Het is nu za nov 25, 2017 1:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wild nest van stand
BerichtGeplaatst: vr mei 09, 2014 10:01 pm 

Afbeelding
!8.00 uur, telefoontje van Ineke. Iemand had bij de kippenren een rattennest gevonden. Hij had al een tijdje last van ratten bij de kippen en was bezig geweest de gangen uit te graven en de uitgangen die hij kon zien dicht te stoppen. In een hoekje van één van de gangen vond hij toen 9 rittens. Man met het hart op de goede plaats; hij wilde wel van die ratten af maar een nest jonkies doodmaken ging hem toch een stap te ver. Of Ineke een humane oplossing wist. Eén keer raden........juist. :mrgreen:
Ik heb ze opgehaald in Bilthoven, bij echt een kast van een huis. Dit zijn ratten van stand. :clown:
Ze zijn denk ik zo'n dag of 4 oud, haartjes komen net door dus ze hebben al wat kleur op hun ruggetjes, en bij een aantal is nog een klein zwart vlekje van de navelstreng zichtbaar. Ze hebben net allemaal wat gedronken, over ongeveer anderhalf uur krijgen ze weer. Ze zijn allemaal goed levendig, protesteren heftig tegen de onfatsoenlijke behandeling die ze nu ten deel valt met die enorme speen in hun mond en dat afpoetsen van hun buiken. Nog mazzel dat ik op moment thuis zit en dit nu kan doen, al worden het een paar hele zware weken. :shifty: Misschien niet het beste moment gezien mijn gezondheid, maar ik kon ze ook niet zomaar dood laten gaan.
De komende weken dus nog meer schattigheid in de categorie Wild. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wild nest van stand
BerichtGeplaatst: vr mei 09, 2014 10:08 pm 
Opperfikkiestoker

oef, die zijn nog wel heel jong. Heel veel succes! Ik duim voor ze.
Kun je ze niet proberen aan te leggen bij een pleegmoeder? Of maakt dat de overlevingskansen niet groter?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 09, 2014 10:43 pm 

:shock: :luvu:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 09, 2014 11:33 pm 

Och jeetje. Fijn dat die man het hart op de juiste plek heeft (denk dan toch bij mezelf dat ie dat niet had moeten uitgraven maar ja). Fijn dat ze bij jou zitten. Ben benieuwd wat hier uit voort komt :loveeyes:

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 09, 2014 11:58 pm 
Site Admin

Fijn dat het gelukt is, moest er steeds aan denken maar omdat Ineke niet meer belde ging ik er vanuit dat jij het kon/wilde doen. Veel succes (en pas ook op jezelf), ik duim voor ze!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 11:30 am 

@Vera; je hebt gelijk, een pleegmoedertje zou voor hun overlevingskansen verreweg te prefereren zijn. Maar waar haal ik die zo snel vandaan? :weetniet: Negen rittens leg je ook niet zomaar aan, dat vereist al snel twee pleegmoeders.
@Jill, ik heb gisteren even overwogen om je een berichtje te sturen dat ze bij mij waren om je gerust te stellen, maar dat is er in alle hektiek niet maar van gekomen. Ik heb gisterenavond uiteindelijk niet eens meer gegeten. Was te druk met het grut. En veel slaap heb ik ook niet gehad. Maar de rittens zijn de eerste nacht goed doorgekomen, ze zijn er allemaal nog. En ze zijn kieskeurig, de kittymel van Royal Canin die ik gisterenavond nog razendsnel bij de da heb opgepikt blieven ze niet. Ik moet die melk er zo ongeveer in wringen. Vanochtend bij de dw de oude vertrouwde van beaphar gehaald, en het gemengd met de andere variant om darmproblemen te voorkomen gegeven. Dat gaat er al stukken beter in. Als ze over twee voedingen alleen nog maar de pure beaphar krijgen denk ik dat ze zelf gaan drinken. Nu wurm ik gewoon het speentje in een mond en hun zuigreflex doet de rest, maar goed drinken deden ze niet vannacht. En dat moeten ze wel gaan doen. Maar de eerste 24 uur is altijd cruciaal bij dit soort kleintjes, en tot nog toe gaat het goed. :)
Ze zaten wel onder een vreemd soort zwart gruis, alsof ze in gemalen basalt hadden gelegen. Ik heb ze helemaal schoon moeten poetsen. En uiteraard hebben ze mijt, maar niet heel hevig dus ik wacht even met behandelen tot ze wat groter zijn. Eén klein meisje had zelfs een teek, :shock: tussen haar vingers notabene. Nog nooit gezien bij een rat. Die heb ik er vannacht direct uit gehaald, de stakker had helemaal rode vingers van de beet en het bloedde. Het ziet er nu gelukkig al een stuk beter uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 11:37 am 
Opperfikkiestoker

