Het is nu do nov 23, 2017 1:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: oeps nestje
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 9:02 pm 

Om te beginnen wil ik graag zeggen dat ik al een paar keer (vrouwtjes) ratten heb gehad, maar nog nooit een zwanger vrouwtje. Nu heb ik afgelopen mei 2 ratjes weer gehaald (na een behoorlijke tijd dat m'n laatste ratje dood was), ik heb geen (tamme) mannetjes. Echter is 18 october 1 van m'n meisjes dus ontsnapt en die....heeft het dus gedaan met een rat ¬.¬ aangezien ik zelf niet in bezig ben van mannelijke ratten denk ik dat het een wilde (bruin of zwart) rat geweest moet zijn. Ze is inmiddels tonnetje rond en er is dus ook geen twijfel meer mogelijk Of ze zwanger is...alleen wanneer ze gaat bevallen. Ik heb hier dus helemaal geen verstand van! ik heb gelezen dat je 't vrouwtje apart moet zetten maar zijn ratten niet groepsdieren en wordt m'n andere rat dan niet eenzaam omdat ik er maar 2 heb? kortom: ik heb dringend (zichtbare buik=17+dagen zwanger?) hulp nodig en 't liefst zo snel mogelijk en please ga niet zitten zeuren over 't feit dat m'n rat ontsnapt is ik wist niet dat ze haar kooi kon open maken (Houdini) en ja ik weet dat wilde x tamme rat een rampzalige combinatie is maar ik kan er weinig aan doen dat m'n rat haar fluit achterna is gelopen, want ik heb nooit een nestje in de planning gehad en zeker niet met haar (ze was nogal onzeker en schugtig toen ik haar kreeg, nu is ze wel aanhankelijk en super lief maar ik heb d'r ook genoeg aandacht aan gegeven) Tevens wil ik graag mijn plaatsingsmogelijkheden (voor de kleintjes) weten, want ik zou het super erg vinden als ze opgevoerd moeten worden aan een slang ofzo..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: oeps nestje
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 9:41 pm 

Hmm ik vind beetje lastig. Volgens mijn berekeningen maar ik ben daar super slecht in, als ze op de dag van ontsnappen gedekt is kun je vanaf morgen tot ongeveer zaterdag de rittens verwachten.

Maar hoe lang is ze weg geweest?

En wilde rat? Is ze buiten geweest of hoe? Want een van mijn inmiddels overleden ratten is 2 weken weg geweest maar niet gedekt in die tijd terwijl er zeker wilde ratten zaten. Gelukkig ook niet ziek geworden.

Misschien even contact opnemen met iemand van de opvang, dat je misschien de rat kan brengen en eentje mag lenen zodat de andere niet alleen zit.

Maar persoonlijk heb ik beetje onderbuik gevoel, zeg niet dat het niet kan maar ergens zo gevoel waar ik mijn vinger niet op kan leggen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 9:45 pm 

[quote="ursels-ratten"]Hmm ik vind beetje lastig. Volgens mijn berekeningen maar ik ben daar super slecht in, als ze op de dag van ontsnappen gedekt is kun je vanaf morgen tot ongeveer zaterdag de rittens verwachten.

Maar hoe lang is ze weg geweest?

En wilde rat? Is ze buiten geweest of hoe? Want een van mijn inmiddels overleden ratten is 2 weken weg geweest maar niet gedekt in die tijd terwijl er zeker wilde ratten zaten. Gelukkig ook niet ziek geworden.

Misschien even contact opnemen met iemand van de opvang, dat je misschien de rat kan brengen en eentje mag lenen zodat de andere niet alleen zit.

Maar persoonlijk heb ik beetje onderbuik gevoel, zeg niet dat het niet kan maar ergens zo gevoel waar ik mijn vinger niet op kan leggen[/quote]
ze is een halve dag weg geweest, ze is namelijk s'avonds ontsnapt en ergens in de late middag weer terug in de kooi gekomen (m'n moeder heeft haar terug gelokt met snoepjes) ze zat in de spauw? de ruimte tussen de binnen en de buitenmuur zeg maar, en ik weet ook niet hoe want we hebben hier helemaal geen rattenkeutels in huis (behalve in de kooi van m'n eigen ratten) maar ze is wel degelijk zwanger en ik weet Heel zeker dat ik alleen maar 2 vrouwtjes heb en geen mannetjes, ik kan wel even een foto maken (als ze daar tenminste goed voor wil gaan zitten) ze heeft echt wel even een zwanger buikje

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 9:49 pm 

Nja ben benieuwd naar de foto. Kijk ratten hebben geen uren nodig.

