Het is nu zo nov 19, 2017 11:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 11:15 pm 

Ze was ook niet echt van plan een nest te krijgen, maar het ging onder het mom van "ach, ze hebben nog geen jonkies, zal vast ook niet gebeuren." Ze dacht er simpelweg niet over na. Ze kijkt namelijk nooit in de naburige toekomst en ziet ook geen gevolgen van haar acties. Het is gewoon "ach, dan zien we dat wel weer," denken.

Ik weet wel bijna zeker dat ik haar ervoor kan behoeden nieuwe ratten te nemen, aangezien ik dinsdag mijn eigen moeder ga aangeven bij de Dierenbescherming, sinds ik vandaag ook heb ontdekt dat ze een paar dagen oude nest kittens in huis heeft die compleet onder de vlooien zitten en die ze onder geen beding af wil staan. Ik ben al zeker een jaar niet meer in haar huis geweest, tot dit weekeinde vanwege haar nest ratten, en heb gemerkt dat ze er opeens nogal een verzameling dieren op nahoud die niet goed worden verzorgd. Ik wist wel dat ze dieren had, immers heb ik er ooit gewoond en toen hadden we ook veel dieren, maar de katten en honden werden altijd super goed verzorgd. Ik kom nooit bij haar thuis, praat ook niet echt met haar als ze hier is, ontwijk haar zoveel mogelijk, dus ik wist niet dat het zo slecht was. Het hebben van geen geld, schulden, depressie en weet ik veel wat nog meer, heeft ervoor gezorgd dat de dieren in een slechte positie zijn gekomen.

Dus, om het kort te zeggen, ik denk niet dat er toekomstige nesten zullen komen, want mams zal het druk genoeg hebben met de Dierenbescherming op haar dak.

En nu heb ik echt genoeg uitgeweid over mijn moeder om dingen uit te leggen, want ik vind het allesbehalve leuk hier van alles op een forum neer te zetten, maar ik wil ook niet liegen over hoe het nest op de wereld is gekomen, dus het was nodig.

Shita, als jij vind dat ze niet naar de opvang moeten, wat vind je dan dat er met ze moet gebeuren.? Hup, naar de Dierenwinkel? Lekker op marktplaats of ach, slangenvoer? Alleen omdat ze bewust zijn gefokt?

Weet iemand trouwens ook antwoord op mijn vraag over het mannetje? Hij komt wel uit een onverzorgde bende. Hoe kan ik nagaan of hij gezond is?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 11:27 pm 

Wat een rot situatie allenmaal. :( Glukkig zitten ze nu bij jou en komt het helemaal goed. :)

Ik hoop alleen niet dat je moeder als ze de 2 vrouwtjes niet krijgt, gewoon weer naar de DW stapt en misschien het hele verhaal weer van voren af aan begint.
De dierenbescherming kan nu wel haar dieren afpakken, maar helaas bestaat er nog geen wet voor het een eigenaar volledig verbieden ooit nog dieren te nemen. Dus als ze echt fout wilt haalt ze ze daarna weer gewoon in huis...maar laten we maar hard hopen van niet.

Kan je niet de hulp van Anouk(amicitia) inroepen? Zij vangt vaker ratjes op en woont ook bij Assen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 30, 2009 11:29 pm 

Arden schreef:
Weet iemand trouwens ook antwoord op mijn vraag over het mannetje? Hij komt wel uit een onverzorgde bende. Hoe kan ik nagaan of hij gezond is?

Niet. Je kan hem wel laten nakijken door een dierenarts, en preventief tegen parasieten behandelen (zeker als er dieren met vlooien in hetzelfde huis hebben gezeten). Verder is het slim om toch 2 weken een zekere quarantaine tov je eigen ratten aan te houden, want ze kunnen vanalles ongezien meedragen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 1:24 am 

Jeuj wat een situatie. @ Shita, ik vind dat je heel heftig reageert. Het vergt moed om over zo'n situatie waar je zelf niet lekker mee zit op het forum te komen en om advies te vragen en dan denk ik niet dat iemand op zo'n reactie zit te wachten. ;)

