg en veel te abrupt. Mijn lieve Ukje...