Het is nu zo nov 19, 2017 9:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: geboortecyclus rat
BerichtGeplaatst: za maart 29, 2008 2:25 pm 

Ten eerste: Ik ben absoluut niet van plan om te gaan fokken!

Wel zou ik graag alles willen weten over de zwangerschap van de rat en over het opgroeien van rittens. Hoe oud ze zelf beginnen te eten enz. Hoe zwaar ze moeten zijn enz. enz.

Gewoon omdat ik het interessant vind en omdat veel andere forumleden die kennis wel blijken te hebben en ik er niet over mee kan praten.

Ik heb wel al gezocht in dit forum en ook op internet, maar nog niets kunnen vinden hierover.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: geboortecyclus rat
BerichtGeplaatst: za maart 29, 2008 2:31 pm 

O, Ik heb nu toch wat kunnen vinden. Ik hoop dat dit een beetje volledig is!

http://www.seniorennet.be/Pages/Huisdie ... boorte.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 29, 2008 2:44 pm 
Moderator

Hier is ook enorm veel te vinden: http://www.ratbehavior.org/rats.html"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 29, 2008 2:45 pm 

Josien schreef:
O, Ik heb nu toch wat kunnen vinden. Ik hoop dat dit een beetje volledig is!

http://www.seniorennet.be/Pages/Huisdie ... boorte.php" target="_blank" target="_blank

en hier nóg een:
http://www.kleineknaagdieren.nl/ratten/ ... /index.php" target="_blank en deze http://www.allesoverratten.nl/Voortplanting.htm" target="_blank

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 29, 2008 2:56 pm 

Bedankt Rattepa, daar staat inderdaad een heleboel interessante informatie.
Alleen kan ik daar niet veel over de voortplantingscyclus vinden. Of kijk ik er overheen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 29, 2008 9:33 pm 

Even uit m'n hoofd... een vrouwtje is 21 t/m 23 dagen zwanger. De rittens worden blind en kaal geboren. Als ze 2 weken oud zijn hebben ze een vacht en als ze 4 weken oud zijn gaan ze vast voedsel eten. Ze moeten nog bij hun mama blijven tot ze 5 of 6 weken oud zijn (en 75 gram wegen) zodat ze wat sterker in hun schoenen staan en alles leren over hoe ratten met elkaar communiceren :thumbsup:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2008 12:34 pm 

Mariska schreef:
Ze moeten nog bij hun mama blijven tot ze 5 of 6 weken oud zijn (en 75 gram wegen) zodat ze wat sterker in hun schoenen staan en alles leren over hoe ratten met elkaar communiceren :thumbsup:

De mannetjes kunnen echt niet tot 6 weken bij hun moeder blijven hoor. Ja, het kan wel maar het zou wel sneu zijn als mama een paar weken later alweer moet bevallen :confused:

Gr.
Frida

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2008 3:39 pm 

Oja dat kan natuurlijk niet als ze met 6 weken al vruchtbaar zijn! :lol: Helemaal vergeten! Dus wanneer moeten de mannetjes apart? 5 weken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2008 3:45 pm 

Ik vond deze tekst op google,( dierz.nl) omdat ik het antwoord op wou zoeken.
Wellicht heb je er iets aan??

Een nestje?Nee, het is niet de bedoeling om op deze pagina mensen aan te moedigen om eens een nestje jonge ratjes te 'fokken' met hun lieve ratje en, noem eens wat, dat mooie mannetje dat de overbuurjongen een tijdje geleden uit de dierenwinkel heeft gehaald. Integendeel zelfs. Het bewust plannen van een nestje is echter over het algemeen niet zo'n goed idee, hoe leuk het misschien ook lijkt. Waarom niet?

Echte rattenliefhebbers die fokken met ratten, doen dit niet met de eerste de beste rat. Zelfs het hebben van een rat met 'stamboom' betekent nog niet dat je bezig bent met 'verantwoord fokken' als je dit diertje laat dekken. Serieuze, goede rattenfokkers letten in de eerste plaats op de gezondheid en het karakter van de dieren die zij gebruiken voor de fok. Daarna kunnen natuurlijk ook een leuk kleurtje of een mooie tekening meespelen. Wat nogal eens vergeten wordt, is dat je gezondheid en karakter niet altijd aan een individueel dier kunt aflezen. Bij het uitkiezen van ouderdieren is het belangrijk om ook te kijken naar de afstamming van de dieren, de voorouders dus. Zeker in het geval van het vrouwtje, aangezien het vrouwtje maximaal 8 maanden oud mag zijn als zij haar eerste nestje krijgt en je dus simpelweg nog niet kunt weten of zij lang gezond zal blijven en niet veel te vroeg zal overlijden aan - bijvoorbeeld - een erfelijke ziekte.
Dit betekent dus dat je moet weten wat de voorouders zijn van de ouderratten en je bij hun fokkers en/of eigenaren van verwante dieren navraag zult moeten doen over gezondheid, karakter en eventueel de leeftijd waarop dieren overleden zijn èn de doodsoorzaak. Meteen al niet echt een eenvoudige opgave dus...

