Het is nu di nov 21, 2017 4:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 20, 2014 4:54 pm 

mimo schreef:
Ik kom idd. uit Belgie.

I rest my case..... :fluiten: :mrgreen:

Even wat vragen Mimo:

Misschien is het handig als je weet wat je nu hebt. Je hebt blijkbaar 2 wat oudere ratten (bruin & wit). Een daarvan is iig een vrouwtje want die heeft een nestje. Is de bruine rat de mama?

Je geeft aan dat de Witte in een aparte kooi komt. Weet je zeker dat dit een mannetje is?

De rittens; hoeveel zijn het er? En kun je al zien of dat mannetjes of vrouwtjes zijn?

Het heeft niet zo veel zin om twee kooien aan te gaan schaffen als het uiteindelijk allemaal vrouwtjes blijken te zijn.

En v.w.b. je laatste vraag: nooit een mannetje en een vrouwtje samen zetten. Zelfs niet onder toezicht!!!! Ze zijn sneller als dat jij denkt.... ;) En waren moeten ze uiteindelijk weer samen? :weetniet:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 20, 2014 5:01 pm 
Opperfikkiestoker

Ja, alles is er nog..

Zorg er voordat moeder goed voer krijgt zodat ze voldoende melk heeft voor de kleintjes. Geef haar voldoende en voedingsrijke groente (elke dag). Geef haar af en toe ook dierlijke eiwitten extra (kip, hoogwaardig kattenvoer), geef liever geen brinta maar meergranen pap, dat is gezonder. Kan ook aangemaakt met kattenmelk, water of kokosmelk. Het beste is haar af en toe ook CS (van Royal cannin) te geven.
Er moet altijd goed (ratten)voer aanwezig zijn in de kooi. Goed voer is bijv van ratrations.nl die verzenden ook naar Belgie en hebben voer voor zogende moeders en rittens.

Daarnaast kun je je volwassen ratten nu niet bij elkaar laten, de moeder heeft al duidelijk gemaakt dat ze de ander er niet bij wil hebben. Dus je moet een tijdelijk vriendinnetje zoeken voor je andere rat (bijvoorbeeld bij de opvang, tijdelijk). Je kunt haar namelijk niet 5-6 weken alleen laten zitten.

De kleintjes moet je elke dag even oppakken/vasthouden. Kijk of ze goed groeien, bekijk de geslachten. Tot ze haar hebben doe je dit max 10 min per keer, daarna moeten ze weer naar de moeder (warmte/drinken). Als ze haar krijgen (dag of 8-9) kan het iets langer en vanaf dat ze een week of 2 zijn (gaan de oogjes open), moet er meer in de kooi zijn. Dan moeten ze ook langer uit de kooi. Een paar keer per dag een half uurtje. Hoe ouder ze zijn hoe langer ze energie zullen hebben. Met 2,5-3 weken gaan ze ook rondlopen en moeten ze in een grote (tralie) kooi. Hierin moet voldoende uitdaging zijn, huisjes, hangmatjes, schommel, knaaghoutjes, touwen enzovoorts. Er moet altijd droogvoer aanwezig zijn en elke dag groente (om de dag dierlijke eiwitten/pap).
Met 4,5 week moet je ze scheiden. De heren in een grote (tralie) kooi en de dames ook. Nu kun je nog niet je eigen dame introduceren. Daar zijn ze nog te klein voor. Daar zou ik mee wachten tot de rittens 6 weken oud zijn (liever nog tot ze 150 gram wegen).

Ik vergeet vast nog een heleboel. Het is namelijk echt totaal wat anders om rittens op te voeden dan volwassen ratten. Ik zou het heel jammer vinden als er nog meer kleintjes overleiden. Vandaar mijn zeer dringende advies, neem gewoon even contact op met ratopia, zij kunnen je helpen met opvoeden, informatie geven, misschien wel een kooi lenen.
Daarnaast, stel je heb maar 1 ventje. Die zou dan met 4,5 week alleen komen te zitten. Dat kan niet, zo'n jong diertje kan niet op die leeftijd al alleen zitten (die leeftijd is essentieel voor het leren van sociaal gedrag). Dus het zou handig zijn als iemand met ervaring je bijv kan helpen met de geslachten. Dan weet je namelijk of je in zo'n situatie komt en kun je nu alvast op zoek gaan naar bijv iemand met een nestje ongeveer even oud. Om daar je eventuele ventje een paar weekjes te laten wonen (met 4,5 week dus) en daarna je eigen ventje en bijv een ventje uit het andere nestje terug te nemen.

Ik ben wel erg blij dat je hier om advies vraagt. Het enige wat ik wil is dat de kleintjes gezond opgroeien. Als je hier in de buurt woonde zou ik je helpen maar dat is niet zo, daarom dat ik zo aandring om even contact met een opvang op te nemen. Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Zij hebben bakken met ervaring en het zou zonde zijn als je die niet gebruikt.

Succes en ik hoor graag hoe het verder gaat!

Edit: Monique, volgens mij gaat het om 2 vrouwtjes (1 daarvan was al zwanger), dus daarom zouden ze weer samen moeten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 20, 2014 5:53 pm 

Ratopia kan goed helpen. Ze zijn super aardig en hebben enorm veel kennis!!
Contact met ze zoeken kan jou (en dus de ratjes) echt enorm veel helpen.

