Het is nu wo nov 22, 2017 1:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 6:13 pm 

Voor de facebookers is dit al oud nieuws, ze staan al sinds vrijdag op de facebookpagina van Parzival, maar dit groepje verdient ook hier een plaatsje. Bovendien heeft niet iedereen facebook, zoals ikzelf ;) . Ik heb even gewacht met posten, ze waren nog zo jong toen ze gevonden werden, het voelde bijna als de goden verzoeken om ze direct op het forum te zetten. Maar als mijn inschatting van hun leeftijd correct is dan zijn ze nu 8 dagen, en ze doen het goed, dus ik durf het aan. Waar het allemaal over gaat? Over dit groepje.
6 wildlingen, 4 jongens en 2 meisjes, gevonden bij het opruimen van een stapel hout in 's Heerenberg. De vinders zagen een rat wegschieten, vonden het nest, hebben alles weer afgedekt en gewacht tot mams weer terug kwam. Katten werden weggehouden, er werd brood neergelegd maar het mocht niet baten. Jo werd na 24 uur ingeschakeld en die is ze gaan halen. Jo belde Jill, Jill belde mij, en wij zijn ze vrijdagavond op gaan halen in Duiven. 6 kleine lijfjes, net een zweempje kleur er op, ze leken eerder Russisch Blauw dan Agouti. Roze buikjes, nog een zwart puntje van de navelstreng, nog roze voetzooltjes ipv zwart. Hooguit 2 dagen oud.
Met de moed der wanhoop ben ik er aan begonnen, zo klein nog, geen schijn van kans. :shifty: En toch, ze waren al zo sterk, zo actief en beweeglijk, als er één nest een kans maakt dan is dit het. :knikt: Tot nog toe doen ze het allemaal erg goed. Ze blijven wat achter in gewicht, maar hun ontwikkeling verloopt gestaag. Het kleinste meisje heeft nog wat moeite met uit het speentje drinken, ze is kleiner en magerder dan de rest. Ze krijgt extra melk uit een spuitje, en dat gaat wat beter. Maar zij kan de duimen het hardste gebruiken.
Henk zorgt voor de updates op facebook, ik probeer hier regelmatig te laten weten hoe het gaat. En uiteraard jullie te spammen met een heleboel schattigheid. :mrgreen:
Foto van zaterdag, ik heb ze nog geen 24 uur in huis.
Afbeelding
Foto van zondag, hier zijn ze ongeveer 4 dagen oud.
Afbeelding
Foto van gisterenavond, overnight zijn het ratjes geworden en is de kleur onmiskenbaar. Ik zat om 2 uur 's nachts te flessen en letterlijk in 2 uur tijd waren ze van iets vaag antraciets veranderd in prachtig agouti. :loveeyes:
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 6:20 pm 
Site Admin

Schitterend. :inlove: En zo knap, wat een werk! :thumbsup:
Ik blijf duimen, dat het maar grote stoere gezonde ratten mogen worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 7:09 pm 
Moderator

Ik duim en duim en duim!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 28, 2015 11:20 am 
Moderator

Ik duim mee!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 28, 2015 12:22 pm 

Succes ermee.
Bij jou hebben ze iig. een kans.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 28, 2015 8:37 pm 

Precies wat ik dacht Annet. :knikt: Niets doen was gewoon geen optie, het minste dat ik kon doen was het in elk geval proberen. En ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb want het gaat heel erg goed met ze. :D Ik ben dinsdag overgeschakeld naar een ander melkpoeder met een betere samenstelling voor ratten. Speciaal spul, is in Amerika ontwikkeld voor de wildlife opvang. Het resultaat is navenant, ze doen het er heel erg goed op. Daarnaast krijgen ze probiotica en elektrolyten door hun voeding. Daar was Jo direct mee begonnen toen ze gevonden waren, en dat was een gouden greep. Ik ben het door hun voeding blijven doen omdat ze maar heel kort moedermelk hebben gehad. Je kunt het beste melkpoeder hebben, maar als hun darmpjes niet voldoende werken nemen ze de voedingstoffen niet op. Dit geeft ze een extra steuntje in de rug.
Ze hebben inmiddels tandjes, de kiezen komen door, en ze krijgen vacht op hun buik. Ze weten exact hoe ik loop, piepen zachtjes als ik in de buurt ben. Ze hadden de tweede dag al een speciaal geluidje voor me. Als ik mijn hand in het nest steek heb ik er direct een stapel rittens in hangen. En dat doen ze bij Henk ook, meteen de eerste keer, dus ze zijn zo te zien helemaal niet bang voor mensen. Het kleine meisje is helemaal bijgetrokken, geen spoor van achterstand meer. Ik krijg met de dag meer hoop en vertrouwen dat ze het gewoon gaan halen. :D
Silje heeft ondertussen in de gaten dat er kleine wildjes in huis zijn. Ik word elke keer helemaal afgesnuffeld, en ze zit op het plateautje te kijken als ik aan het voeden ben met een hele speciale blik in haar oogjes. Zo lief. :inlove:

Van het weekend nieuwe foto's, ik heb een beetje ruzie met de connectie tussen phone en pc. :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2015 7:53 pm 

