Het is nu ma nov 20, 2017 7:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: moeten ze apart ?
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2008 8:36 pm 
heey ..

Ik zit met een probl;eem een groot probleem !

ik begin vooraan ..
de ratten zaten eerst alteid in mijn slaapkamer totdat ik ze livere in de schuur dee waar je een hele groto kooi keeg dat was ook betre voor hun !

maar voordat de kooi er was zaten ze in een andere kooi waar (later bleek) dat de rat daar uit kon ontsnappen 9dat had 1 rat dus ook telkens gedaan) elke avond zat ze weer netjes in haar kooi ..

maar nu zr in de groto kooi zitten word ze steeds dikker en dikker ( ze is drachtig) maar er heeft dus een wilde rat op gezeten .

nu mijn vraag omdat dit nog nooit eerder is gebeurt wat moet ik doen ?

moet de rat apart van de andere ?
moet ik wat anders doen ?

ik weet het niet HELP ME ! :D

heel erg bedankt vast ...

:rattenpootje: :luierat:

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: moeten ze apart ?
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2008 8:53 pm 

Is die schuur wel verwarmd en tochtvrij of is het gewoon zo'n fietsenschuur?

Wat je moet doen met de mama laat ik liever over aan de mensen die daar verstand van hebben maar ik zou allereerst zorgen dat je ratten niet steeds kunnen ontsnappen. Hoe kwam die wilde rat bij je eigen ratten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2008 8:56 pm 
nou er zat achter af een gaatje in het gaas waar er een zo slim was om er door te gaan..

maar ze hebben nu een hok waar ze zeker niet uit kunnen lekker warm.

jammer dat je niet weet of ik ze apart moet doen ...

in dit hok ( bij de ander ratten) zit wel een mooi plekje waar het nestje zou kunen liggen .

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2008 8:57 pm 
sorry ..

daar boven ben ik was vergeten mijn naam in te vullen.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2008 9:07 pm 

Weet je zeker dat ze zwanger is en niet een tumor of iets dergelijks in haar buik heeft? Heb je zelf alleen vrouwen?

En ik vind een schuur geen goede plek om huisdieren te houden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2008 9:10 pm 

Tijdens de zwangerschap hoeft ze geloof ik niet apart maar voor de bevalling wel. Halfwilde rittens zijn niet erg makkelijk. misschien is het slim als je hulp vraagt aan bijvoorbeeld een opvang? Maar nu nog mijn vragen: In wat voor schuur heb je ze staan en hoe kwam die wilde bij je ratten?
Schuur klin kt mij namelijk als zo'n fietsenhok wat wij ook hebben, maar daar wordt het ijskoud en tocht het ontzettend, het lijkt me dat daar wel een wilde bij kan komen maar toch niet in je eigen kamer?
Waarom kunnen je ratten niet gewoon lekker warm en veilig in huis staan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 12:51 pm 

Iemand die zijn ratten in de schuur houdt? Ik weet even niet hoe serieus ik dit moet nemen! :weetniet:

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 4:43 pm 

Dat is inderdaad een groot probleem; of meerdere problemen eigenlijk...

Ik ben het ermee eens dat een schuur (duidelijk niet goed afgesloten of geisoleerd, als er zo wilde ratten binnen kunnen wandelen) geen plaats is voor tamme ratten. Wilde ratten kunnen ook nog eens ziektes overbrengen op jouw ratten, waardoor zij of zelfs jijzelf ziek kan worden - tamme ratten dragen normaalgezien geen ziektes die kunnen overgaan op mensen, maar die kunnen ze dus wel van die wilde ratten gekregen hebben en doorgeven aan jou.
Is het je opgevallen hoe koud het is geweest de afgelopen dagen? Als de rittens nu geboren waren hadden ze dood kunnen gaan of ledematen kunnen verliezen door de kou.

Een nestje opvoeden vereist best wel wat kennis, werk en geld (reken op kosten voor voedsel alleen alvast maar 75 euro ofzo, als er iets misgaat met de bevalling, en het vrouwtje bijvoorbeeld een keizersnede moet hebben, kan daar zo nog een paar honderd euro bovenop komen)
Als het dan halfwilde rittens zijn komt daar nog eens een boel extra tijd en inspanning bovenop om ze een beetje handelbaar te krijgen, en heb je weinig kans dat je voor allemaal een huis zult vinden.

Als je je eigen ratten niet terug naar binnen kunt verhuizen, zou ik je aanraden al je ratten, in hun belang, af te staan aan een goede opvang. Als je je ratten op een verantwoorde manier zou willen houden, dan zou ik het zwangere ratje naar de opvang brengen zodat ze daar haar nest kan krijgen en ondertussen de omstandigheden voor je ratten verbeteren (de mensen hier zullen je graag advies geven). Als de kleintjes groot genoeg zijn en je een betere omgeving voor haar gemaakt hebt, kan je eigen vrouwtjeterug naar jou komen. Het kan wel zijn dat een opvang hier een vergoeding voor vraagt, maar waarschijnlijk staat dit niet in verhouding tot wat een nest je zou kosten.