Succes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 20, 2014 5:54 pm 

Verder geeft Vera inderdaad heel veel waardevolle informatie. Neem dit goed door zou ik zeggen! Succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 20, 2014 6:51 pm 

In welke plaats/omgeving woon je ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 20, 2014 10:17 pm 
Moderator

Antwerpen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 23, 2014 9:38 pm 
Opperfikkiestoker

Hoe gaat het ondertussen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 12:33 am 

Bedankt voor de gedetailleerde info Vera!

Het gaat goed met de ratjes. Ze zijn al behoorlijk gegroeid.
Ook de moeder stelt het prima.

Het voer dat ik nu geef is Hope Farm Rat Select. Daarbij een koffielepel Brinta en groente (wortel, selder, komkommer, elke dag iets anders).
Heb je een merk van geschikte meergranenpap? Ik vind enkel pap voor (mensen)baby's en daar zit enorm veel suiker in.
Bedoel je Croc+ Selection van Royal Canin?

De witte zit nu in een grote kooi. Ik heb er de bruine (de moeder dus) een paar keer een tiental minuutjes bij gezet. Dat ging prima. De bruine had wel meer aandacht voor de kooi dan voor de andere rat.
Ik heb dan ook nog een grote vogelkooi waar uiteindelijk alle vrouwtjes in komen. Ik ben die kooi nog aan het inrichten maar ik heb er nog heel veel spullen voor die ik voor de vorige bewoners (degoe's) had gemaakt. Dat zijn takken in alle maten, uitgeholde stukken boomstam, hangmatten, enz. Dus wat betreft huisvesting zie ik voorlopig geen probleem.

Ik heb de contactgegevens van Ratopia bij de hand voor mocht het nodig zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 1:17 am 
Opperfikkiestoker

Nee, ik bedoel Royal Canin Convalescence Support (instant).

En ik weet niet of ze in Belgie ook aldi's hebben, maar hier in Nijmegen wel. Daar heb je gewoon van die doosjes pappoeder (net al bambix en weet ik het allemaal) alleen dan meergranen.
Afbeelding

Ik zou moeder geen komkommer geven, hier zit niets in en heeft ze dus niets aan. Andijvie, witlof (stimuleerd de melk productie), broccoli en boerenkool zijn bijvoorbeeld erg goede groente om (rauw) te geven. Hier zitten veel voedingstoffen/vitamines in.

Hoogwaardig kattenvoer is bijvoorbeeld Applaws (nat voer).

Weet je al hoeveel mannen en vrouwen er in het nest zitten? Dan weet je namelijk ook of je nu al actie moet ondernemen voor straks. Als je dat allemaal in een week/paar dagen moet regelen dan lukt het misschien niet meer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 25, 2014 12:27 pm 

mimo schreef:
De witte zit nu in een grote kooi. Ik heb er de bruine (de moeder dus) een paar keer een tiental minuutjes bij gezet. Dat ging prima. De bruine had wel meer aandacht voor de kooi dan voor de andere rat.

Is de witte rat een mannetje of een vrouwtje Mimo?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2014 1:27 am 

@Vera: ik heb de pappoeder gevonden

@Monique en harem: de witte rat is een vrouwtje.

Hier zijn twee foto's die ik heb genomen om het geslacht te bepalen. Dit zijn twee jongens dacht ik.
De derde wilde niet meewerken dus dat ga ik morgen nog even proberen. Ze zijn het nu wel al gewend om opgepakt te worden.
Ze hebben alledrie ook verschillende kleuren (een bruine, een zwarte en een zwart-witte) dus het is gemakkelijk om ze te herkennen.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2014 1:26 pm 

Inderdaad twee ventjes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2014 1:28 pm 

Oja: het is inderdaad wel goed om de bruine af en toe bij de witte te zetten, bijvoorbeeld als je zelf de kleintjes bij je neemt. Laat de kleintjes er nog maar even niet bij, maar vanaf dat ze een weekje of 3-4 zijn kunnen ze wel met zijn allen samen. Zet wel met 4,5-5 weken de mannetjes apart!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 4:23 pm 

Even een update.
Het zwarte ratje is een vrouwtje. De twee mannetjes ga ik deze week apart zetten.

Zoals ik wel had verwacht was de grote witte rat ook zwanger (ze zaten in de dierenwinkel samen met nog een stuk of 20 andere ratten in een bak). Die is twee weken geleden bevallen van 7 kleintjes.
Bij die kleintjes heb ik een paar zwarte puntjes op hun vacht opgemerkt. Ik vermoed dat dit luizen zijn. Ik heb daarvoor een middel gekocht (Beaphar Anti Parasite 150) maar daar staat bij dat dit enkel vanaf 300g is. Kan ik die kleintjes daar dan ook mee behandelen (met een kleinere dosis) of kan ik daar beter mee wachten tot ze groter zijn?
Heeft het zin om voorlopig enkel de twee grote ratten en de drie 'kleintjes' (die zijn intussen al behoorlijk groot geworden) van de bruine moeder te behandelen? Dat middel zou vier weken werken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2014 5:20 pm 

Ik kan je geen advies geven wbt luizen, maar wel sneu dat je nu alweer een nestje hebt. Heel veel succes en vraag gerust advies, iedereen helpt je graag. Fijn dat het trouwens goed gaat met het eerste nestje, heb je daar al toekomstige slaafjes voor gevonden?

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]