Het is nu za nov 18, 2017 3:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Naakt-fuzz of Rex...?
BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 11:11 pm 
Hoi allemaal!

Eerst even kort voorstellen is wel zo netjes:) Ik woon met een lieve man, een tweeling van 10 , 3 katten en 3 dames ratjes samen.
Toen ik jong was ook altijd ratjes gehad en met de kinderen sinds een paar jaar weer. Het blijven de leukste huisdieren!
Nog nooit een nestje gehad maar nu dus wel, vooral voor de kinderen, ze vinden het geweldig, bestuderen iedere verandering vanaf het groeien van de buik tot nu. We knuffelen ons een ongeluk met de kleintjes en alles gaat supergoed.
De kleintjes zijn nu 1.5 week oud en prachtig. Mams heeft normaal haar en papa is een naakt-fuzz.
Alle kleintjes hebben gekrulde snorhaartjes. Ze hebben ook allemaal haar, bij sommigen zie je al dat het een beetje gaat golven.
Nu vraag ik mij af hoe de vachtjes worden...is er iemand hier die daar verstand van heeft?
Het klopt toch dat gekrulde snorharen sowieso betekend dat het rex of naakt-fuzz vachtjes worden?
En wanneer kan ik daar echt verschil in zien? Uiteraard zijn we al druk naar huisjes aan het zoeken, dit gaat goed, maar er zijn mensen die wel willen weten of het rex of naakt-fuzjes worden...

Nou ik ga mams weer even los laten rennen, een papje voor haar maken, en de kleintjes knuffelen. Ik hoop op leuke reacties, de negatieve goed bedoelde adviezen heb ik al in andere topics gelezen :)

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 11:28 pm 
Opperfikkiestoker

Dan hou ik het kort, dit kun je weten door de (voor)ouders. Is 1 van de ouders rex, dan zijn de kleintjes/een deel van de kleintjes rex. Anders is rex onmogelijk. Zijn beide ouders rex, dan zijn de kleintjes dubbel rex. Naakt is zeer zeldzaam (echt naakt) en dan hebben ze ook geen haar. Dus dat valt zowiezo af denk ik. Hopelijk heb je geen fuzjes want die kunnen nogal wat gezondheidsproblemen krijgen.

Edit, ik lees nu dat papa fuzz is. Dan zijn de kleintjes ook fuzz helaas.

Jammer dat je ervoor kiest om zelf een pretnest te nemen. Ik ga er even vanuit dat de ratjes fuzz zijn (als 1 van de ouders rex was had je het wel geweten neem ik aan). En dan vind ik het erg sneu dat je gehandicapte ratjes op de wereld zet, het was in mijn ogen beter geweest als je bijv had gevraagd of je een nestje mocht opvoeden (van een opvang of rattery). Ik heb op deze manier ook al meerdere nesten opgevoed en ik ben het met je eens dat een nestje erg leuk is.
Ik hoop dat je ratjes gezond zijn/blijven en erg oud mogen worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 11:41 pm 

Hoi Vera, bedankt voor je reactie en de informatie.
De ouders zijn inderdaad geen rex. Alle kleintjes hebben nu haar.
Uit jouw reactie begrijp ik dus dat het fuzz gen zo dominant is dat ze dit allemaal worden?

En ik begrijp je reactie over een nestje overnemen van een rattery, ik heb ook erg getwijfeld. Al veel afgedankte ratjes en katjes opgevangen.Dit praat niks goed natuurlijk maar de kindjes wilden zo graag 1 keer een nestje van een eigen ratje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 01, 2014 12:58 am 
Opperfikkiestoker

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zeker weet hoe het met fuzz zit. Rex is dominant dus dat zou je merken als de ouders dat hebben. Fuzz weet ik niet precies hoe dat zit omdat ik daar absoluut niet mee zou fokken (met fokkers te maken wil hebben die het fokken). Maar het lijkt mij dat als je een fuzz vader hebt, dat de kleintjes dan ook fuzz zijn ja. Volgens mij is fuzz niet dominant, dus hoe het precies zit weet ik niet.
Eventueel kun je een foto plaatsen, dat geeft (voor mij) meer duidelijkheid. Ik weet hoe rex kleintjes eruit zien en het laatste nestje wat ik voor Jo heb opgevoed, zat een fuzz meisje (nestje van Mylady, staat hier op het forum).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 01, 2014 7:31 am 
Site Admin

Ik ga geen leuke reactie geven, sorry. Maar 'leuk voor de kinderen' zou wat mij betreft nooit een argument mogen zijn om zomaar ratjes te vermeerderen (fokken kan je dit niet noemen) en zeker niet ratjes die een handicap hebben. Leuk voor de kinderen (en de dieren!) zou het zijn als ouders hen verantwoordelijk met dieren leren omgaan.

