Het is nu ma nov 20, 2017 8:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 10 rittens
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2008 3:13 pm 

Angela schreef:
.

@Claudia, als je niet snapt waarom het steeds gevraagd moet worden vraag ik me af of je dit topic en de rest over "oepsnestjes" en "pretnestjes" gelezen hebt....

Ja dat heb ik zeker gelezen ja, maar dan nóg!

Mijn hart huilt om Boelie......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2008 4:26 pm 

Dan moet je toch kunnen snappen dat wij willen weten waar een nestje vandaan komt en met welke intentie? Op dit forum zitten mensen die de ratjes allemaal een warm hart toedragen. Zoals eerder aangegeven zijn ratten diertjes die heel erg met erfelijke aandoeningen kunnen zitten. Als je dus niets weet van de afkomst van de ratten en je gaat een nestje laten komen weet je ook niet of er luchtwegproblemen, gezwellen of andere aandoeningen in de lijn zitten. De kans daarop is heel groot en dan doe je zowel een nieuw slaafje tekort omdat ze hoge da kosten kunnen krijgen en omdat er een grote kans bestaat dat het diertje de 2 niet een gaat halen. En je doet ook de ratjes tekort omdat ze door erfelijke aandoeningen veel pijn en last van gezondheid kunnen krijgen.

Daarom zijn we hier tegen "pretnestjes" (lees= een nestje gewoon omdat het zo schattig is) en oepsnestjes kunnen gebeuren maar daar moet je ook heel voorzichtig mee zijn en eigenlijk zorgen dat het niet gebeurd. Als je een ratje zwanger krijgt van bij de dierenwinkel kun je daar niets aan doen. Maar daarom geven we ook aan (en uiteraard vanwege de boordfok) dat je geen ratjes bij een dw moet halen.

Als een particulier het gewoon leuk en lief vind om eens een nestje te hebben heb je grote kans dat ze er niet genoeg vanaf weten. Van alles mbt ratjes dus. Dan gaan ze naar nieuwe eigenaren waar ze grote kans hebben om in veel te kleine kooien en op verkeerde bodembedekking komen te zitten waardoor er ook gezondheidsproblemen ontstaan. Niet moedwillig maar puur door gebrek aan kennis. En ik ben er van overtuigd dat mensen die zich goed informeren en beseffen waar ze mee bezig zijn niet zomaar een nestje gaan nemen.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 4:17 pm 
Vind het echt niet jullie taak om iedereen te gaan lopen aanspreken op die zogenaamde 'pretnesten'. Het is nergens voor nodig om zo neerbuigend te doen tegen mensen die graag een nestje willen van hun lieveling en zorgvuldig een baasje zoeken. Bemoei je lekker met je eigen ratjes. Beetje triest om je druk te gaan maken over andermans nestjes.

(sorry voor de felle reactie, het irriteert me gewoon mateloos)

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 4:28 pm 

Uhmm, volgens mij als mensen op een forum posten dat ze een pretnestje hebben, kunnen ze ook verwachten er reacties op te krijgen. Willen ze dit niet, dan moeten ze ook niets posten.

Zelfde geldt voor het "bemoeien met je eigen zaken"volgens mij is dat nu dus ook op jouw van toepassing.

Ik sluit mij volledig aan bij wat er door alle ervaren rattenhouders is gezegd. Een nestje nemen alleen maar omdat het zo leuk is, is gewoon onverantwoord. En er zijn ontzettend veel goede argumenten op gegeven. Wanneer je dat niet kan handelen, dan moet je ook niet op een forum gaan zitten waar mensen elkaar en de dieren willen helpen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 4:34 pm 
Angela schreef:
Als een particulier het gewoon leuk en lief vind om eens een nestje te hebben heb je grote kans dat ze er niet genoeg vanaf weten.

En wanneer trek jij de grens van een 'particulier' en wat je jezelf noemt? (wat dat ook mag zijn) Vind het echt respectloos en zéér demotiverend hoe jullie over al 'die onzinnige mensen' praten.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 4:37 pm 

Xantie schreef:
Vind het echt niet jullie taak om iedereen te gaan lopen aanspreken op die zogenaamde 'pretnesten'. Het is nergens voor nodig om zo neerbuigend te doen tegen mensen die graag een nestje willen van hun lieveling en zorgvuldig een baasje zoeken. Bemoei je lekker met je eigen ratjes. Beetje triest om je druk te gaan maken over andermans nestjes.

