Het is nu za nov 18, 2017 11:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 18, 2014 4:23 pm 

Ik heb als valentijnkado (vrijdag dus) twee jonge ratjes van mijn vriendin gekregen (allebei vrouwtjes volgens de dierenwinkel). Een bruine en een witte.
De bruine is een stuk groter en is ook tammer. De witte wilt niet graag opgepakt worden.
Geen van beide was echt dik maar deze morgen zaten er drie kleintjes bij.

Bij het inrichten van de kooi heb ik er nestmateriaal (dat witte zachte spul) ingelegd. Daar zijn ze in geboren. Eentje lag half uit het hoopje en een ander was er helemaal uit (gekropen?).

Nu vond ik het gedrag van de ratten nogal vreemd. De bruine beet in de witte haar vel en probeerde haar op het nest te sleuren. Dat heeft ze zo'n half uur lang geprobeerd maar de witte toonde geen enkele interesse. Ze liep wel niet weg.
Daarna is de bruine aan het nest beginnen werken en heeft de kleintjes er in gelegd.

Het ziet er allemaal goed uit maar ik weet niet wat ik met die witte moet doen. Kan ik die beter apart zetten?
Waarom probeerde die bruine die witte op het nest te krijgen? Is dat om af te lossen of is er een kans dat die witte eigenlijk de moeder is en niet voor de kleintjes wilt zorgen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 18, 2014 6:41 pm 

Een zwangerschap bij ratjes duurt ongeveer 23 dagen dus het moedertje is al lang voordat ze bij jou kwam wonen bevrucht. Kijk nu meteen goed of één van beide ballen heeft, als dat zo is moet je hem meteen apart zetten want het moedertje kan op de dag van de bevalling alweer zwanger worden. Verder zou je bij het moedertje tepels moeten zien. Er zijn wel mensen die een zusje of vriendinnetje bij de moeder en haar nestje laten zitten maar ik heb helemaal geen ervaring met nestjes dus weet niet wat het beste is als het idd twee vrouwtjes zijn.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 18, 2014 9:54 pm 
Opperfikkiestoker

Ik zou ze zo te horen uit elkaar halen (zo te merken voelt de bruine zich niet prettig bij dat er nog een rat bij is (kwa gedrag lijkt het wel alsof ze haar als ritten ziet)). Kun je de kleintje bekijken? Hebben ze melkbuikjes? Dan is namelijk de bruine de moeder. Ook zou je hierbij de tepels moeten zien inderdaad.

Ik zou even contact opnemen met een opvang (bijv een die hier op het forum is geregistreerd). Zij kunnen je beter helpen. Het is misschien het beste om je ratjes even tijdelijk naar iemand te brengen die ervaring heeft in het opvoeden van een nestje. Als je ook nog geen ervaring hebt met het houden van ratjes kan ook nog een nestje erbij misschien te veel van het goede zijn (daarnaast heb je ook nog veel kooien en aangepast voer nodig. Ook moeten ze met 4,5 week gescheiden worden en stel er zit maar 1 mannetje in het nest, dan zou die alleen moeten. Dat zou sneu zijn). Dan zou je je 2 dametjes daarna gewoon weer terug kunnen krijgen.

We horen graag hoe het verder gaat!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 18, 2014 10:47 pm 

Wat leuk dat je twee ratjes gekregen hebt, wat naar dat je nu al jonkies hebt. Super dat je je hier hebt aangemeld en ik kan ook niet anders zeggen dat je het beste met een opvang contact kunt opnemen, zij kunnen je verder helpen. Er komt heel veel bij kijken en daar moet je de nodige ervaring voor hebben.
Hopelijk kom je tot een oplossing, voor jou en de ratjes, laat je even weten hoe het verder gaat?
Heel veel succes :thumbsup:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 1:12 am 

@Vera nu je het zegt, het leek inderdaad wel of ze die witte als een van haar kleintjes zag :)
De witte is in de andere hoek van de kooi (eigenlijk is het een terrarium) gaan liggen maar ik heb ze voor alle zekerheid toch maar apart gezet.

Er zat nog een kleintje onder het nestmateriaal verstopt dus ze zijn met vier.

Ik heb ze zien drinken dus dat ziet er wel prima uit. De melkbuikjes zijn goed zichtbaar. Ik ben wel niet zeker of ze alle vier al gedronken hebben.
Ik heb al eerder ratten gehad maar dit is de eerste keer dat ik een nest heb.

