Het is nu za nov 18, 2017 4:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mijn 2e nestje
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 1:23 pm 

Ik heb me net voorgesteld en nu ga ik eens wat over de ratten vertellen en mijn plannen om een rattery te beginnen.

Ik heb eerder een nestje gefokt. Nu 5 jaar geleden. Dat ging allemaal erg goed. Eigelijk was dat nog een beetje gokken. Toch zijn bíjna alle ratten van dat nest (14 stuks) twee jaar of ouder geworden. Eén dochter leeft zelfs nog, wat dus een behoorlijke uitschieter is.

Een paar maanden terug kocht ik een vrouwtjes rat bij een kennis van me. Die hebben ratten daar op school zitten en fokken zo nu en dan een nestje. De ouders van haar zijn dus bekend. Moeder is een aparte wit-donkeroog en de vader was een zwarte jappanner van ruim 2jaar. Ik ben een mannetje gaan uitzoeken bij een boer (wat klinkt dat broodfokkerig) Maar hij fokt al jaren lang voor de hobby zo af en toe een nestje en sommige ratten heeft hij al 3jaar of langer. Zo ook de vader die ik uit zocht.

Eerst twijfel of ze zwanger wilde worden van deze oude kerel, maar na 3 weken was het toch wel duidelijk dat het geslaagd was! Ze is op dag 24 bevallen van 11 rittens. Gezond en wel!

Ik heb dit keer geprobeerd alle gegevens zo goed als kan te verzamelen en wie weet een stamboom op te bouwen. Ik vermeld hier uiteraard wel bij dat niet alle gegevens bekend zijn. Dit is puur een beginsel. De rittens zijn inmiddels zo'n 3 weken oud en groeien onwijs hard!

Hier de rittens vanaf dag 1 tot aan gisteren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van gisteren:
Afbeelding

Afbeelding

Nog even voor alle duidelijkheid. Ik heb goed nagedacht, veel geinformeerd en heb al de nodige kennis van fokken en verzorging van knaagdieren. Dit is absoluut geen broodfokkers nestje. Ik streef natuurlijk naar gezonde ratten met een goed karakter.

Ik wil graag nog informeren naar rattenverenigingen. Waar kan ik mij het beste aanmelden zodra ik mijn rattery wil beginnen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: mijn 2e nestje
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 1:27 pm 

Wat een schattige wurmkes. :loveeyes: Zien er goed uit. Maar ik heb nog nooit gefokt met ratten. Dus voor de ervaring moet je niet bij mij zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 1:38 pm 

Wat een poepies zeg :)

Weet je ook de stamboom van de ouders van.. de ouders van deze ratjes?
Er komt wel heeeel veel bij kijken, een rattery...

Ik wens je in ieder geval heel veel succes en sterkte ermee maar ik
zou toch wat meer te weten komen over de héle lijnen de volgende keer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 2:22 pm 

Lentekriebels schreef:
Ik heb me net voorgesteld en nu ga ik eens wat over de ratten vertellen en mijn plannen om een rattery te beginnen.

Ik heb eerder een nestje gefokt. Nu 5 jaar geleden. Dat ging allemaal erg goed. Eigelijk was dat nog een beetje gokken. Toch zijn bíjna alle ratten van dat nest (14 stuks) twee jaar of ouder geworden. Eén dochter leeft zelfs nog, wat dus een behoorlijke uitschieter is.

Een paar maanden terug kocht ik een vrouwtjes rat bij een kennis van me. Die hebben ratten daar op school zitten en fokken zo nu en dan een nestje. De ouders van haar zijn dus bekend. Moeder is een aparte wit-donkeroog en de vader was een zwarte jappanner van ruim 2jaar. Ik ben een mannetje gaan uitzoeken bij een boer (wat klinkt dat broodfokkerig) Maar hij fokt al jaren lang voor de hobby zo af en toe een nestje en sommige ratten heeft hij al 3jaar of langer. Zo ook de vader die ik uit zocht.

Eerst twijfel of ze zwanger wilde worden van deze oude kerel, maar na 3 weken was het toch wel duidelijk dat het geslaagd was! Ze is op dag 24 bevallen van 11 rittens. Gezond en wel!

