Het is nu vr nov 17, 2017 9:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wild nest van stand
BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2014 9:10 am 
Ere-lid

Fijn dat ze het zo goed doen! :D

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2014 10:34 pm 
Moderator

Verrek, verkeerd gelezen van dat basalt. Dat spul wordt wel gebruikt als split voor opritten of fijngemalen als een soort droog beton voor tuinpaden. Daar zou het vandaan kunnen komen. Geen asbest gelukkig :oops: Fijn dat het goed gaat met de mormels!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2014 1:38 am 

Om heel eerlijk te zijn zit ik niet zo te wachten op wilde baby's bij mijn nestjes, vandaar dat ik me ook bij Jill's kleintjes een beetje stil heb gehouden. Verder heb ik twee nestjes van 13 en die zijn nu ook al 2 en 4 weken.
Ik duim voor de ukjes!! Super dat je de taak weer op je hebt genomen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2014 9:33 am 
Site Admin

Tja, ergens kan ik dat wel volgen. En als je zelf al grote nesten hebt kan het ook gewoon niet.

Mijn pukkies waren net op een leeftijd dat ze al zelfstandig gingen eten en omdat ik twijfelde over uitzetten wist ik niet of een tamme pleegmoeder handig zou zijn. Maar toch zou ik het erg zuur vinden als er wèl een keer een pleegmoeder nodig is. Of als ik bv. 3 van hetzelfde geslacht had en er dus 1 'over' heb wanneer ze gescheiden moeten worden, als er dan niemand zou zijn die een kleintje op wil nemen omdat het een wildje is. Als er nergens nestjes zijn moet je roeien met de riemen die je hebt, maar het zou mij persoonlijk wel steken als niemand wil helpen als er nood aan de man is.

Mag ik vragen waarom jullie er zo voorzichtig mee zijn trouwens? Mijt/luis (ik heb die van mij voor de zekerheid behandeld maar niks gezien) of is het dat leptospirose-verhaal van Ratopia? Of nog iets anders?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2014 12:06 pm 

Ik heb een steeds sterker wordend vermoeden dat bij het tam worden van wilde rittens een aantal factoren cruciaal zijn. Naar mijn idee moet er een soort formule zijn bestaande uit leeftijd van het ritten, fles versus pleegmoeder, de nestgrootte en individueel karakter. Het pleegmama nest waar de Krummels uit kwamen kende zowel super tamme exemplaren als niet te hanteren super schuwe exemplaren. Eén nest, allemaal dezelfde opvoeding. Mijn flesnest van september was al vrij oud, die gingen met 5 dagen al zelf eten. De jongens zijn door mij prima te hanteren en ik heb als pleegmama absoluut een speciale band met ze, maar bijvoorbeeld even aan Karin overhandigen voor onderzoek zit er niet in. Iets wat met bijv. Andor (uit het Krummelnest) prima ging. Die kon ik zo bij iedereen op de schouder zetten. Ik hoop dat het huidige nest door leeftijd en opvoed methode allemaal makkelijke tamme wildjes gaat geven, zodat ze makkelijker plaatsbaar en in de rest van hun leven ook makkelijker behandelbaar zijn. Ik ben gezegend met een da die hier mee om kan gaan, maar die mazzel heeft niet iedereen. Als je ze grootbrengt neem je daarmee ook een deel van de verantwoordelijkheid voor de rest van hun leven op je, vind ik. Nadeel is wel dat ze opgroeien zonder tamme brusjes, hoewel ik het verschil in communicatie en acceptatie in een groep tussen fleskinders en pleegmamakinders niet kan zien. Maar misschien heeft iemand anders wat anders gezien in zijn/haar groep. We hebben gelukkig tegenwoordig veel meer mensen met wild-ervaring. Dat geeft een bredere kijk op de zaak en meer kennis. :-) Overigens, als het echt noodzakelijk was gebleken had ik alles op alles gezet om een pleegmoeder te vinden. Desnoods overgenomen van de fokker.

@Rian, ik had al zo'n idee dat je er zo over zou denken. En dat snap ik volkomen. Denk alleen maar terug aan het nest dat vorig jaar in zijn geheel is gestorven, wss aan een virus. Dat werd pas na een kleine week duidelijk, tot die tijd merkte je niets aan ze. Als je die rittens had aangelegd hadden ze de mama en tamme brusjes ook besmet. :confused:

In dit nest zitten ook twee zwakkere meidjes. Ze zijn kleiner, drinken minder goed en zijn minder levendig dan de anderen. Misschien hebben ze teveel geleden onder het hele verhaal. Ik hou ze scherp in de gaten maar ik ben bang dat ze het niet gaan halen. :(
De rest doet het gelukkig prima, ik zie ze gewoon groeien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2014 8:26 pm 
Site Admin

Ik duim voor de meisjes!