Maar mijne was na 2 weken niet drachtig terwijl ik echt weet dat er wilde ratten zien, regelmatig gevangen en gezien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 9:56 pm 

sorry ze is niet bepaald fotogeniek xD en ik ben niet geweldig goed met fotos maken maar hier heb ik 3 fotos gemaakt
http://i196.photobucket.com/albums/aa19 ... a6871d.jpg <Mega buik
http://i196.photobucket.com/albums/aa19 ... 8f6c53.jpg <minder duidelijke foto maar ook toch wel een schoteltje
http://i196.photobucket.com/albums/aa19 ... 913bae.jpg <m'n andere rat was ook nieuwsgierig xD ze staat ietsjes rechter op maar er is wel een duidelijk verschil en dat terwijl m'n familie het ongeveer hun levenstaak heeft gemaakt om m'n ratten te 'verwennen' met van alles en nog wat xD dus de grijze aan de dikke kant is inmiddels

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 10:13 pm 

Persoonlijk vind ik de grijze eerder mager dan dik, maar foto's zijn altijd lastig te beoordelen. Wegen is makkelijker dan.

Maar ze ziet er idd wel dik uit. Zullen vast meer mensen zijn die je duidelijkheid kunnen geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 10:19 pm 

[quote="ursels-ratten"]Persoonlijk vind ik de grijze eerder mager dan dik, maar foto's zijn altijd lastig te beoordelen. Wegen is makkelijker dan.

Maar ze ziet er idd wel dik uit. Zullen vast meer mensen zijn die je duidelijkheid kunnen geven.[/quote]
komt omdat ze zo uitgestrekt staat :P maar de zwarte heeft ook echt een zware buik om te voelen beetje zacht...groot verschil, dacht eerst dat ze een tumor had maar haar buik 'zwelde' wel zo snel op (eergister viel het de eerste keer op) en heb zitten rekenen en vergelijken met fotos op internet van zwangere ratten en 't lijkt wel heel erg 't zelfde...maar we zullen het zeker weten als er ineens van die roze wurmpjes in de bak liggen :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 10:24 pm 

Nou je hebt nog maar hooguit paar dagen om je heel goed in te lezen voor te bereiden.

Zal haar sowieso apart zetten met de jongen, en even oplossing zoeken voor je andere ratje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 10:30 pm 

[quote="ursels-ratten"]Nou je hebt nog maar hooguit paar dagen om je heel goed in te lezen voor te bereiden.

Zal haar sowieso apart zetten met de jongen, en even oplossing zoeken voor je andere ratje.[/quote] geeft dat geen onnodige stress dan? (voor beide ratten) en ik ben al sinds een paar dagen druk bezig met inlezen heb daarom ook m'n bodembedekking veranderd omdat dat blijkbaar niet ritten geschikt was en heb hun klomp (zo'n zier ding voor aan de muur, niet voor aan je voeten) er uit gehaald voor het geval dat ze juist Daar haar nest in zou gaan maken (is onhandig omdat je er helemaal niet bij kan en ook niets er van kan zien) en wat extra keuken papiertjes er in gedaan, maar ik heb geen vandalistische ratten (ze scheuren niet veel en ze bijten ook niks kapot) dus ik weet niet of ze daar wel een nestje van gaat bouwen. ben nu druk bezig met een 2e kooi te vinden (al voor dat ik de mannetjes/vrouwtjes moet gaan scheiden) aangezien ik natuurlijk niet over ongeveer 4 weken weer een nieuwe zwangerschap wil xD

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 10:34 pm 

Okee dan ben je al redelijk goed op weg.

Ik doe meestal een bloempotje met vaatdoekje, maar als ze die niet willen krijg je ze er niet in.. Dus gewoon nestmateriaal aanbieden wat wel ritten geschikt is.