Ik heb dit keer geprobeerd alle gegevens zo goed als kan te verzamelen en wie weet een stamboom op te bouwen. Ik vermeld hier uiteraard wel bij dat niet alle gegevens bekend zijn. Dit is puur een beginsel. De rittens zijn inmiddels zo'n 3 weken oud en groeien onwijs hard!

Nog even voor alle duidelijkheid. Ik heb goed nagedacht, veel geinformeerd en heb al de nodige kennis van fokken en verzorging van knaagdieren. Dit is absoluut geen broodfokkers nestje. Ik streef natuurlijk naar gezonde ratten met een goed karakter.

Ik wil graag nog informeren naar rattenverenigingen. Waar kan ik mij het beste aanmelden zodra ik mijn rattery wil beginnen?

OK, ik ga nu een reactie geven die me waarschijnlijk niet in dank wordt afgenomen maar ik wil het toch even kwijt. Het begint met een ratje van 5 jaar. Dit vind ik al erg onwaarschijnlijk en is volgens mij gewoon niet mogelijk.

Je zegt dat je een rattery wil beginnen maar daar heb je goede fokratjes voor nodig en die heb je niet want je hebt ze van een kennis die zo nu en dan een nestje op school fokken. Dus... geen enkele info over deze ratjes. Je bent een mannetje gaan uitzoeken bij een boer. Heb je daar een stamboom van? Houdt hij de lijnen in de gaten van de diertjes die hij plaatst?
Als je de nodige kennis van fokken hebt dan weet je dat jij niet bezig bent met een goede en gezonde lijn op te zetten omdat je helemaal niet voldoende info hebt van de ratjes waar je nu mee hebt gefokt. Werk je samen met andere ratterys? Hoe oud was het vrouwtje toen je haar liet dekken? Waar ga je op letten betreffende richtlijnen voor het fokken? Hoeveel nestjes wil je per jaar gaan fokken? Hoe ga je in de gaten houden hoe een lijn loopt?

NB: ik veroordeel niemand maar soms word ik een beetje moe van iedereen die een rattery wil beginnen terwijl ze vrij weinig van fokken en genen etc. afweten.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 4:52 pm 
Ere-lid

Als je echt geinteresseerd bent in het fokken op gezondheid en levensverwachting zou je je kunnen aanmelden bij Ratdebat: http://www.ratdebat.org

Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Angela. Als je dan al denkt dat dit een beginsel is, hou je de ratten zelf zodat je hen goed kunt volgen en niet een ander 'opzadelt' met een beginsel wat mogelijk alleen maar lasten geeft. Wil je verder fokken, ga dan met een ventje verder als het nest rond de 2 is, dan heb je een goed beeld hoe het nest zich ontwikkeld heeft.
Waarom wil je eigenlijk fokken?

Overigens, als je het opgroeien van je nestje met ons wilt delen is dat prima, als je daarmee probeert via dit forum je rittens te 'slijten' niet

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 4:54 pm 

How, rustig maar. Ik kan me je reactie goed voorstellen en had ook wel zoiets verwacht op een ratten forum. Opzich niet erg want iedereen wil het beste voor zn ratten.

Nee ik heb inderdaad bij deze ratten niet voldoende info, vergeleken met andere rattery's. Maar ik begin dan ook nog maar net wat Rattery's betreft. De reden dat ik ook zeg dat ik nu nog geen rattery ben maar over een tijdje wel is omdat ik mij er verder in wil gaan verdiepen en omdat er bij dit nest nog teveel gegevens missen. Het vrouwtje was 7 maanden en ik heb de gewichten ook allemaal bijgehouden. Het mannetje was wel een van zijn oudste. Dat heb ik bewust gekozen. Er was toen nog wel wat twijfel of hij nog zou dekken, maar zoals je ziet zijn er een prachtig stel rittens ter wereld gekomen.

Over die dochter, tja dat zul je gewoon moeten geloven of niet ;) ik weet de datum nog precies, 2 januari 2003 (Ik had ze namelijk op nieuwjaarsdag gepland, maar het werd een dag later. En in 2003 is mijn opa overleden op de dag dat ik een stel rittens naar hun nieuwe thuis bracht.) Ze is wel al vanaf haar 3e doof en blind, maar ze wilde haar geen spuit geven zolang ze geen pijn leed. Inmiddels heb ik vernomen dat ze niet meer leeft.

