In
dit topic staat ook hoe je het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes kunt zien (op de eerste pagina even naar beneden scrollen tot je een post van Rapalje ziet met links er in). En wat Rattepa zegt, even op die link kijken. Bij de mannen is de afstand tussen het plasbobbeltje en de anus (in de plooi onder de staart) groter.
Ik weet niet wat jij als 'het geslacht' hebt gezien, maar de geslachten van zulke jonge rittens zijn 'onzijdig'. Het enige waar je het aan kunt zien is de afstand tussen de plasbobbel en de anus, bij donkere ventjes 2 zwartje puntjes bij de staart (aanzet van de ballen) of bij de dametjes hele kleine tepeltjes.
De mannen en vrouwen moet je inderdaad scheiden op 4-4,5 week. Ik heb zelf de mannetjes al met 4 weken gescheiden, omdat het moedertje toch al nauwelijks meer melk gaf.
Je hebt trouwens het mamsje alleen bij de dierenwinkel gehaald? Dan zou het een idee zijn om 1 van haar dochters in ieder geval zelf te houden, gezien het feit dat ratjes groepsdieren zijn. Info bij een dierenwinkel zou ik ook niet zomaar aannemen, omdat die vaak al het (overduidelijke) verschil tussen man en vrouw niet zien. Of maar gewoon wat zeggen.