Het is nu vr nov 24, 2017 3:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: raadsel......
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 1:12 pm 

Ik heb me tot nog toe buiten de "morele" discussie gehouden omdat ik dat niet zo zinvol vind. Iedereen hier denkt hier toch wel zo ongeveer hetzelfde over, en iemand die zelf het voer voor zijn slangen fokt zal zich daar verder toch weinig van aantrekken. Bovendien valt haar eigenlijk niets te verwijten. Een slang eet nou eenmaal vlees, punt. In de blikjes kattevoer die wij aan katten en ratten geven zit ook een dier dat ooit heeft rondgelopen en pijn heeft gekend. Zolang het fokken van voederdieren op "diervriendelijke" (voor zover mogelijk met dieren die je fokt om opgegeten te laten worden, het is een beetje tegenstrijdig) wijze gebeurt heb ik er niets op tegen. Ik zou het zelf niet kunnen maar dat is een andere discussie. Dit moedertje had gewoon hulp nodig en wel zo snel mogelijk, dus reageer ik alleen inhoudelijk.
Wat ik me alleen afvraag, en daarom toch deze post, hoe is het mogelijk dat op dit forum geen ratten bekend zijn die meerdere nesten tegelijk dragen, we hebben alleen van de mogelijkheid gehoord, terwijl ze op het slangenforum het veel vaker hebben meegemaakt. Wij krijgen tenslotte ook de nodige ratten jaarlijks de opvang binnen, en met grote regelmaat zwanger of zojuist bevallen. Komt het omdat ze daar, plat gezegd, maar raak fokken (het gaat tenslotte om de opbrengst), terwijl wij juist nesten proberen te vermijden en alleen bewust kleinschalig fokken met zorgvuldig geselecteerde ratten? Kortom, zij hebben statistisch meer nesten en dus ook meer kans op dubbele nesten? Dan zou het op het "broodfokkersforum" (geen idee of zoiets bestaat hoor) Of is dit wellicht een overerfbare eigenschap en omdat ze daar uiteraard veelwerpende vrouwtjes het liefst hebben, wordt er op die manier op geselecteerd.

Ik heb net overigens de post op het slangenforum gelezen (ik ben niet zo snel onder de indruk) en vind het nog best meevallen hoe daar over ons gesproken wordt. Wij zijn behoorlijk kritisch hier dus ik snap best dat je dan daar even steun zoekt. Het is natuurlijk ook een beetje onderlinge stoerdoenerij daar. Dit zijn wel allemaal stoere slangenliefhebbers natuurlijk. Wij met onze prooidieren zijn toch een beetje de watjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 1:17 pm 

Citaat:
Dan zou het op het "broodfokkersforum" (geen idee of zoiets bestaat hoor)

Barst, die zin is half weggevallen. Wat ik wilde zeggen was Dan zou het op het broodfokkersforum (als dat bestaat) ook een bekend fenomeen moeten zijn.

@Japannerfan: dat heeft ze al uitgelegd ;) :
Citaat:
Het karakter is voor mij ook belangrijk, dieren met gedragsstoornissen veroorzaken ruzie in de groep, en dieren die bijten zijn niet leuk voor mij, omdat ik toch vaak de bakken verschoon, en ze er dan uit moet pakken. Daarnaast zijn bijtende ratten een gevaar voor de slangen.

en
Citaat:
Ik ben gek op kleurtjes, ooit heb ik ook ratten als huisdier gehad. Ik vind het leuk om een erg mooie collectie ratten te hebben, en dan mag de aanschaf van een nieuw dier in de groep af en toe ook best wel wat kosten.
Alleen albino's houden haalt de lol er voor mij af, en dat zal ten koste gaan van de verzorging ben ik bang voor. Dus ik heb gewoon lekker veel plezier met het fokken van mooie gezonde ratten, ookal zijn ze voor het voer bedoelt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 1:27 pm 

Justine schreef:
Offtopic:
Ik geloof gerust dat je om je ratten geeft, maar ik snap dan niet waarom je ze in bakken houdt waarin ze hun kont niet kunnen keren. Dat strookt voor mijn gevoel gewoon niet. Een rat heeft beweging nodig, ik hou een hond ook niet 24/7 in een bench. Daar vallen de meesten hier denk ik over (naast het feit dat je je ratten op voert).

