Het is nu za nov 25, 2017 7:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: oeps nestje
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2013 1:36 pm 

Toch maar een Updateje: De rittens ontwikkelen zich razendsnel..Ik had eerst alleen 1 vrouwtje en 1 mannetje die in de waterfles klommen (Tarzan&Jane genoemt) nu zitten er al 2 vrouwlijke rittens,waaronder Jane, bovenin de traliegedeeltes, dit betekend dat ze de plastic bak is uit gesprongen vanaf het huisje en zelfs de moeder moet hiervoor (vanaf de vloer) springen. Vraag me af hoe lang het duurt voordat de 13 anderen het lukt :fluiten: dan heeft mams helemaal geen rust meer xD

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2013 2:06 pm 

Haha, nu komt de drukte maar het is wel heel leuk.

De eerste 2 weken (gesloten oogjes) zijn altijd het rustigst. Dan liggen ze nog wel heel veel in het nestje. En doen ze nog niet zo veel omdat ze veel te kwetsbaar zijn als ze het nestje uit komen.

Maar daarna worden ze heel druk en kom je handen te kort, en vooral met een groot nestje.

Wat ik zelf heel vaak doe, maar weet niet of dat voor jou haalbaar is. Om de kooi open te doen en met een aantal rittens te gaan knuffelen. Moeders kan er dan uit als ze wil en even lekker rondlopen. Hier lopen ze dan over het aanrecht, daar kunnen ze niet vanaf vallen. En de kleintjes blijven vaak tot een week of 3 a 3,5 toch nog wel in de kooi als je ze er niet zelf uit haalt. Of mijne luisteren gewoon goed waar ik niet van uit ga :P

Zo kan moeders even ''ontsnappen'' aan de kleintjes. Het is natuurlijk ook heel leuk om gewoon de kooi helemaal open te doen dat de kleintjes er ook uit kunnen. Maar dan kom je heel goed aan het tellen of ze er allemaal nog wel zijn. En zorgen dat ze niet naar beneden vallen, ergens vast komen te zitten e.d.

Maar er zullen ongtwijfeld andere mensen zijn die ook tips hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2013 9:37 pm 
Opperfikkiestoker

Als het half wildjes zijn kunnen ze met 3 tot 3,5 week echt al wel heel snel zijn. Het hoeft niet maar kan wel. Waarom zou je zet niet meenemen in een huisje/hangmatje naar de bank en ze daar even 'los' laten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 3:36 pm 

ik neem ze ook wel mee naar de bank, maar de kooi los laten is denk ik niet haalbaar aangezien de kleintjes nog zo klein zijn dat ze achter de kachel e.d passen...ik vind 't wel grappig om de wildebrassen te zien rondrennen en ik ben blij dat de 2 die het hoogst kunnen springen bijna geen wild gedrag vertonen, ze zijn heel nieuwschierig en komen meteen op je af als je bij de kooi staat. (de rest komt nog steeds niet boven :whaha: die springen en vallen gewoon halverwege weer op de bodem xD) er zitten wel een paar tussen(3 stuks) die gewoon heel schuchtig blijven wat ik er ook mee doe, dat vind ik dan wel weer jammer...maar ik krijg ze vast nog wel zo ver dat ze niet meer proberen weg te rennen als ik ze wil pakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 4:32 pm 
Opperfikkiestoker

Ik weet niet hoe oud ze nu zijn, maar vanaf 2 weken (met 3 weken zeker) moet je aan kooi verreiking gaan doen. Speelgoed, knaagmateriaal, huisjes, klimtoestellen, eten waarvan ze mee kunnen knabbelen enzovoorts. Ook zou ik ze met 2,5/3 week in een traliekooi, jenny oid zetten. Dan kunnen ze lekker lkimmen, rondrennen en spelen. Voor rittens is deze periode van hun leven crusiaal voor hun verdere leven, ze moeten nu veel spelen, met verschillende dingen/situaties/mensen in aanraking komen en aan eten 'wennen'.
Nu begint het 'werk' wat je aan ze hebt pas goed. Pak ze minimaal 3 keer per dag even bij je. Vraag vrienden/vriendinnen langs te komen en laat hen de rittens ook oppakken/aaien/mee spelen. Zorg wel dat het altijd veilig blijft voor de rittens. Dus iemand die bang voor ze is, ze niet laten pakken ed. Laat bijv de reserveerders langskomen.
Qua eten, er moet elke dag kwalitatief voer zijn, in overvloed. Het mag niet op zijn, moeder en kleintjes moeten altijd kunnen eten. Zorg voor veel verse groente, ik gaf ze altijd witlof, elke dag en nog een andere groente zoals boerenkool, andijvie, mais en/of wat fruit. Fruit is vooral lekker maar niet super nodig. Dus geef vooral groente!
Daarnaast elke dag wat pap/CS of wat babyvoeding (ik nam meestal vega of met kip, neem iig maaltijd potjes of groente potjes, geen fruit). Daarnaast ook vaak wat vlees, kip, vis of bot. Of wat hoogwaardig kattenvoer. Ik geef vaak alles elke dag maar dan wel kleine hapjes. Je kunt het ook om de paar dagen afwisselen en wat grotere porties doen.

Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 10, 2013 7:03 pm 
Site Admin

Hoe gaat het nu met je rittens? :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 16, 2013 7:50 pm 

Ik ben ook best benieuwd hoe het met de rittens gaat.

