Het is nu za nov 18, 2017 11:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: raadsel......
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 9:13 pm 
Ik fok op redelijk grote schaal ratten, en haal regelmatig vers bloed in mijn kweek.
Een week of 5 geleden heb ik in de dierenwinkel een vrouw gekocht. Het was niet de bedoeling, want ik hou daar helemaal niet van, maar ik had op dat moment meer jongen nodig, en ze zag er drachtig uit. Ze heeft een week in een T4 bak gezeten met een aantal andere. Toen ze echt dik werd heb ik haar apart gezet, ik wist immers niks van deze rat, en wil haar jongen niet verwarren met de jongen van mijn eigen kweek. Is en blijft een dierenwinkel rat, dus inteelt of tumor gevoelig is niet uit te sluiten.
Na een kleine week in de T3 bak heeft ze haar jongen gekregen. 8 stuks. Deze heb ik na 2 weken weg gehaald en opgevoerd. (sorry ik weet het niet het allerleukste om te zeggen op dit forum). Ik vond haar verdacht dik toen ik haar jongen weghaalde, en dus heb ik haar maar even laten zitten in die bak. Na een kleine week gaf ze een nest van 19 jongen!! :shock:

Hoe kan dit nu? Ze kan niet bevrucht zijn door haar eigen kids, die waren pas 2 weken oud, en daarbij gaf ze na een week al een nest, dus de draagtijd zou dan niet kloppen. Er is 100% zeker geen andere rat bij geweest, ook niet bij het verschonen. Een wilde rat is uitgesloten.
Ik heb hier wel eens eerder van gehoord, maar nooit heeft iemand me kunnen vertellen hoe dit nu kan.
Ik hoop hier een antwoord te krijgen op dit toch wel zeer vreemde verschijnsel.
En nogmaals sorry voor de mensen die er niet tegen kunnen dat ratten ook voeder dieren zijn. Het is niet mijn bedoeling om te shockeren, enkel om de vraag beantwoord te krijgen.

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: raadsel......
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 9:22 pm 

Dus je bedoelt dat al jou jongen als voer diene of heb ik het mis :shock:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:10 pm 
Ere-lid

Je weet zeker dat ze kort na de bevalling niet perongeluk bij een man heeft gezeten? De tijd (3 weken na haar 1e nest) klopt nl wel.

We raken hier niet zo heel snel gechokeerd van het feit dat ratten als voer dienen, wel als de behuizing van deze dieren armoedig is. Hopelijk zitten ze er bij jou wel goed bij.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:18 pm 

CJ&Lucky schreef:
Dus je bedoelt dat al jou jongen als voer diene of heb ik het mis :shock:

Maakt het uit voor het verhaal? Natuurlijk is het niet leuk om te lezen voor mensen die hun ratten echt als huisdier houden, maar deze persoon komt hier gewoon om een vraag te stellen. Laten we dan iig zo beleefd zijn om het daarbij te houden, vraag en antwoord.

Ik vind het maar een raar verhaal, dat zeker. Wat ik me meen te herinneren is dat ratten 2 baarmoederhoorns hebben, misschien dat ze toch nog flapperig is geweest ondanks haar eerste zwangerschap en toen nog eens gedekt is? Weet eigenlijk niet of het überhaupt mogelijk is, maar het zou een verklaring kunnen zijn...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:28 pm 

Jolanda M schreef:
We raken hier niet zo heel snel gechokeerd van het feit dat ratten als voer dienen, wel als de behuizing van deze dieren armoedig is. Hopelijk zitten ze er bij jou wel goed bij.

Weet je niet wat T3 en T4 bakken zijn?
(het antwoord is dus nee)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:30 pm 

Ik heb trouwens geen idee hoe het kan dus kan je vraag niet beantwoorden. Ik zou er toch vanuit gaan dat er ná de bevalling een man bij geweest is. De draagtijd klopt namelijk precies als ze vlak na de bevalling gedekt zou zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:32 pm 
dank je wel Justine en Jolanda M.
Inderdaad mijn ratten dienen als voer. Sommige gaan wel weg als huisdier, maar de meeste gaan als voer. Ik probeer ze zo goed mogelijk te huisvesten, en let er op dat ze goed voer krijgen en dat ik geen inteelt heb. Dat ze gevoerd worden wil niet zeggen dat ze geen waardig bestaan hoeven te hebben.