Ik had jullie eigenlijk verder met rust willen laten, omdat mijn aanwezigheid nogal wat gevoelens los kan maken. Maar uit respect voor jullie hulp voor mij, wil ik nog wel even antwoord geven op de vragen die aan mij gesteld worden.

Eerst had ik mijn ratten in een grote chinchilla/fretten kooi zitten, met veel speelgoed en hangmatjes. Dat was ook de kooi waar ik mijn huisdier ratjes tijden terug in had. Helaas ging het fokken niet goed in deze kooi. De moeders sleepten hun kids overal heen, en her en der lagen baby's, die dit uiteraard niet overleefden. Ook kwamen er maar heel weinig nesten. Ik wilde nooit aan labbakken beginnen omdat ik dit erg zielig vond. Voederdier ok, maar dan wel een waardig leven was (en is) mijn motto.
Toen begon de slangenhobby wat groeter te worden. Ik ben gek op die beesten, en heb er veel plezier aan. Voor meer slangen heb je meer voer nodig. Ik kocht nog een paar (dure) kooien erbij, en probeerde zo goed als het ging ook de ratjes er uit te halen en bij me op de bank te zetten.
Na een tijdje besefte ik dat het zo niet ging. Ik had veel te veel band met die dieren en kon ze niet meer opvoeren. Het enige wat ik nog kon doen was ze ruilen tegen andere ratten die ik niet kende en dus wel kon opvoeren. Dat gaat natuurlijk niet zo. Daarbij was het aantal jongen echt veel te laag wat ik kreeg, en dat is niet de bedoeling. Een aantal keer werd er bij mij al aangedrongen op probeer nu eens een labbak, en je zult zien dat ze daarin veel beter fokken. Dus na lang twijffelen toch maar geprobeerd. En jawel, de fok ging 10 keer beter. De moeders zorgen ineens super goed voor de jongen, en de jongen groeiden daardoor ook beter.

Nu ben ik al een tijdje verder en kan niet anders dan zeggen, ik MOET wel in die bakken fokken, anders is er simpelweg geen ruimte voor al die ratten.
Als ik dan in overweging neem om minder ratten te kweken, en ze zouden dan meer ruimte hebben. Dan moet ik ratten bijkopen. Die ratten hebben doorgaans een slecht leven gehad, met slecht voer. En dan ben ik dat aan het sponsoren door dat soort ratten te kopen. Dan heb ik liever alles in eigen hand, en fok dus alles zelf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 1:41 pm 

Het probleem van slepen met rittens en rittens die van verdiepingen vallen, kennen "onze" fokkers hier ook. Daarom wordt een rat voor de bevalling alleen gezet in een duna, veel veiliger.
Dus waarom niet die optie? Tijdens de "pauzes" en als ze geen nest hebben, de meiden fijn in een leuke kooi, en tegen de tijd van bevallen wel in een duna/labbak?

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 1:47 pm 

Janneke schreef:
Het probleem van slepen met rittens en rittens die van verdiepingen vallen, kennen "onze" fokkers hier ook. Daarom wordt een rat voor de bevalling alleen gezet in een duna, veel veiliger.
Dus waarom niet die optie? Tijdens de "pauzes" en als ze geen nest hebben, de meiden fijn in een leuke kooi, en tegen de tijd van bevallen wel in een duna/labbak?

