Het is nu do nov 23, 2017 3:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 10:59 am 

Gisteren is Riv bevallen van een koppel van 14 kleintjes.
Helaas is er eentje weggekropen van het nest en heeft het niet overleefd.
Zij zit samen met Pien in een kooi, maar de komende week kunnen ze niet bij elkaar komen. Riv heeft nu rust nodig en kan Pien er niet bij hebben. Daar gaan wij dan maar vaak mee kroelen.

Ik heb al één foto van het nestje, maar krijg hem niet geplaatst ivm teveel pixels. Sorry.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 3:08 pm 

Gefeliciteerd!! Ik ben benieuwd!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 5:28 pm 

Wat fijn,

ben benieuwd naar de foto's

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 8:54 pm 

Nieuwbakken moeder aan de pap.

Afbeelding

Eén dag oud:

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 9:52 pm 

Mooie melkbuikjes, gefeliciteerd!
Wie was nou de fokker?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 11:37 am 

Vandaag 1 week oud.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 12:14 pm 

Lief! Weet je al wat voor kleurtjes het worden?
Zitten wel een paar magere bij, veel lekkere hapjes voor mams!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 8:02 pm 

het was mij dus ook al opgevallen dat er dikke en dunne zijn. Ze krijgt hier volop eten. Pap, komkommer, banaan, kaas, appel, brokjes enz.
Moet ik nog iets geven wat hier nog niet bijstaat?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 8:54 pm 
Opperfikkiestoker

Fruit hoeft niet, dat zijn heel veel suikers dus is meer een traktatie. Af en toe banaan is inderdaad wel goed (zitten veel koolhydraten in). Verder vooral veel groente geven. Witlof stimuleerd de melkproductie dus is heel goed dagelijks te geven. Verder bijv boerenkool (de meeste ratjes vinden dit erg lekker en het is heel erg goed voor ze), of andijvie. Aardappeltjes (niet rauw), rijst (gekookt en rauw), pasta (gekookt en rauw) zijn ook goede 'dikmakers'. Daarnaast (vette) vis, kip(kluifjes) of hoogwaardig kattenvoer zoals applauws.

Uit een ander topic (had ik ook al uitgebreid geadviseerd over het voer:
Vera schreef:
Rittens kunnen bijna niet te dik zijn, die moeten echt lekker rond en vol zijn/worden. Daarom zou ik ook niet te veel komkomer geven. Het is heel goed bedoelt maar er zit (vrijwel) geen voedingswaarde in/aan dus moeders raakt er wel vol van maar ze krijgt heel weinig voedingsstoffen binnen terwijl ze die nu juist heeel veel nodig heeft.
Probeer haar dagelijks bij te voeren met pap en/of babyvoeding en/of kattenvoer. Daarnaast elke dag wat groente (ik zou elke dag witlof geven, 2 blaadjes ofzo (is super lang houdbaar) en wat andere, 'rijke' groente). Niet alles hoeft elke dag, kijk maar hoeveel ze lust. Moeders mag nu even (zeker nu ze nog zoogt en straks als de kleintjes zelf gaan eten mag je die ook bijvoeren) zoveel eten als ze wil. Wat je bijv kunt doen is dag 1 pap/CS, dag 2 babyvoeding en dag 3 kattenvoer/kip en zo door. Daarnaast dus elke dag wat groente geven.

Allereerst is het goed moeders veel bij te voeren. Dat kan inderdaad met pap, neem wel meergranen pap (dat is 'gezonder' dan brinta). Gewoon aanmaken met een beetje water en dan lust ze het wel. Ook kun je wat potjes babyvoer nemen, neem wel de maaltijdpotje want de fruithapjes bevatten te veel suikers. Die kun je ook geven of bijv door de pap roeren. Ook kattenvoer (liefst hoogwaardig voer, veel vlees dus bijv almo nature) ook stukjes kip (niet rauw), kippenbotjes zijn erg goed. Moeders heeft veel nodig nu, ook dierlijke eiwitten (vandaar het kattenvoer en de kip).
Qua groenten kun je beter groenten geven met veel voedingsstoffen. Dus geen sla maar witlof (stimuleerd de melkproductie), andijvie, boerenkool, broccoli enzovoorts.
Daarnaast moet ze altijd brokjes/droogvoer tot haar beschikking hebben. Het beste is voer voor zogende moedertjes, daar zitten bijv ook wat meer dierlijke eiwitten in. Bij ratrations is bijvoorbeeld zo'n voer te bestellen: http://www.ratrations.nl/rattenvoer-nat ... et-rittens
Veel gebruikt kattenvoer is ook applaws en voor pap kun je ook CS gebruiken (royal canin convalescence support). Dat is misschien nog wel het beste. Dat is eigenlijk voor katten en zitten alle benodigdheden in. En ze vinden het vaak heerlijk (ik heb hier nog nooit een rat/nestje gehad die het niet luste).

Zo, nu heb je weer even leesvoer genoeg denk ik. Laat je weten hoe het gaat?
En ik ben heel nieuwsgierig voor welke fokker dit nestje is :angel:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 11:07 am 

Bedankt voor je uitgebreide reactie Vera!!

Ik heb inmiddels al een boodschappenlijstje gemaakt en ga zometeen boodschappen doen.

Riv is nog steeds erg bijterig/beschermend. Af en toe leid ik haar af en kan dan even de rittens checken.

De foto`s zijn in mijn zelf gehaakte mandje gemaakt, maar daar had Riv niets mee. Ze werden er gelijk weer uit gehaald. Het leek mij juist zo`n leuk "nestje"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 11:08 am 

Waar moet ik nou naar kijken voor geslachtsbepaling? Zijn er al balletjes zichtbaar op deze leeftijd?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 11:20 am 
Opperfikkiestoker

Ja, wel een beetje, maar duidelijker is waarschijnlijk dat de vrouwtjes tepels hebben. Die hebben de mannetjes namelijk niet. Die kun je nu nog goed zien, straks als er vacht overheen is gegroeit minder goed (maar met 3 weken beginnen de ballen echt te groeien dus dan ga je die zien).

Hopelijk vind Riv de boodschappen lekker!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 4:56 pm 

Vertel je nou bewust niet wie de fokker is of zie je de vraag steeds over het hoofd? Ik ben er ook wel benieuwd naar, maar het is haast alsof je er overheen aan het praten bent....Vind ik jammer

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 5:00 pm 

Heeft ze via pb laten weten. Ik snap ook niet waarom dat nodig is, maar dat is haar keuze.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2013 5:03 pm 
Opperfikkiestoker

Mij ook idd. Als dat haar keuze is gooi ik het niet op het forum.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]