Ratten kunnen grote nesten krijgen, tot wel zo'n 20 stuks. Voor al deze dieren zul je een goed tehuis moeten zoeken en dat is niet makkelijk. De jonge dieren naar de dierenwinkel brengen? Dat is zeker geen goed idee. Ten eerste moet je er niet van uitgaan dat dierenwinkels zomaar een nestje jonge ratjes willen hebben, vaak hebben ze al wel hun vaste leverancier en ze willen niet meer dieren hebben dan ze binnen een redelijke tijd kunnen verkopen. Maar wat nog belangrijker is: er is geen enkele garantie dat je jonge dieren het goede tehuis zullen krijgen dat je graag voor ze wilt. Misschien worden ze alleen verkocht en kwijnen ze de rest van hun leven weg als eenzame rat zonder het gezelschap van soortgenoten. Waar ook een behoorlijke kans op is, is dat ze gekocht worden om als maaltijd te dienen voor een slang. Zeker wanneer ze te 'oud' zijn geworden om te verkopen als huisdier bestaat dit risico. En een rat is snel 'te oud', mensen willen nou eenmaal graag vaak een zo jong mogelijk dier. Dan heb ik het nog niet eens over de echt slechte dierenwinkels waar de dieren ruw worden behandeld, mijt of andere ziektes oplopen of waar de mannen en de vrouwen samen in een klein bakje zitten en zo als 'fokmachientje' gebruikt worden.
Je moet dus zeker weten dat je genoeg liefhebbers weet die graag jonge ratjes van je willen hebben of anders bereid zijn om alle kleintjes die je niet weet te plaatsen zelf te houden.

Om verantwoord te kunnen fokken moet je toch echt over de nodige kennis beschikken. Om maar wat te noemen: weet je hoe oud en hoe zwaar een vrouwtje minimaal moet zijn voor ze een nest mag krijgen? Weet je wat de maximale leeftijd is waarop een vrouwtje haar eerste nest mag krijgen? Weet je op welke leeftijd je de mannetjes en vrouwtjes uit een nest moet scheiden? Weet je wat je moet doen als er problemen blijken te zijn bij de zwangerschap of bevalling, ken je ervaren fokkers aan wie je advies kunt vragen? Dit zijn maar wat eenvoudige voorbeelden om duidelijk te maken dat het vaak makkelijk is om te zorgen dat je jonge dieren krijgt, maar dat bij verantwoord bezig zijn wel wat meer komt kijken.

Hoe is het gesteld met je kennis van genetica (erfelijkheid)? Dit lijkt misschien wel erg diepgaande kennis voor iemand die het 'gewoon leuk' vindt om eens een nestje ratjes te hebben. Maar denk eens aan het volgende: stel, je hebt een vrouwtje met een of ander mooi kleurtje en je hebt of kent ook een mannetje met een populaire kleur en tekening. Je verwacht dus dat je een nestje krijgt met ook allemaal leuke kleurtjes, zodat je ze waarschijnlijk zonder al te veel moeite denkt te kunnen plaatsen. Maar dan het addertje onder het gras: de genetica. Als je namelijk niet weet wat de achtergrond van deze leuke diertjes is (hoe de voorouders eruit zien) en je weet niets van genetica, dan loop je een flinke kans dat er helemaal niet zulke mooie kleurtjes in je nestje zitten... als je 15 kleine zwarte of agouti ratjes blijkt te hebben, kun je dan nog steeds goede tehuizen vinden?
Ook andere aspecten van genetica kunnen van belang zijn. Zo is er de 'lethale factor': de combinatie van bepaalde genen kan ervoor zorgen dat de rittens niet levensvatbaar zijn. Als je niet weet bij welke kleur deze lethale factor voorkomt kun je dus voor erg vervelende verrassingen komen te staan. Ook speelt - weer - de achtergrond van de ouderdieren mee. Ken je deze achtergrond niet, dan weet je niet of je verwante dieren met elkaar kruist en is er dus de kans dat je bezig bent met inteelt. Inteelt versterkt eigenschappen die in de dieren aanwezig zijn, zo kun je dus ook erfelijke problemen/ziektes, die misschien in de ouderdieren niet zichtbaar waren, door onwetendheid in de nakomelingen fokken.

Ben je je bewust van het risico dat het krijgen van een nestje niet altijd zomaar zonder problemen gaat? Het gebeurt helaas regelmatig dat er problemen optreden tijdens zwangerschap of bevalling en de rittens, maar vaak ook het moedertje, het niet overleven. Als je graag een nestje wilt omdat je vrouwtje zo lief is, denk ik toch niet dat je haar graag kwijt wilt raken...

Je ziet, hoe leuk en makkelijk het ook lijkt, eens een nestje, er komt meer bij kijken dan je misschien gedacht zou hebben en het kan ook erg tegenvallen. Wie zich serieus bezig wil houden met het uit liefhebberij en op kleine schaal fokken van tamme ratten wil ik aanraden contact te zoeken met andere liefhebbers en fokkers. Hiervan leer je het meest, vooral ook de praktijkervaringen. Een mailinglijst is een goede manier om contacten te leggen.

Wie nu met een zwanger of pas bevallen ratje zit, door een ongelukje of door een zwanger gekocht dierenwinkelratje bijvoorbeeld.

Sweety ( ...?? - 07-03-08), rust zacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2008 3:56 pm 
Ere-lid

Handig als je de bron erbij vermeld, in dit geval: http://www.ratjes.nl De site waar dit forum aan vast hangt.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2008 4:00 pm 

Jolanda M schreef:
Handig als je de bron erbij vermeld, in dit geval: http://www.ratjes.nl" target="_blank De site waar dit forum aan vast hangt.

Bij mij stond er dierz.nl :eh: 8)

Sweety ( ...?? - 07-03-08), rust zacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]