Ik denk dat dat ondertussen dus al niet meer lukt door de hoeveelheid ratten...
Ik begrijp de stap wel Zelda, maar het had ook gekund zoals Janneke hierboven dus aangeeft. Dat vind ik zo jammer. Mgoed, we zijn een ander slag mensen, dat is duidelijk ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 3:41 pm 

Het is duidelijk. Ooit had je ratten als huisdier, maar het welzijn van de dieren heeft moeten wijken voor jouw verzameldrang, 'plezier' en jouw gemak.
Ik vind dat je een beetje een 'niks meer aan te doen' houding hebt en dat is niet terecht want het zijn steeds je eigen keuzes waardoor individuen en hun welzijn steeds minder belangrijk zijn geworden. Er zijn heus andere manieren om een moeder rat goed voor haar kleintjes te laten zorgen, maarja dat kost iets meer moeite. Jij wou véél dieren hebben en het welzijn van de dieren stond niet meer op de eerste plaats
Ik neem aan dat hetzelfde voor je reptielen geldt want als je zoveel voederdieren nodig hebt zul je ook wel een enorme collectie reptielen hebben.
Zolang het maar niet ziek wordt of dood gaat van de omstandigheden, zolang het maar blijft eten en voortplanten, is het goed genoeg.
Die afgestompte houding schokt me niet echt, want die zie je bij heel erg veel mensen, maar dat betekent niet dat het minder erg is. Ik vind het triest hoe je van dierenliefhebber naar dierenverzamelaar afgezakt lijkt te zijn. Ik snap ook niet hoe iemand op zo'n manier plezier aan dieren kan beleven. Maar als jij dat kan dan wens ik je er het allerbeste mee. Hoewel ik hoop dat het altijd een beetje zal blijven knagen en je niet compleet onmenselijk wordt.

Citaat:
Wat ik me alleen afvraag, en daarom toch deze post, hoe is het mogelijk dat op dit forum geen ratten bekend zijn die meerdere nesten tegelijk dragen, we hebben alleen van de mogelijkheid gehoord, terwijl ze op het slangenforum het veel vaker hebben meegemaakt.

Ja ik vraag het me ook af. Ik denk niet dat het toeval is dat het bij ratteries nooit voorkomt - die selecteren namelijk (als het goed is) tegen hormoongerelateerde eigenschappen die ratten wel eens minder vruchtbaar zouden kunnen maken: mammatumoren bij vrouwtjes en hormonale dominante agressie bij mannetjes.
Ik neem aan dat een beetje voerfokker selecteert op grote nesten. En ook al zou die het niet bewust doen dan nog wordt er met vruchtbare ratten vanzelf meer verder gegaan.
Maar dan is nog niet verklaart waarom we het ook nooit zien bij opvangers en dergelijke die vanuit winkels of broodfok komen. Misschien zitten we dan toch met te lage aantallen en statistiekjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 29, 2008 9:21 pm 

Ik denk dat ik er uit ben, het schoot me tijdens het eten koken (waar een mens al niet aan denkt op zo'n moment) ineens te binnen. De reden waarom wij geen driedubbele nesten kennen is eigenlijk heel simpel: wij zouden het niet in ons hoofd halen een zwangere vrouw midden tussen de volwassen kerels te laten zitten. Dit meidje heeft zeker een week tussen de grote kerels gezeten, zwanger en wel (na te lezen via de link naar het slangenforum). Ze zal in die periode meermalen gedekt zijn en dankzij het vermogen sperma op te slaan in haar lichaam en de dubbele baarmoederhoorn is ze nu dus voor de derde keer in 6 weken zwanger. Opmerkelijk, maar gezien de omstandigheden niet eens zo uitzonderlijk. Het arme beest. :cry:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 29, 2008 11:36 pm 

