Het is nu vr nov 24, 2017 10:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rittens
BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2009 10:06 pm 

Hallo iedereen,

Vandaag is er iets gebeurd wat ik totaal niet had verwacht. Vanochtend lagen er opeens drie kleine rittens te piepen in de kooi van Yuusha! Ik heb niets aan haar gezien. Ze was ook niet eens dik! Ik denk dat het komt omdat het er dus maar drie waren. Even was ik bang dat er misschien iets dwars lag, dat de rest er niet uit kan, maar dit is niet het geval. Mama maakt het goed, is even normaal als altijd. Ik heb haar buik nog gevoeld, maar ook dit lijkt normaal.

Ik heb haar eens bij een jonge man gehad voor een paar uur, toen ik nog dacht dat die vrouw was. Dat is de enige mogelijkheid of ze moet spontaan zwanger zijn geraakt :scratch: , maar ik had het helemaal niet verwacht. In ieder geval, ik ben blij dat het er maar drie zijn. Moeder en kindertjes lijken gezond. Als er iets mis gaat, gelukkig zit ik niet om geld verlegen, dus dat is geen probleem. Moeder en jongen zijn verplaatst naar een grote hamsterkooi met smalle tralies en geen verdiepingen, zodat ze niet kunnen vallen.

In ieder geval, ik heb meteen besloten om de drie zelf te houden. Een opvang zit niet te schreeuwen om meer rittens en ik heb de ruimte en de mogelijkheid om ze zelf te verzorgen. Wederom, erg blij dat het er maar drie zijn en geen vijftien! Dan had ik best wel een groot probleem gehad.

Ik zou - want ik heb wel jarenlang ervaring met volwassen ratten, maar niet met jongen - graag tips willen omtrent verzorging. Moeder heeft al brinta aangemaakt met water gekregen. Verder het normale droogvoer. Ik ga morgen nog kattenmelk kopen en muesli. Verder krijgt ze altijd heel vaak komkommer, sla en druiven. Verder nog suggesties qua groeten en fruit? Ik vraag me ook af, vanaf welke leeftijd de rittens mee-eten en wat dan het beste voer voor ze is?

Omdat mams nu in een kleinere kooi zit dan normaal, wil ik haar wel vaak genoeg bewegingsvrijheid geven. Hoelang kan ze van haar jongen verwijderd zijn? Ik kan haar natuurlijk ook in de slaapkamer laten loslopen met de kooi daarin en het deurtje open, maar ik ben een beetje bang dat ze misschien de... Jongen versleept.

Alvast bedankt voor de hulp! <3

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rittens
BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2009 10:08 pm 

Ik zie als eerst dat je alle rittens zelf wilt houden.

Maar wat als er maar 1 ventje en 2 dames in zitten, dat is natuurlijk giga zielig voor het mannetje.

Ik woon zelf in Vries. Als je wil kan ik morgen langs in Assen komen om alles even te controleren en naar de geslachten te kijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2009 10:09 pm 

oja en als laatst niet te vergeten je allerlei tips te geven en je vragen te beantwoorden ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2009 10:20 pm 

Ik heb zelf dus nog een mannetje; Mocca. Dat is de vader. Als er een man bijzit, kan die bij Mocca. Ik heb Mocca gekocht nadat Yuusha haar zus doodging. Hij was zo prachtig. Eigenlijk was het een impulsieve aankoop. Ik heb niet gevraagd wat het was en hij was - is eigenlijk nu nog steeds - jong, dus de ballen hingen er nog niet zo overduidelijk aan. Bij het voorstellen had ik het na een tijd pas door en heb ik ze gescheiden, maar blijkbaar was het al gebeurd. Ik ben daarna een tijd op zoek gegaan naar maatjes voor ze allebei, maar had nog niks kunnen vinden. Dat is nu ondertussen ook niet meer nodig. :scratch:

Morgen en overmorgen ben ik er niet, maar de dagen erna kan het wel :'D.. Bedankt daarvoor :'D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 01, 2009 10:26 pm 

Nou, ik denk dat jij in de toekomst wel goed gaat kijken of er iets hangt voordat je ze bijeen zet. :mrgreen: Maar zonder flauwekul, dat is schrikken ja! Goed dat het er maar weinig zijn en goed dat je zelf houdt!