Overigens zou ik als ik jou was de mensen die willen weten of het rexjes of fuzzjes zijn geen ratjes meegeven, die gaat het duidelijk alleen om het uiterlijk en niet om het ratje zelf.

Ik hoop dat de kleintjes goed opgroeien en gezond zijn/blijven, en dat je er geschikte huisjes voor kan vinden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 01, 2014 12:14 pm 

Als alle kleintjes krulhaar hebben kan het ook zijn dat papa dubbelrex is, dat kan ook behoorlijk kaal zijn. Dan zouden alle kleintjes gewoon rex worden. Die worden trouwens ook even kaal met een weekje of vier, vijf, maar de vacht komt daarna weer terug.
Als je de achtergrond van de ouders niet kent is er geen manier om zeker te zijn hoe ze worden, er is een kans dat dat pas duidelijk is als ze al verhuisd zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 01, 2014 8:00 pm 

Bedankt voor de reacties, zoals ik al dacht is er nu dus niets over te zeggen. Ze zijn nu 11 dagen oud en hebben allemaal mooie volle rex vachtjes. Van de 13 ratjes heb ik er voor 10 al een toekomstig fijn huisje gevonden. Ik ben er benieuwd hoe ze uiteindelijk worden.
Aww Vera, wat een superleuk nestje heb je verzorgd! Leuk om ze op de foto's op te zien groeien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 01, 2014 8:17 pm 

Ga je ze op tijd scheiden, de mannetjes en vrouwtjes? Gaan ze met voldoende gewicht de deur uit? Gaan ze per twee de deur uit? Krijgen ze een ruime kooi? Hebben de toekomstige slaafjes ervaring met ratten/rittens?
Jammer dat er op deze manier een nestje is gekomen. .. ik ben ook moeder van twee meiden en wij hebben samen zes ratten...uit de opvang, ook onze rittens destijds. Ik hoop dat dit echt eenmalig is, zonde gewoon.
Succes met mams en de beebs, dat ze gezond mogen blijven en een fijn thuis krijgen.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 01, 2014 10:36 pm 

Natuurlijk gaan ze minimaal per 2 mee, 2 nieuwe slaafjes nemen er zelfs 3. Ze krijgen ze ruime kooien. 3 van de 4 mensen hebben ervaring met ratjes, de ander heb ik heel veel info gegeven, we hebben zelfs samen een geschikte kooi uitgezocht.
Ook heb ik al verschillende huisjes afgewezen, de ratjes zijn door mij geboren dus ik zorg er ook voor dat ze een goed huis krijgen, anders blijven ze hier.
Ik heb ze net allemaal uit de Duna verhuisd naar een grotere kooi, zo heeft mam wat meer ruimte nu de kleintjes wat langer alleen gelaten kunnen worden. Ze doet graag een dutje op een rustig plekje in plaats van op haar levende matras.
Met 4.5 week zet ik de mannen apart, mams en de meisjes kunnen dan terug in de voliere-bij de andere 2.
Als ze voldoende op gewicht zijn mogen ze met 7 weken verhuizen.
De vachtjes zijn fluweel qua structuur en ze hebben allemaal dumbo oortjes. Ze zijn echt heel behaard nu. Ze hebben allemaal verschillende kleurtjes en tekeningen, heel schattig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 01, 2014 11:00 pm 

Fijn dat je je zo inzet, ik ben blij dat je zo selectief bent en begaan met de kleintjes. :thumbsup:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2014 3:13 pm 

Fijn dat ze 't allemaal goed doen en dat je goede nieuwe (toekomstige) baasjes voor je hebt gevonden. :) Hoop wel dat je voortaan afziet van "zomaar" een nestje. Er hadden ook minder leuke dingen kunnen gebeuren en dan is 't helemaal niet meer zo "leuk voor de kinderen", laat staan voor de dieren. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2014 11:09 pm 

Hoop dat ik het goed doe en dat de foto's doorkomen.
Wat denken jullie over de vachtjes?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2014 11:17 pm 

En dit is zeker eenmalig hoor, hoe schattig ze ook zijn. De oogjes zijn nog dicht, sommigen hebben een bijna gluurtje...maar ze lopen het nestje uit, mama rat is wat onrustig, ze blijft slepen. Ze zijn nu 12 dagen oud.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2014 11:34 pm 
Opperfikkiestoker

Ik denk dat ze idd rex zijn. Vader moet dan idd dubbelrex zijn. Lijkt wel heel veel haar voor fuzz.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2014 11:43 pm 

Dank voor je reactie Vera. Ze hebben inderdaad volle vachtjes, Maar ze zijn nog jong, we gaan het zien...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]