Ik hoop dat je de ratjes zelf gaat houden en dat er dus ook geen twee vrouwen meer bij je moeder terecht komen. De man kun je natuurlijk niet checken zoals een da dat doet maar kijk naar zijn gedrag, zijn vacht en behandel eventueel inderdaad tegen parasieten. Het nestje zal de mams zelf grotendeels verzorgen qua gezondheid. Let op melkbuikjes en neem de rittens iedere dag in je handen zodat ze goed aan mensen gewend raken. Ik weet zeker dat je de hulp gaat krijgen die je nodig hebt! Veel succes met de situatie!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 12:02 pm 

Waarmee moet ik tegen parasieten behandelen? Met Bogena anti-luchtpijpmijt voor vogels? En moet ik het moedertje - sinds die van dezelfde plek komt - ook behandelen, of kan dat niet vanwege haar nest?

Ik denk dat ik het nest zelf opvoed en ze van mijn huis uit plaats. Ik zal een paar opvangcentra's mailen met de vraag of ze me daarbij zouden willen helpen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 1:39 pm 

Ja parasieten kan je het beste behandelen met bogena anti luchtpijpmijt voor vogels.

De juiste doe-het-zelf methode:
Dag 1: Haal de ratten uit de kooi en maak de kooi en alles wat erin zit volledig schoon. Denk ook aan het wassen en vervangen van hangmatten. Weeg de ratten even op een keukenweegschaal en geef 1 druppel per 200 gram rat, rond dit indien nodig altijd af naar boven, in de nek. Vervolgens kunnen de ratten weer de kooi in. Het is handig dat de druppels dan al wat gedroogd zijn. Het is namelijk niet zo erg als een andere rat er wat aan likt, maar er moet natuurlijk wel genoeg overblijven om de mijt te bestrijden.

Herhaal dit alles op dag 8 en dag 15. Dus in totaal behandel je ze drie keer. Dit is nodig omdat het middel geen gelegde eitjes kan vernietigen, alleen de beestjes. Na drie weken moet alle mijt verdwenen zijn.

De moeder weet ik vrijwel zeker niet behandelen met anti-luchtpijpmijt want dat komt dan vervolgens in de melk terecht en dat is slecht voor de jongen. Vanaf welke leeftijd dat kan weet iemand anders hier vast wel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 2:37 pm 

naomi schreef:
Ik hoop alleen niet dat je moeder als ze de 2 vrouwtjes niet krijgt, gewoon weer naar de DW stapt en misschien het hele verhaal weer van voren af aan begint.

Dat idee heb ik dus ook de hele tijd. Mensen komen op een makkelijke manier aan ratten helaas. :(

Ik zou het moedertje niet behandelen, maar zij zit toch apart met de kleintjes. Als je steeds je handen wast voor je aan haar en de rittens komt en vice versa dan zul je de anderen niet besmetten. Ik zou haar en de rittens met Stronghold Roze behandelen als de rittens 6 weken zijn. Eerder niet of haar oortjes moeten opgevreten worden en ze duidelijk veel last van mijt heeft. Heel veel krabben bv.

En proberen om een duna voor haar te regelen of een lage traliekooi. Vanwege de warmte zou ik gelijk voor de laatste optie gaan. In een hamsterkooitje kunnen ze beide niet blijven zitten.

Van een virus zullen ze waarschijnlijk geen last hebben omdat je moeder ze al een poosje heeft, niet meer kans dan normaal bedoel ik dan.

Ik denk dat ik hetzelfde gedaan had, gebeurt het nu weer voor een tweede keer dan is het heel jammer voor de ratten, maar misschien neemt ze nu echt geen ratten meer. Van een vreemde is het toch iets anders dan van je moeder. Ik kan het mij wel voorstellen en deze kleintjes verdienen ook een hele goede verzorging.

Sterkte ermee.

SOK Shop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 2:48 pm 

Als je kooien nodig hebt kun je altijd langs komen ik heb nog een paar konijnenkooien, een mary en een duna over die je wel kan lenen.
De Mary is het handigste voor het moedertje denk ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 2:54 pm 

Ik ben net bij Eline geweest.

In ieder geval het mannetje hebben we vandaag behandeld tegen mijt, de rest van de ratten nog niet gezien moedertje dus een nestje heeft, en het andere moedertje dus ook.

