Het is nu di nov 21, 2017 10:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:14 pm 

Hallo iedereen,
Het is ee beetje een vreemd verhaal, maar morgen of overmorgen krijg ik 3 mannetjes rittens van 1,5 maand oud. In elk geval, dat schat ik.
Ik zal de situatie kort proberen uit te leggen: ik heb een (ex-)schoonzus, ze is een erg onverantwoord en ondoordacht type en heeft de zorg over mijn 4 jarige nichtje gekregen toen zij en mijn broer uit elkaar gingen. Lang verhaal kort; mijn nichtje is helemaal verliefd op mijn 3 ratjes (en terecht <3 ). Daarop heeft haar moeder (mijn ex-schoonzus) zelf ook een rat aangeschaft (uit de dierenwinkel), ik heb gezegd dat ze er minstens 1 rat bij moest nemen. Na een paar weken heeft ze eindelijk toegegeven, maar het was een mannetje, en zoals jullie nu wel kunnen raden was het eerste ratje een vrouwtje. Korte tijd later sprak mijn nichtje trots over de baby ratjes.
Ik heb alles in mijn macht gedaan om die beestjes in handen te krijgen, op z'n minst dat ze de baby'tjes goed verzorgde.
Na lang volhouden heeft ze inmiddels genoeg van de ratjes. Het was een nestje van een stuk of 9 rittens. Ze heeft er nog 3 over en dit zijn allemaal mannetjes. Ik kan ze zelf niet houden. Zes ratten word me teveel en ik kan er niet één groep van maken, omdat ik dames heb en ik wil geen nestjes.
Nu ben ik van plan een nieuwe eigenaar te zoeken voor deze kereltjes. Ik heb al een kooi voor ze, ik ga eerst kijken in welke staat ze zijn. Ik heb er oog voor dat ze een goed huis krijgen met een baasje dat ze kan geven wat ze verdienen. Eventueel in combinatie met een opvang, maar ik moet maar eerst zien dat ik ze écht krijg (met haar weet je maar nooit).
Ik heb geen ervaring met zulke jonge rittens, dus mijn vraag is of er dingen zijn die ik moet weten, tips, speciaal voedsel/aandacht ect ect.
Alles is welkom!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:16 pm 

Overigens; ze wil ook van de moeder van het nestje af. Als die nog niet weg is dan wil ik haar (als het qua leeftijd machted) bij mijn groep voegen.
Is er nog iets wat ik moet weten over een moeder rat?

En na hoeveel weken zijn rittens vruchtbaar? Ik geloof niet dat zij ze gescheiden heeft gehouden, hoewel ik dit nadrukkelijk gezegd heb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:17 pm 

Rittens van 1,5 maand zijn al vruchtbaar dus grote kans dat mama alweer zwanger is, van haar eigen zoontje. :(

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:20 pm 

Juist, ze moeten dus NU uit elkaar gehaald worden! :shock:
Fijn dat je ze tijdelijk wilt opvangen. Voor verdere hulp of opvang van de ratjes, kun je het best even contact opnemen met Jolanda M hier op het forum. Zij kan je doorverwijzen of zelf opvangen. Wel snel even doen, ze is binnenkort op vakantie en dan is de opvang tijdelijk gesloten.

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:24 pm 

weetje wanneer je de mannetjes krijgt? in nood kan ik ze totdat Jolanda terug is van vakantie opvangen in mn lege Jenny Nijverdal is niet zover bij mij vandaan. Maar lees dat je al goed voor bereid bent.
Ik hoop dat ze wel bij haar wat tam gemaakt zijn.. en duim heel hard mee dat ze moeder niet zwanger gemaakt hebben.. want dan begint de hele poppenkast weer opnieuw

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:38 pm 

Shita schreef:
Rittens van 1,5 maand zijn al vruchtbaar dus grote kans dat mama alweer zwanger is, van haar eigen zoontje. :(

Daar was ik helaas al bang voor :S
Bedankt voor alle hulp in elk geval.
Hopelijk krijg ik ze dinsdag, maar de situatie ligt nogal gevoelig omdat er een hoop gedoe met mijn nichtje bij komt kijken.

Maar kan ik ze gewoon XtraVital geven, of hebben zulke jonge ratjes speciaal voer nodig. Hoe groot zullen ze ongeveer zijn? De spijlen van de kooi waar ze hier in kunnen staan 1,5 cm uit elkaar.
Ik heb geen idee of ze de dieren gescheiden heeft gehouden, ik kan alleen maar hopen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:47 pm 

Het ligt er helemaal aan hoe goed de rittens gevoed zijn hoe groot ze zijn. Die tralieafstand klinkt twijfelachtig voor normale rittens van 6 weken, en zo te horen hebben ze niet al te beste zorg gehad (rittens eten VEEL) dus ik ben bang dat dat lastig wordt. Kun je de kooi misschien omspannen met wat gaas van de bouwmarkt ofzo?
En je moet dus twee kooien hebben he, voor de mannetjes en voor de vrouwtjes. Of je neemt het aanbod van Yvette aan (lief!) en sluist de mannetjes gelijk door naar haar. Dat is misschien net zo gemakkelijk. En dan maar heel erg hard duimen dat de mannetjes nog niet vruchtbaar waren (er is nog hoop, als ze ondervoed zijn, ontwikkelen ze langzamer) en mama niet opnieuw zwanger is!

Wel nogmaals super dat je zo je best doet voor de ratjes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:49 pm 

Owja, je voer-vraag.
Ze kunnen als het goed is prima hard voer eten (Xtra Vital is goed dus), maar ze hebben er graag veel vers voer bij. Vooral veel groenten en fruit, maar ook een ei, vlees, yoghurt of wat noten gaan er prima in. Misschien moeten ze het even leren eten, omdat mama geen verschillende smaakjes heeft doorgegeven via de melk, maar dat komt vast gauw goed :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2010 10:58 pm 

Bedankt voor alle reacties! Super dat zoveel mensen willen helpen, heel erg bedankt.

Ik moet maar eerst zien dat ik ze überhaupt krijg, maar dat laat ik jullie weten.
Dat voeren komt dat wel goed. Ik ga ervanuit dat ze in een redelijke conditie zijn, maar als ik twijfel ga ik snel langs de dierenarts.
Jullie horen nog van me!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 7:44 am 
Ere-lid

Marilie schreef:
Overigens; ze wil ook van de moeder van het nestje af. Als die nog niet weg is dan wil ik haar (als het qua leeftijd machted) bij mijn groep voegen.
En de vader van dit nestje?

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 8:22 am 

Ik gok dat ze die al weg gedaan heeft.
Maar ik krijg ze als het goed is morgen en dan zie ik wel hoeveel en welke geslachten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 10:56 am 

duim duim dat man vrouw niet door elkaar zit.. en ook voor de vrouwtjes die verhuist al zijn.. hopelijk zijn die ook niet zwanger.. :pray: Ik duim voor een goede afloop. :hug:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 5:07 pm 

Mocht ik kunnen helpen, laat het me maar weten. Ik woon in Almelo, dus dat is 10 minuutjes met de auto :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 5:42 pm 

En je kunt ze hier ook heen brengen en dan zorg ik als Jo terug van vakantie is ze daar weer komen, ik ga binnenkort toch die kant op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2010 6:37 pm 

en als het allemaal helemaal niet lukt moet ik binnenkort ook nog naar jo en zijn de dames hier welkom :D

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]