Het is nu di nov 21, 2017 9:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 12:27 am 

Er was eens een moeder en die vond mijn ratten wel heel leuk, daarom kocht ze haar eigen ratten bij de Dierenwinkel. Twee stuks, ongeacht dat ik dat haar had verboden. (Mijn moeder heeft borderline en nog een aantal andere stoornissen. Ze is net een klein kind) In ieder geval, de ratten waren man en vrouw. Herhaaldelijk heb ik gezegd dat de twee uit elkaar moeten. Herhaaldelijk heb ik dat zelf geprobeerd, maar dan werd ze woedend, heb ze ook geprobeerd daar weg te halen, want mijn ma is nou niet de idiale ratten eigenaar. Maar ze is wel een volwassen vrouw en het zijn haar huisdieren en uiteindelijk heb ik daar niks over te zeggen.

In ieder geval, wat te verwachten viel is gebeurd. Een nest van twaalf en de ouders waren ook nog eens broer en zus. Nu wil ze een paar uit het nest kiezen om te houden en de rest naar de DW. Ik heb haar om kunnen praten de overige naar mij te doen als ze 4.5 week zijn, zodat ik ze naar een opvang kan brengen. Heb er zelf geen ruimte voor namelijk. Maar goed. Ik wilde het liever niet aan de grote klok hangen hier over mijn moeder, maar aangezien ik zelf wat radeloos ben. Ik wil niet dat ze ook maar een enkele rat houd. Dat wil ik al heel lang niet, maar het lukt me gewoon niet haar te overtuigen. Ze heeft een grote volliere voor ze, maar vaak schoonmaken en veel aandacht geven is er toch niet echt veel bij. De mama met jongen zitten nog steeds in de volliere, samen met papa, wat kan betekenen dat ze meteen weer is gedekt! Arm beest! Het heeft niet geholpen dat ik heb gezegd dat papa er nu echt meteen weg moest! Ik had me er niet mee te bemoeien, vond ze.

Ze staan ook in de schuur, constant in het donker, want daar is geen licht. Ik ken haar - we hebben eerder ratten gehad toen ik er nog woonde - en ze gaat er ook niet mee naar de Dierenarts wanneer dit nodig is. Onze vorige ratten hadden uiteindelijk tumoren en die heeft ze gewoon laten rondlopen tot ze zelf eindelijk eens stierven, zonder er ook maar iets aan te doen.

Ik ben niet blij met de situatie en wil het anders, maar ik heb geen idee wat ik eraan kan doen! Mijn moeder is simpelweg niet over te halen de ratten aan mij te geven. Als ze dat wel was geweest, dan was dat al veel eerder gebeurd. De moederrat is nog geen twee maand... Een veel te jong meissie.

Ik weet echt niet wat ik nu moet doen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 12:40 am 

Pfoe lastig... Het is idd je moeder, dus kan me voorstellen dat het dan moeilijk is iets te bereiken. Ik zou het ook niet weten eigenlijk... Zat te denken aan veel informatie laten lezen, maar denk eigenlijk dat dat ook niet veel uit zal halen, of wel?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 12:43 am 

woon je gewoon bij je moeder thuis? ik begrijp de "thuis" situatie niet helemaal vandaar. maar dit is wel heel erg vervelend :confused: de kans dat de mama weer gedekt is / word is heeel groot en ook heel slecht :(

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 1:19 am 

Als je haar er niet van kunt overtuigen dat dit not done is dan zie ik niet zo goed in waarom de rest van die rittens naar de opvang zou gaan. Volgens mij doet ze toch wel wat ze zelf wil en in dat geval zou ik mezelf er proberen bij neer te leggen. Dweilen met de kraan open, verspilde energie... Bewust gefokte nesten horen niet in de opvang, daarnaast vraag ik me af of ze dit wel echt meent want bij de meeste opvangs betaal je geld om er afstand van te doen - dierenwinkel is makkelijk, dichtbij èn je krijgt juist een vergoeding. Dat zou wat zijn zeg; jouw moeder fokt maar lekker wat aan en zoveel als ze wil, het overschot gaat de opvang in en zo is er voor de èchte opvangers geen plek meer. Verkopen in de DW lijkt me beter. :thumbsup:

Wees blij dat je zelf een stuk verstandiger bent. Ik vraag me af of ik uberhaupt nog contact zou hebben als mijn moeder dit soort dingen flikte.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 5:52 am 