En succes en sterkte, laat even weten hoe het gegaan is

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 10:36 pm 
Opperfikkiestoker

Als je twijfeld of het misschien een tumor is, is het slim om naar een kundige DA te gaan (zij kunnen voelen of een echo maken en zo je advies geven). Begin maar vast met lezen van dit: http://ratjes.nl/nestje en http://ratjes.nl/nestverzorging

Het is niet toegestaan hier je kleintjes aan te bieden, vragen om hulp of advies mag natuurlijk wel altijd. Ik zou je advieseren contact op te nemen met Jolanda van Parzival (Jolanda M hier op het forum). Zij kan je helpen door bijv een ratje uit te lenen voor je andere vrouwtje wat nu alleen zit (en 6 weken is echt te lang om alleen te blijven). Eventueel kan ze je ook helpen het nest te verzorgen of de kleintjes te plaatsen, maar dat zul je met Jolanda moeten bespreken.
Ook kan ze je misschien een kooi lenen of iets degelijks.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 10:47 pm 

@ursels
zal ik doen :P voor nu liggen beide meisjes lekker te slapen in een hamsterbolletje die ik nog had liggen van m'n overleden hamster, ook al hangt ie nu nog geen 2cm meer van de kooibodem af omdat ik ze voor de zekerheid ook in de hamsterkooi heb gezet, mijn rattenkooi heeft namelijk meerdere verdiepingen en geen diepe onderbak en spijlen en dat lijkt me niet bepaald handig.
@vera
ik twijfelde in het begin even of 't een tumor was (mijn allereerste ratje is daar aan gestorven) maar ze is overduidelijk zwanger -helaas,maar gelukkig geen tumor- en ik heb die 2 sites al grondig uit gespit :P vandaar 't keukenpapier bij gebrek aan tissues. En ik bied ook zeer zeker geen kleintjes aan, want half wilde ratten zullen geen pretje zijn om te houden (denk ik) maar ik wil ook niet dat ze worden opgevoerd aan een slang of iets dergelijks. maar m'n vrouwtje zit nu nog niet alleen, misschien moet ze dat wel...hoop het niet bovendien staat op de nestverzorgingsite dat je het vrouwtje gewoon in de groep kan laten bevallen (met wat nadelen) maar bij "Eventueel kan je één van haar vriendinnen er ter gezelschap bij zetten. " staan geen nadelen vermeld, ik weet het verder ook niet. Ik zou 't fijn vinden om met Jolanda wat te bespreken maar als zij bijvoorbeeld in het westen woont heb ik d'r weinig aan (ik woon in Drenthe)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 10:53 pm 
Opperfikkiestoker

Ik zou je rat wel alleen zetten. Is tegenwoordig wel meer de gewoonte. Het moet niet maar ik denk dat je echt veel van gedrag ed moet weten om op tijd te kunnen ingrijpen al gaat het mis. Die kleintjes zijn zo kwetsbaar dat ik niet zomaar een risico zou nemen.
Jolanda woont in Duiven maar ook dat kun je op de site vinden (als je zo goed al had gezocht). En google maps kan je precies vertellen waar dat ligt (bij Arnhem dus). Ik zou gewoon eens contact met haar opnemen. Ook zonder daadwerkelijk langs te komen kun je praten/overleggen door bijv mail of telefoonisch contact he ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 11:01 pm 

maar ff geregistreerd, en ja ik had haar al op 't forum opgezocht en er stond duiven, ik wist niet eens dat dat een plaats was (ben geen topografisch wonder) :) en ik denk dat je gelijk hebt maar ik vond het zo sneu (voor beide) omdat ze het echt heel goed met elkaar kunnen vinden (ze komen ook uit het zelfde nest) en als ik ze uit elkaar haal kan ik ze dan na de 6 weken gewoon weer bij elkaar in zetten en als ik bijvoorbeeld besluit een kleintje (vrouwtje ofc) te houden kan ik die er dan ook zonder problemen bij introduceren, ik heb namelijk deze 2 nooit aan elkaar hoeven te introduceren omdat ze dus uit het zelfde nest kwamen. maar ik weet niet precies wat ik Jolanda dan moet vragen :confused:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2013 11:18 pm 
Opperfikkiestoker

Als je een kooi wil lenen bijv. Of een vrouwtje/castraatje om je andere vrouwtje 6 weken gezelschap te houden. Hulp met het plaatsen van de rittens?
Tis maar een optie hoor, maar dat zou je kunnen vragen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]