Je kunt je vrouwtje sowieso beter niet laten bevallen in die grote kooi. Daar kunnen gevechten van komen of je andere vrouwtjes kunnen haar rittens gaan stelen (en die gaan dan dood want die vrouwtjes hebben geen melk). Als het een hoge kooi is kan de moeder haar nest bovenin leggen, waarna de rittens kunnen verongelukken doordat ze vallen.

Trouwens, ik zou ook nog even goed nadenken of er nog andere dingen aan de hand kunnen zijn. Inderdaad kan ze een tumor of iets anders in haar buik hebben - en heb je goed gekeken of al je eigen ratjes wel echt vrouwtjes zijn? Hoe lang heb je dit vrouwtje al, wanneer is er voor het laatst een nieuw ratje bij gekomen? En hoe oud is je vrouwtje?

Vat de reacties allemaal hier niet te persoonlijk op; we klinken zo niet erg vriendelijk maar we zijn allemaal dol op ratten en maken ons zorgen om het welzijn van je diertjes - we willen je graag helpen om de situatie te verbeteren. Ik heb trouwens ook het idee dat je zelf nog vrij jong bent, aan je manier van typen te zien, klopt dat?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 25, 2008 8:38 pm 

Ik ben het helemaal eens met Rapalje/Rian's verhaal! :knikt:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 10:32 am 

Ik zit met een groot probleem ik heb een te dikke rat
:thumbsup:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 10:35 am 

Dikke Rat :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 11:20 am 

Sipke de Jong schreef:
Dikke Rat :mrgreen:

En wat heeft dat te maken met dit topic?

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 6:21 pm 

:duh:

Open even een nieuw topic Sipke.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2008 2:59 pm 
Rapalje schreef:
Dat is inderdaad een groot probleem; of meerdere problemen eigenlijk...

Ik ben het ermee eens dat een schuur (duidelijk niet goed afgesloten of geisoleerd, als er zo wilde ratten binnen kunnen wandelen) geen plaats is voor tamme ratten. Wilde ratten kunnen ook nog eens ziektes overbrengen op jouw ratten, waardoor zij of zelfs jijzelf ziek kan worden - tamme ratten dragen normaalgezien geen ziektes die kunnen overgaan op mensen, maar die kunnen ze dus wel van die wilde ratten gekregen hebben en doorgeven aan jou.
Is het je opgevallen hoe koud het is geweest de afgelopen dagen? Als de rittens nu geboren waren hadden ze dood kunnen gaan of ledematen kunnen verliezen door de kou.

Een nestje opvoeden vereist best wel wat kennis, werk en geld (reken op kosten voor voedsel alleen alvast maar 75 euro ofzo, als er iets misgaat met de bevalling, en het vrouwtje bijvoorbeeld een keizersnede moet hebben, kan daar zo nog een paar honderd euro bovenop komen)
Als het dan halfwilde rittens zijn komt daar nog eens een boel extra tijd en inspanning bovenop om ze een beetje handelbaar te krijgen, en heb je weinig kans dat je voor allemaal een huis zult vinden.

Als je je eigen ratten niet terug naar binnen kunt verhuizen, zou ik je aanraden al je ratten, in hun belang, af te staan aan een goede opvang. Als je je ratten op een verantwoorde manier zou willen houden, dan zou ik het zwangere ratje naar de opvang brengen zodat ze daar haar nest kan krijgen en ondertussen de omstandigheden voor je ratten verbeteren (de mensen hier zullen je graag advies geven). Als de kleintjes groot genoeg zijn en je een betere omgeving voor haar gemaakt hebt, kan je eigen vrouwtjeterug naar jou komen. Het kan wel zijn dat een opvang hier een vergoeding voor vraagt, maar waarschijnlijk staat dit niet in verhouding tot wat een nest je zou kosten.

Je kunt je vrouwtje sowieso beter niet laten bevallen in die grote kooi. Daar kunnen gevechten van komen of je andere vrouwtjes kunnen haar rittens gaan stelen (en die gaan dan dood want die vrouwtjes hebben geen melk). Als het een hoge kooi is kan de moeder haar nest bovenin leggen, waarna de rittens kunnen verongelukken doordat ze vallen.

Trouwens, ik zou ook nog even goed nadenken of er nog andere dingen aan de hand kunnen zijn. Inderdaad kan ze een tumor of iets anders in haar buik hebben - en heb je goed gekeken of al je eigen ratjes wel echt vrouwtjes zijn? Hoe lang heb je dit vrouwtje al, wanneer is er voor het laatst een nieuw ratje bij gekomen? En hoe oud is je vrouwtje?

Vat de reacties allemaal hier niet te persoonlijk op; we klinken zo niet erg vriendelijk maar we zijn allemaal dol op ratten en maken ons zorgen om het welzijn van je diertjes - we willen je graag helpen om de situatie te verbeteren. Ik heb trouwens ook het idee dat je zelf nog vrij jong bent, aan je manier van typen te zien, klopt dat?

maar hoe oud moet je zijn om een rat te houden dan ?

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2008 3:56 pm 

Waar woon je, misschien zit er een opvang in de buurt?

SOK Shop

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]