Je plaatst een reactie in een heel oud topic. Toch even een reactie op die van jou ;) . Ik denk juist dat het wel onze taak is om mensen aan te spreken op gedrag en op "pretnesten". Opvangs worden vaak opgezadeld met deze "pretnesten" als blijkt dat het toch wat teveel is voor de eigenaren zelf. Als mensen willen leren van fouten en van ratjes in het algemeen kunnen ze hier heel veel plezier beleven en veel informatie krijgen :) . Willen mensen willens en wetens enkel hun eigen mening respecteren en kunnen ze zich niet vinden in de (goed onderbouwde en zeer redelijke) reacties van vaste mensen op dit forum dan kunnen ze zelf de keuze maken om hier niet meer te komen.

Ik vind jouw reactie daarentegen niet goed onderbouwd en niet redelijk. Het lijkt of je iets wil uitlokken.

Angela met 27 engeltjes

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 4:59 pm 
Angela schreef:
Xantie schreef:

Je plaatst een reactie in een heel oud topic. Toch even een reactie op die van jou ;) . Ik denk juist dat het wel onze taak is om mensen aan te spreken op gedrag en op "pretnesten". Opvangs worden vaak opgezadeld met deze "pretnesten" als blijkt dat het toch wat teveel is voor de eigenaren zelf. Als mensen willen leren van fouten en van ratjes in het algemeen kunnen ze hier heel veel plezier beleven en veel informatie krijgen :) . Willen mensen willens en wetens enkel hun eigen mening respecteren en kunnen ze zich niet vinden in de (goed onderbouwde en zeer redelijke) reacties van vaste mensen op dit forum dan kunnen ze zelf de keuze maken om hier niet meer te komen.

Ik vind jouw reactie daarentegen niet goed onderbouwd en niet redelijk. Het lijkt of je iets wil uitlokken.

Ik zeg ook niet dat de argumenten tegen een 'pretnest' onredelijk zijn. Ik vind het alleen niet jullie taak om andere mensen te ondervragen of ze misschien een fout hebben gemaakt, om vervolgens met een preek te komen en met de vinger te wijzen van: dat mag je niet meer doen hoor jij dierenbeul ;) Vind het een beetje triest dat jullie grootste probleem mensen zijn die het interessant vinden om een keer een nestje mee te maken. Vind het schandelijker dat er beesten worden gedropt bij een opvang. Een nest oke, maar weet dan wel vantevoren dat je ze kwijt kan, of dat je ze zelf kunt houden. Jullie bezorgen iedereen die ooit een pretnest heeft gehad een enorm rotgevoel en daar reageer ik nu even op. Als je denkt dat ik ruzie zoek dan is dat heel erg jammer.

Maar idd, ik kan het niet vinden met jou. Gelukkig lees ik dit forum normaal gesproken alleen voor leuke tips over voeding etc. voor mijn 3 lieverds.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 5:19 pm 
Moderator

Gast schreef:
Ik vind het alleen niet jullie taak om andere mensen te ondervragen of ze misschien een fout hebben gemaakt,
Wie gaat/mag/kan het dan doen? Dierenbescherming? Reken daar nou niet op, dat is een papieren tijger. Wetgever en politie? Die weten niet eens hoe je dierenwelzijn schrijft...

Gast schreef:
er mensen zijn die het interessant vinden om een keer een nestje mee te maken. Vind het schandelijker dat er beesten worden gedropt bij een opvang.
Het één blijkt 9 van de 10 keer direct aan het ander verbonden te zijn.

Gast schreef:
Een nest oke, maar weet dan wel vantevoren dat je ze kwijt kan, of dat je ze zelf kunt houden.
Helaas is dat een verantwoordelijkheid die vaak (meestal) niet bij pretnestjes genomen wordt.

