Het is nu vr nov 24, 2017 8:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2008 11:40 pm 
Hoi Allemaal.

Mijn naam is Sandra 30 jaar en heb 3 leuke ratjes als huisdieren.
waarom ik me ook aangemeld heb is dat ik de topic aan het lezen was van bikkeltje die wilde ratje gevonden had?? Ik zou graag weten hoe het met de diertjes gaat??

Ik ken zelf een goede kleurmuizen kweker die zelf ook wel eens wilde muizen door zijn eigen muisjes fokt om zo sterker bloed te krijgen.Vandaar dat ik eventueel wel interesse zou hebben in de wilde ratjes om zo een keer een nestje te fokken voor mijnzelf.

Bikkeltje als je dit leest zou je dan aub contact op willen nemen met mijn??

Groetjes Sandra.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2008 11:49 pm 
Ere-lid

Ratten zijn wel iets anders dan muizen en waarom zou je wilde ratten willen kruisen met tamme?

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2008 11:52 pm 

Ik heb hier een aantal ratjes die het resultaat zijn van een tamme en een wilde rat.
Ik kan je zeggen daar wordt je niet heel erg blij van zoiets moet je niet expres willen fokken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2008 11:54 pm 

Bij het fokken van ratten komt heel wat meer kijken dan leuke kleurtjes fokken. Het gaat in eerste plaats om de gezondheid en het karakter. Daarvoor moet je goed de achtergrond van je ouderdieren uitzoeken en bij een wilde is dat onmogelijk. Bikkeltje heeft de ratjes trouwens weer vrijgelaten toen ze daar klaar voor waren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2008 11:55 pm 

Bikkeltje (Mirjam) is inmiddels wel geregistreerd hier zag ik. Ik ben dan wel Mirjam niet, maar wil toch even kort reageren.

Het spijt me, maar bij mij gaan meteen alle alarmbellen rinkelen als ik iemand tegenkom die een keer een eigen nestje wilt en in jouw geval helemaal omdat je een nestje wilt met één (of twee?) wilde ouders. Heb je überhaupt ervaring met of kennis van fokken met ratten en heb je enig idee wat wild inkruisen in een tamme lijn inhoudt en welke consequenties dat kan hebben?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 12:22 am 

Overigens zijn de wilde ratjes in kwestie terug losgelaten in het wild, waar ze horen.

Muizen zijn dan wel helemaal kapotgefokt om de kleurtjes, maar wilde ratten lijken vooralsnog niet gezonder dan tamme ratten. Ze krijgen net zo goed tumoren en luchtwegproblemen en in het wild worden ratten maar hooguit een jaar terwijl ze tam gemiddeld twee keer zo oud worden.
Qua karakter is er veel verschil tussen wilde en tamme ratten, enige wat je dus zou bereiken met een tam x wild kruising is een enorme stap terug qua temperament en een dosis onbekende genen waarvan je totaal niet weet wat het met de gezondheid van je lijn doet.

De mentaliteit bij het houden van fokken van muizen is heel anders dan de mentaliteit wat betreft het houden en fokken van ratten zoals die op dit forum gebruikelijk is. Je kunt dat echt niet vergelijken en ik zou je aanraden om met goede rattenfokkers te gaan praten als je ratten wil fokken en niet met muizenfokkers.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 10:52 am 

Al genoeg reacties maar toch nog even... Niet slim en niet doen! Zo te lezen weet je er vrij weinig vanaf en ik weet ook vrij zeker dat Bikkeltje dit ook absoluut niet wil. Muizen en ratten zijn qua fok niet vergelijkbaar en ik heb half wilde rittens gehad en geloof me... geen fijne huisdiertjes hoor. Mag je heel blij zijn als ze nog enigszins hanteerbaar worden.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 11:49 am 

Haha ik merk dat ik toch wel een beetje de kriebels krijg als mijn Fauve'je als 'niet fijn huisdier' wordt bestempeld :( (mist pruil/puppy-oogjes smiley) want ze is wel heel lief hoor en heel bijzonder.

Maarja absoluut niet geschikt voor de beginnende rattenhouder en als je ze bewust fokt vind ik dat je het niet kunt maken ze als huisdier te verkopen aan mensen - en dan zit je dus zelf met een heel nest zenuwachtige drukke gekke wilde dingetjes die niet opgepakt willen worden en waar je niks mee kunt...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 12:27 pm 
IK merk dat hier allemaal kopstukken zitten die aan een paar regels uit kunnen maken dat ik geen ervaring zou hebben. Pfff en dat na 20 jaar ratten houden valt dat tegen als je dat zo even gezegt wordt.