Rapalje schreef:
Het is duidelijk. Ooit had je ratten als huisdier, maar het welzijn van de dieren heeft moeten wijken voor jouw verzameldrang, 'plezier' en jouw gemak.
Ik vind dat je een beetje een 'niks meer aan te doen' houding hebt en dat is niet terecht want het zijn steeds je eigen keuzes waardoor individuen en hun welzijn steeds minder belangrijk zijn geworden. Er zijn heus andere manieren om een moeder rat goed voor haar kleintjes te laten zorgen, maarja dat kost iets meer moeite. Jij wou véél dieren hebben en het welzijn van de dieren stond niet meer op de eerste plaats
Ik neem aan dat hetzelfde voor je reptielen geldt want als je zoveel voederdieren nodig hebt zul je ook wel een enorme collectie reptielen hebben.
Zolang het maar niet ziek wordt of dood gaat van de omstandigheden, zolang het maar blijft eten en voortplanten, is het goed genoeg.
Die afgestompte houding schokt me niet echt, want die zie je bij heel erg veel mensen, maar dat betekent niet dat het minder erg is. Ik vind het triest hoe je van dierenliefhebber naar dierenverzamelaar afgezakt lijkt te zijn. Ik snap ook niet hoe iemand op zo'n manier plezier aan dieren kan beleven. Maar als jij dat kan dan wens ik je er het allerbeste mee. Hoewel ik hoop dat het altijd een beetje zal blijven knagen en je niet compleet onmenselijk wordt.

Zolang ik jullie in je waarde laat verwacht ik dat zelfde ook van jullie eigenlijk. Maar kennelijk is helder denken niet mogelijk. Ik ben vrijwel nooit grof tegen mensen, maar om met dit soort beschuldigingen aan te komen omdat we een andere hobby hebben vind ik niet eerlijk. Ik hoop dat dat aan jou blijft knagen... dat je mensen zo makkelijk veroordeeld omdat ze niet in jou straatje passen.
Fijn ik ben er klaar mee hier. Wis mijn account maar. Ik kwam voor antwoorden en een beetje hulp bij een vreemd geval. En als dat alles is opgelost en netjes is gegaan, gaan we uiteindelijk toch nog smijten met dit soort onaardige dingen. Gelukkig doen de slangen houders dat niet bij andere mensen.
Overigens heb je enig idee waar jou stukje vlees vandaan komt? Of dat lekkere mora kroketje? Daar zit paardenvlees in afkomstig uit mexico. De slachtmethodes zijn daar extreem dier onvriendelijk, en dat is nog een understatement. maar eet fijn je kroketje, en eet fijn je stukje kip, zonder er bij na te dneken dat je op die manier mensen sponsort die de beesten op erbarmelijke manieren houden. Heb het lef en fok je eigen vlees. In jullie ogen wellicht niet relevant aan dit onderwerp, in mijn ogen wel.

Voor de mensen die het netjes wisten te houden, dank voor jullie hulp. De gene die nog even een sneer moest geven, zoek hulp...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 29, 2008 11:52 pm 
Moderator

We hebben hier idd een liefhebbersforum waar nou eenmaal anders tegen het houden en fokken van ratten aangekeken wordt. Er zijn harde meningen en mildere meningen. De één brengt het misschien subtieler dan de ander. Soms komt iemands eerlijke en persoonlijke mening over als een sneer, maar volgens mij is hier een niet-keiharde maar wel duidelijke discussie gevoerd.

Accounts worden niet zomaar gewist, dus je kunt blijven komen. In draadjes wordt door mods niet geknipt of gecensureerd. Ook is het hier voor gebruikers niet mogelijk te editten zodat achteraf een (mogelijk harde) reactie kan worden afgezwakt. Als draadjes wegzakken is dat door automatische forumopruiming.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 30, 2008 1:57 am 