Wat een rotte situatie.
Even los van alle ratten: heeft jouw moeder geen begeleiding in de vorm van maatschappelijk werk, RIAGG of BAVO?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 7:39 am 
Moderator

@ Shita: haar moeder heeft borderline enz..sommige dingen worden dan gedaan in een opwelling en sommige dingen kan je dan niet/nauwelijks aan haar verstand brengen...het zijn in mijn ogen dan ook niet echt bewust gefokte ratjes.
& Het blijft haar moeder en ondanks dat het lastiger is om met haar te communiceren en het soms ook erg frustrerend is zou ik niet zomaar zeggen "als mijn moeder dit flikte zou ik geen contact meer met haar hebben".

Maar het is inderdaad een lastige situatie.
Ik vind het goed dat je je moeder heb weten te overhalen de rittens daar weg te halen, misschien dat je het ventje er ook weg zou kunnen halen, of het moedertje en dat je moeder of 2 mannetjes of 2 vrouwtjes overhoud.

En over hulp van RIAGG e.d. als ze dat krijgt? Zou het geen idee zijn dat je een keer meegaat en deze situatie uitlegt, zodat je misschien tips krijgt om zoiets een volgende keer te voorkomen of als er weer zoiets gebeurd dat je een aantal handvatten meekrijgt zodat je weet hoe je beter met je moeder zou kunnen communiceren?

Heel veel sterkte :hug:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 9:21 am 

Oei, heftig zeg! Ik sluit me in alles aan bij Ruub&Mlein.

:hug: je voor jou!

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 1:19 pm 

Shita, ga alsjeblieft eerst wat lezen over borderline voordat je meteen oordeelt.

@ Arden, hoe gehecht is je moeder aan de ratjes? Want gebaseerd daarop zou je iets kunnen verzinnen. Kan je proberen om er een 'beloning' tegenover te stellen als ze de rittens naar een goede opvang laat brengen/papa en mama uit elkaar haalt? Bijvoorbeeld dat jullie iets gaan doen dat ze erg leuk vind.
Heeft ze expres een mannetje en een vrouwtje genomen of was het per ongeluk? Als het haar niks uitmaakt welk geslacht ze hebben, kan je misschien proberen om het mannetje om te wisselen voor een vrouwtje?
Of misschien het mannetje laten castreren?

Het zal niet veel goeds doen om de ratjes van haar af te pakken tegen haar zin in. Als ze echt ratjes wilt hebben, zal ze toch wel weer nieuwe halen bij een dierenwinkel. Kan je proberen voor te stellen dat de ratjes bij jou komen 'wonen', dat jij er voor zorgt en dat je moeder ze zo vaak mag komen knuffen als ze wil?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 3:00 pm 

Woont je moeder ook in Assen?
Is het niet een optie dat een volwassene (opvang of een andere ervaren rattenhouder) bij haar langs gaat om via een rustig gesprek met je moeder te proberen om de situatie duidelijk te maken? Misschien dat ze beter naar een vreemde volwassene luistert dan naar haar eigen kind? Want die weten het toch altijd beter denkt ze misschien.

SOK Shop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 4:52 pm 

hmm een lastige situatie.

Inderdaad borderliners kunnen heftige beslissingen maken zonder er over na te denken. Het is ook vrij moeilijk om ze in te laten zien dat het niet de juiste beslissing is gezien ze vrij impulsief kunnen zijn.

Misschien handig om eerst even over de gevolgen met je moeder te praten. Stel ze laat deze ratjes bij elkaar, zullen ze op den duur zoveel jongen krijgen dat dierenwinkels hier in de omgeving ze ook niet meer willen. Dan blijft ze zelf met het "overschot" zitten, en wat gebeurt er dan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 8:07 pm 

Ik woon niet bij mijn moeder, het is daar onmogelijk te wonen. Zij woont ook niet in Assen, gelukkig. Ze woont in Beilen. Ik woon al vier jaar bij mijn vader en contact met mijn moeder is op een heel laag pitje. Echter heeft ze nog wel contact met mijn vader en mijn zus, dus komt ze hier vaak genoeg - zeker vier keer in de week - en dus kan ik het contact met haar niet verbreken totdat ik op mezelf woon.

Ze gaan hoe dan ook niet naar de DW! De rattekes zelf kunnen er niks aan doen dat ze 'bewust' gefokt zijn!

