Het is nu do nov 23, 2017 8:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Twee zusjes, Gesplitst ?
BerichtGeplaatst: di jan 18, 2011 8:40 pm 
Hoi !

Wij zijn misschien thuis van plan een nestje te nemen
(we zijn nog in overweging en zoeken alle info. die we te pakken kunnen krijgen)

Nu hebben we twee ratjes (zusjes van elkaar) en als wij een nestje zouden willen nemen
Vroegen wij ons af:Moeten die twee gesplist worden van elkaar tijdens de bevalling ?
en zo ja, Hoe lang dan ?
Of kunnen ze bij elkaar blijven en delen ze de moederschap dan deels ?

Hopelijk kunnen jullie ons helpen !!!
:rattenpootje:

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 18, 2011 8:52 pm 

Ik wil je eigenlijk sterk afraden een nestje te nemen. :nee:

Er zitten al genoeg ratten in de opvang die nog een leuk en fijn thuis zoeken. Verder krijg ik het idee dat je sowieso geen rattery ratjes hebt (daar mag je namelijk niet zomaar mee fokken), en dierenwinkel/broodfokker ratjes zijn daar ook echt niet geschikt voor.

Daarnaast is een nestje lang niet altijd zo leuk als het lijkt. Het komt ook regelmatig voor dat het misgaat en er een dierenarts bij moet komen kijken om het moedertje en/of de rittens te redden. Buitenom de dierenarts kosten zit je hier niet op te wachten.
Als ik je bericht hier verder zo zie staan, krijg ik ook niet het idee dat je er heel veel vanaf weet (no offense), maar ik ben van mening dat je wel écht kennis moet hebben van ratten, genetica en alles omtrent een nestje voordat je eraan begint.

Al met al zou ik zeggen het gewoon niet te doen, en een keer te gaan knuffelen bij een opvang nestje of iets dergelijks. Dat is net zo leuk!

Nadia (1,5 jr); Baileys (2 jr); Stuiterbal (2 jr); Witje (2,5 jr); Kleintje (2,5 jr); Ratjetoe (3 jr); Breezer (4 jr); Robin (1,5 jr); Charlie (2,5 jr); Droepie (2,5 jaar) en Abigail (2,5 jr)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 18, 2011 10:42 pm 

Of vraag of je een pasgeboren nestje mag opvoeden. Ik zou je ook sterk afraden om zelf een nestje te fokken. ik heb sinds 2003 ratjes en vind mezelf lang niet capabel genoeg om zelf een nestje te fokken.

Over je vraag m.b.t. het overblijvende vrouwtje. Ze kan de rittens niet zogen dus 'moederen' kan ze niet. En misschien kan de echte moeder haar helemaal niet in de buurt velen. Het vergt nl. nogal wat voor een moeder om zoveel rittens te zogen.

Niemand kan je tegenhouden maar denk er alsjeblieft goed over na. Bezint eer ge begint!!! :knikt:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 18, 2011 10:48 pm 

Bovendien zit het vrouwtje wat geen nestje krijgt dan 6 weken (van vlak voor de geboorte tot de rittens bij hun mams weg mogen) helemaal alleen :(

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 18, 2011 11:55 pm 

Beste Snuffels, Loekie en Cookie, graag in één topic je vragen stellen :-) . En aangezien je vrouwtjes te oud zijn, hebben de vragen over de mannetjes en het splitsen van de vrouwtjes al geen zin meer. Wil je wel meer weten, lees dan dit eens door: http://www.ratjes.nl/nestje en http://www.ratjes.nl/nestverzorging eens door.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]