Ze heeft momenteel een duna te leen van mij, dus de eerste zorgen zijn gelukkig de wereld uit.

Ze heeft trouwens mannen in overvloed..6 heertjes en 2 dametjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 2:57 pm 

@Feline: Bedankt voor de uitleg!

Amiticia is net langs geweest om naar de ratten te kijken. Het manneke is behandeld tegen mijt. De moeder zit nu met haar nest in een Duna die ik van haar heb geleend. Moeder is niet behandeld voor de zekerheid inderdaad. Vader zit nog in een hamsterkooi, maar ik zit nu een grote rattenkooi voor hem te regelen. Tot dan loopt hij gewoon vaak los.

Een zelfgebouwd tweedehands hok die je in tweeën kan delen is hier volgende week, dus de rittens kunnen straks met 4.5 week ook gescheiden worden.

Moeder + rittens komen op de site van Amiticia te staan. Zij helpt me met het plaatsen van de rittens, evenals Sabrina uit Leeuwarden, die ze op het ROLL forum zal zetten. Degenen die niet worden geplaatst zullen bij mij blijven.

Het nest bestaat uit
Vier Japanner ventjes
Twee Husky ventjes
Twee Japanner meisjes

Misschien hebben er ook een paar dumbo oortjes, maar dat was niet met zekerheid te zeggen. Mama zelf is agouti Jap, papa is zwart Jap.

Ik hoop dat dit zich niet zal herhalen, zo wel, dan is het dit keer uit mijn handen. Ik kan niet constant de ratten daar blijven weghalen. Tegen mijn moeder zal ik zeggen dat er maar één vrouw in het nest is (bedankt Amiticia voor het idee!). Ze weet zelf wel dat ratten niet alleen kunnen en dus kan ze van het nest geen twee vrouwen nemen. Het is dan maar hopen dat ze niet naar de DW gaat. Mensen kunnen inderdaad te makkelijk aan ratten komen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 3:34 pm 
Moderator

Fijn dat er al zoveel is opgelost :) Bij je moeder zijn nu alle ratjes weg toch?
Ik hoop dat het manneke het vrouwtje niet nog eens zwanger heeft gemaakt i.i.g..

Sterkte nog ermee!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 3:41 pm 

Ja, alle ratten zijn daar weg en ik hoop inderdaad ook dat ze niet nog eens zwanger is gemaakt. Dat zou echt een ramp zijn voor haar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 5:08 pm 

Meis wat een ellende allemaal. Ik snap heel goed dat je je verantwoordelijk voelt voor de ratten en de andere dieren die je moeder elke keer maar weer in huis haalt. Misschien is haar melden bij de Dierenbescherming best een goed idee. Als ze de situatie een beetje in de gaten kunnen houden kunnen al te erge excessen in elk geval voorkomen worden. Ik weet niet of ze dat doen maar het zou wel helpen.
Ik heb 2x keer een studentenhuis gedeeld met bordeliners, ik ken het gedrag en de handelingen helaas van dichtbij. Wat inderdaad het beste werkt is gedeeltelijk meegaan in de eisen, maar zo dat ze dat niet in de gaten hebben en de minste schade kan ontstaan. Verbieden werkt averechts, dan rennen ze inderdaad naar de winkel en halen wat ze willen. Idealiter geef je haar een gecastreerde vrouw, daar kan ze bij zetten wat ze wil maar er komen toch geen jongen van.
En trek het je alsjeblieft niet aan, hoe moeilijk ook. Ze zal in de toekomst ongetwijfeld nog tig keer zo'n stunt uithalen, en elke keer zijn de dieren de dupe. Je kunt ze niet elke keer allemaal redden, dat ligt boven je macht. Probeer jezelf daar alsjeblieft tegen te wapenen want anders krijg je elke keer zo'n klap. Sterkte met de hele situatie! :hug:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 6:11 pm 

Wat een verhaal! Heel veel sterkte! :hug:

Amirah en Cleopatra!! Mijn meissies!

Dag Lisa, Najla, Misty, Dora en Bandito.. Ik mis jullie...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2009 7:27 pm 

Afbeelding

Afbeelding

Hier trouwens foto's die ik vanmiddag gemaakt heb ;) Denk post ze alvast hier maar voor je, net zo makkelijk ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]