Rian heeft wel nestjes op moment, maar ik weet niet of die misschien al te oud zijjn. Nestjes bij Karin zijn ook te oud volgens mij (die zijn een week ofzo). Denise heeft dacht ik wel jonge nestjes.
Ik heb juist het idee dat er op moment zoveel nesten zijn.

fijn dat ze het tot nu toe allemaal goed doen. Ik duim nogsteeds voor ze!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 12:24 pm 
Site Admin

Snap ik hoor, ik heb er ook geen moment aan getwijfeld dat jij en Ineke het wel geregeld hadden. :)

Het stikt van de ratterynestjes momenteel, misschien is het nog een poging waard. Maar fijn om te lezen dat ze het tot nu toe goed doen, hopelijk gaan ze snel beter zelf zuigen/drinken!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 12:45 pm 

Ik weet dat er aardig wat nesten zijn op moment, maar als ik een rattery was zou ik extreem voorzichtig zijn met een wild nest aanleggen bij een van mijn zogende moeders. Ze hebben in elk geval mijt, en denk aan het nest van vorig jaar dat een of ander virus bij zich droeg. Ik zou het ze eerlijk gezegd niet eens durven vragen, de risico's kunnen groot zijn. :confused:
René wilde niet voor niets zijn leendames niet terug, je weet gewoon niet wat je binnenhaalt. Ik heb ze ook in quarantaine zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 1:46 pm 
Site Admin

Tja, dat is misschien wel zo... Maar volgens mij wilde René de dames toen juist wel terug hoor (tenminste als het om het nestje van de Krummels en co gaat), maar hoefde dat gelukkig uiteindelijk niet. Maar goed, ik snap je overweging wel. :knikt:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 2:10 pm 

René wou idd de dames terug. Daar is nog wel wat over heen en weer gesproken voordat ze dan toch mochten blijven.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 4:27 pm 

Bij mij zitten beide nestjes helaas al aan de max met 14 per nest en al een paar die bij beide nestjes wat acherblijven. Geloof dus niet dat ze bij mij meer kans zouden krijgen om te overleven (daarnaast zijn de mijne al 10 en 12 dgn oud).
Succes, vooral de nachten zijn enorm zwaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2014 10:22 pm 
Moderator

:shock: Succes!

Btw, asbest is niet zwart, dat is wit of blauwwit en glinstert.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 11, 2014 9:39 pm 

Hmm, mijn geheugen laat me echt gierend in de steek, nu jullie het zeggen kan ik me die hele discussie op het forum weer voor de geest halen. Hoe kan ik dat nou niet meer weten. :confused:
In elk geval gaat het heel erg goed met het grut. Ze snappen nu wat ze met die speen aan moeten, drinken allemaal prima, wat er in gaat komt er aan de andere kant ook weer uit en ze slapen ook rustig tussen de voedingen. Nu ik er zo dicht op zit zie ik die haartjes bijna met de dag groeien. :loveeyes:
Als ik het goed gezien heb zijn het 8 meiden en één ventje. Arme stakker, 8 grote zussen. :P

Dank jullie voor het meedenken over pleegmoedertjes. Ik heb na goed nadenken besloten ze te blijven flessen zolang ze goed blijven drinken en groeien. Ik verwacht dat ze daar tammer van zullen worden dan bij een pleegmoedertje, en dat vergroot hun kansen op plaatsing, wat ze keihard nodig zullen hebben gezien het grote aantal wildjes van de laatste tijd. Mamamelk is beter dan poedermelk, maar de aanvulling van Karin had ik idd even niet bij stilgestaan. Als het nest erg groot is of mama geeft minder of een mindere kwaliteit melk verandert dat alles. En met flessen kan ik ook het mengsel indien nodig wat rijker maken, of individuele gevallen meer melk of een extra voeding geven. Je hebt simpelweg wat meer mogelijkheden.
Gerrit, tenzij jij iets weet over basalt dat ik gemist heb snap ik je niet. :weetniet: Er zat geen asbest op ze, dat kan ik gelukkig zelf herkennen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 11, 2014 10:21 pm 
Site Admin

Fijn dat het goed gaat!

Ik denk overigens dat tam worden bij een pleegmoeder (en goed voorbeeld van tamme brusjes) ook prima gaat, de Krummels hadden een pleegmoeder en Ukje ook. Ik merk geen verschil met de rest, de vier wildjes van nu zijn niet tammer of minder tam dan Uk op die leeftijd. (Maar dat terzijde, ik snap je overweging wel)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]