Het is nu di nov 21, 2017 10:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: wat nu?
BerichtGeplaatst: ma okt 13, 2008 11:38 pm 

we hadden 3 meidenratjes gekocht, tenminste dat zei de man waar ik ze kocht. Maar al snel kreeg 1 ratje balletjes, iok ben toen 2dagen later naar de dierenarts gegaan om bij alle ratjes geslachtsbepaling te laten doen.

De dierenarts vertelde me dat het geen 3 meiden maar 3 jongens zijn. Dus namen veranderen, en weer lekker vrolijk samen in de kooi.
een week later kreeg ook ratje 2 balletjes, maar ratje 3 bleef het bij een mooi buikje en strak kontje, maar geen balletjes.

Mijn vermoeden blijkt dus waarheid te zijn, ratje 3 is een meisje. Ze wordt een beetje dikker en haar tepetjes worden zachtjes aan zichtbaar. Toen ik zojuist de ratjes bij me zette sprong meteen een mannetje bij haar erop en heb hem meteen er weer afgehaald.

zijn plassertje bleef eruit hangen en bij onze meid bleef de vagina open staan.

Kan een zwangere rat gewoon bij mannetjes ratjes? Vond haar zo zielig, heb haar nu apart gezet, maar ze kijkt zo ongelukkig, alsof ze me aankijkt en zegt, waarom zit ik nu alleen hier en hun gezellig samen bij elkaar.

verder denk ik dat ik dus goed moet gaan kijken hoe ik een zwangere rat moet verzorgen en wat te doen als ze gaat bevallen en de rittens er zijn.

de 2 mannen worden zo snel mogelijk gecastereerd, en de rittens hoop ik een goed tehuis voor te vinden. Ben wel teleurgesteld in de dierenarts die op internet doet overkomen veel verstand van ratten te hebben, heb er ook nog bijna €28,- voor betaald en blijkt de geslachtsbepaling ook nog niet te kloppen.

dus alle tips zijn van harte welkom,

groetjes bianca

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wat nu?
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 12:23 am 

:) Wat betreft de dierenarts daar zou ik toch even naar terug gaan met de rekening!
Voor derest zou ik even andere reacties afwachten want in een bestaande groep blijft het dametje in de groep tot de tijd daar is te gaan nestelen maar een introductie van een tweede dametje bij een zwangere dame?
Een ding is zeker als je de mannen inderdaad laat castreren NIET voordat het zes weken geleden is de dame erbij want dan heb je uiteindelijk nog een tweede nestje... Zo moet je ze nu ook gescheiden moet houden omdat er ook gevallen bekend zijn van damejes die tijdens de dracht gedekt werden en het sperma na de dracht toch tot een zwangerschap lijde.
Wat wel gunstig klinkt maar dit niet hoeft te zijn is dat de dame blijkbaar flapperig was (maar goed wat jij beschrijft kan een dekking geweest zijn) een dame wordt namelijk niet meer flapperig voor zover ik weet na een geslaagde dekking dus toen jij ze gescheiden hebt was ze waarschijnlijk nog niet zwanger.
Je kunt ook telefonisch of mail contact opnemen met een opvang of rattery die hebben een hoop ervaring en kunnen je veel informatie geven (hopelijk krijg je hier ook nog tips) en het communiceerd makkelijker denk ik.
Succes!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 8:05 am 

Weet je hoe oud ze zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:10 am 

Hilde schreef:
Weet je hoe oud ze zijn?

Ik durf het niet met 100 % zekerheid te zeggen, want alles wat ons is verteld klopt gewoon totaal niet.

ik vermoed dat de ratten ongeveer 2 maanden oud zijn, hooguit 3 maanden.

Ik vind het zo zielig, de ratten krijgen hier erg veel aandacht, veel geknuffel en verwennerij

nu het dametje alleen zit voel ik me zoo schuldig, maar ik weet even niet meer zeker wat ik moet doen.

groetjes bianca

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:13 am 
Ere-lid

Ik denk dat je moet bedenken of je haar wilt houden en zoja, dan snel een vriendinnetje erbij zoeken.
Overigens waren je ratten wel erg jong als de ballen pas later zichtbaar waren. :confused:

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:23 am 

Jolanda M schreef:
Ik denk dat je moet bedenken of je haar wilt houden en zoja, dan snel een vriendinnetje erbij zoeken.
Overigens waren je ratten wel erg jong als de ballen pas later zichtbaar waren. :confused:

ja idd :!:
ik houd van alle 3 en wil haar zeker niet wegdoen, ze is namelijk van mijn jongste zoontje en hij is helemaal verslingerd aan haar, ik wil hem echt geen verdriet doen, met haar weg te doen, dat gaat hij emotioneel niet trekken. :snik:

daarbij is het al allemaal vervelend genoeg, de slechte ervaringen van " de deskundigen" op rattengebied, heeft Speedy ( ons dametje) zeker haar plekje bij ons verdiend.

groetjes Bianca

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:26 am 

Hilde,

ik heb bij dierenartsen gekeken op dit forum en bij Helmond heb jij een stukje geschreven, als ik het goed begrijp is deze ervaring niet van jou zelf toch?

ben namelijk bij deze dierenarts geweest voor de geslachtsbepaling :confused:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:31 am 

Zowiezo zou ik de mannetjes niet laten castreren.