Bikkeltje schreef:
Naar mijn idee moet er een soort formule zijn bestaande uit leeftijd van het ritten, fles versus pleegmoeder, de nestgrootte en individueel karakter. Het pleegmama nest waar de Krummels uit kwamen kende zowel super tamme exemplaren als niet te hanteren super schuwe exemplaren. Eén nest, allemaal dezelfde opvoeding.

Dat laatste is niet helemaal zoals ik het zie. Ze (Krummelnest) zijn allemaal met zes weken geplaatst en daardoor hebben ze niet helemaal dezelfde opvoeding gehad. Wel de eerste zes weken, maar toen de Krummels kwamen waren het bijtende, krijsende bange ratjes en zeker Zonder-vlekje is heel tam geworden. Met-vlekje bleef wat meer gebruiksaanwijzing houden (dat is inderdaad het individuele verschil), maar toch ook erg tam te noemen voor een wildje. Ik vind dat je het eigenlijk pas kunt vergelijken als ze bij dezelfde persoon zitten, want juist bij dit soort ratjes doet de manier waarop je er mee omgaat veel. Ik kan bv. de Sokjes en de Maussies goed vergelijken omdat ze allemaal hier wonen. De Sokjes kwamen wel later en zullen mede daardoor nooit zo tam worden als de Maussies, maar Zonder Sokje is beduidend schuwer dan zijn broers en MegaMaussie is de tamste van de twee zusjes. Dat is aangeboren karakter lijkt mij. Ik kan dan weer niet de Maussies vergelijken met hun zusjes die bij jou en Vera zitten, vind ik. Er zijn te veel factoren die het anders maken.

Wat betreft flessen, en of dat tammer maakt, zit ik ook in twijfel. De pukkies hier zijn al best tam, maar niet tammer dan Uk op diezelfde leeftijd en zij is niet geflest. Ook is er mijn gevoelsmatige bezwaar. Begrijp me niet verkeerd, in sommige gevallen is flessen nou eenmaal de enige optie en dan komt het allemaal best goed. Ik begrijp ook heel goed waarom jij deze keuze maakt. Maar ik lees dit argument (flessen maakt tammer) ook bv. veel over hamsterratten en dan vind ik het ten eerste onzin (want Har en Ham zijn ontzettend tam en gewoon lekker lang bij hun mama gebleven) en ten tweede nooit een goede reden om een dier de warmte en zorg van een moeder te ontnemen. Nogmaals, dat het hier, bij dit nest zo is, veroordeel ik natuurlijk helemaal niet en ik heb bij mijn eigen pukkies dus ook geen pleegmama gezocht. Eigenlijk schrijf ik dit vooral voor meelezers denk ik, zodat mensen het niet in hun hoofd gaan halen om van alles te flessen omdat het dan tammer wordt. Niet als er gewoon een (pleeg)moeder is. Ik zie met Marten wat voor ellende het geeft (nu was hij alleen toen hij geflest werd en heeft hij dus nooit andere ratten gezien), dat moet je geen dier aan willen doen. Ik heb met de Krummels en Uk de ervaring dat ze prima tam worden met pleegmoeder, maar ik denk echt dat je eigen manier van omgaan met ze heel veel doet. Maar ook daarin snap ik jouw overweging om ze een zo goed mogelijke kans te geven om tam te worden, want jij hebt een groot nest en kan ze niet allemaal houden. Het is toch een pak lastiger om wildjes bij geschikte huisjes te plaatsen, dus hoe meer 'tamheid' er in de basis zit, hoe beter. Dit verhaal is meer mijn theorie en filosofie over alles dan dat ik je manier van handelen bekritiseer hoor, mocht het zo overkomen. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 7:59 pm 

