Het is nu zo nov 19, 2017 11:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bitesize 1 t/m 9
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 12:20 am 

Hallo iedereen.

Ik heb vroeger wel eens tamme ratjes gehad. En ook al is mijn kameleon fantastisch, ik miste het om ook een huisdier te hebben waar je een band mee kunt opbouwen. Dus ongeveer vier weken geleden kocht ik een nieuwe tamme rat. Er werd me in de winkel vertelt dat ze 7 weken oud was. Drie weken later, afgelopen maandag, werd ik om 6am wakker door een Squeaky alarm systeem van rittens. 9 gezonde roze rittens waren geboren en ik had geen idee!

De moeder rat (genaamd Tater Salad) is ook gezond en wel en zorgt goed voor haar kleintjes. Ze zijn nu dus bijna een week oud en de tekeningen worden duidelijk, maar ik weet niet goed hoe ik de geslachten kan zien. Ik heb ze met elkaar vergeleken en bij sommige lijkt de afstand tussen geslacht en poepgaatje groter dan bij de andere en in dat geval is het geslacht zelf vaak ook groter. Ik neem aan dat dit de mannetjes zijn?

Ik heb begrepen dat de vachtjes nu gaan komen. dat als ze 14 dagen oud zijn de ogen open gaan en dat de mannetjes weg moeten van de vrouwtjes als ze 4 a 5 weken oud zijn.
Is er verder nog iets wat ik moet weten? Of waar ik op moet letten?

Voor wie het leuk vind om te zien :)
http://www.laquack.com/Bitesize.html

Groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bitesize 1 t/m 9
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 12:30 am 
Moderator

Je kunt even op de website kijken http://www.ratjes.nl/nestje en ook met de zoekfunctie kom je een heel eind. Snuffel gerust even rond in dit topic. Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 10:42 am 

(Ik was vergeten in de loggen toen ik het eerste bericht plaatste)

Bedankt voor de tip, ik heb inderdaad rond gekeken en probeer zo gaande meer info te verzamelen. Ik heb totaal geen ervaring met het hebben van een nestje en ben erg trots dat ze allemaal levend geboren zijn en nog bij elkaar zijn. Ik had niet echt een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag wat betreft het bepalen van het geslacht.

Daarnaast heb ik gemerkt dat rondvragen het beste is om info te krijgen. Ik heb dierenartsen gebeld die mij helaas vrijwel niets konden vertellen. Maar praatjes makend met diergeneeskunde studenten en dierenwinkels kwam ik al een stuk verder. Dus mijn vraag blijft staan :) Als iemand tips heeft, ik hoor ze graag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 11:39 am 

In dit topic staat ook hoe je het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes kunt zien (op de eerste pagina even naar beneden scrollen tot je een post van Rapalje ziet met links er in). En wat Rattepa zegt, even op die link kijken. Bij de mannen is de afstand tussen het plasbobbeltje en de anus (in de plooi onder de staart) groter.
Ik weet niet wat jij als 'het geslacht' hebt gezien, maar de geslachten van zulke jonge rittens zijn 'onzijdig'. Het enige waar je het aan kunt zien is de afstand tussen de plasbobbel en de anus, bij donkere ventjes 2 zwartje puntjes bij de staart (aanzet van de ballen) of bij de dametjes hele kleine tepeltjes.

De mannen en vrouwen moet je inderdaad scheiden op 4-4,5 week. Ik heb zelf de mannetjes al met 4 weken gescheiden, omdat het moedertje toch al nauwelijks meer melk gaf.

Je hebt trouwens het mamsje alleen bij de dierenwinkel gehaald? Dan zou het een idee zijn om 1 van haar dochters in ieder geval zelf te houden, gezien het feit dat ratjes groepsdieren zijn. Info bij een dierenwinkel zou ik ook niet zomaar aannemen, omdat die vaak al het (overduidelijke) verschil tussen man en vrouw niet zien. Of maar gewoon wat zeggen.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 11:42 am 

De link die Rattenpa gaf, is wel een goede link, dus lees dat vooral. Dat is de informatie op de website die bij dit forum hoort en geschreven door een rattenopvang/rattery die dus veel ervaring heeft met nestjes ;) . Daarnaast kun je natuurlijk altijd vragen stellen hier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 11:57 am 

Super! dank je :)

Ik ga dadelijk kijken of ik de geslachten goed had onderscheiden dan. Het verschil wat ik zag was, dat het "plasbobbeltje" wat je noemt groter was EN verder van de anus dan bij de andere, waar deze dus dichterbij zaten en kleiner was. Die kleine zwarte puntjes die genoemd werden, daar heb ik voorheen niet goed naar gekeken.