Er is geen mogelijkheid dat er een dekking heeft plaats gevonden. Ik weet van elke rat welke man er op is geweest. Het is gewoon onmogelijk, gezien ze een week voor de bevalling alleen gezet is, en sindsdien is er dus geen man meer bij geweest. Deze bakken zijn niet open te krijgen voor ratten, en dus ook op deze manier is het onmogelijk.

Wat het verhaal nog raarder maakt is dat ik nu na dit nest van 19 jongen vind dat ze weer dikker aan het worden is. Ik wil dit niet gezien dit te veel van de vrouw vergt en ik haar zo kwijt ga raken. Ok ik wilde haar niet mixen in mijn eigen kweek, maar zo veel jongen achterelkaar is niet fijn voor een moeder rat, dus ook zeker niet de bedoeling!

De enige keer dat ik dit eerder heb gehoord was ook van een voederdier kweker, en ook deze dame heeft zo 3 nesten achter elkaar gegeven. Helaas is ze van uitputting gestorven toen. De man kon dus ook niet achterhalen hoe dit is gekomen, hij kon namelijk geen sectie verrichten zelf.

Mocht dit deze dame overkomen dan ga ik wel sectie doen. Ik heb namelijk net te horen gekregen dat mensen ook 2 baarmoeders kunnen hebben, en ratten wellicht ook. In dat geval zou het te zien moeten zijn bij sectie. Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:42 pm 

bovenstaande is door mij getypt, was alleen vergeten in te loggen.

Zojuist nog iemand anders getroffen die ook het zelfde heeft op dit moment. Ook hij snapt er niks van. Hij doet het zelfde als ik.

Normaal zet ik geen ratten in T3 bakken, omdat ik deze veel te klein vind voor ratten. Helaas kon ik nu even niet anders. Anders had moesers geen rust en was er grote kans dat de jongen verdrukt zouden worden door een grote rat die er bovenop zou gaan liggen. Dit doe ik ook als er in de zelfde bak al een nest aanwezig is. Dan gaat de aanstaande moeder alleen in een T3 bak, dat is veiliger voor haar jongen.
Ik denk dat het zo wel aardig voor te stellen is dat ik er 100% zeker van ben dat er dus gewoon ECHT GEEN man bij is geweest. Dat zou ik me zacht gezegd moeten kunnen herinneren. Daarbij zou ik dat dus nooit doen, gezien dat niet past in een T3 bak, ik vind het al te klein voor 1 rat, laat staan een moeder met veel jongen en een grote man. Dat is out of the question!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:49 pm 

Naar mijn mening is er meer nodig dan alleen inteelt vermijden om sterke ratten te fokken die het óók op latere leeftijd goed blijven doen. Ik zou je dus aanraden je ratten echt alleen als voer te gebruiken en er geen te verkopen als huisdier. Ik vind het een goede zaak dat je zo goed bijhoudt welke ratten je bij elkaar zet, en dat je vrouwtjes niet veel nesten na elkaar laat krijgen. Maar ik kan echt geen enkel begrip opbrengen voor het kweken van dieren in zulke bakjes.

Je hoort wel eens verhalen van 'sperma vasthouden' - in feite is dat dan bevruchte eicellen vasthouden dacht ik, sommige soorten kunnen dat - konijnen misschien? Ik weet daar niet veel over en de rest van het forum ook niet, dus misschien kun je daar beter eens op googlen.

Maar bij ratten lijkt het me extreem onwaarschijnlijk, omdat ik al een tijdje meedraai in het 'opvangwereldje' ook, en het daar echt nooit voorkomt, terwijl er heel vaak zwangere ratjes in de opvang komen uit soortgelijke situaties.
Mij lijkt het dus waarschijnlijker dat er toch iets gebeurd is - hebben er andere mensen toegang tot je ratten, heb je die bakken goed nagekeken dat er geen spijltje loszit aan het deksel ofzo?
Mocht het van een wilde rat zijn dan zie je dat waarschijnlijk wel aan de jongen, die zijn dan allemaal agouti en zien er anders uit qua kopjes en vertonen ander gedrag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:50 pm 

Mmm, een nest rittens baren en zogen kost zeker wel wat energie, kan het niet gewoon zijn dat ze uitgeput en vermagerd was van zo vlak achter elkaar werpen en dus nu weer aankomt door gewoon te eten?