Ik ga hier een andere keer nader op in Jill, als je het goed vindt. Ik ben blij met je reactie, zie het zeker niet als kritiek en waardeer de uitwisseling van ideeën en meningen. Jij hebt weer hele andere ervaringen dan ik en ik ben vooral op zoek naar een beter beeld krijgen van hoe we het beste met gevonden wildjes om kunnen gaan, in hun belang. Ik had gehoopt met dit nestje weer meer kennis op te doen over hoe we het beste met wildjes om kunnen gaan. Nog nooit eerder is zo'n jong nest met de fles grootgebracht. En het zag er echt heel goed uit, iedereen dronk en groeide goed. Helaas is het vrij plotseling helemaal mis gegaan met mijn nestje. Dinsdagnacht bleek één meisje overleden, en er waren twee anderen duidelijk minder. Ik had het idee dat ze darmproblemen hadden, er zat veel gas in hun buikjes. Ik ben woensdag direct naar de da geweest met het hele nest en zij raadde me aan zsm een pleegmoeder te zoeken. De darmproblemen konden veroorzaakt worden door een gebrek aan goede darmflora, door hun jonge leeftijd. Jo is onmiddellijk in actie gekomen en heeft 2 pleegmoeders weten te regelen, en is direct mijn kant op gekomen. Helaas was dat voor de twee al slechtere rittens te laat, zij zijn die middag ook overleden.
De rittens zijn verdeeld en gemengd met de rittens van de pleegmoeders en toen begon het zenuwslopende afwachten. Ik zat letterlijk op het puntje van mijn stoel moeders scherp in de gaten te houden, klaar om in te grijpen zodra ze ook maar één verkeerde beweging maakte. Eén van beide mamsjes reageerde gelukkig heel goed, zij heeft de vreemdelingen direct geaccepteerd en begon gelukkig ook meteen te voeden want mijn kinders hadden al 5 uur niets gedronken. Het tweede mamsje was echter overal mee bezig, behalve met haar en mijn kinders. We hebben alles geprobeerd om haar aan het zogen te krijgen, van trucjes met kleiner zetten tot in het donker zetten tot in een half transportbakje (in tweeën gedeeld dmv een stuk karton) onder een doek bovenop haar kroost, en uiteindelijk had iedereen gedronken. Maar toen waren we wel al 5 uur verder! Omdat ze mijn kinders niets deed en eigenlijk alleen maar desinteresse toonde maar wel had gevoed hebben we haar in het transportbakje gelaten voor de nacht, met eten en water. Ik ben er een paar keer uit geweest om te kijken of alles goed was, en zag haar vooral naast het nest zitten maar kon niet zien of ze gevoed had. De kinders waren wel rustig en warm. 's Nachts is één wildje overleden, 's ochtends vroeg bleken de andere twee ook dood en haar eigen rittens waren koud. Ik ben bang dat ze het nest gewoon totaal heeft genegeerd. :x In het andere nest bleek ook één wildje overleden, alle ander rittens maakten het goed. Ik heb alle overgebleven rittens in het nest van het goede moedertje gelegd en weer accepteerde ze de nieuwelingen. Tot nog toe maken ze het goed. De laatste twee wildjes leven nog en alle tamme rittens hebben het ook gehaald. Totaal zijn het er 10, waaronder twee wilde meisjes, in 3 verschillende leeftijden. Eén van de tamme rittens is een stuk kleiner en was knalrood toen Jo arriveerde, mogelijk dat dat ritten het niet gaat halen. Tot nog toe heeft het echter steeds een melkbuikje dus het gaat nog goed. Het mamsje waakt als een tijger over haar nest, voedt en poetst aan één stuk door en als ik het hok open doe om haar wat lekkers te geven gaat ze onmiddellijk met de rittens slepen. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat wel goed blijft gaan. :shifty:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 9:04 pm 
Moderator

Ze houden t spannend zeg...ik duim dat de ukjes veilig groot worden.

Ik vraag me wel al tijden af (ook door een ander forum) of vers afgekolfde mensenmoedermelk wat zou kunnen doen. Ik weet dat het vast van samenstelling en alles verschilt, maar is toch weer anders dan poeders.
Op t andere forum ging het over mensenmelk aan een zieke kat geven en toen kwam mijn vraag of dat wel oke is en of het dan oke zou kunnen zijn voor ratjes in zulke situaties of met ontstekingen. *hersenspinsels*

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 2:31 pm 

Ik vind het een interessant idee Marjoleine, misschien kun je de inhoud van poedermelk voor baby's en poedermelk voor ratjes (Kitty milk, knaagdier en konijnenmelk bv) met elkaar vergelijken? Dat is natuurlijk nog geen moedermelk, maar het geeft wel een algemeen beeld of de behoefte van kleine mensjes en kleine knaagdiertjes met elkaar te vergelijken is. Wat je helaas nooit kunt vervangen zijn de antistoffen en darmflora die kleintjes via hun moeder binnen krijgen.