Ik heb de moeder vier weken geleden alleen bij de dierenwinkel gehaald. Haar kooi staat altijd open als ik thuis ben, zodat ze vrij rond kan lopen en dat is vanaf het begin al goed gegaan (ze knaagt niet aan enge draden en zulke dingen). Ik heb de dierenwinkel gebeld de dag van de ontdekking en zij gaven eerst de groothandel de schuld. Toen ben ik door gaan vragen en bleek dat mijn rat al een halve week met twee mannetjes in 1 hok zat voordat ik haar kocht. En als ik terug reken met de draagtijd, is dat dus precies passend op het moment van bevruchting. Toen we op die conclusie uitkwamen, heeft de winkel hun excuses aangeboden (en gezegd dat het niet de normale gang van zaken was om man/vrouw niet te scheiden) en aangeboden de rat(ten) terug te nemen. Als ik geen tehuis kan vinden voor de kleintjes dan wil de dierenwinkel ze gewoon als tamme ratten verkopen (met de belofte dit keer mannetjes en vrouwtjes in gescheiden bakken te houden).

Met de rat zelf is er natuurlijk niets mis, fantastisch beestje dus die doe ik niet weg. Zij kan er immers ook niets aan doen dat het zo raar ging allemaal. Ik zit sinds de geboorte van haar nonet erover te denken om 1 dochter te houden en een 2e hok te kopen en deze met elkaar te verbinden, zodat ze gezelschap en ruimte hebben als ik bijvoorbeeld op mijn werk ben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 12:10 pm 
Ere-lid

Aangezien deze dw je een ratje alleen heeft verkocht, terwijl ratten groepsdieren zijn, zou ik ze niet terug brengen naar de dw. Is voor hen een lekkere goedkope manier om geld te verdienen en de kans bestaat dat je zo ratten veroordeelt tot een leven alleen.
Probeer zelf goede thuisjes te vinden - per 2 dus van hetzelfde geslacht. Plaats niet zonder er een bedrag voor te vragen anders is de kans groot dat je met reptielenhouders te maken krijgt. Lukt dit niet dan kun je altijd nog een opvang vragen hen over te nemen. Daar zijn wel kosten aan verbonden.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 12:15 pm 

Helemaal mee eens. Ik vond het erg raar dat die dierenwinkel mannetjes en vrouwtjes niet gescheiden hield. Toen ik daar een rat kwam uitzoeken hadden ze 1 hokje met ratten en een leeg hok er boven. Aan de telefoon werd mij vertelt dat de ratten misschien bij elkaar zitten wegens ruimte gebrek (? yeah right). Ik heb iedereen laten weten dat ik het nestje heb en het nieuws gaat als een lopend vuurtje door vriendenkringen heen naar andere vriendenkringen. Ik hoop zoveel mogelijk ratten zelf een goede plek te kunnen geven. Welke ik overhoud gaan naar een dierenwinkel waarvan ik weet dat deze goed is en weet wat ze doen (een vriendin van mij werkt daar en studeert dierverzorging).

Om heel eerlijk te zijn, als de dierenwinkel gezegd zou hebben dat ik er twee moest kopen, zou ik het niet gedaan hebben. Ik was er zelf vanuit gegaan dat de rat niet eenzaam zou worden aangezien zij altijd los mag lopen als ik thuis ben en vaak bij me komt dan. Maar nu ik die kleine rittens met elkaar zie stoeien.. tjah.. ik hou er toch nog een extra dan :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 12:21 pm 
Ere-lid

28.6.42.12 schreef:
Om heel eerlijk te zijn, als de dierenwinkel gezegd zou hebben dat ik er twee moest kopen, zou ik het niet gedaan hebben.

Psies, en daarom zal dus elke dw 1 rat verkopen want anders geen inkomsten en daar gaat het dus om!

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 2:01 pm 

28.6.42.12 schreef:
. Welke ik overhoud gaan naar een dierenwinkel waarvan ik weet dat deze goed is en weet wat ze doen (een vriendin van mij werkt daar en studeert dierverzorging).

breng ze als je blief naar een opvang en niet naar een dierenwinkel... Bij een goede opvang weet je zeker dat je beestjes goed terecht gaan komen.

Waar woon je misschien weten de mensen hier je wel een goede opvang aan te raden...

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 2:11 pm 

Ik wist niet dat er zoiets is als een opvang? Wat houdt dat in?

Ik woon in Maastricht, als iemand hier iets weet hoor ik dat graag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2009 2:15 pm 

Een opvang kan jouw ratjes opnemen (vaak tegen een afstandsvergoeding) en dan een goed huisje zoeken. Baasjes worden soms gescreend, en moeten meestal een contract tekenen over hoe ze voor de ratjes zorgen (bijv. verplicht naar de dierenarts als de rat ziek is, stofvrije bodembedekking enz. enz.).
Ook kan een opvang bemiddelen bij het plaatsen. Zo heb ik hier 2 ratten zitten die weg moesten bij mensen en via opvang Parzival op dit forum en op de site van parzival stonden. De ratjes zijn toen direct vanuit hun oude huisje terecht gekomen bij mij, omdat ik ze op dit forum zag staan. :-)

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2009 12:30 am 

Ik heb een boekwerkje over nestjes opvoeden gemaakt, waar je volgens mij wel wat aan kunt hebben.
Als je interesse hebt, stuur maar een mailtje :)

Enne welkom op het forum & succes met de kleintjes!
Leuk dat je zo enthousiast bent :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]