Bikkeltje schreef:
Ik denk dat ik er uit ben, het schoot me tijdens het eten koken (waar een mens al niet aan denkt op zo'n moment) ineens te binnen. De reden waarom wij geen driedubbele nesten kennen is eigenlijk heel simpel: wij zouden het niet in ons hoofd halen een zwangere vrouw midden tussen de volwassen kerels te laten zitten. Dit meidje heeft zeker een week tussen de grote kerels gezeten, zwanger en wel (na te lezen via de link naar het slangenforum). Ze zal in die periode meermalen gedekt zijn en dankzij het vermogen sperma op te slaan in haar lichaam en de dubbele baarmoederhoorn is ze nu dus voor de derde keer in 6 weken zwanger. Opmerkelijk, maar gezien de omstandigheden niet eens zo uitzonderlijk. Het arme beest. :cry:

Maar er vormt zich toch zo'n prop dan na de dekking, die dit juist voorkomt? Ik wéét iig dat dit gebeurt, maar weet niet of die ook blijft zitten tijdens de hele draagtijd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 30, 2008 2:17 am 

Ja dat was een sneer - maar wel eentje die de mening van de rattenliefhebbers hier aardig omschrijft. Ik probeerde met je mee te denken en álle andere mogelijkheden uit te sluiten en je begon al met aannemen dat ik je alleen maar af wou zeiken. Ik heb niet zo'n neiging om rekening te houden met je gevoelens want ik heb ook niet het gevoel dat je mij of de rest van dit forum respecteert. Op een ander forum even lekker gaan zitten zieligen over ons, en hier gewoon keihard liegen: zeggen dat je het vrouwtje rust gunt daar enthousiast praten over verdere fokplannen met haar en haar nakomelingen, die je al bijna verdeeld hebt over andere fokkers.

Jammer want hier is veel informatie te vinden over ratten, als je er in geïnteresseerd zou zijn om de prachtige dieren die ze zijn en niet puur als product. Maar anderszijds heb ik geen behoefte om informatieservice te spelen om iemand te helpen nog efficienter dieren te vermeerderen, zonder enige interesse voor verbetering van omstandigheden.

Justine: nee dat propje zit er niet eens altijd en is alleen vlak na de dekking.
Normaalgesproken worden vrouwtjes niet flapperig tijdens de dracht en kunnen ze dus niet opnieuw gedekt worden. Ratten kunnen sowieso een hele lading hormonale afwijkingen hebben (vandaar ook de vele mammatumoren, oa) dus misschien is hier ook wel sprake van een erfelijke factor die die hormoonhuishouding verstoort.
Ik denk niet dat het een natuurlijk gegeven is; anders zagen we het wel vaker. Sowieso schijnen wilde ratten gemiddeld minder vruchtbaar te zijn; ze worden later vruchtbaar en krijgen kleinere nesten dan tamme ratten.
Ik kan me wel voorstellen dat selecteren op vruchtbaarheid zoals bij een commerciële of voerfokker gebeurt zulke afwijkingen als resultaat kan hebben.
Trieste zaak voor de moedertjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 30, 2008 10:28 am 

Rapalje schreef:
Ik denk niet dat het een natuurlijk gegeven is; anders zagen we het wel vaker. Sowieso schijnen wilde ratten gemiddeld minder vruchtbaar te zijn; ze worden later vruchtbaar en krijgen kleinere nesten dan tamme ratten.
Ik kan me wel voorstellen dat selecteren op vruchtbaarheid zoals bij een commerciële of voerfokker gebeurt zulke afwijkingen als resultaat kan hebben.
Trieste zaak voor de moedertjes.