Wat de ratten betreft.
Je moet ergens mee beginnen, en ik kies niet zomaar een willekeurig dier uit. Mijn ratten zien er prima uit. Mooi op gewicht, goed in de vacht, levendig en nieuwschierig en vooral een goed karakter. Het eerste nest was inderdaad een grote gok wat heel goed uit heeft gepakt. Maar dit nest ben ik al 5 maanden bezig en probeer ik dan ook zo goed mogelijk te doen. Voor meer informatie ben ik dan ook naar dit forum gekomen. Daarom hoop ik ook dat de rattenliefhebbers hier elkaar goed kunnen adviseren. Als nieuwkomer is het niet gemakkelijk om tussen allemaal bet-weters (op een positieve manier) te komen.

Ik houd een aantal rittens van dit nest zelf. Als die 2 jaar zijn en nog steeds gezond dan zoek ik een vrouwtje van een rattery zodat ik een nieuwe lijn kan beginnen. Het is ook niet de bedoeling om achter elkaar nesten te fokken, maar heel bewust 1 nestje per jaar. Hooguit 2 wanneer ik wat verder ben.

Ik geloof dat er binnekort weer een exoknaag is??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 4:55 pm 

Hee het is Arenda waarmee ik gisteren op msn heb zitten kletsen :lol: Kan het trouwens zijn dat ik je ook wel eens heb gespot op het gerbilforum?

Als je serieuzer en gerichter wil gaan fokken dan wil ik best wat advies geven enzo, zoals je al gemerkt heb spui ik graag mijn mening. :mrgreen:
Het gericht fokken met ratten gaat er wel op een hele andere manier aan toe dan het gericht fokken met andere knagers. Mijn mening is dat je niet echt op gezondheid kunt fokken als je weinig tot geen info hebt over de achtergrond, hoe gezond de ratjes zelf ook zijn. En of je jezelf rattery noemt of niet, als de ratjes die je gefokt hebt niet gezond zijn dan is dat net zo erg voor hen als ze uit 'zomaar eens een nestje' komen. Daarom zou ik altijd aanraden te beginnen met ratten uit bekende families en van daaruit te werken naar een eigen lijn, gecombineerd uit wat jij het liefste ziet.

Wat verenigingen betreft ligt het aan je eigen voorkeur. Er zijn allerlei kliekjes maar helaas niet één overkoepelende rattenvereniging. De algemene rattenvereniging Rat 'n Roll is sowieso een aanrader voor iedereen die ratten heeft: http://www.ratnroll.org" target="_blank Dit is heel leuk om in contact te komen met andere rattenmensen en af en toe mee te doen aan activiteiten en mee te kletsen op het forum, maar is absoluut geen fokkersvereniging.
Je zou je als rattery in spé kunnen aansluiten bij Ratdebat, (http://www.ratdebat.org" target="_blank) waar je vast mee kunt lezen en praten over fokken en lijnen enzo. Helaas ligt het allemaal nogal stil op het moment, hebben we nog maar een paar actieve leden en schiet het fokken niet zo op. We willen heel graag nieuwe leden die serieus aan de gang willen maar hebben ze op het moment niet veel te bieden want er zijn nauwelijks fokratjes beschikbaar. We hebben veel informatie te bieden maar ook een vrij expliciete mening en kunnen ontzettend moeilijk doen over lijnen en verantwoord fokken. Je moet daar wel bij passen, niet iedereen heeft zin in zo'n kritische houding. Maar als je dat wél hebt dan is het heel fijn om met gelijkgestemden over fokken te kunnen praten en samen te werken.

En zoals ik al zei, zouden de ventjes uit dit nestje op latere leeftijd best interessant kunnen zijn om in te kruisen in bestaande lijnen, wellicht kun je daar over anderhalf jaar een vrouwtje voor reserveren dat gedekt kan worden door een ventje als ie twee is. Een man die met bijna drie jaar nog succesvol dekt is namelijk al een vrij extreme uitzondering en de opa van de andere kant heeft ook best een respectabele leeftijd. Zoals ik ook al zei is het moeilijk te geloven dat ratten echt zulke hoge leeftijden halen en voor iemand die jou en die man niet kent net zo waarschijnlijk dat iemand zich een jaar vergist heeft ofzo. Ik wil zulke verhalen zelf altijd heel graag geloven dus als jij nou mooi alles bijhoudt en het nestje goed uitpakt dan zou ik zelf best zo'n gok durven wagen.