Het staat je vrij om ook zonder dit forum goed en verantwoord met je beestjes om te gaan. Als je meeleest omdat je dat nuttig en leerzaam vindt dan mag dat! Ik ben blij dat je in elk geval er goed over nadenkt, waarvoor complimenten. Het blijft natuurlijk wel zo dat op dit forum (elk forum) bepaalde ideeën en handelwijzen gepropageerd worden en als lid van dit forum lopen mensen daar tegenaan en worden aangesproken als ze er dwars tegenin gaan. Dat is ons recht, net zoals het jouw recht is om het daar niet mee eens te zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 5:20 pm 

Gast schreef:
Angela schreef:
Xantie schreef:

Ik zeg ook niet dat de argumenten tegen een 'pretnest' onredelijk zijn. Ik vind het alleen niet jullie taak om andere mensen te ondervragen of ze misschien een fout hebben gemaakt, om vervolgens met een preek te komen en met de vinger te wijzen van: dat mag je niet meer doen hoor jij dierenbeul ;) Vind het een beetje triest dat jullie grootste probleem mensen zijn die het interessant vinden om een keer een nestje mee te maken. Vind het schandelijker dat er beesten worden gedropt bij een opvang. Een nest oke, maar weet dan wel vantevoren dat je ze kwijt kan, of dat je ze zelf kunt houden. Jullie bezorgen iedereen die ooit een pretnest heeft gehad een enorm rotgevoel en daar reageer ik nu even op. Als je denkt dat ik ruzie zoek dan is dat heel erg jammer.

Maar idd, ik kan het niet vinden met jou. Gelukkig lees ik dit forum normaal gesproken alleen voor leuke tips over voeding etc. voor mijn 3 lieverds.

Niet vinden met mij of met mijn mening? ;) Punt is dat veel mensen zich pas gaan inlezen nadat ze een nestje hebben gekregen en dus niet van tevoren hun zaken op orde hebben. Mensen die een pretnest hebben en problemen krijgen worden ook altijd geholpen met advies en soms zelfs met het helpen plaatsen. Het is dan wel fijn als die mensen ook inzien waar het mis is gegaan zodat er in de toekomst niet dezelfde fouten gemaakt worden. Daarbij vind ik het persoonlijk erg belangrijk dat je weet waar je mee fokt en dat weet je niet met dierenwinkel of opvangratjes. Er is al zoveel doorfok bij ratjes dat ik het jammer vind dat de echte liefhebber zich er dan niet in verdiept en het geduld heeft om wellicht met een rattery eens een nestje samen groot te brengen. Maar dat duurt meestal te lang waardoor er fouten worden gemaakt. Te oude dames worden gedekt waardoor er complicaties ontstaan bij bevallingen, er wordt gefokt met lijnen die niet gezond zijn en veel problemen opleveren, er worden te jonge dekmannen gebruikt waardoor je niet weet welk gedrag of welke ziektes er kunnen optreden etc. Dit is heel kort omschreven want het fokken omvat veel meer. En geloof me, nestjes zijn leuk! Maar mede door de kennis en horrorverhalen van anderen zie ik er ook vanaf. De verantwoordelijkheid als je het goed wil doen is enorm en ik denk dat mensen dat heel veel onderschatten.

Angela met 27 engeltjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 5:23 pm 

Xantie schreef:
Angela schreef:
Als een particulier het gewoon leuk en lief vind om eens een nestje te hebben heb je grote kans dat ze er niet genoeg vanaf weten.

En wanneer trek jij de grens van een 'particulier' en wat je jezelf noemt? (wat dat ook mag zijn) Vind het echt respectloos en zéér demotiverend hoe jullie over al 'die onzinnige mensen' praten.

Ik denk dat Kim hiermee ook zichzelf bedoelt, naar mijn weten doet zij niet aan fokken. Net als het overgrote gedeelte van dit forum ;)
Maar de grens tussen goede fokker en pretnestfokker is heel dun, daar heb je zeker gelijk in. Er zijn mijns inziens maar een paar mensen in Nederland die écht op de juiste manier bezig zijn met de ratten die ze fokken. Die mensen die dus écht op gezondheid en karakter selecteren en hierin eerlijk zijn. Vooral aan dat laatste schort het veel "fokkers".

Maar naar wat ik begrijp, heb jij wel eens een zgn pretnest gefokt en voel jij je nu dus persoonlijk aangevallen. Waarom is dat?
Als jij er zo van overtuigd bent dat je het goede hebt gedaan, waarom laat je een stel mensen hier op het forum je dan zo opfokken?

