Het is nu di nov 21, 2017 5:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een nestje...
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 10:39 am 

Ik denk dat ik nu heel erg veel boze reacties ga krijgen omdat ik mijn vraag ga stellen op een forum waar iedereen hier ratjes heeft als huisdier. Mijn man heeft slangen en haalt daarvoor halfwas ratjes op (dit zijn zijn dieren en niet de mijne, ik vind ze maar niks). Nu waren er 2 "over" en die had ie bij elkaar gelaten en eigenlijk zijn het halve huisdieren geworden (hij verzorgt ze en ik klets ertegen, maar ik durf ze niet in de hand te pakken, probeer ze wel te aaien maar ze vinden mij ook nog eng). Ik was meteen bezorgd: weet je zeker dat het 2 mannetjes zijn? Ja, helemaal zeker. Nog gegoogled of 2 mannen wel bij elkaar konden, blijkbaar wel. Dus ok, ze mogen wel blijven als hij ze maar verzorgt. Eten geven vind ik prima, maar het hok schoonmaken mag hij doen.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: mijn man heeft het dus verkeerd gehad en ik hoorde vanmorgen gepiep. En nog meer gepiep. Ik dacht eerst dat ze aan het spelen waren, maar ze zaten niet bij elkaar. Ik op onderzoek uit en ja hoor: jonge ratjes, veel jonge ratjes. :( Ik ben absoluut tegen nestjes, vooral als je niet weet wat je doet en mama zal ook zekers te jong zijn.

Ik heb gegoogled maar kan niet zo heel erg veel info vinden. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat moeders meteen weer zwanger kunnen worden (het lijken wel konijnen) dus de vader moet apart. Heel voorzichtig heb ik dat net gedaan (wil ook niet dat mams in de stress schiet). Vervolgens heb ik gescheurd krantenpapier in het hok van mams gedaan en ik zag idd dat ze dat blijkbaar prettig vond.

Ik wil haar voor de rest zoveel mogelijk met rust laten zodat ik haar niet laat stressen.

Moet ik nog meer doen? Behalve mijn man vanavond een flinke uitbrander geven. :x Ben nl. erg pissig dat ie maar zo laconiek is met: 'ja hoor, het zijn 2 mannetjes...' Vooral omdat ie weet hoe ik over nestjes denk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een nestje...
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 11:12 am 

De meeste mensen begrijpen wel dat slangen nu eenmaal ratten eten hoor.

Voordat ik met heel erg veel advies kom, wil je wel ratten houden als huisdier? Ik krijg nml het idee dat dit niet echt gepland is en dat jullie ook niet besloten hebben ze definitief te houden.

Als dat niet zo is, is dit misschien een moment om er afstand van te doen en ze naar en opvang te brengen, naar mensen die er wel verstand van hebben. Er komt inderdaad een hoop kijken bij een nestje, maar ook bij ratten houden. Ik denk dat in jullie geval dit misschien wel de beste optie is.

Wel goed dat je je aanmeldt op een forum voor meer info. :knikt:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 11:30 am 

Die 2 ratten ging nog zeg maar. Maar ik heb er nu ca 15-17 bij en dat is absoluut niet de bedoeling. Ik ga sowieso de vriend van mijn zusje vragen of hij er straks een paar wil omdat hij volgende maand gaat verhuizen en dat was de reden dat hij deze ratten niet wilde hebben. Maar 4-5 weken zijn voor mij wel te overbruggen. Verder ken ik nog iemand die in een dierentuin werkt en voor een show evt wel 2 of 3 vrouwtjes wil (ik laat haar het geslacht bepalen, mijn man is overduidelijk niet goed hierin). Die shows geven ze aan kinderen, daar geven ze informatie e.d. over de dieren, dus het zal geen voer worden. ;) En voor de rest? Tja, ik hoop daar een adresje voor te vinden, bij voorkeur mensen die ze als huisdier willen houden, dus misschien idd een opvang? Ik zit er in ieder geval nu wel minimaal een week mee, want ik kan nu moeilijk met die kleintjes gaan zeulen lijkt me. Elk pril dier heeft volgens mij voor alles rust nodig, sowieso een net bevallen moeder.

Ik dacht juist: yes 2 mannen (2 vrouwen had ik beter gevonden), geen nestjes en geen gezeur met castraties. Ik ga nu idd straks wel zoeken naar een ander huisje en komen ook niet meer bij elkaar. Ze zijn te lang binnen bij mij om ze nog langer als voer te zien (dat is de reden dat we ze nog hebben eigenlijk, mijn schuld) en als je ziet hoe zorgzaam moeders met haar kleintjes omgaat. Ze vond het prima dat ik met de hand in het hok ging hoor, ging wel beschermend voor de kleintjes staan, maar dat snap ik. Ze is net heel bedrijvig bezig geweest om een echt nestje te bouwen met krantensnippers.