Mijn moeder heeft behandelingen gevolgd bij het GGZ, maar zelf vind ze niet dat er iets mis is met haar, dus is ze daar al spoedig mee gestopt. Ze is ook geen gevaar voor zichzelf of anderen, dus er kan haar ook geen dwang behandeling op worden gelegd. Ze is gewoon een kind van vijf qua gedrag. Ze wil dit en dat hebben, maar de verantwoordelijkheid ervoor nemen en er goed voor zorgen - ho maar. Ze neemt impulsieve beslissingen. Ze denkt dat ze alles goed doet. Zij is nooit fout. Ze heeft altijd gelijk. De hele andere wereld ziet het gewoon verkeerd! Zo'n iemand is moeilijk in de omgang en dus zal ze ook niet luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Afin, ik bespreek dingen over mijn moeder verder liever niet. Het mens is gewoon niet helemaal goed bij haar hoofd.

In ieder geval, na veel gezever vandaag, ruzie en heel wat ander gedoe, heb ik de ratten mee gekregen, onder voorwaarde dat ik de man houd, zodat ze die nog kan zien en dat ze van het nest twee vrouwen krijgt. Ik heb haar maar haar zin gegeven. Het manneke houd ik dan, maar twee vrouwtjes krijgt ze niet terug, behalve als ik wil dat ze een miserabel leven gaan leiden...

Het manneke heb ik meteen gescheiden van de dame. De dame zit nu in een hamsterkooi met de kleinen en het manneke zit ook in een andere hamsterkooi. Aangezien ik hem ga houden, wil ik hem introduceren bij mijn man Mocca, maar eerst wil ik wel weten of hij gezond is; waar moet ik op controleren? Kan ik beter met hem langs de DA? Hij ziet er op het eerste oog niet ziek uit.

Over mams en het nest, wat daarmee te doen? Opvang? Maar aangezien ik hier net al las dat die dan de ruimte innemen van andere opvangers... Moet ik ze dan zelf houden en een thuis voor ze zoeken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 8:34 pm 

'Echte' opvangers nemen óók ruimte in van andere opvangers. Je kan nou eenmaal niet elke rat in heel Nederland en omstreken opvangen. En hoe besluit je of iets een 'echte' opvanger is of niet? Dit zijn net zo goed ratjes die een goed huisje en een lief slaafje zoeken als ratjes die 'echt' per ongeluk zijn geboren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 8:54 pm 
Moderator

Ik zou gewoon een opvang bellen en het verhaal voorleggen...maar ik ben van mening dat ze niet echt bewust gefokt zijn, in ieder geval niet door jou...jij hebt je uiterste best gedaan dit proberen te voorkomen, en zoals je al zij kan je niet zomaar de rats van je moeder afpakken omdat het wel een volwassene is en je moeder.

Misschien dat de opvang ze voor je willen uitplaatsen en misschien dat ze wel op hun site mogen maar dat ze vanaf jou huis vertrekken naar een nieuw slaafje...ik zou het gewoon proberen :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 9:43 pm 

Ow, vergeten te zeggen. Het zijn geen twaalf, maar acht ratten. Twaalf was een gegokt getal, want mijn ma had alleen maar even een blik in het nest geworpen en het aantal gegokt.

Ik ga morgen naar Sabrina in Leeuwarden, van de ROLL. Ik zal haar ook even om advies vragen.. :) Misschien dat ze via de ROLL kunnen worden uit geplaatst.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 10:28 pm 

ruub&mlein schreef:
Ik zou gewoon een opvang bellen en het verhaal voorleggen...maar ik ben van mening dat ze niet echt bewust gefokt zijn, in ieder geval niet door jou...jij hebt je uiterste best gedaan dit proberen te voorkomen, en zoals je al zij kan je niet zomaar de rats van je moeder afpakken omdat het wel een volwassene is en je moeder.

Misschien dat de opvang ze voor je willen uitplaatsen en misschien dat ze wel op hun site mogen maar dat ze vanaf jou huis vertrekken naar een nieuw slaafje...ik zou het gewoon proberen :)

Als ze er nu van overtuigt zou zijn dat dit toch niet helemaal juist is dan vind ik het wat anders, maar als je bij voorbaat al weet dat er straks gewoon weer lekker doorgefokt gaat worden dan vind ik het niet juist om die rittens naar de opvang te brengen. Lekker makkelijk ook, is zij het overschot kwijt en heeft ze weer ruimte om nog meer nesten te fokken, en nog meer, en nog meer...?!

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]