Het is nu do nov 23, 2017 3:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 12:49 am 

Mijn vriendin (en huisgenootje) heeft een paar weken terug twee jonge damesratten aangeschaft, nu is ze op vakantie en ze had mij gevraagd op de beestjes te letten, prima. Ze zijn ongeveer een week of 10/11 nu en ik was dinsdag even met ze aan het spelen en dacht al van "goh die ene begint wel al erg dik te worden, ze zou toch niet zwanger zijn?"

Ja hoor, ik ga vanavond kijken om de voerbak en waterbak van de dames te checken, even spelen, zoals elke dag en ik hoor me een gepiep! Ik kijken of er misschien ergens een muis vast zit (je weet maar nooit) en een van de dames blijft maar in die ene hoek zitten en me vals aankijken :huh:, opeens zie ik daar kleine roze wurmpjes.

Wat moet ik nu?! Ik durf moeders echt niet op te pakken! Heb d'r vriendinnetje al in een andere kooi gedaan en op mijn eigen kamer gezet. Ik heb m'n vriendin gebeld, maar die kan nu natuurlijk niet opeens terug komen vanuit Hongarije :zon: .
Ze heeft me gevraagd om met de beestjes naar de dierenarts te gaan, maar ik durf echt niet haar van het nestje af te plukken :confused: Moet ik nu morgen in de kamer gaan zitten om te wachten tot madam van't nestje af komt? Ik vind't nogal eng om ze op te pakken, straks stoot de moeder ze af... :x Nog leuker.. straks is de ander ook zwanger :grouphug:
HELP!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 12:54 am 

wat vervelend! lees deze tekst is door : http://www.ratjes.nl/nestverzorging" target="_blank. misschien heb je daar wat aan.

gaat alles verder goed met mams?

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 1:00 am 
Moderator

Geen paniek! Als ze zo ver gekomen is gaat de rest ook wel goed. Je kunt er op letten dat ze voldoende nestmateriaal heeft, liefst papier, geen doeken enzo, daar kunnen de kleintjes in verstrikt raken. Let er op of ze de kleintjes voldoende zoogt (dan zie je witte vlekjes door het buikvelletje schijnen: melkbuikjes). Laat haar eerst maar even met rust: sommige moedertjes zijn behoorlijk verdedigend. Zorg wel voor voldoende voedsel voor haar, ze heeft het nu best nodig. Verder kun je nog op de site (http://www.ratjes.nl) kijken. Even doorbladeren naar nestje (http://www.ratjes.nl/nestje) daar kun je meer informatie vinden.
Succes. Oja, dit is één van de redenen waarom we dierenwinkels afraden.... Fijn, zo'n extra'tje :nee:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 1:03 am 

Volgens mij wel, ik heb totaal geen verstand van ratten verder en ze zijn ook nog niet echt super tam (ze bijten niet maar ze gaan wel steeds in een hoekje zitten zodat je er niet makkelijk bij kunt). Voor zover ik weet is ze wel eigenlijk te jong om al jonkies te kunnen verzorgen.

Bedankt voor de link, ik zal'm goed doorlezen.

Ze heeft ze helaas niet uit de dierenwinkel, ze had ze gratis gekregen via marktplaats (ook al zo'n top manier om beesten te krijgen... ben zelf meer van de fretten, ben nu extra blij dat ik er niet al eentje gehaald had.. fret en rat in een kamer = niet zo'n goed idee) Maar papier.. als in toilet papier? Of gewoon schrijf papier?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 1:06 am 
Moderator

Keukenpapier mag ook ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 1:09 am 

Ik denk trouwens dat het vriendinnetje misschien geen vriendinnetje is. Tot dat echt duidelijk is kun je die twee beter niet meer bij elkaar zetten. Of je vriendin heeft de twee dames in aanraking laten komen met een vriendje.

Als je het eng vind om de moeder op te pakken kun je haar misschien weg lokken met iets lekkers of haar pakken als ze niet op het nest zit. Met moeders even uit de kooi kun je goed naar de kleinen kijken. Of ze beschermend is of niet, dat is iets wat je zult moeten ondervinden. De ene rat vind het best als je aan haar nest zit, de ander is het er totaal niet mee eens.

Die kleinen kun je het beste elke dag even in de handen houden zodat ze goed mak worden.

Moeder rat zal haar kleintjes niet afstoten als je die in de handen pakt. Je kunt ze vanaf dag één al in de handen nemen.