Normaal verwacht je op een forum ook dat je van harte welkom wordt geheten maar ik krijg het gevoel aangevallen te worden.Maar ja zo gaat dat vaak op forums denk ik dan. 90% heeft het lef om op forums alles te zeggen maar zou dat ook gebeuren als jullie dat zo iemand in het gezicht zouden moeten zeggen??

Zo zie je maar dat forums een goede plaats zijn om je frustratie uit te uiten zonder dat je de persoon in zijn ogen hoeft te kijken.

veel plezier met jullie rattenforum.Ik zou de moderator willen vragen om mijn acount te willen verwijderen.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 12:36 pm 

Je bent altijd van harte welkom op een forum maar met alle respect, als je al 20 jaar ratten houdt en daar ook verstand van denkt te hebben dan moet je weten dat jouw idee van een nestje met een wild ratje geen goed idee is. En ja, dat zou ik je ook recht in je gezicht zeggen. Heb je verstand van nesten? Fok jezelf? En zo ja, wat zijn je richtlijnen en welke stambomen hebben je fokratjes?

Dit is een forum waar nog milde reacties worden gegeven. Om dan gelijk te vragen of je account veranderd kan worden zonder reactie te geven op de feedback en zonder aan te geven waarom je het zou willen doen en, niet onbelangrijk, zonder antwoord te geven op de vragen die je gesteld zijn, dat vind ik een erg heftige reactie.

Iedereen is welkom op dit forum en je kan er veel leren (ik leer er nog elke dag van) maar dan moet je ook dingen aannemen van mensen en niet gelijk ervandoor gaan als mensen het niet met je eens zijn.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 1:20 pm 

Wij verwijderen geen accounts. Jammer dat je wel een topic opent waarvan je van te voren had kunnen dat het allerlei reacties zou oproepen, maar dat je niet het gesprek wil aan gaan. Er is niemand hier die jou heeft aangevallen, er zijn alleen een heleboel vragen gesteld en twijfels over je plan geuit. Niets mis mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 5:31 pm 

Er is alleen uitleg gegeven over wat er gebeurd als je met wild fokt en dat je verstand moet hebben van het fokken van ratten voor je er op welke wijze dan ook aan begint, niemand heeft gezegd dat je geen verstand van ratten hebt. Ik zou je "in je gezicht" inderdaad precies hetzelfde hebben gezegd en ik denk iedereen die hier gereageerd heeft ook, waarschijnlijk had je je dan ook niet aangevallen gevoeld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 5:46 pm 

Jij komt aanzetten met een gastaccount en vraagt gelijk om wilde ratten om 'een keer' mee te fokken, met als motivatie dat je een muizenfokker kent die dat zo doet. Daar spreekt niet veel ervaring en al helemaal geen kennis van (wilde) ratten of fokken uit.
Ervaring en kennis zijn verschillende dingen; als je de kennis zou hebben zou je niet met wilde ratten willen fokken. Het is je nu verteld waarom niet en dat vat je op als aanval; meestal helpt het niet om je zo op te stellen als iemand je wat wil leren - als je het altijd zo doet dan kan ik me voorstellen dat je in 20 jaar niet veel opneemt.

Waarom verwacht je een gezellig welkom als je hier duidelijk alleen komt om om fokratten te vragen en je niet eens een account aanmaakt of een voorsteltopic opent? Er is niks dat er op wijst dat je hier kwam om gezellig over ratten te kletsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2008 7:37 pm 
Moderator

Beste Gast, ik kan en ga je account niet verwijderen omdat je dat graag wil. Dat zou betekenen dat anderen die nog wel hier te gast willen zijn dat niet meer zouden kunnen. Zelfs al zou je je geregistreerd hebben dan nóg wordt je account niet verwijderd. Daar doen we hier niet aan. We doen wél aan stevige discussies, en die zullen óók IRL gevoerd worden, gewoon omdat bij diverse mensen veel ervaring is met hetgeen jij wil. Anders dan de diverse data bij berichten doen vermoeden bestaat dit forum al heel wat langer dan afgelopen weekeind. We hebben om diverse redenen een herstart op een andere locatie gemaakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2008 12:23 am 

