Het is nu ma nov 20, 2017 8:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 193 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:07 pm 

Hellup!!! Mijn vriend belde met net met het bericht dat er wormpjes in de kooi liggen. Hij neemt nu de grote ratten weg uit de kooi en zet ze even in de Duna, Ik kan hier pas om een uur of 5 weg op kantoor. Hij weet nog niet hoe veel het er zijn. Hij belt me straks.
Ik weet helemaal NIKS. Hoe zie ik de geslachten, ik ga dat niet kunnen zien. En wat moet ik doen met voeren. Ik heb wel gelezen op de site, maar ik weet het nu allemaal niet meer :cry: . k*tk*tk*t!!!!!! Arme Pepper, ze is pas 9 weken! :cry:

Kan ik Pepper met haar kleintjes straks verplaatsen naar de Duna? En ik heb maar 1 extra kooi, een Furret XL. Als die kleintjes wat ouder zijn piepen ze daar door.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:26 pm 
Moderator

sterkte, zo jong nog en dan beebs

wij hebben een gabber jolly super (verlaagd tot mary hoogte ongeveer) staan die je wel zou kunnen lenen tijdelijk...als je wilt pb je me maar om hem te lenen :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:28 pm 
Moderator

Adem in, adem uit! Paniek helpt nu ff niet. Voorlopig zit ze daar nog wel even goed. Ze moet even de tijd hebben om het netjes af te werken en af te ronden. Dus je hoeft niet te haasten! Als de anderen uit de kooi zijn is er voorlopig niks aan de hand.
Volgende stap: Het hele zooitje omdraaien. Pepper in de duna en de anderen weer in de kooi. Heeft ook geen haast want de kleintjes zullen toch nog niet morgen proberen te ontsnappen. Probeer haar gewoon met nest en al eruit te scheppen en mik dan het nest compleet in de duna.
Geslachten: scheiden wordt pas interessant vanaf een week of 4 dus ook dat heeft geen haast, hoewel je het de eerste dag meestal vrij makkelijk kunt zien. ALs ze haar krijgen en verder uitgroeien wordt het een paar weken wat lastig te herkennen. Nu kun je voornamelijk afgaan op tepeltjes omdat je die op het blote velletje vrij makkelijk kunt herkennen. De geslachtsdeeltjes zijn nu nog wat "onzijdig" oftewel niet zo duidelijk, maar dat zal met een week of 4 wel veranderen.
Verder: succes en sterkte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:28 pm 
Moderator

ik bedoel een gabber jolly, niet de super :shifty:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:32 pm 

jeetje! was ze dus toch zwanger.. nou ondanks de stress en alles gefeliciteerd.. een rattenmoedertje doet het meestal allemaal uit zichzelf dus zal nu vast de jongen lekker aan het voeden zijn.. je hebt nu al goede tips gekregen dus nog even wachten.. en als je thuis bent kun je eens spieken of iedereen het goed maakt :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:37 pm 

Jeetje, dat is schrikken!

Ik heb een stuk geschreven over nestjes opvoeden, stuur me even je mailadres dan stuur ik hem naar je toe.

Gelukkig kunnen jonge moedertjes meestal prima voor hun kindjes zorgen, dat gaat vaak beter dan oude moedertjes. Je moet alleen proberen te zorgen dat mama zoveel mogelijk eet zodat ze niet meer van haar eigen conditie en groei moet inleveren dan strikt noodzakelijk.

Voor geslachten kun je naar allerlei dingen kijken. Als ze er net zijn, kijk je naar de grootte van het 'bobbeltje', de afstand tussen bobbeltje en anus en het hele gebiedje. Bij mannen is dat allemaal net wat groter en gezwollen. Bij donker gekleurde ratjes kun je vaak twee zwarte stipjes onder de huid zien, dat zijn de kiempjes van de testikeltjes.
Gewoon rustig kijken en vergelijken dan zie je het wel.

Foto's van één van de eerste dagen. Je ziet er ook naveltjes en melkbuikjes.
Man
http://i456.photobucket.com/albums/qq28 ... ag1640.jpg" target="_blank
Vrouw
http://i456.photobucket.com/albums/qq28 ... ag1640.jpg" target="_blank

Als ze wat ouder worden dan worden de verschilletjes nog duidelijker, met een ruime week krijgen de dames tepeltjes waar je het heel goed aan kan zien, daarna ga je ook het beginnetje van de vagina zien en komen er balletjes bij de ventjes.
Dat zie je heus wel.
Voor nu, zorg gewoon dat je mama zoveel droogvoer geeft als ze op kan en daarbij nog meerdere keren per dag extra's die haar helpen bij de melkproductie. En lekker bezig zijn met haar en haar kleintjes zodat het lieve huisdiertjes worden.

Als je wat wil vragen mag je me wel toevoegen op msn. Iig veel succes!

Enne Arden heeft wel even wat uit te leggen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:42 pm 

Hier alvast een foto van Pepper die Luuk even snel gemaakt heeft.
http://www.dce-gaming.com/uploads/P9130067.JPG" target="_blank
Zover Luuk heeft kunnen zien zijn het er ongeveer 5 (godank) en ze liggen allemaal te drinken. Komen er dan nog meer aan, of mogen ze pas drinken als mama klaar is met bevallen?