Als mams actief is en er niets mee aan de hand lijkt, zou ik de dierenarts nu eerst laten, want die kan dan toch niet echt iets doen. Geef mams als je het in huis hebt wat meergranen/brinta gemengd met sojamelk, kattenmelk (gewone melk mag niet!) of water, daar sterkt ze wat van aan.

Toiletpapier is goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 1:12 am 

Ok dus zacht papier lijkt me. Logisch ergens.. het is niet de bedoeling dat de beestjes papercuts krijgen. (tsja.. sorry is de eerste keer dat ik met een nestje te maken heb >.<)

voor zover ik weet heeft het vriendinnetje geen ballen, maar het kan idd zijn dat ze nog niet ingedaald zijn of iets derg.

Helaas geen meergranen in huis, maar ik zal maandag z.s.m. wat gaan halen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 1:23 am 

Je kunt altijd dingen vragen om het zeker te weten, geen enkele vraag is dom ;).

Laat je het weten als je het nestje goed hebt kunnen zien en hoeveel het er zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 1:26 am 

Nou moeders vind me gelukkig lief :) heb het nestje en moeders in de kleinere kooi gedaan zodat het makkelijker is om voor ze te zorgen. Het zijn er 13 en ze hebben allemaal zo'n melk doorschijning op hun buikjes, moeders is actief en is nu d'r oude nieuwe kooi aan het doorzoeken. Niks vind't allemaal maar niks en Noppes vind't allemaal best (gelukkig)

Ik ben nu wel extra blij dat hun baasje woensdag terugkomt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 9:30 am 

Nou gelukkig heb je je weg naar een rattenforum gevonden. Zoals je ziet, kun je al je vragen hier kwijt. Succes ermee!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 9:31 am 
Moderator

Daar zit je dan maar lekker mee he :)
Hier krijgen onze rats ook gewoon krantenpapier hoor, nog nooit een gehad met een papercut :P 't is ook stukken goedkoper dan keukenrolpapier of wc papier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 9:32 am 

Laat de eigenaar hier ook even aanmelden dan kunnen we haar ook verder op weg helpen.
Maar volgens mij doe je het prima zo gewoon de moeder lekker verwennen en er kan weinig mis gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 2:07 pm 

Gelukkig wist ik dat er een frettenforum is :P waardoor ik er vanuit ging dat er ook een over ratten moest zijn. En met die verassing had ik idd wel even wat hulp nodig XD dus voila. Natuurlijk zal ik m'n vriendin ook het forum laten zien, wat aanmelden betreft... ze is nogal koppig, dus ik weet niet of ze het doet :P maar we zullen zien ^_^

In ieder geval bedankt voor alle hulp :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 3:59 pm 

Ik heb dus net ff bij Niks zitten checken... en volgens mij heeft ie geen tepels >.<

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2009 4:55 pm 

In een pb heb ik aangeboden te helpen als er iets is aangezien ik ook in Tilburg woon en lang lang geleden ook een 'oops-nestje' grootgebracht heb. Sindsdien ook altijd ratjes gehad. En daarnaast is de kleintjes knuffelen natuurlijk gewoon heel erg leuk :D ;)

Overigens kreeg ik dit berichtje van haar terug:

D'r is alleen wel één jonkie dat ze steeds het nest uitwerkt en hij/zij heeft ook geen melkbuikje.. Moet ik't terug in het nestje leggen? Of er gewoon van uit gaan dat moeders weet wat ze doet?

Ik heb haar teruggestuurd dat wanneer de moeder consistent het ritten uit het nest plaatst en het ritten niet laat drinken er misschien iets mis is met het ritten waardoor ze het verstoot. Heb haar gezegd het ritten nu terug te leggen in het nest, dichtbij de tepels zodat het kan drinken als mams het toelaat. Wanneer dit niet werkt moet ze maar weer even contact opnemen (heb haar mijn nmr gegeven zodat ze kan bellen. Ik kan namelijk vandaag nog langs gaan mocht het nodig zijn).

Overigens leek het me toch slim om dit ook nog even in het topic te plaatsen aangezien er hier veel mensen zitten die veel meer ervaring hebben met nestjes en dit soort voorvallen.

Nadia (1,5 jr); Baileys (2 jr); Stuiterbal (2 jr); Witje (2,5 jr); Kleintje (2,5 jr); Ratjetoe (3 jr); Breezer (4 jr); Robin (1,5 jr); Charlie (2,5 jr); Droepie (2,5 jaar) en Abigail (2,5 jr)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]