Het is nu vr nov 24, 2017 9:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: "zomaar" dood....
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 7:17 pm 
Hallo lieve allemaal,

Ik ben door omstandigheden even "uit de lucht" geweest maar hier ben ik dan weer. Met een heel vervelend bericht. Onze (per verrassing bij onze Diesel geboren) rittens hebben een heel goed tehuis gevonden. Onze jongensrittens (3) zijn uiteindelijk prima geplaatst en ze doen het geweldig! Twee van de vier meisjes hebben we zelf bij Diesel gehouden en twee meiskes zijn naar een vriendin van onze dochter gegaan.

En om deze twee gaat het nou. Net sprak ik die vriendin van mijn dochter en vertelde ze me dat haar ratjes vanmorgen dood in het kooitje lagen... Opgerold en tegen elkaar alsof ze in hun slaap waren opgehouden te ademen. Ik heb hier heel veel verdriet van omdat onze jongens en meisjes supergezond zijn! Hoe kan dit nou? Waar kan dit aan liggen? Ik geef onze dametjes rattenvoer (ik weet even niet hoe het heet) van de dierenspeciaalzaak, speciaal voor ratjes en af en toe een extraatje maar de meisjes bij die vriendin kregen ander voer. Grote brokken (waar ze lekker aan konden knabbelen?!?) en spotgoedkoop. Die vriendin heeft een manege en houdt daarnaast heel veel ander dierspul. Konijnen, vogels, honden en katten.

Ik hoop dat jullie me antwoorden kunnen geven...

Liefs,
Yvonne, Diesel, Druppel en Dribbel

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: "zomaar" dood....
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 7:59 pm 

Jeetje, dat is schrikken. Ik denk dan dat er daar iets mis moet zijn gegaan qua gaslek of een virus/bacterie ofzo. Klopt echt niet. Té toevallig dat net die twee meisjes dood zijn. Zijn er geen andere dieren van haar ziek of overleden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 8:05 pm 

Dat is inderdaad heel raar! Zeker omdat ze ineens met zn tweeën dood liggen... Laat die mensen heel erg goed zoeken naar een gaslek of giftige stoffen of iets dergelijks!
En natuurlijk veel sterkte, kan me voorstellen dat het erg naar is om zo te horen dat twee van de rittens zijn overleden... :(

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 8:12 pm 
Ik ben er ook zó van ondersteboven! Het gekke is dat er daar wel paarden op stal staan en er katten en honden rondlopen. De 'mens' woont er echter niet. En ik had al zo mijn twijfels, dat maakt het eigenlijk nog erger. Een gaslek ofzo kan ik me niet voorstellen, dat zou de andere dieren dan ook treffen. Ze zijn daar regelmatig om te drinken :confused: en het gezellig te maken. Met een gaslek zou de boel zo de lucht ingaan...

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 8:27 pm 

Huh? De ratten woonden ergens waar geen mensen woonden...?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 8:39 pm 
Ja, de ratjes woonden op een soort van manege, een huisje met daaromheen stallen en weilanden. Dit huisje is ooit eens bewoond geweest maar nu dient het als een uitgebreide kantine. Men kan er vertoeven en heeft er feestjes maar echt wonen doen de manegehouders er niet. Het is ook niet een echte manege; misschien kan ik het beter omschrijven als een piepklein boerderijtje waar wel toezicht is maar niet permanent gewoond wordt.

Weet je; de dames leefden in een aquarium omdat er een grotere kooi gezocht werd. Kunnen ze zijn overleden door eenzaamheid? In eerste instantie woonden ze bij die vriendin thuis, later zijn ze naar het andere adres gegaan waar ze nu dus zijn overleden..