Moet bijvoorbeeld moeders ook nog bijgevoerd worden? Want ik kan me voorstellen dat zo'n 15 baby's een behoorlijke belasting is (ik hoop alleen dat haar mannetje haar niet opnieuw zwanger heeft gemaakt).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 12:23 pm 
Moderator

Geslachten zijn op zich heel makkelijk te bepalen als ze wat ouder zijn, met een paar weken hebben de mannetjes duidelijk balletjes en de vrouwtjes niet (die hebben 10-12 tepels).
Kan het zijn dat het vrouwtje eerder al zwanger is geraakt? Of heeft de andere rat echt ballen?

Voor moederrat moet er altijd goed droogvoer beschikbaar zijn. Ook is het verstandig haar veel verse groentes te geven en bijvoorbeeld vette vis of kip.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 12:26 pm 

allereerst, goed dat je info zoekt! wel balen dat het m-v is maar niets meer aan te doen.

mams moet idd bijgevoerd worden, zorg dat ze zo wie zo altijd voer heeft, groente - pap - alle lekkere dingen zijn goed voor haar. als je verder op het forum kijkt staan daar een heleboel tips over.

mag ik vragen waar je woont? misschien dat er iemand in de buurt woont.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 12:41 pm 

Ik woon in de gemeente Hardenberg. Dat we 1 mannetje hadden was zelfs mij wel duidelijk, die ballen kon je moeilijk over het hoofd zien eigenlijk. Die andere rat is vrij schichtig en daardoor kon ik dat bij haar niet goed zien (ze duikt in een hoekje en kijkt je dan aan van: ga maar weg hoor engerd!). Maar ik vertrouwde op de kennis van mijn man zeg maar. ;) Die heeft ze in het begin in de hand gehad. Ze zijn overduidelijk hier begonnen met nageslacht, want we hebben ze al een paar weken en ze waren halfwas toen ze hier kwamen.

Tja, wat betreft dat info zoeken: lijkt me vrij logisch. Je hebt een dier dus je zorgt ervoor. Ook al was het eerste doel eigenlijk "voedsel", dan nog moet je er goed voor zorgen vind ik. Je hebt wel met een levend wezen te maken.
Nou, ik zal maar es kijken naar lekkere hapjes en zo. Groentes zijn ze niet echt gewend, kan ik dat zo geven? En hebben jullie evt een website waar ik dit soort informatie vandaan kan plukken? Ik heb bv konijnen (en dat zijn echte huisdieren!) en daar moet je rustig opbouwen en ik weet niet hoe gevoelig het darmstelsel van een rat is. Tot nu toe hebben ze kattenbrok gehad (las dat dat op zich wel kon). En zo af en toe een stukje appel, cracker, beschuit, peer en dat soort dingetjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 12:41 pm 

Ik weet niet hoe ik moet bewerken, maar ik wil jullie nog wel even complimenteren met hoe jullie hiermee omgaan. Ken fora zat waar ze helemaal uit hun dak gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 2:20 pm 

Wat fijn dat je hier om advies vraagt wbt het nestje, maar ik begrijp dat jouw mannetje nu alleen zit... Zeker zal je nu alle advies krijgen over de rittens, maar het is niet goed voor het mannetje om alleen te zitten. Van rittens heb ik geen verstand, ik heb alleen een mannengroep, maar zorg alsjeblieft ook dat jouw mannetje een maatje krijgt, of door hem ergens onder te brengen en waar hij een partner krijgt, of er zelf een mannetje bij nemen. Dat laatste zal je zeker niet doen, je hebt er immers al genoeg....
Ook als je besluit om een mannelijke ritten zelf te houden, zal jouw mannetje nog een hele poos alleen zitten, je kunt namelijk niet zomaar een klein ritten erbij zetten. Ze moeten een bepaald gewicht hebben en het leeftijd verschil moet niet al te groot zijn.
Ik denk dat de ervaringsdeskundigen hier jou mee kunnen adviseren, maar ik wou je er wel even op wijzen.
Enne, heel fijn dat je zo begaan bent met het nestje, super!