Ik heb het voorrecht gehad (en de last ervan, toegegeven) een groep wilde ratten in onze kruipruimte te mogen huisvesten. Omdat ik pertinent weigerde gif of klemmen in te zetten heb ik ze bijna 2 jaar in hun "natuurlijke omgeving" (voor zover je onze trapkast natuurlijke omgeving kunt noemen, want daar kwamen ze boven de grond fourageren) kunnen observeren. Ik heb er nooit een tienermoeder bij gezien, nooit nesten groter dan 7 rittens (en dat was al een uitzondering, 6 was standaard), zelfs nooit meer dan twee nesten tegelijkertijd (meerdere vrouwen uiteraard) binnen de groep en dan ook nog met zeker een dikke week leeftijdsverschil. Ik weet niet of wilde ratten minder vruchtbaar zijn, daarvoor weet ik echt te weinig af van rattengenetica. Wat ik wél weet is dat de regels in een dergelijke groep een stuk strenger zijn dan in een tamme ratten groep. Er wordt niet maar raak gefokt; de groep hier werd nooit groter dan zo'n 20 stuks. Jonge mannen werden op een leeftijd van ca 3 maanden weggestuurd om dit evenwicht te bereiken. En aangezien ik er ook nog wel eens een paar wegving zal ook de rangorde met enige regelmaat gewijzigd zijn. Vooral de grote volwassen ratten bleken een stug trager en dus eenvoudiger te vangen. ;) Voor hoogzwangere wijfjes werd voedsel gehaald (als je een stel jonge kerels continu met voer ziet slepen zonder dat ze zelf gaan zitten eten en 4 weken later komen er verse rittens voor het eerst boven de grond dan weet je hoe laat het is), voor zieke dieren werd gezorgd maar als ze te ziek werden of te zwak werden ze verstoten. Heel verhaal, maar wat ik probeer te zeggen is dat het gedrag van wilde ratten heel wat "normaler" is dan, hoe kan het ook anders, het gedrag van tamme ratten in te kleine kooien in groepen die ze zelf nooit samengesteld zouden hebben.
@Zelda: hoe de anderen er ook over mogen denken, ik vind het lef tonen dat je in het hol van de leeuw eerlijk zegt dat je voederdieren fokt en om informatie komt vragen. Je had ook een zielig verhaal op kunnen hangen. Daarom, en omdat je gewoon de info nodig hebt om te voorkomen dat dit wijfje onnodig lijdt, reageer ik alleen inhoudelijk en probeer ik je zo goed mogelijk te helpen. Ik weet ook wat er in een kroket zit en ik ben geen vegetariër, dus ik ga niet zo hypocriet zijn om te zeggen dat slangen maar sla moeten leren eten als ik dat zelf niet eens kan opbrengen.
Weet dat ons commentaar zich niet richt op het feit dát je voederdieren fokt, maar de manier waarop je ze houdt en behandelt. Zelfs als voederdierenfokker is er geen enkele reden om je dieren niet gewoon goed te behandelen. En dat andere fokkers er een grotere zooi van maken ontslaat jou niet van de morele verplichting het wel netjes te doen. Zo te lezen doe je al heel veel goed, maar nog niet op alle fronten.Plaatsgebrek is in mijn ogen geen excuus; als jij de ruimte hebt om paarden te houden dan heb je ook vast nog wel ergens de ruimte voor fatoenlijke rattenverblijven. En als je niet de ruimte hebt om je dieren fatsoenlijk te huisvesten, zou je er in mijn ogen dus minder moeten houden. Ik zou ook graag een enorme groep ratten hebben in een gigantische volière maar daar heb ik de tijd en de ruimte niet voor, dus ik beperk me tot het aantal waar ik wel goed voor kan zorgen.
Dat mensen hier soms harde taal spreken is helaas in het verleden maar al te vaak nodig gebleken. Soms is het de enige manier om tot mensen door te dringen en op afstand een verandering te bewerkstelligen. Ik hoop dat je daar doorheen kunt kijken en hun bezorgdheid om jouw dieren herkent. En ik hoop dat je met de informatie die je hier hebt gevonden wat aan de leefomstandigheden van je ratten doet, om hun bestwil, niet om de onze. En ik hoop dat je zwangere vrouwen niet meer bij mannen zet. Ik kan me goed voorstellen dat je dacht dat dat toch geen kwaad kon, maar eens op de zoveel keer blijkbaar dus wel. Wist ik ook niet, kan gebeuren. Daar leer je van.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]