En al een paar huisjes kunnen vinden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 9:17 pm 

Hoe is alles verlopen met de rittens? Zou het wel leuk vinden om te weten hoe alles gegaan is en hoe zij zich ontwikkeld hebben...

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2014 4:50 pm 

Met de rittens gaat het nu nog goed,ze zijn gezond,druk,hand tam,nieuwschierig als geen ander, de mannetjes zijn echter knaag verslaafd. Als je bij de kooi staat rennen ze allemaal meteen naar de tralies, zeker als m'n moeder er bij staat want dan denken ze: Eteeen. Het opvoeden van de kleintjes is geen probleem geweest, het plaatsen daarintegen is niet bepaald makkelijk als je geen connecties hebt. Van mijn ouders moet ik ze wegbrengen naar snakeman als ik niet snel een plekje voor ze vind :x dus dan is alle moeite eigenlijk voor niets geweest. Daarom heb ik ook niet geupdate, heb er de balen van in dat ondanks dat ik alles heb gedaan zoals het moest en ze zich voorbeeldig gedragen (en ook vooral heel veel stuk willen knagen xD) ik toch faal in het eigenlijke plaatsen van de rittens.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2014 6:29 pm 
Site Admin

Fijn dat het grootbrengen goed is gegaan! Wel erg balen dat je geen huisjes voor ze hebt kunnen vinden. Ik bedoel het niet rot, maar daarom hamerden we daar in het begin zo op, veel van ons weten hoe lastig het is om passende huisjes te vinden. Maar goed, het is nu eenmaal zo, dus misschien kunnen we je alsnog helpen. :) Hoe veel rittens heb je nog, hoe veel van elk geslacht en wanneer moeten ze weg van je ouders?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2014 6:54 pm 

Jill* schreef:
Fijn dat het grootbrengen goed is gegaan! Wel erg balen dat je geen huisjes voor ze hebt kunnen vinden. Ik bedoel het niet rot, maar daarom hamerden we daar in het begin zo op, veel van ons weten hoe lastig het is om passende huisjes te vinden. Maar goed, het is nu eenmaal zo, dus misschien kunnen we je alsnog helpen. :) Hoe veel rittens heb je nog, hoe veel van elk geslacht en wanneer moeten ze weg van je ouders?
m'n vader wil ze het liefst gister nog weg hebben haha, mijn moeder vind dat maar zielig dus ik kan de tijd nog wel rekken... ik heb eigenlijk nog nooit dieren weg gedaan, alle dieren die hier geboren zijn zijn hier ook gestorven...maarja met 15 (9m+6v) is dat niet te doen, ze zijn zo lief haha dus had nogal moeite met weg doen dus heb ze alle 15 nog, zou ze ook graag willen houden maar met zo veel ratjes kan ik ze niet allemaal de aandacht geven die ze verdienen, en ze zijn (zeker voor half wildjes) super cute en nieuwschierig, ze hangen al aan de tralies als je er nog een meter of 2 vanaf staat omdat ze aandacht willen, alleen de mannetjes zijn wat onrustiger met er uit halen dan de vrouwtjes. Alle 15 gedragen zich beter (minder schuw) dan hun moeder deed toen ik haar kreeg, maar wil zoiezo 2 vrouwtjes houden. :angel: Had wel mensen die graag ook ratjes wouden hebben maar 3 daarvan mochten van hun ouders niet en 1 ervan twijfelde omdat ze de spullen er niet meer voor had -.-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2014 7:05 pm 
Site Admin

Dus het komt neer op 4 vrouwtjes en 9 mannetjes waar je nog een huisje voor zoekt? Wat ben je bereid om er zelf voor te doen om ze nog geplaatst te krijgen? Als je nu nog hulp wilt van bv. een opvang (bemiddeling of afstand) zal daar namelijk wel iets tegenover moeten staan, de hulp was immers al eerder aangeboden omdat dit probleem te voorzien was.
Zijn de mannetjes wel op tijd gescheiden van hun moeder en zusjes?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2014 7:43 pm 

ja de mannetjes zijn ruim op tijd gescheiden van de vrouwtjes en met een drachtijd van gemiddeld 21 dagen had ik al weer een nieuw nestje gehad mits ik ze niet goed had gescheiden. Ik liet het echter alleen even weten :P aangezien ik niet de financiele middelen heb om ze allemaal naar opvang te brengen voor 10 euro per stuk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2014 8:15 pm 
Site Admin

Ik vroeg alleen of je zelf ook meedenkt/nog mogelijkheden hebt. Ik wilde in ieder geval nog met je meedenken of hulp bieden bij het plaatsen, maar zoiets moet wel van twee kanten komen. Als je toch alleen kwam meedelen dat je geen huisjes voor ze hebt had ik dit liever niet geweten, want nu eindigen ze als slangenvoer dus?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 09, 2014 9:38 pm 

@ jill hopelijk niet...en naja ik heb al op fb berichtje gepost (en een paar van m'n vrienden hebben dat gedeelt,maar daar kwamen vooral mensen met slangen opaf) verder hoef ik er ook geen geld aan te verdienen zolang ze niet als voer eindigen :)... ik probeer zo goed en snel mogelijk Geschikte mensen te vinden voor de ratjes, die zich trouwens meer als tamme rat dan als wilde rat gedragen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]