Anderhalf tot twee jaar lijkt lang maar ik ben zelf ook meer dan een jaar bezig geweest met plannen voor een rattery en informatie zoeken en leren en contacten opdoen voor ik mijn eerste nestje had. En daarvoor heb ik ook al een tijdje ratten gehad, en nu bijna drie jaar na mijn eerste ratteryplannen heb ik pas twee nestjes hier gehad (en een nestje op mijn naam bij een vriendin). Maar ook al heb ik pas twee nestjes gehad, toch merk ik regelmatig dat ik kennis heb die ontbreekt bij ratteries die al langer en veel meer gefokt hebben dan ik. Dus ik denk dat juist die tijd zónder nestjes waarin je je verdiept, heel waardevol is.

Natuurlijk is er ook grote kans dat je rittens het op een leeftijd van anderhalf tot twee jaar helemaal niet zo goed blijken te doen en je beter een hele andere richting in kunt slaan.
Je kunt voor de makkelijke weg gaan en contact zoeken met iemand die veel makkelijker fokt en wel binnen korte tijd een fokrat voor je heeft, er zijn ontzettend veel ratteries die zo werken en daar zul je ook best wel steun voor kunnen vinden - maar ik zou je aanraden het rustig aan te doen en je eigen mening te vormen, goed na te denken over wat je wil bereiken met het fokken van ratjes. In eerste instantie lijkt het dat leden van Ratdebat te moeilijk doen maar uiteindelijk biedt op deze manier fokken niet alleen gezondere ratten (soms valt dat nog maar te bezien) maar volgens mij ook de meeste voldoening voor jezelf.

Ok, genoeg gepreekt voor vandaag. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Welkom trouwens :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 4:58 pm 

Jolanda M schreef:
Als je echt geinteresseerd bent in het fokken op gezondheid en levensverwachting zou je je kunnen aanmelden bij Ratdebat: http://www.ratdebat.org" target="_blank" target="_blank

Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Angela. Als je dan al denkt dat dit een beginsel is, hou je de ratten zelf zodat je hen goed kunt volgen en niet een ander 'opzadelt' met een beginsel wat mogelijk alleen maar lasten geeft. Wil je verder fokken, ga dan met een ventje verder als het nest rond de 2 is, dan heb je een goed beeld hoe het nest zich ontwikkeld heeft.
Waarom wil je eigenlijk fokken?

Overigens, als je het opgroeien van je nestje met ons wilt delen is dat prima, als je daarmee probeert via dit forum je rittens te 'slijten' niet

How, je was me voor :)
Waarom ik wil fokken? Omdat ik een knaagdierliefhebber ben en ratten facinerend vind. Daarnaast wel met de juiste prioriteiten. Gezondheid van de dieren voorop. Verder wil ik niemand 'opzadelen' met deze rittens. Ik verkoop ze sowieso niet als fokrittens. Er zijn wel een paar bekende in mijn omgeving die er 2 willen puur voor henzelf. En zoals ik al zei, pas als ze 2 jaar zijn ga ik eens kijken of ik er verder mee wil fokken. En het vrouwtje zal dan van een rattery komen met stamboom. Dat lijkt me wel een aardig begin.

bedankt voor de infolink trouwens ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 4:59 pm 

Oh Exoknaag is dus echt de laatste plek waar je goede fokratten of fokkers zult vinden ;)

En als je met dit nest verder wil is het niet alleen belangrijk dat je eigen rittens het goed blijven doen, maar ook dat je bijhoudt hoe het verder met de rest van het nest, de ouders en grootouders gaat.