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 8:42 pm 

Wat een rare plek om ratten te huisvesten :confused: . Waarom ben je daar akkoord mee gegaan? Ik denk echt dat het een externe factor moet zijn geweest. Jonge ratjes overlijden niet zomaar, zeker niet aan eenzaamheid. Hadden ze wel genoeg eten en drinken? En zoals ik in mijn eerste post al zei denk ik eerder aan vergiftiging of ziekte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 8:44 pm 

Ja, vooral ook omdat ze tegelijk zijn doodgegaan...
Ja, of er is iets anders gebeurd en de nieuwe eigenaars hebben je niet de waarheid verteld... :confused:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 9:51 pm 
Dat maakt het voor mij zo moeilijk. Ik heb de ratjes bij de vriendin van mijn dochter geplaatst omdat mij verzekerd werd dat de dames bij de vriendin thuis zouden wonen. Via via hoorde ik van de week dat ze tóch in dat, zeg maar, boerderijtje zaten. Daar wilde ik op inspringen, tot ik vandaag begin van de avond hoorde dat ze dood waren.

Ik kan jullie niet zeggen hoe onbeschrijflijk mijn verdriet en schuldgevoel hierover is. Ik dacht écht dat ik mijn meisjes in goede handen had achtergelaten. Hoe zit het met koude; kunnen jonge ratjes dit aan? Hoe zit het met voeding? In het ergste geval; kunnen ratjes bijvoorbeeld bix voor paarden als voeding hebben? En is er voeding dat lijkt op bix maar voor ratjes is? Ik geloof echt niet dat de meisjes al ziek waren voordat ze ons nestje hebben verlaten. Alle rittens van Diesel zijn kerngezond. Er moet iets zijn dat de vriendin van mijn dochter onderschat heeft. Er zitten tenslotte ook katten en konijnen. Buiten. Shitzooi.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 9:53 pm 

Eerste wat bij mij opkomt na dit verhaal is verstikking. Mss hadden ze ook nog een bodembedekking die niet goed gaat met urine en niet genoeg ventilatie in het aquarium. Ik vind het heel vervelend voor je maar ik kan in eerste instantie al totaal niet begrijpen dat je akkoord bent gegaan met die plaatsing. Je geeft zelf aan dat ze goedkoop rattenvoer gebruiken (en meestal zit daar niet genoeg van voedingsstoffen in) dat er niet permanent iemand aanwezig is en wordt het dan uberhaupt warm gehouden als er niemand woont? Voor paarden misschien niet zo belangrijk maar voor ratjes wel, vooral met de temperaturen van de afgelopen dagen. Ik vind dit heel sneu want dit had echt voorkomen kunnen worden!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 10:00 pm 

Yvonne schreef:
Hoe zit het met koude; kunnen jonge ratjes dit aan?

Een beetje wel, maar het is de laatste dagen behoorlijk koud geweest. Het voor, het sneeuwde, het hagelde. En of ze dat aankunnen in een onverwarmde ruimte.... Geen idee.

Yvonne schreef:
Hoe zit het met voeding? In het ergste geval; kunnen ratjes bijvoorbeeld bix voor paarden als voeding hebben? En is er voeding dat lijkt op bix maar voor ratjes is?

Paardenvoer is niet geschikt. Het woord zegt het al; dat is voor paarden. Ratten hebben rattenvoer nodig. Er is wel rattenvoer wat eruitziet als biks; labobrokken. Die geef ik momenteel ook, en dat zijn gewoon allemaal staafjes die precies hetzelfde zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 11:25 pm 
Angela schreef:
Eerste wat bij mij opkomt na dit verhaal is verstikking. Mss hadden ze ook nog een bodembedekking die niet goed gaat met urine en niet genoeg ventilatie in het aquarium. Ik vind het heel vervelend voor je maar ik kan in eerste instantie al totaal niet begrijpen dat je akkoord bent gegaan met die plaatsing. Je geeft zelf aan dat ze goedkoop rattenvoer gebruiken (en meestal zit daar niet genoeg van voedingsstoffen in) dat er niet permanent iemand aanwezig is en wordt het dan uberhaupt warm gehouden als er niemand woont? Voor paarden misschien niet zo belangrijk maar voor ratjes wel, vooral met de temperaturen van de afgelopen dagen. Ik vind dit heel sneu want dit had echt voorkomen kunnen worden!