Dit is in mijn ogen onnodig, en een castratie brengt natuurlijk genoeg risico met zich mee.

Ik zou kiezen voor het dametje of de heertjes.

Wil je het dametje houden, dan zou ik wanneer ze toch zwanger blijkt te zijn 1 of 2 van de rittens houden, en de mannetjes naar de opvang brengen.

Wil je de heertjes houden, dan zou ik het dametje naar de opvang brenge.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:43 am 

Slechte dierenarts hoor. Maar goed, bij een ratje zijn vanaf week 5 de ballen al heel duidelijk aanwezig! Die gaan ook niet meer weg om later weer terug te komen dus dat vind ik een beetje vreemd. Als je een beginner bent (en gezien de geslachtsbepaling die je zelf ook niet kon doen lijkt me dat) zou ik zeker overwegen om de heren te houden en de dame naar iemand te brengen die verstand heeft van zwangere diertjes en nestjes.

Dit is trouwens helemaal geen kritiek op jou maar gewoon voor het welzijn van het diertje. Ze is jong om een nestje te krijgen en dingen kunnen gruwelijk mis gaan. Succes ermee!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:44 am 

als ik zou MOETEN kiezen, dan zal het dametje blijven, zij is van mijn zoontje die al eerder een ratje heeft moeten opgeven, hartverscheurend was dat :snik: :hardhuilen:

Maar ik vraag me nu dus af ze nu weer bij de mannen mag of dat ik haar nu apart moet houden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:50 am 

Apart houden.

Je weet niet zeker of ze drachtig is, dus ze kan net zo goed nog niet drachtig zijn.

Waar woon je trouwens? Misschien dat er iemand bij je in de buurt is die je kan helpen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:55 am 

amicitia schreef:
Apart houden.

Je weet niet zeker of ze drachtig is, dus ze kan net zo goed nog niet drachtig zijn.

Waar woon je trouwens? Misschien dat er iemand bij je in de buurt is die je kan helpen.

Ik woon in Helmond

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 10:58 am 

Je moet niks hoor. ;) Het is ook een optie, om als de dame echt zwanger is (en dat kun je wss snel zien bij zo'n klein ukje, elke dag even wegen) haar tijdelijk naar iemand te brengen die weet hoe en wat met een nestje. Als de jongen dan zes weken zijn kun je moeders en een dochter (voor gezelschap) terug halen.

Besef wel dat als je beiden geslachten gaat houden dat je het hebt over twee grote kooien, bijkomende medische kosten voor de diertjes (en als dat 8 rittens gaan zijn kan dat veel zijn) en dat je altijd voorzichtig moet zijn met je kinderen ivm loslopen dat er geen mannetje meer bij een vrouwtje in de buurt komt. Vervelend joh, die verkeerde adviezen allemaal om mee te beginnen en dan zo verrast te worden... :x

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 1:27 pm 

bianca1971 schreef:
Hilde,

ik heb bij dierenartsen gekeken op dit forum en bij Helmond heb jij een stukje geschreven, als ik het goed begrijp is deze ervaring niet van jou zelf toch?

ben namelijk bij deze dierenarts geweest voor de geslachtsbepaling :confused:

Deze dierenarts is door meerdere mensen genoemd, waaronder door degene die er een stukje bij heeft geschreven. Ik weet dat hij ook op andere rattenfora wordt aanbevolen :confused: . Vind het heel vervelend voor je allemaal en hopelijk kun je iets met de adviezen door anderen gegeven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2008 3:10 pm 

Citaat:
Dat stukje wat eronder staat is van mij. Je bent bij Brouwhuis geweest en je hebt Stijn gehad? Dat is mijn vaste dierenarts en ik vind hem heel goed met ratten. Hij kan normaal gesproken echt wel een vrouwtje van een mannetje onderscheiden.. Vind het wel vreemd dat het nu zo fout is gegaan en ook heel rot voor jou natuurlijk. Ik zou zeker naar hem teruggaan en het verhaal vertellen, misschien valt er nog wat aan de kosten te doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]