Hier is een foto van de kleintjes:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 2:01 am 

Dat nestmateriaal kun je het best zo snel mogelijk verwijderen, de kleintjes kunnen er in verstrikt raken met afgeklemde pootjes, staartjes of nekjes als resultaat :(
Je kunt er snippers of repen papier voor in de plaats geven.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 2:08 am 
Opperfikkiestoker

Helaas is dat nestmateriaal inderdaad niet geschikt en zelfs erg gevaarlijk (voor volwassen ratten al, laat staan voor zulke kleintjes). Krantenpapier snippers of wc papier/keuken papier is prima als nestmateriaal.

Ook als je ervaring hebt met ratten, het opvoeden van een nestje is heel wat anders en komt weer heel andere kennis bij kijken. Niet vervelend bedoelt maar zo'n foutje met het nestmateriaal had gemakkelijk een dodelijke afloop voor een of meer rittens kunnen hebben. Gelukkig is dit niet het geval (en blijft dat zo) maar hieruit blijkt wel dat eens nestje opvoeden weer heel andere koek is dan 'gewoon' ratjes houden.
Ik hoop dat je in ieder geval contact opneemt met een opvang, zij kunnen je veel gerichter verder helpen en we willen immers allemaal het beste voor de ratjes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 1:25 pm 

Bedankt voor de waarschuwing.
Helaas was het te laat voor een van de rittens :(
Dat katoenspul plakte aan hem vast en de moeder had haar nest deze nacht zo ingericht dat de ritten niet meer bij haar geraakte.

Ik heb dat spul er meteen uitgehaald en nu liggen ze in papiersnippers en keukenpapier.
Ik had die katoenbedekking gekocht voor volwassen ratten maar na de geboorte er niet bij stilgestaan dat dit wel eens gevaarlijk voor de kleintjes zou kunnen zijn. Er stond hierover ook niets in de verschillende webpagina's die ik had geradpleegd toen ik hun kooi inrichtte.
Ik hoop dat deze slechte ervaring anderen helpt en dat er meer gewaarschuwd wordt voor dit nestmateriaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 1:49 pm 
Opperfikkiestoker

Wat vervelend. Ga je contact opnemen met een opvang?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 3:14 pm 

Jammer dat een kleintje het niet heeft gered, maar wel goed dat je het meteen eruit hebt gehaald, wij mensen willen het zo zacht en lekker mogelijk voor ze maken, maar voor de rittens is keukenrol of reepjes papier zacht genoeg.
Heb je al bedacht wat je gaat doen nu? Opvang, zelf houden?
Fijn dat je ons op de hoogte houdt :thumbsup:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 3:15 pm 

Aan het taalgebruik te zien, correct me if I'm wrong, komt Mimo uit België denk ik :weetniet: . Ik weet niet hoe het daar gesteld is met opvangcentra voor ratten..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 3:46 pm 
Moderator

Voor België is er Ratopia. Ze hebben meerdere locaties.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 7:14 pm 

Op mij komt Mimo niet Belgisch over hoor :weetniet:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 19, 2014 7:22 pm 
Opperfikkiestoker

In Belgie zit idd ratoptia. Maar ik denk niet echt dat het veel uitmaakt. De redden dat ik het aanraad is om hulp (kooien, informatie, nest overnemen) te krijgen en of dat bij een belgische of Neddrlands opvang is, dat doet er niet toe. Ik hoop gewoon dat de rest van de kleintjes het wel overleeft en daartoe denk ik dat een opvang kan helpen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 20, 2014 4:42 pm 

Ik kom idd. uit Belgie.

De kleine ratjes doen het goed. Ze drinken veel en worden goed verzorgd door de moeder.
Ik ga de ratjes houden. Er komt sowieso een tweede kooi die ik straks ga kopen. Daar gaat voorlopig de witte rat in die nu in een veel te kleine bak zit.
Later komen daar de jongens in (als die er bij zitten uiteraard).

Ik geef de moeder extra eten (brinta met sojamelk). Ze heeft een mooi nestje gemaakt van de papiersnippers en keukenpapier.
Alles lijkt goed te gaan. Is er nog iets waar ik op moet letten?

Zou ik de witte af en toe in de kooi van de bruine zetten (onder toezicht) of kan ik ze beter apart laten?
Die twee gaan uiteindelijk weer bij elkaar moeten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]