Het is nu ma nov 20, 2017 11:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 9:37 pm 

Ja idd, ik ben nestjes gewend die niet zijn bijgevoerd en die zitten dan meestal nog net onder de 75 gram.

Dat halve weekje melk is ook geen probleem voor de kereltjes :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 9:50 pm 

Maar als jij zo'n nestje opvangt, dan kan je hen de mama toch goed te eten geven? Kleine rittens van 75 gram of lager kom je volgens mij nauwelijks meer tegen bij de goede rattery of opvang.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 10:41 pm 

Ik heb het toch al 3 keer gehad.
1 van de nestjes die hier nu zit is 1 ventje nu 6 weken en nog steeds maar 59 gram.
Ondanks 2 keer per dag bijvoeren gaat het gewoon niet harder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 10:41 pm 

Ja ik ben dan ook aangesloten bij de slechtste opvang van Nederland he :lol:

Mijn ervaring is dat bijvoeren alleen nodig is als de moeder af valt door de bevalling en het zogen. Dan gebruikt ze meer energie dan ze binnen krijgt. Maar ook dan is het alleen nodig om de moeder tijdens de zoogperiode bij te voeren (eerste 3 weken). Zodra de kleintjes zelfstandig eten, kunnen ze via het rattenvoer ook energie binnen krijgen (naast de melk).

In een gezonde situatie heeft de moeder voldoende aan het normale rattenvoer, met soms een stukje appel of komkommer. Er moet natuurlijk wel altijd voer voorhanden zijn, tijdens de zoogperiode moet de voerbak altijd gevuld zijn, zodat ze kan pakken wat ze nodig heeft.
De rittens groeien misschien wat minder hard en zitten op ongeveer 75 gram op 5 weken, maar ik zie hier geen probleem in. De rittens gaan tenslotte pas verhuizen als ze zwaar, groot en weerbaar genoeg zijn om bij andere ratjes te wonen. Ratjes van onder de 75 gram worden niet geplaatst. Vaak gaan ze pas weg als ze 90 gram wegen of meer.

Mijn vader (biochemicus) zei dat uit onderzoek bleek dat als ratjes karig worden gevoerd in de groeiperiode (vooral het eerste half jaar), dat de levensverwachting van de ratten toe neemt.

Ik zie hier wel wat in, in vergelijking met mensen. Ik zie bijvoeren dan als nadelig voor de levensverwachting van de rat. Ik denk dan vooral aan een blijvend hoge energiewens (door aanbieden van energierijk voedsel), terwijl de energiebehoefte af neemt, waardoor de dieren te dik kunnen worden. Ik denk dan ook aan toenemende kans op hart en vaatziekten op latere leeftijd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 17 Rittens!
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 10:45 pm 

Pas op: ik zeg niet wat je móet doen, ik zeg wat je kúnt doen.

Belangrijk is dat je altijd zelf nadenkt en let op het gedrag van je moedertjes. Als je inschat dat er een redelijke kans is dat de kleintjes lijden onder de mix (bijv. moedertje dat rittens van de andere moeder aan valt), dan kun je het beter laten.

De moeders kunnen best 5 weken zonder elkaar. De rittens zijn kwetsbaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 19, 2008 12:37 am 

Wat leer ik toch veel van jullie! Ik heb de kleinste even gewogen en zij weegt nu 55 gram. Het grut is nu drie weken en drie dagen. Moeder geniet mee van de brinta en (misschien omdat ze zelf nog zo jong is?) volgens mij heeft ze dat ook echt nodig.

De rittens zijn zo vol energie en levenslust! Ik hoef maar bij hun voordeur te staan of ze hangen met hun zevenen aan de spijlen! Ik probeer er toch eens een foto van te maken.. :P

Nu ik er toch ben nog een vraagje ;) Mijn zus zei dat ratten hun staart kunnen breken als ze rondrennen in zo'n plastik (hamster)ratje. Ik heb het fitnesstoestel onmiddellijk uit het hok gehaald. Is het echt gevaarlijk voor de rittens/ratten?

Liefs van Yvonne, Diesel en rattengespuis (ik moet de dames en heren toch eens een naam geven..)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 19, 2008 12:52 am 
Ere-lid

Nee hoor, is een prima speeltoestel voor rittens om hun energie in kwijt te kunnen! Voor volwassen ratten neem je uiteraard een grotere maat, diameter is dan rond de 30 cm.

Wat het bijvoeden betreft, de bijvoeding zit 'm vooral in het aanbieden van extra dierlijke eiwitten in de vorm van honden/kattenbrok of een kippenbotje, daarnaast geef je groente en fruit.
Het ligt helemaal aan de leeftijd van mams (hoe jonger ze is, hoe meer behoefte ze zelf nog heeft aan dierlijke eiwitten) en aan de voeding die ze heeft gehad tijdens de zwangerschap en gedurende de zoogperiode. Ik heb wel eens een opvangnest gehad dat alleen knaagdiervoer had gehad, de rittens waren een stuk lichter in gewicht dan normaal.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 19, 2008 11:15 pm 

Jolanda M schreef:
Nee hoor, is een prima speeltoestel voor rittens om hun energie in kwijt te kunnen! Voor volwassen ratten neem je uiteraard een grotere maat, diameter is dan rond de 30 cm.

Wat het bijvoeden betreft, de bijvoeding zit 'm vooral in het aanbieden van extra dierlijke eiwitten in de vorm van honden/kattenbrok of een kippenbotje, daarnaast geef je groente en fruit.
Het ligt helemaal aan de leeftijd van mams (hoe jonger ze is, hoe meer behoefte ze zelf nog heeft aan dierlijke eiwitten) en aan de voeding die ze heeft gehad tijdens de zwangerschap en gedurende de zoogperiode. Ik heb wel eens een opvangnest gehad dat alleen knaagdiervoer had gehad, de rittens waren een stuk lichter in gewicht dan normaal.

Dankjewel! Ik hang het ratje (wat een naam voor zo'n ding :lol: ) snel terug!
Volgens de verkoopster was onze Diesel bij aankoop 3 maanden maar volgens haar was Diesel ook een mannetje.... ze krijgen van mij nu allemaal bijvoeding in de vorm van Brinta vermengd met kattevoer omdat ik puur gevoelsmatig denk dat ze het nodig hebben! De rittens zijn nu tussen de 50 en 55 gram. Zo lollig om ze te wegen in zo'n plastic bakje op een weegschaaltje...!

Liefs,
Yvonne, Diesel en kids

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 19, 2008 11:17 pm 

ykath schreef:
Dankjewel! Ik hang het ratje (wat een naam voor zo'n ding :lol: ) snel terug!

Het heet eigenlijk radje... :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 15, 2008 12:55 pm 

Dus zo met 4,5 weken moeten ze apart.
Mag het ook al met 4 weken?

Mijn hart huilt om Boelie......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2008 10:40 am 
Ere-lid

Waarom zou je dat doen? Rittens hebben de mammelk nog nodig. Ik zou hen trouwens eerst wegen als ze rond de 4 1/2 week zijn, als ze rond de 75 gram wegen kun je hen scheiden, anders kun je mss beter nog even wachten tot ze dat gewicht bereikt hebben.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2008 5:25 pm 

Ik heb er nu bij die wegen rond de 90 gram :mrgreen:

Maar ik wacht wel hoor ik heb geen haast.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2008 12:32 pm 
Ere-lid

Vanwaar dan je vraag?

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 17, 2008 8:57 pm 

Gewoon zomaar....
Ik scheid ze liever iets te vroeg dan iets te laat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 18, 2008 12:39 am 
Moderator

Ik snap ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]