Overigens ken ik verhalen van zoogdieren die als het ware "zichzelf" kunnen bevruchten. Dat ze wel gedekt zijn, maar nog niet zwanger zijn en zichzelf dan later zwanger laten worden. Misschien was dit vrouwtje wel gedekt tijdens de zwangerschap (in de dierenwinkel), maar is het sperma zo lang bewaard gebleven in die 2e baarmoederhoorn of eileiders of waar dan ook dat ze automagisch weer bevrucht was toen ze het eerste nestje had gebaard?
Hoe dan ook, gezond is het niet en ik hoop dat ze geen 3e keer zwanger is nu...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 10:56 pm 

Lach maar als je het een domme vraag vindt, maar er zijn dus serieus voerkwekers die het niet weten: zijn het trouwens wel echt tamme ratten die je hebt en niet gerbils, hamsterratten, veeltepelmuizen oid?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2008 11:17 pm 
Moderator

Ik weet van konijnen dat die wel meerdere zwangerschappen tegelijk kunnen dragen en zelfs de bevalling kunnen uitstellen of zelfs de zwangerschap afbreken als het door gevaar of voedselschaarste niet uitkomt. Maar bij ratten heb ik er nog niet van gehoord.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 25, 2008 9:04 am 

Dat van het zaad vasthouden klinkt me nog het meest waarschijnlijk in de oren. Ze zat in de winkel met een stuk of 10 bij elkaar. De jongen uit het eerste nest waren albino, op 1 na, dat was een japanner. Dit nest is gemixed, albino, japanner, huskey en effe.

Nogmaals er is GEEN mogelijkheid dat er een man bij is gekomen.
Er komt niemand bij mijn ratten, ik woon in the middel of nowhere, met buren die minstens 500 meter verderop wonen, en niet eens afweten van mijn ratten kweek. Mijn vriend is 36 en doet dat soort dingen niet, daarbij hij heeft er ook totaal geen interesse in. Spijltjes los is ook niet het geval, zou wel erg raar zijn overigens als ik dat niet zou opmerken.

Rapaltje: Ik weet wel wat ratten zijn hoor :roll: En ik geloof ook niet dat er voerder kwekers zijn die geen idee hebben van wat voor dieren ze kweken.
Ik kweek op kleur en karakter, maar daar zal ik hier mijn mond maar over houden, want jullie denken nu eenmaal anders over fokken dan ik. Mijn huisdier ratten die ik 2 jaar geleden heb verkocht leven nog steeds. De rest uiteraard ook nog, maar dat is niet verwonderlijk, die zijn amper een jaar oud.

Ik snap dat er te discussieren valt over de manier van huisvesten. Maar dat wil niet zeggen dat onze ratten geen fijne huisdieren kunnen zijn. Ik weet alles van ze, en ik heb geen zieker dieren of achterblijvers. Die worden direct opgevoerd namelijk. Mijn ratten hebben geen schurft, en alle ratten die van buitenaf binnen komen worden eerst preventief behandeld tegen schurft.

Er zijn zat voederkwekers die het allemaal een worst zal zijn, maar ik ken er ook die er net zo mee begaan zijn als ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 25, 2008 9:07 am 

overigens denk ik dat een dubbelen dracht ook mogelijk moet zijn. Alhoewel ik het niet kan verklaren.
Fijn dat er iig mensen mee denken hier, en dat niet iedereen er vanuit gaat dat ik zo stom ben om niet te weten dat ik even een man in dat hok heb gestopt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 25, 2008 1:19 pm 

Ik heb onlangs een boekje over ratten gelezen waarin stond dat ratten een spermareserve voor de rest van hun leven kunnen aanleggen. Ratten zouden ook de bevalling kunnen uitstellen of de zwangerschap afbreken. :confused:
De auteur vermelde wel nooit of het over wilde of tamme ratten ging e.d. . Toen ik het las twijfelde ik wel aan de juistheid van zijn informatie, er stonden wel meer vreemde dingen in.

groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]