En dan nu een reactie van het Bikkeltje in kwestie. ;)
Ik heb helaas een paar hele roerige weken achter de rug, en ben nauwelijks online geweest, ik zie deze hele discusssie nu voor het eerst. Heb het in eerste instantie bij eerder inloggen zelfs totaal gemist. Ik zie dat jullie aan alle kanten al in de pen geklommen zijn, sommige van jullie zelfs alvast voor mij reagerend, er vanuitgaande dat ik hier nooit op in zal gaan. Dank voor dat vertrouwen jongens. :-)

Beste gast, mocht je ondanks je verzoek tot accountverwijdering toch nog terugkomen op dit forum dan hoop ik dat je dit even leest. Mijn wilde ratten zijn uitgezet zodra ze daar aan toe waren, op de leeftijd van 3 maanden. Dat is vanaf het begin af aan ook de opzet geweest, wilde dieren horen buiten. We hebben noodgedwongen één ratje gehouden. Zij bleek het enige vrouwtje. Om haar gedwongen wekenlang alleen te moeten laten opgroeien (je wil immers geen nieuw nest wilde ratten van één van de broertjes, en bij onze eigen tamme dames leert ze geen wild gedrag) totdat ze oud genoeg was om uit te zetten, en dan nog in haar eentje uitzetten ook, ver van haar broers, vonden we onnodig martelen. Bovendien was ze vanaf het begin af aan zo tam dat uitzetten al heel snel geen optie bleek. We hebben haar Frigg genoemd; 4 februari is ze exact 6 maanden oud. Je snapt dat ik uiteraard niet een van mijn meiden ter beschikking stel voor andermans nestje, nog even helemaal los van de discussie ervaring en wilde rat. Dat zou je tenslotte met je eigen ratten ook niet doen. Maar als Frigg een mannetje was deed ik het ook niet. Ik zal je uitleggen waarom.

Frigg is een bijzonder tamme wilde rat. Naar mensen is ze in eerste instantie gereserveerd, maar kent ze je eenmaal, dan vergeet ze je nooit meer. Vrienden die haar kortstondig hebben gezien als ritten kent ze maanden later nog. Ze kent haar naam en luistert er feilloos naar. "Frigg ga uit die plant" en ze gáát uit die plant. Dat doet geen enkele andere tamme rat haar hier na. Voor ons is ze de allerliefste rat die we ooit gehad hebben. Ook naar de andere ratten is ze vriendelijk, ze doet het goed in de groep. We hebben ongelofelijk mazzel met haar. Maar, het blijft een wilde rat. Met haar 5,5 maand heeft ze besloten dat zij nu wel alfa kan worden, en Bikkel is met haar bijna twee en ik schat bijna 2 ons zwaarder helemaal nergens. De anderen heeft ze er allemaal al onder, al vanaf het allereerste moment heeft ze iedereen net zo lang lopen markeren totdat iedereen naar haar ruikt in plaats van dat zij de nestgeur heeft overgenomen. Dat dat in het begin niet zonder slag of stoot is gegaan heeft haar niet tegengehouden. Frigg is sneller, vasthoudender, gemener, kortom, wilder. En dan heb ik het hier over een hele lieve wilde rat, die verder helemaal geen dominante trekjes vertoont. Dit is normaal wilde-ratten gedrag. Stel je voor wat er gebeurt als je gaat kruisen met een minder lieve wilde rat. Je loopt het risico op een nest volstrekt onhandelbare etterbakken. Die desondanks liefde, verzorging en een goed thuis verdienen, al kun je de kooi niet schoonmaken zonder een dubbele laag werkhandschoenen aan te doen. Hoe wil je dat op gaan lossen?

Ik begrijp je reden om met een wilde rat te willen kruisen, ik heb het zelf vaker gehoord en gelezen. Helaas is de uitkomst van een dergelijke match zo onzeker en onvoorspelbaar dat wat je hoopt te bereiken, een betere gezondheid, teniet gedaan wordt, of erger, door eigenschappen die je niet wil en waar je geen rekening mee hebt gehouden. Bovendien zou ik niet weten of wilde ratten per definitie een betere gezondheid hebben dan tamme ratten. Dat kon wel eens een van de hardnekkigste mythes zijn in rattenland. Ik kan het je dan ook alleen maar afraden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]