Het grootste doel van dit forum is voorlichting over ratjes in het belang van ratjes. Mensen die echt graag een nest willen fokken en hier druk mee bezig zijn, kunnen we toch niet tegenhouden. Wel proberen we het iedereen af te raden. Want als we steeds maar reageren met "oh wat leuk, lief, schattig!" en er komt een naieveling langs die dat leest en denkt "hee leuk, ga ik ook doen!"... wat dan? Die gaat naar de dierenwinkel, koopt een mannetje en een vrouwtje, zet ze bij elkaar. Moeder krijgt niet één, maar twee nesten, want het mannetje zat er nog bij, wel zo gezellig. Het mannetje bijt de rittens dood, of het moedertje overlijdt omdat ze veel te jong is voor een bevalling. Of de beginneling heeft niet echt door hoe ontzettend veel en veelzeidig een nest rittens moet eten en de rittens krijgen geen goede start. Of mama is erg beschermend over de rittens en de beginner kan de rittens niet uit het nest pakken en durft niks schoon te maken. Of er gaat iets mis en je hebt geen goede dierenarts voor handen. Of het kost toch wel veel meer geld dan gepland. Of, of, of....

En dat zijn enkel maar de korte-termijn problemen! Dan moet er nog een thuisje gezocht worden voor alle rittens! Want die twee nesten, dat waren toch wel erg veel ratjes. En wanneer moeten ze gescheiden worden...? Oeps, nu is mama zwanger van één van haar zoontjes, weer een nest!
En als je echt pech hebt, dragen deze ratjes nog slechte genen mee ook, waardoor ze vroegtijdig ziek worden en overlijden. Niet leuk voor de ratjes en hun nieuwe eigenaren!

Er is gewoon zo ontzettend veel dat er mis kan gaan met het fokken van een nest, dat we mensen er graag op willen wijzen. Door schade en schande wijs worden is gewoon geen optie als het om levende dieren gaat!

Dát is dus het grootste deel van wat we willen doen; voorlichten.
Als iemand dan toch heel graag een nest wil fokken, dan kunnen wij daar verder weinig van zeggen, maar het is goed om te weten waar je aan begint en welke grote risico's er aan vast zitten. Als je allemaal nieuwe baasjes voor je ratjes vindt, die allemaal weloverwogen aan de hobby zijn begonnen en wéten dat ze ratjes met een onzekere genetische achtergrond krijgen, prima.
Als je maar weet waar je aan begint en de verantwoordelijkheid voor je diertjes neemt. En dat houdt ook in dat je ze terugneemt als baasjes er onverhoopt niet meer voor kunnen zorgen.

Ik hoop dat de bedoelingen zo een beetje duidelijker zijn en je je niet meer zo aangevallen voelt, want dat is niemands bedoeling denk ik ;)

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 5:29 pm 

Oh, de verantwoordelijkheid waar Angela het over heeft, wordt denk ik inderdaad onderschat ja...

Ik heb na 7 jaar ratten houden het aangedurfd om een meisje dat zwanger in de opvang kwam in huis te nemen en haar nest op te voeden. Ik heb niks zelf gefokt dus, was puur de "rommel" van anderen aan het opruimen.
Maargoed, het was zeker een interessante ervaring om het nest groot te brengen en mooi om te zien hoe blij de nieuwe eigenaren zijn met hun rittens.

Toch maak ik me ook zorgen.
Ik maak me zorgen om hoe ik me straks ga voelen tegenover de nieuwe eigenaren als één van hun ratjes vroegtijdig ziek wordt of doodgaat. Niet dat ik er wat aan kan doen, maar het voelt toch een beetje als mijn verantwoordelijkheid omdat ze hun leven bij mij gestart zijn.
Moet je nagaan hoe dat zou voelen als je zelf een nestje willens en wetens hebt gefokt. Dat de ratjes vroegtijdig tumoren krijgen, of steeds maar weer abcessen. Of hartafwijkingen, ademhalingsproblemen, weet ik het. Eigenaren die een fortuin aan dierenartskosten kwijt zijn, om nog maar te zwijgen over alle zorgen en het verdriet.
En dan heb je het enkel nog maar over het schuldgevoel naar de eigenaren toe, niet eens naar de ratjes die zo'n last hebben van de gezondheidsproblemen....