En @ Ruub&Mlein, dat zou super zijn!!! Ik PB naar nog over als ik mijn gedachten op een rijtje heb. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:47 pm 

Hm ik weet het eigenlijk niet zeker, ik probeer ze zoveel mogelijk met rust te laten tijdens de bevalling dus ik kijk daar niet naar. Ik denk dat ze tussendoor ook wel proberen te drinken maar pas na de laatste gaat mams er echt rustig voor zitten. En als het een bescheiden buikje was, zou ik er ook niet zoveel verwachten.
Zeg maar dat Luuk ze nou ff een paar uur met rust laat en ga ze vanavond even verplaatsen en rustig kijken of iedereen in orde is enzo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 2:54 pm 

Oef, de schok begint wat te zakken. Ik kan inmiddels wel weer wat lachen (krijg nu spontane lachbuien = zenuwen). Ik ga na mijn dienst naar huis en dan eens rustig kijken. Ik hoop dat het verplaatsen van het nest in 1 keer lukt, ik vrees van niet, maar ik ga mijn best doen. Eigenlijk is dit een blije dag, en eerlijkgezegd vind ik het ook wel leuk om een nestje te hebben. Ik wilde ooit in de toekomst een rattery/opvang beginnen, alleen nu nog niet de komende 2 jaar zeker. Nu hoop ik alleen nog maar dat mams en kids het goed maken. Ik hoop dat het binnenkort spring-in-het-veldjes worden, net als mams vorige week en hun tante nu.

Is het misschien een goed idee om Pepper morgen ofzo nog even te laten onderzoeken door een DA?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 3:00 pm 

Daph schreef:
Hellup!!! Mijn vriend belde met net met het bericht dat er wormpjes in de kooi liggen.

Haai, dat ben ik :) Dat was nogal een vondst jah, ik ben wat gepiep gewend maar dit was wel wat anders.

Rapalje schreef:
Gelukkig kunnen jonge moedertjes meestal prima voor hun kindjes zorgen, dat gaat vaak beter dan oude moedertjes. Je moet alleen proberen te zorgen dat mama zoveel mogelijk eet zodat ze niet meer van haar eigen conditie en groei moet inleveren dan strikt noodzakelijk.

Ze is nog steeds dikkig, dus wie weet komt er nog meer. Verder staat het voer naast het duivenhuisje waar ze in liggen dus ze kan er zo bij. Verder doet Pepper het prima, ze ligt nu rustig over de kleintjes heen om ze warm te houden en zodat ze kunnen drinken.

Ow en de anderen vinden het iets minder, hier de Duna:
http://www.dce-gaming.com/uploads/P9130066.JPG

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 3:02 pm 
Moderator

Is prima :) zou je het wel voor donderdag willen laten weten, want vanaf dan zitten we 10 a 12 dagen aan de andere kant van Veenendaal met de hele boel om op te passen om de hond en kat van de ouders van Ruben :)
Als we het daarvoor weten kunnen we de gabber jolly meenemen naar daar :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 3:12 pm 

Rapalje schreef:
Voor nu, zorg gewoon dat je mama zoveel droogvoer geeft als ze op kan en daarbij nog meerdere keren per dag extra's die haar helpen bij de melkproductie.

Ok, wat kan ik dan geven? Volkorenpap voor kinderen, en zal ik dan bij de DA dat Covalence Support (of hoe heet dat) kunnen halen voor Pep? Ik zit nu in mijn hoofd 1000 dingen te regelen voor Pepper. Misschien zo toch eerst even zorgen dat het weerbericht klopt. Mocht het weerbericht van Weeronline voor de komende dagen niet kloppen, begrijpen jullie waarom ;)

Trouwens onwijs bedankt allemaal voor de eerste tips. De andere vragen komen tzt! Ik kan vanavond laat alle rittens 1 voor 1 oppakken om in elk geval te kijken of ze melkbuikjes hebben? Dat lijkt mij nu prioriteit nummer 1?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 3:15 pm 
Moderator

Alleen mams hoeft toch maar in de duna met de rittens?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 3:18 pm 

Haha klopt. Maar mams is bevallen in de volière, omdat ik met mijn stomme kop dacht dat madame schijnzwanger was. Dus heb ik haar nest vanmorgen niet in de duna gedaan. Om te zorgen dat de andere ratten het nest niets aandoen en omdat ik vond dat Pepper nu niet verplaatst kon worden (immers, miss was ze nog bezig met bevallen) heb ik Luuk opdracht gegeven alle andere ratten weg te halen uit de volière.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2009 3:20 pm 

Als je vanavond het nestje gaat overzetten naar de duna kun je met een blik al wel zien of de meesten in ieder geval een melkbuik hebben. Normaal gesproken pak ik de rittens wel dezelfde dag nog op als mams dat goed vind maar in dit geval zou ik ze zo snel mogelijk verplaatsen en ze lekker met rust laten. ;) Als er dan eentje geen melkbuik heeft is het toch een kwestie van de natuur z'n gang laten gaan. Witlof stimuleert de melkproductie.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 193 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]