Hoe kún je zoiets zeggen! Ik geef niet aan dat ze goedkoop rattenvoer gebruiken, ik vraag of dit rattenvoer misschien niet juist is. Ik zeg ook niet dat ze in de kou hebben gezeten, ik vraag in hoeverre kou een oorzaak geweest kan zijn. Je moet echt op je woorden letten Angela. Hoeveel mensen hebben contact met de gezinnen waar ratjes geplaatst zijn? Iedereen doet zijn of haar best de ratjes op een goede plek te plaatsen en iedereen gaat ervan uit dat die plek inderdaad de juiste is. Blijkt dit niet zo te zijn, kun je de dood van twee schatjes niet aan degene wijten die haar rittens daar geplaatst heeft. Bovendien, had het mij niet kunnen schelen, had ik dit forum niet om raad gevraagd.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 11:44 pm 
Moderator

Ik kan me voorstellen dat je ontdaan bent: men heeft je verzekerd dat ze in huis zouden komen maar dat is niet gebeurd. Hun huisvesting blijkt achteraf niet te zijn wat het zou moeten zijn. En dan gaan ze ook nog eens dood! Waardeloos, maar ik denk dat als je dit had zien aankomen je ze daar niet naartoe had gedaan.
Ik denk in dit geval dat de ratjes zonder toezicht een prooi kunnen zijn geweest voor nóg foutere dingen. Dan denk ik aan lieden die ze totaal verkeerde dingen geven (je schreef dat het gebouwtje als een soort kantine gebruikt wordt). Heel leuk (maar heeel fout en erg gemeen) is het dronken voeren van beesten..... De genen die dat soort dingen uitvreten komen dat meestal niet braaf opbiechten.
Ik ben bang dat je er niet achter zult komen waarom ze overleden zijn. Een spontane en natuurlijke dood lijkt me hier niet van toepassing.
Sterkte

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 28, 2008 12:02 am 

Gast schreef:
Angela schreef:

Hoe kún je zoiets zeggen! Ik geef niet aan dat ze goedkoop rattenvoer gebruiken, ik vraag of dit rattenvoer misschien niet juist is. Ik zeg ook niet dat ze in de kou hebben gezeten, ik vraag in hoeverre kou een oorzaak geweest kan zijn. Je moet echt op je woorden letten Angela. Hoeveel mensen hebben contact met de gezinnen waar ratjes geplaatst zijn? Iedereen doet zijn of haar best de ratjes op een goede plek te plaatsen en iedereen gaat ervan uit dat die plek inderdaad de juiste is. Blijkt dit niet zo te zijn, kun je de dood van twee schatjes niet aan degene wijten die haar rittens daar geplaatst heeft. Bovendien, had het mij niet kunnen schelen, had ik dit forum niet om raad gevraagd.

Nee, ik vind dat ik hier helemaal niet op mijn woorden hoef te letten. Je vraagt in hoeverre kou de oorzaak geweest kan zijn dus je weet niet of ze warm hebben gezeten. De vragen die je je stelt over voer en huisvesting en kou had je van tevoren moeten stellen aan de nieuwe eigenaar. En ja, een fatsoenlijke opvang en rattery houdt contact met reserveerders. Ik ken zat verhalen waar ratjes achteraf weer weg zijn gehaald omdat mensen zich niet aan afspraken hielden en de ratjes dus terug gingen naar de opvang of de rattery. En als ik mijn ratten morgen mee geef aan iemand kan ik er ook van uit gaan dat ze goed terecht komen maar vanuit gaan vind ik bij dieren niet goed genoeg. Daar moet je van tevoren goede afspraken over maken. Een rattery of opvang geeft geen twee rittens mee die in een klein aquarium komen te zitten. Let op he, ik zeg niet dat jij expres een slecht nieuw slaafje heb gezocht maar ik vind dat ik zeker mijn mening mag geven over deze situatie en mijn mening is dat dit voorkomen had kunnen worden.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 28, 2008 12:03 am 
Ere-lid

Erg lullig wat er gebeurt is en ik denk ook niet dat je ooit achter de oorzaak kunt komen. Wel kun je gissingen doen en dat is wat Angela doet. Angela hoeft dus niet op haar woorden te letten, ze haalt aan wat jij neerzette en borduurt daarop verder.
Mijn gissing is te weinig ventilatie en mogelijk verkeerde bodembedekking in combi met een slechte voeding.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]