Het is nu di nov 21, 2017 8:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nest 15 ritten
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2010 9:57 pm 
Zit op internet te zoeken naar een oplossing voor het volgende probleem. Mijn zoon heeft, zoals jullie noemen, een oeps nestje. Bevalling prima verlopen, 15 ritten geboren, maar de moeder kijkt totaal niet naar de jongen om. Moet hij dit even de tijd geven of morgen al meteen beginnen met zelf voeren van de jonkies (koffiemelk met eiwit of lactose vrije babyvoeding? voeren met pipet?) Hij wil morgen ook een kleine kooi er bij kopen zodat de moeder min of meer gedwongen wordt dichter bij haar jongen te blijven. In de kooi nog twee andere vrouwtjes die er totaal niet naar om kijken. Hij heeft rondom de jongen veel keukenrolpapier en nestwol gelegd om ze warm te houden. Morgen wil hij ook contact opnemen met dierenarts maar ikzelf heb het idee dat hier meer kennis zit.
Ook heeft hij vanmiddag de, vermoedelijke, vader er even bij gelaten, deze begon de jongen wel te likken en ging er lekker tegen aan liggen. Is dan ook de vraag of het misschien een optie is om, als hij handmatig gaat voeren, de jongen bij de vader te leggen, die ze dan warm houdt.
Kijk uit naar jullie antwoorden en hoop dat jullie advies kunnen geven. Bedankt al vast,
Yvonne

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: nest 15 ritten
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2010 10:13 pm 

Wanneer zijn de rittens geboren?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2010 10:14 pm 

Qua wat ik al aan informatie van dit forum heb gehaald, is het volgens mij zowiezo het handigst om de moeder alleen in een hok met de moeder te plaatsen een paar dagen voor de bevalling is uitgerekend. Misschien is het handig dat in iedergeval nu ook nog te doen.
Verder kan ik ook niet veel meer vertellen want ik heb zelf nog nooit een nestje gehad en ben dat ook niet van plan ;)

Heel veel succes verder met het nestje en de moeder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2010 10:15 pm 
Vanochtend rond 10.00 uur

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2010 10:32 pm 

Wat basis info kan je iig vinden op:

http://ratjes.nl/nestverzorging
http://ratjes.nl/nestverzorging?page=2

Als er verder geen reacties meer komen vanavond, plaats mam dan met het nestje in een kleinere kooi. Als je die hebt natuurlijk.
Je kan anders mischien de helft van de kooi met wat gaas scheiden van de andere helft.

Laat moeder en kids verder alleen voor de nacht, mischien pakt ze het nog op. (Je kan er wel een warme kruik bij leggen zodat ze niet te veel afkoelen)

Morgen kun je dan voorzichtig kijken of de rittens witte buikjes hebben, wat betekend dat ze gedronken hebben. Als ze dat hebben is er waarchijnlijk niets aan de hand.

succes!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2010 11:31 pm 
Ere-lid

Het lijkt mij niet verstandig om de vader, of elke andere mannelijke rat, in dezelfde kooi te laten waar ook vrouwen in verblijven, tenzij jullie nog meer nesten wilt.

Zet de mams met haar kinders in een kleinere kooi en laat de andere vrouwen er niet bij. Hopelijk kijkt de mams dan wel naar haar kinders om. Controleer morgen of de rittens melkbuikjes hebben, dan zoogt ze hen. Hebben de rittens geen melkbuikjes dan zul je uit moeten kijken naar een pleegmam.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2010 9:27 am 

Ik denk dat met de hand voeren niet te doen is. Die rittens moeten bijna constant drinken, dus dan moet je ze zo vaak voeren, dat is voor geen mens te doen.

Melkbuikjes zijn de wittige vlekjes: de maagjes van de rittens die lekker vol zitten.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2010 11:26 pm 

Ten eerste succes,want zonder moeder zal het heel moeilijk worden!