En hahaha het gaat hier veel te hard je kunt niet eens rustig een reactie fokken of ze zijn alweer een heel stuk verder :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 5:01 pm 

een reactie typen dus, niet fokken
:x

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 5:09 pm 

Wow, ik krijg ineens leesvoer achter elkaar :buiging:

Tja, daar heb je ook helemaal gelijk in ja. Ik ben nog lang niet zo ver en komop, dat geef ik ook gewoon toe en ben echt wel bereid om me hier verder in te gaan verdiepen op een heel sirieuze manier. De rat is juist zo'n uitdaging omdat je daar veel geduld voor zult moeten hebben. Bij muizen gaat alles zo'n stuk sneller.

Ik heb al heel lang zitten denken om als rattery te gaan beginnen, maar ik vind mijzelf dat nu nog niet waardig door de gebrek aan informatie.
Of de leeftijden kloppen tja. Ik geloof hem toch echt. En (stel) al is de vader een jaar vergist wat geboorte datum betreft, dan nog was het een gezonde grote man van 2.
Maargoed dat terzijde. Dit is voor mij een 'eenmalig' nest geweest waar ik wel heel bewust mee bezig ben geweest. Als het inderdaad lukt en ik wil verder gaan als Rattey dan zal er sowieso nog veel meer informatie volgen.

Dit is ook geen opvlieger ofzo geweest, maar hier ben ik dus wel al een aantal jaren mee bezig en denk dat ik over een paar jaar nog steeds gek ben met ratten ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 5:10 pm 
Ere-lid

Ik pik er even iets tussenuit:
Citaat:
Verder wil ik niemand 'opzadelen' met deze rittens. Ik verkoop ze sowieso niet als fokrittens.

Als je een nest fokt waarvan de achtergrond van de ouders maar voor een klein deel bekend is, weet je dus niet hoe het nest zich zal ontwikkelen. Of je nu wel of geen fokrittens plaatst maakt niet uit, de nieuwe eigenaar kan mogelijk hoge kosten tegemoet zien, veel verdriet erom hebben en ook voor de ratten zelf is het niet leuk.
Natuurlijk kan dit allemaal ook bij een nest met een ellenlange achtergrond, maar het risico hierop is wel een stuk minder aannemelijk.

Heb je al eens rond gekeken op Rian's site? Zeker de moeite waard en dan wordt ws ook wel duidelijk wat ik bedoel.

Naar Exoknaag om aan nieuwe ratten te komen zou ik echt niet doen, bovendien loop je nog kans een leuk virus mee naar huis te nemen.

Enja, we gaan snel hier. ;)

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 5:13 pm 

Ja daarom nam ik ook de moeite dat hele verhaal over ratdebat te typen, ik zou niet zomaar iedereen die zegt 'goh ik wil wel eens fokken' daar op dit moment 'binnen willen halen' maar jij hebt blijkbaar geduld en dus ik zou het leuk vinden als je komt kijken als je het serieuzer aan wil gaan pakken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 5:17 pm 

Jolanda M schreef:
Ik pik er even iets tussenuit:
Citaat:
Verder wil ik niemand 'opzadelen' met deze rittens. Ik verkoop ze sowieso niet als fokrittens.

Als je een nest fokt waarvan de achtergrond van de ouders maar voor een klein deel bekend is, weet je dus niet hoe het nest zich zal ontwikkelen. Of je nu wel of geen fokrittens plaatst maakt niet uit, de nieuwe eigenaar kan mogelijk hoge kosten tegemoet zien, veel verdriet erom hebben en ook voor de ratten zelf is het niet leuk.
Natuurlijk kan dit allemaal ook bij een nest met een ellenlange achtergrond, maar het risico hierop is wel een stuk minder aannemelijk.

Heb je al eens rond gekeken op Rian's site? Zeker de moeite waard en dan wordt ws ook wel duidelijk wat ik bedoel.

Naar Exoknaag om aan nieuwe ratten te komen zou ik echt niet doen, bovendien loop je nog kans een leuk virus mee naar huis te nemen.

Enja, we gaan snel hier. ;)

Ow, maar ik ben echt niet van plan om ratten van een beurs te halen hoor!! ;) Maar omdat het wel rattenliefhebbers aantrekt en er misschien wat forumleden heen gaan vroeg ik het me af.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 5:21 pm 

Exoknaag trekt rattenliefhebbers juist níet aan, omdat je er vrijwel alleen maar broodfokkers vindt...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]