Het is nu do nov 23, 2017 2:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 11:33 am 
Hoi, Mijn naam is Claudia.
Wij hebben ook een oepsnestje gekregen, althans onze rat Silly. We hebben haar gekocht voor de verjaardag van ons zoontje maar na 2 weken lagen er 11 kleine ratjes bij in de kooi. Silly reageerde ook naar ons toe heel goed, we mochten gelijk bij haar kleintjes komen. Ik heb met de dierenwinkel afgesproken dat we de kleintjes met 4 weken konden brengen en dit is gebeurd afgelopen vrijdag. We hebben 1 ratje zelf gehouden omdat ik het anders zielig vond voor Silly. Nu het probleem waar we tegen aanlopen. Silly sleept steeds dit jonkie de hele kooi door en is duidelijk opzoek naar haar andere kleintjes. Dit zal wel normaal zijn maar is er iemand die nog tips heeft want het jonkie piept nogal als ma met haar aan het slepen is. Hebben we de jonkies misschien te vroeg weggedaan? Ze konden wel al zelf eten en drinken maar dronken ook nog bij de moeder. Ik heb het ook een paar keer aan de dierenwinkel in kwestie gevraagd maar die zeiden dat het kon. De 10 andere jonkies worden verzorgd door 2 moeders in de winkel die hun nestje ook al samen deelden en dit gaat goed. Alvast bedankt voor als jullie tips hebben. Groetjes Claudia

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 11:53 am 

Hou oud waren de rittens dat ze bij hun moeder zijn weg gegaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 11:54 am 

Hoi, 4 weken afgelopen vrijdag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 1:40 pm 

Dat is te vroeg, je had beter 4,5 weken aan kunnen houden.

Het kan inderdaad zijn dat ze haar kleintjes mist.

Hoe groot is de kooi trouwens, omdat ik hieruit opmaak dat je eerst maar 1 rat had...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 02, 2008 6:30 pm 

O jee, die dierenwinkels ook. Je had beter contact kunnen opnemen met een opvang want terugbrengen naar de dierenwinkel is geen goede optie. Vier weken is veel te jong en de kans is groot dat de vrouwtjes uit het nest nu ook vroeg zwanger worden omdat ze de gaslachten niet scheiden.

De mama rat zal wel met haar kleintje slepen omdat ze er nu nog maar een overheeft. Weet je zeker dat je er een vrouwtje bij hebt gehouden? Ze zijn met 4.5 weken geslachtsrijp dus let daar even goed op.

Geen optie om ze terug te halen en contact op te nemen met een opvang? 4 weken is echt te vroeg. Eigenlijk minimaal 6 weken (wel geslachten gescheiden na 4.5 week) en bij 75 gram.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 10:41 am 
Nee om ze terug te halen is geen optie, had er eigenlijk alle vertrouwen in dat ze(dierenwinkel) wisten waar ze mee bezig waren.
Ja het ratje wat we erbij hebben is ook een vrouwtje en ze weten in die dierenwinkel dat ze de mannetjes en vrouwtjes moeten scheiden deze week. Dat was oa ook de reden waarom ik ze moest brengen zeiden ze.
Ik bel ze vanmiddag wel even om te horen hoe het gaat met de andere ratjes, die werden in eerste instantie geaccepteerd door de 2 moeders in de dierenwinkel. Het gaat op dit moment eigenlijk wel goed met onze twee ze slapen veel. Ik wil ze liever ook niet uit elkaar halen omdat ik dat zielig vindt.
Ik ga er maar van uit dat het goed gaat komen.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 10:43 am 
En de kooi is groot genoeg voor 2 ratten, het deurtje staat ook vaak open omdat Silly graag op de kast slaapt buiten de kooi.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 10:45 am 

Nee om ze terug te halen is geen optie, had er eigenlijk alle vertrouwen in dat ze(dierenwinkel) wisten waar ze mee bezig waren.
Ja het ratje wat we erbij hebben is ook een vrouwtje en ze weten in die dierenwinkel dat ze de mannetjes en vrouwtjes moeten scheiden deze week. Dat was oa ook de reden waarom ik ze moest brengen zeiden ze.
Ik bel ze vanmiddag wel even om te horen hoe het gaat met de andere ratjes, die werden in eerste instantie geaccepteerd door de 2 moeders in de dierenwinkel. Het gaat op dit moment eigenlijk wel goed met onze twee ze slapen veel. Ik wil ze liever ook niet uit elkaar halen omdat ik dat zielig vindt.
Ik ga er maar van uit dat het goed gaat komen.[/quote]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 10:57 am 

Dierenwinkels weten helaas zelden of nooit waar ze mee bezig zijn als het om dieren gaat... Ze zouden het moeten laten bij de verkoop van dierbenodigdheden, en de dieren zelf overlaten aan asiels/opvangs en fokkers die weten wat ze doen.