Het gecombineerde multiculti-nest maakt het gelukkig goed. Ze zijn zondag mee gegaan naar Tjuchem en uit de labbak naar een miniduna verhuisd. We hadden haar bewust in de labbak laten zitten omdat ze direct met rittens begon te zeulen bij de minste vorm van verstoring. Vers eten was al aanleiding om een ritten in haar mond te pakken. Maar na een paar dagen in huis was ze al aardig bijgetrokken dus het leek me voor haar een stuk fijner als ze wat meer ruimte had. De bedoeling was goed, maar het gaf wel weer even enige stress bij mams, dat was allemaal veel te groot en te open. De volgende ochtend had ze de hele duna verbouwd en het nest lag over drie verschillende hoeken verspreid. :roll: Dat leek me niet zo handig, dus ik heb alle kranten er weer uitgehaald, de bodembedekking terug gedaan, en haar een iglo gegeven met het nest er op wat oud nestmateriaal al in. Die heeft ze vervolgens op een terp geplaatst door alle bodemmateriaal er onder te proppen, maar ze is verder nu wel tevreden en laat het nest waar het is. Moeders voedt prima en zorgt erg goed voor het grut. De wildjes beginnen voorzichtig het nest te verlaten en wat rond te lopen. De oortjes zijn sinds vanochtend helemaal open, maar nog geen spoor van gluurtjes dus ik ben bang dat ze zelfs nog jonger waren dan ik had ingeschat. :confused: Als ik het goed gezien heb, zijn het 5 mannen en 5 vrouwen; de wildjes zijn beide meisjes. Leeftijden zijn nog niet bekend, zodra er oogjes open gaan weten we meer. De tamme rittentjes waren echt nog heel erg klein, ik schat dat het oudste nest nu net een weekje is. Het valt me wel op dat beide wildjes nog steeds tamelijk dunne ontlasting hebben. Er zit regelmatig een vies plakkaat onder hun staartje. Misschien parasieten, of hun darmen zijn nog steeds van slag? :weetniet: Omdat ze nog zo klein zijn en mams nog voedt heb ik ze ook nog niet met ivomec behandeld.
Foto's!
Uit alle drie de nestjes een ratje. Foto is van zaterdag.
Afbeelding
De duna maandagochtend. Mam had een beetje verbouwd. Wie zegt dat alleen wildjes forten bouwen? :P
Afbeelding
Afbeelding
Het hele nest. Het kleine husje rechtsboven op de foto is het piepkleine ritten dat ze zo knalrood was. Is toch helemaal goed gekomen. :)
Afbeelding
Een klein wild meisje
Afbeelding
Afbeelding
Pleegmama
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 5:18 pm 
Ere-lid

Fijn dat het goed gaat met allemaal! En die dunne ontlasting, tja, ze hébben ontlasting gelukkig

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 21, 2014 8:07 pm 

Jaaa, de eerste gluurtjes. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En in de loop van de dag gingen de oogjes van beide wilde meidjes helemaal open. De tamme rest is een stuk jonger dus dat gaat zeker tot het weekend duren voor ik daar de eerste gluurtjes verwacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 22, 2014 9:47 am 
Ere-lid

:inlove:

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 22, 2014 11:34 am 
Site Admin

Ach :loveeyes:

Ik hoop dat het goed blijft gaan met iedereen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 22, 2014 3:01 pm 

Net als je denkt dat er nu wel niets meer mis zal gaan, dat ze nu wel veilig zullen zijn, gaat het weer mis. :x Het pleegmoedertje heeft één van de wildjes opgegeten. Met huid en haar, er is niets meer van haar over. We wilden boodschappen gaan doen en gewoontegetrouw keek ik even in de duna om te zien of alles goed was, en toen was ze net halverwege het ritten. Als ik 5 minuten later was geweest had ik het niet eens in de gaten gehad, was ik gewoon zo maar een ritten kwijt geweest zonder te weten wat er gebeurd was of waar het heen was. :shock: Meteen Jo gebeld, en in overleg besloten mams bij de kleintjes te laten. Mogelijk was het ritten al dood of toch niet in orde, en heeft mams het opgeruimd. Rationeel weet ik dat, gevoelsmatig zou ik het liefst mijn kleintje er uit halen en verder zelf grootbrengen. Ik vertrouw moeders gewoon niet meer. Het is dat ik weet dat de rittens haar nodig hebben en dat ze alleen maar haar instinct volgt en het toch altijd beter kan dan ik, anders had ik het verder zelf gedaan. :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 22, 2014 4:02 pm 
Ere-lid

Dit is wel een nest met emotionele hindernissen :( Ik hoop en duim dat het vanaf nu alleen nog maar goed gaat!
:hug:

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]