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 2:31 pm 

het heeft geen zin om uit ons dak te gaan ;) hier hebben wij bijna allemaal 1 richtlijn en dat is dan toch het beestje. kunnen wel zeggen dat het dom is blablabla, maar dat weet jezelf ook wel.

weet je al wat je uberhout met de ratten wil/ gaat doen? bedoel, hou je het vrouwtje of het mannetje? beide zullen een maatje moeten hebben, net wat vicky schrijft. voor mams is dat niet nu per see maar het mannetje toch eigenlijk wel.

hebben de rittens allemaal een melkbuikje? en hoe gedraagt mams zich met de rittens? (zit ze erop of niet etc...)

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 3:00 pm 

Mams is heel erg bedrijvig met haar nestje bezig, zit er veel op (slaapt er ook op) en is druk in de weer om het nestje helemaal naar haar zin te maken. Inmiddels is de groep van de ene hoek naar de andere verhuisd (heeft ze echt voorzichtig gedaan) en heeft ze een kuiltje in het hennepvezel gegraven en daar bovenop de krantensnippers. Aangezien ik haar niet teveel wil vermoeien, blijf ik een beetje uit de buurt. Ze geeft ook een waarschuwing af trouwens, want haar vacht leek een beetje te "egelen" zoals jullie het noemen toen ik even ging kijken. Dus ik respecteer dat. Buikjes kan ik niet checken om die reden, maar misschien vanavond met mijn man?

Ik ga vanavond met mijn man praten over wat we gaan doen. Het mannetje moet een maatje krijgen, dat ben ik met jullie eens, maar ik heb meer dieren hier en op het moment heb ik de financiele middelen niet om te gaan castreren, zitten hier met werkloosheid. Dus als iemand zoiets heeft: ach gossie, ik wil m wel. Je mag hem hebben, geen probleem.

Als jullie een opvang in mijn buurt weten is dat ook prima natuurlijk. Alleen ik zit dus wel met het probleem afstandskosten. Weet niet hoeveel dat is en ik kan echt niet zoveel missen, al snap ik wel dat het iets moet kosten natuurlijk.

Wat je zegt over jonkies erbij zetten snap ik. Ik heb konijnen en daar kun je ook niet zomaar kleintjes bij volwassenen neerzetten, aangezien ze het koppelgedrag niet snappen. De komende vier weken kan dat ook niet, dan moeten ze bij hun moeder blijven begreep ik.

Het liefst zorg ik voor alle ratten een goed huisje. Het lag helemaal niet in onze bedoeling om er ratten bij te nemen. Maar ja, je kent het gevoel misschien wel. Door de kou is het zielig om ze in de schuur te zetten (ze hebben geen wintervacht manlief, da's zielig), dus ze zitten binnen. Dan voer je ze lekkere dingetjes en dan kijken ze je met een koppie aan en ineens is het dier veranderd van voederrrat naar "kijk eens wat een liefie!". Alleen handtam maken heb ik dus niet gedaan, daar vond ik ze een beetje te eng voor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 3:29 pm 
Ere-lid

Het heeft weinig zin om iemand die advies nodig heeft weg te jagen, dan schieten we ons doel voorbij heh ;)

Ik zou je adviseren om afstand te doen van het ventje en mam met kids ook naar de opvang te brengen waar ze op zullen groeien. Mams en een dochter (of 2) komen dan weer naar jullie terug als de rittens 6 weken zijn.
Kun je je hier in vinden? Zoja, neem dan contact op met Mandy (heeft eerder een reactie geplaatst), zij vangt voor Parzival op en woont in jouw omgeving. In deze constructie hoef je voor het ventje geen afstandskosten te betalen als je dat niet kunt.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 3:35 pm 

Dat vind ik ook, maar ja. Helaas ken ik ook andere fora waar dat absoluut niet gebeurd. Dus ik vind het heel fijn dat het ook zo kan gaan. :)

Wat betreft je oplossing: ik ga er even met mijn man over hebben vanavond over het hoe en wat. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 5:45 pm 

Ik denk dat de oplossing die Jolanda je bied het beste is, ook omdat de rittens vanaf de eerste week al regelmatig in de handen moeten zijn. Je geeft aan enige angst te hebben voor de ratjes, dus dan zal het tam maken ook niet echt makkelijk gaan denk ik.
Het is voor de opvang ook niet fijn als ze de overgebleven rittens met 6 weken pas krijgen en als ze dan nog niet tam zijn.

Heel erg veel succes in ieder geval. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 7:09 pm 

Ik leer zo steeds weer wat bij. Ik dacht juist: laat ze met rust! Mandy heeft van mij een pb gehad en ik hoop dat we zo tot een goede oplossing komen. Iedereen heel erg bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 8:09 pm 

Morgen gaat de hele familie naar Mandy. Ik ben erg blij met deze oplossing. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]