Vraag mij af, jullie hebben mannen zowel vrouwen en is dit dan een oepsnestje??
Dit omdat je dit had geschreven>> >>> Ook heeft hij vanmiddag de, vermoedelijke, vader er even bij gelaten, deze begon de jongen wel te likken en ging er lekker tegen aan liggen. Is dan ook de vraag of het misschien een optie is om, als hij handmatig gaat voeren, de jongen bij de vader te leggen, die ze dan warm houdt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2010 11:28 pm 

Koffiemelk is niet echt een goed idee. Erg vet en ratjes krijgen diarree van koemelkproducten. Sojamelk of kattenmelk mag wel.
Zorg ervoor dat mams genoeg eet, met bvb. kattenvoer (nat blikvoer), Brinta, Convalescence support (bij de DA verkrijgbaar).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2010 11:34 pm 
Toen we de vader er even bij lieten hadden we natuurlijk de dames er even uitgehaald, maar inderdaad het idee om, als we handmatig zouden voeden, de jonkies bij de vader te leggen die dan voor warmte kon zorgen. Maar de volgende ontwikkelingen tot nu toe:

Vanochtend bij jongen nog steeds geen melkbuikjes en moeder lag heerlijk te slapen aan andere zijde van de kooi. Was lusteloos en bleek ook bloedverlies te hebben. Transportbaggy gekocht (20x20 cm) en met moeder en 2 jongen er bij naar de dierenarts gegaan. Deze 2 jongen begonnen meteen te drinken. Bij dierenarts bleek moeder baarmoederontsteking te hebben en krijgt hier nu medicijnen voor. Thuis alle jonkies bij moeder in kleine bakje gedaan. Lijkt goed te gaan. Als moeder zich wat beter voelt en minder lusteloos willen we haar enkele keren per dag een uurtje bij haar vriendinnen zetten. Uiteindelijk zal natuurlijk het hele gezin naar grotere kooi moeten verhuizen, maar eerst morgen kijken of ze allemaal gedronken hebben en hoe het zich verder ontwikkeld. Vandaag hebben we ze verder maar met rust gelaten, natuurlijk wel regelmatig een blik geworpen, maar ziet er zo goed uit. Omdat bakje erg klein is moet moeder wel dicht bij kids gaan liggen en dat doet ze ook. Bedankt voor jullie adviezen en we houden jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen van dit oeps nestje. Zorgen uiteraard voor extra voeding voor moeder. Eventuele tips zijn altijd welkom, we willen het toch zo goed mogelijk doen.
Yvonne

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 21, 2010 8:11 am 

He wat wervelend dat moeder dus ziek is. Dat verklaart wel waarom ze niet wou zogen. Heb je wel overlegt met de dierenarts of die medicijnen geen probleem voor de kleintjes zijn? Want anders zou ik toch maar eens rond gaan vragen voor een adoptie mama. Ik zou de kleintjes voorlopig dan in dat kleine kooitje laten en mamma ook, maar haar dan idd af en toe er even uit laten. Dan kan je dan ook kijken hoe het met de kleintjes gaat. Ze even oppakken, naar de melkbuikjes kijken ed. En dan zet je haar daarna weer terug. Succes en sterkte met de zieke mam.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 21, 2010 8:24 am 

Ai, dat is heel erg vervelend! Maar... baarmoederontsteking terwijl ze dus kleintjes had gekregen? Weet de dierenarts heel zeker dat er niet nog een (dood) ritten klem zit?
Ik denk inderdaad dat de antibiotica wel bij de melk terecht kan komen, waardoor de kleintjes achterstanden in groei en ontwikkeling gaan oplopen. Weet t alleen niet zeker, misschien zijn er mensen die hier wat meer ervaring mee hebben.
Ik hoop dat de kleintjes inmiddels wel melkbuikjes hebben en dat ze het allemaal redden. Bijna 1,5 dag zonder melk is natuurlijk wel heel moeilijk voor ze.
Je kunt mama straks even bij ze weghalen. Niet langer dan 10 minuten, anders koelen de kleintjes teveel af. Je kun dan rustig even kijken of ze melkbuikjes en hebben en lekker beweeglijk zijn en dergelijke.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 21, 2010 4:28 pm 
Ere-lid

Ik denk ook eerder aan een dood ritten in de baarmoeder dan aan baarmoederontsteking. Blijf haar dus goed in de gaten houden! In het ergste geval zal ze geopereerd moeten worden. Er is dan echter een kans dat ze niet meer wil zogen.
Als ze blijft bloeden zou je ijzerhoudende producten kunnen geven of roosvice ferro mengen door een beetje pap.
Welke medicatie heb je gekregen?

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 25, 2010 10:22 pm 

Hoe is het nu??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]