Het gaat heel erg goed met het grut. :D Maandagnacht om 2 uur had ik het eerste gluurtje. Nota bene bij het kleinste ventje in de groep. :suprised: De afgelopen anderhalve dag hebben ze als een soort Piet Piraten rondgelopen met diverse stadia van dichte en open oogjes, en vanochtend kon ineens iedereen goed zien. Ze zijn dus vandaag 14 dagen, en waren pas 2 dagen toen ze bij Jo kwamen. Vanaf nu gaan ze stukje bij beetje de wereld verkennen, en dat is al meteen te zien; er wordt stukken slechter gegeten. Ze kunnen ineens zien en horen dus alles is interessant en ze zijn bij het minste of geringste afgeleid. :fluiten: Vanaf nu gaan ze ook voorzichtig aan hard voer beginnen. De eerste dagen moet je je daar nog niets van voorstellen, wordt er vooral met eten gesleept en wat op gesabbeld, maar dat is het begin. Ik ben benieuwd hoe lang ze door willen gaan met flessen. Het is een erg zelfstandig nest, ze bepalen helemaal zelf hoeveel ze drinken. Ergens verwacht ik dat ze vrij snel de fles zullen gaan weigeren. Zeker als ze ook pap krijgen. Aan de andere kant zijn ze enorm op hun gemak in mijn handen, willen ook in mijn hand eten en niet staand op de handdoek. Zodra ik ze los laat rennen ze snel naar me toe en klimmen tegen me op. Dus ergens zie ik ze ook nog wel anderhalve week doorgaan voor ze gaan minderen.
Wat random schattigheid: :inlove:

Nog in Piet Piraat-stadium met 1 oog half open
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2015 8:34 pm 
Moderator

:inlove:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2015 9:50 pm 

Super mooi om dit te doen. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 10:07 am 

:loveeyes: :loveeyes: :loveeyes:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2015 2:38 pm 
Site Admin

Hulde! :buiging:

Wat grappig om te lezen over Silje, Wurm hier reageert net zo op Frummeltje. :) Mooi toch.
Ik ben benieuwd wanneer je wordt 'afgedankt' als moeder en ze volledig zelfstandig zijn. Dat gaat vast weer snel. Een dikke bekroning van je harde werk! :thumbsup:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2015 2:42 pm 
Moderator

Aah :inlove:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2015 4:53 pm 

Dank u, dank u. :oops: Het was, en is, idd een hele klus, maar het is allemaal zo veel fijner en makkelijker te dragen als ze het gewoon goed doen en gezond zijn. Ze waren nog veel te jong, en dat is nu nog steeds te zien want het zijn maar scharminkels van ratjes. Poedermelk is uiteindelijk ook maar een substituut. Maar degene die ik nu gebruikt heb heeft ze wel moeiteloos in leven gehouden, zonder darmproblemen, dus ik wil nooit meer iets anders. Ik ben gewoon zo blij en zo trots dat ze het allemaal gehaald hebben. :D
Ondertussen gaat hun ontwikkeling razendsnel. Woensdag oogjes open, donderdag iets grotere duna, vrijdag voor het eerst pap, en vannacht heb ik voor het eerst weer een hele nacht kunnen slapen. Ik ben er 1x uit geweest om hun snuggle safe opnieuw op te warmen en extra pap neer te zetten, maar dat was dan ook alles. Ze drinken nog steeds een paar keer per dag, en willen gelukkig nog steeds erg graag in handen, ook als ze geen honger hebben. Het enige dat ze nog niet doen is het rattenvoer proberen. Eén waaghals is met een stukje bananenchips gaan lopen en heeft daar op liggen sabbelen, maar dat was alles. Het verbaast me een beetje, ik had verwacht dat ze daar razendsnel mee zouden gaan slepen, net als de andere nesten altijd deden. Dat bewijst maar weer dat geen nest gelijk is. :angel: Ze waren ook zo voorzichtig met de pap in het begin. Het kleinste mannetje werd er op uit gestuurd om even te proeven, die nam een paar likjes en rende toen snel terug naar het nest. Na een uurtje deed hij weer een poging, toen hij dat overleefd had werd zijn broertje meegestuurd, en toen die verslag uit had gebracht in het nest kwam ineens iedereen naar buiten om de pap te proberen. Ik weet dat het in het wild zo werkt met wilde ratten, maar ik had het nog nooit zo beeldend en door zulke jonge dieren in de praktijk gebracht gezien. :suprised:
Wat me ook opvalt bij dit nest zijn hun lange dekharen. Ze zijn bedekt met een soort pluis aan nestvacht, en daar doorheen hebben ze van die enorme lange en zachte haren. Heel apart. :suprised:
Foto's. :D
Het kleinste ventje gisteren
Afbeelding

en vandaag
Afbeelding

Groepsfoto's
Afbeelding
Afbeelding

Dat pluishaar :inlove:
Afbeelding

De mannen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en de dames
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze zien er allemaal wat viezig uit maar dat komt omdat ze net gevoed zijn; iedereen is vochtig van het afpoetsen. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2015 5:27 pm 

:luvu:
Echt nog scharminkeltjes.. gaat vast goed komen met pap! ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2015 6:10 pm 
Site Admin

Hahaha, wat heb je nu dan, de eerste langhaar wildjes? :mrgreen: Wat zien ze er uit joh. :lol:
Maar het belangrijkste; ze zijn er nog en wat fijn dat het zo goed gaat. Wat bijzonder hoe het testen van de pap verliep, dat moet prachtig geweest zijn om te zien. Het vlees op de botjes komt vast gauw. Mooi grut. :loveeyes:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]