Je kooi is groot genoeg voor 2 ratten zeg je, hoe groot is de kooi dan? Veel mensen verkijken zich in het begin op hoeveel ruimte ratten nodig hebben. 2 ratten hebben een kooi nodig van minstens L80 x B40 x H60 cm nodig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 11:25 am 

Zo groot is de kooi wel, en Silly is er ook vaak uit. Alleen nu is ze veel bij haar kleintje in de kooi.
Je kan wel merken dat ze steeds rustiger wordt en ze laat haar kleintje nu ook gewoon naar boven klimmen zonder dat ze hem gelijk in de nek pakt, dus ik ga ervan uit dat het allemaal goed komt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 2:10 pm 

Alathariel schreef:
Dierenwinkels weten helaas zelden of nooit waar ze mee bezig zijn als het om dieren gaat... Ze zouden het moeten laten bij de verkoop van dierbenodigdheden, en de dieren zelf overlaten aan asiels/opvangs en fokkers die weten wat ze doen.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het is jammer, maar hardstikke waar dat personeel in een dierenwinkel zelden echt verstand heeft van de dieren die ze verkopen. Zo hebben ze jullie dus ook een zwanger vrouwtje verkocht, wat duidt op het niet scheiden van de geslachten. Terwijl ze dat nu dus als reden opgeven om de rittens te brengen. Als hun het allemaal zo goed hadden geweten, had jij nooit een zwanger ratje gehad, dus ik zou bij voorbaat al nooit meer vertrouwen hebben in zo'n dierenwinkel.
Het kan natuurlijk zijn dat ze de rittens inderdaad scheiden en verkopen, maar daar twijfel ik zeer aan. Het kan ook nog goed zijn dat ze in een slangenmaag verdwijnen. :( Vooral als die dierenwinkel ook nog slangen verkoopt....

Alathariel schreef:
Je kooi is groot genoeg voor 2 ratten zeg je, hoe groot is de kooi dan? Veel mensen verkijken zich in het begin op hoeveel ruimte ratten nodig hebben. 2 ratten hebben een kooi nodig van minstens L80 x B40 x H60 cm nodig.

Ja, deze ruimte hebben ze zeker nodig. ;) Ikzelf houdt zelfs altijd H80 x B80 x D40 aan. Het is fijn dat Silly nu een vriendinnetje (dochtertje) heeft, want ratten zijn groepsdieren, maar daar kun je dus ook uithalen dat personeel van een dierenwinkel dus TOTAAL geen verstand heeft van ratten.......
Dus koop A.U.B. NOOIT, maar dan ook NOOIT meer een rat in een dierenwinkel, maar ga naar een opvang of rattery. ;)

Dag lieve Nobu, Gonzo, Macho, Draco. Aiko, Deimos, Anubis, Neptunus, Quast, Amore, Fionn, Eamonn, Wodan & Amadeo........we missen jullie ontzettend :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 4:00 pm 

Dat niet alleen....

Had de dierenwinkel wel verstand van ratten, hadden ze je nooit een rat alleen verkocht........

Dus als ik jou was zou ik de rittens weer terug halen en contact openemen met een goede opvang. Dan weet je zeker dat ze wel goed terecht komen en niet alleen in een mini hokje...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 5:19 pm 

Hoi, ik heb een paar keer gevraagd wat ze met de ratjes gaan doen en dat ik beslist niet wil dat ze naar een slangenhouder gaan. Ze zei hierop dat dit ook niet zou gebeuren anders kon ze zichzelf geen dierenwinkel meer noemen. Ik heb ook gehoord dat slangenhouders geen 7,50 voor een rat neertellen en dat zou hij wel moeten betalen want zoveel kosten ze bij deze dierenwinkel. Ik vertrouw er gewoon op dat ze een goed plekje krijgen, Ik kan ze niet terug gaan halen want ik heb zakken met voer en ander spul als vergoeding gekregen, nu kan ik dat wel weer terug gaan betalen maar ik vind het ook wat lullig om ze nu terug te gaan halen. En ik ben bang dat Silly helemaal niet weet wat haar overkomt dan en na een paar dagen zal ze ze weer moeten missen. Ik ga er deze week en volgende week langs om te kijken en ben dit iedere week van plan. Ook zal ik de dingen zeggen die jullie vertellen, zoals dat ze eigenlijk samen verkocht moeten worden. Bedankt voor jullie meedenken ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 9:24 pm 

Als jij Silly ook uit die dierenwinkel hebt gehaald vraag ik me toch af hoe ze zwanger is geworden als ze ze op tijd uit elkaar halen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 10:28 pm 

Dat vraag ik me dus ook af, want ze kan niet drachtig worden van lucht.... :weetniet:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]