Je kan de rittens sowieso vanaf dag 1 in je handen nemen. Let op met mams want die kunnen wel eens happen om de jongen te verdedigen. Verder veel aandacht geven, veel in je handen nemen en de rest gaat eigenlijk vanzelf. De eerste dagen zal mama veel op het nest zetten en zou ik haar ook niet te lang eruit halen zodat haar jongen niet afkoelen. Succes ermee! :thumbsup:

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 11:28 am 
Ere-lid

Lees de info over het opvoeden van een nestje op de site van ratjes.nl.
Haar nu met dierlijke eiwitten bijvoeren is verstandig, bv meergranenpap (brinta is alleen maar een dikmaker) met kattenblikvoer. Vanaf het moment dat de oogjes open gaan knabbelen de rittens al aan voedsel, vanaf zo'n 3 weken eten ze mee, naast de mammelk natuurlijk.
Succes!

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 11:36 am 

Fijn dat het er maar 3 zijn, inderdaad! Het is ook wel iets heel moois om mee te maken en ik hoop dat je nu je lesje geleerd hebt wat betreft aanschaffen van ratten, maar óók flink gaat genieten van de kleintjes.

Als je me even een mailtje stuurt, of je emailadres pm't, dan kan ik je een artikel sturen over het opvoeden van een nestje :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 10:22 pm 

Bedankt voor het artikel!

Mama is een hele lieve mama. Ze vind het niet erg als ik bij haar jongen kom. Ze is wel wat uit haar humeur, want ze wil er best graag uit. Heb haar even in de slaapkamer laten lopen, maar haar toen weer teruggestopt omdat ik anders vond dat de kleinen te lang alleen waren. Ze ging er wel meteen heen, even kijken, kwartiertje erop zitten en kwam toen weer voor de deur schooien dat ze eruit wilde. Het is ook wel een aanzienlijk kleinere kooi dan wat ze is gewend en er zitten ook geen leuke hangdingetjes in. Het duurde even voordat ze het opgaf en zich bezighield met haar ukkies.

Ik heb haar vandaag katmelk gegeven en dat vond ze heerlijk. De 7 granen, die ik haar eerder had gegeven, liet ze staan.

Ik heb eens gekeken naar de ukkies en volgens mij zijn er twee mannen en één vrouw, maar ik ben niet zo'n expert in het schouwen - haha. Over een paar week is het gelukkig wat makkelijker te zien. Ik zal aankomende week snel foto's plaatsen, maar moet mijn camera nog van mijn broer ophalen die 'em heeft geleend.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 10:55 pm 

jeminee wat zul jij geschrokken zijn zeg ik wens je wel heel veel plezier met de ukken en hop dat alles goed zal blijven gaan voor je

groeten diana en de ratsels meiden en castraat Amy/Amber en Benno http://www.jerodi-ratzz.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 11:05 pm 

Nou jee het zal je gebeuren hahaha.
Heel veel plezier met de ukkies, geniet er van want ze zijn snel groot.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 03, 2009 8:17 am 

Ik vind het eerlijk gezegd wel zielig dat een heel jong mannetje (dat blijkbaar al 3 weken alleen zit) nog ruim 4 weken moet wachten tot de rittens oud genoeg zijn om gescheiden te worden... :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 03, 2009 12:35 pm 

Het is ook niet ideaal, maar er zit niks anders op. Ik kan er niet nog een man bijkopen. Dat zou nooit mogen, aangezien mijn vader twee ratten nog wel duldde, maar nu zit te chagrijnen dat het er vijf zijn en ze het liefst allemaal naar de dierenwinkel brengt. Hij was er eerst al niet helemaal mee eens toen ik zei dat Mocca een man was, ik ze had gescheiden en dus voor beide nog een vriend moest aanschaffen. Als ik nu bij hem aankom "Ik haal nog even een zesde," dan komt er een ruzie en mag het alsnog niet.

Tot de rittens groot genoeg zijn, zal hij het er dus mee moeten doen. Hij gaat er elke dag een aantal uur uit en zijn kooi staat naast die van Yuusha. Niet ideaal, maar het is eerst niet anders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 10, 2009 7:37 pm 

Zonde dat niemand in je buurt ratjes heeft waar hij die paar weken bij zou kunnen gaan logeren...

Veela & Vendetta, Lily & Molly, Polyjuice, Styx & 't Klein Ding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 10, 2009 7:43 pm 

hmm ik woon ik meppel dicht bij assen en heb wel mannen weet niet hoe oud hij nu ongeveer is mijn jongste ratjes zijn nu 6 maanden..?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 10, 2009 9:12 pm 

Ik heb momenteel rittenmannen in mijn mannengroep zitten, en Vries is niet zo ver van Assen af, maar ik vraag me af of het wel verstandig is om eerst in contact te komen met andere ratten gezien je nog in contact bent geweest met jolanda en jolanda momenteel in quarantaine zit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]