Dit is weer niet om mensen de les te lezen hoor, maar ik denk dat je er allemaal wel bij moet stilstaan, wil je een nest fokken, al dan niet met stambomen die je goed kent ;)

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 5:46 pm 
Kan me in het bovenstaande wel vinden. Voel me idd aangesproken op dit verhaal trouwens want ik wilde heel erg graag een groepje ratten bezitten, en die heb ik dus heel bewust zelf gefokt. Ik heb meer zorg besteed aan het hele proces dan menig ander. Heb maar 4 rittens weg gedaan, en die zijn allen naar hele goede mensen gegaan. Ja.. dit was mijn eerste nest ratjes. Maar heb thuis ook 4 fokmerries staan waar jaarlijks 4 veulens van worden verwacht. Over fokkerij, stamboom en genetica hoeft niemand mij iets te vertellen. Daarnaast ben ik afgestudeerd in de biologie dus over genetica en erfelijkheid van tumoren en karaktertrekken hoeven jullie mij ook helemaal niets nieuws bij te brengen. Vandaar de irritatie dus. Maar ik heb idd net als jullie totaal niet de behoeft om op korte termijn nog een nest te nemen, ben alleen wel heel erg blij dat ik het heb gedaan want nu heb ik toch nog een nakomeling van mijn inmiddels overleden rat. En dat is voor mij ook een hoop waard.

Zullen we het hier maar bij laten dan. Denk niet dat ik het 100% eens kan worden. Ondanks dat ik heel erg veel om mijn ratjes geef, ze altijd goed verzorg en het allerbeste voor ze wil, heb ik ze toch iets minder hoog staan dan jullie waarschijnlijk.

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 5:56 pm 
Ere-lid

Ik vind dat het hele oepsnest verhaal voor elk dier op gaat. Een nestje ís leuk, maar als je niets over de achtergrond weet kun je wachten op problemen op gezondheidsgebied bv en daar zit niemand op te wachten. De dieren niet en de eigenaren niet.

Overigens vind ik het pas echt denigrerend dat je prat gaat op je opleiding en daarmee in feite zegt dat iemand die dat niet heeft hierover niks mag en kan zeggen.
Iemand kan dan nog zo veel gestudeerd hebben en een hele rij titels voor mij part voor zijn/haar naam mogen zetten, je hebt met levende wezens te maken en daar dien je zorgvuldig mee om te gaan.

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 6:00 pm 

Ik vrees dat jullie dan ook niet zo weg zijn van mij. We hebben gefokt met onze hond Mika, maar ik heb mijn lesje wel geleerd ;)
We hebben haar laten onderzoeken op HD en artrose en dat had ze allebei niet. Dus hebben we een reu uitgekozen, die ook getest was op HD en artrose en op blindheid.
Ontzettend toegeleefd naar het moment dat de puppies kwamen. Er zijn er 5 gekomen, 2 zijn dood geboren, eentje was niet volgroeid, die had namelijk (niet lezen als je een zwakke maag hebt)

Spoiler:
Deen open borstkas, je kon alles zien zitten..

en hebben we dus in moeten laten slapen. Dan hadden we nummer vier, een teefje, een kleintje, die heeft een week geleefd maar hebben we ook in moeten laten slapen omdat ze een open gehemelte had.

Eentje, de eerstgeborene, Sammie, heeft het overleefd en die is nu bij mijn zus (tijdelijk bij ons, maar het is de hond van mijn zus) en doet het goed.

Maar ik heb mijn lesje dus wel geleerd met pretnestjes, mijn ouders willen het 'nog wel een keer proberen, in de hoop dat het dan wel goed gaat', maar ik vind dat we Miek moeten laten steriliseren en ik doe dat dus nooit weer.

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 6:21 pm 
Jolanda M schreef:
Ik vind dat het hele oepsnest verhaal voor elk dier op gaat. Een nestje ís leuk, maar als je niets over de achtergrond weet kun je wachten op problemen op gezondheidsgebied bv en daar zit niemand op te wachten. De dieren niet en de eigenaren niet.

Overigens vind ik het pas echt denigrerend dat je prat gaat op je opleiding en daarmee in feite zegt dat iemand die dat niet heeft hierover niks mag en kan zeggen.
Iemand kan dan nog zo veel gestudeerd hebben en een hele rij titels voor mij part voor zijn/haar naam mogen zetten, je hebt met levende wezens te maken en daar dien je zorgvuldig mee om te gaan.

Dat wil ik er niet mee zeggen. Als ik het er niet bij zou zetten zou ik net zo goed een 11 jarige kunnen zijn. Maar ik vind idd wel dat ik door mijn opleiding een streepje voor heb op bepaalde gebieden ja. Maar daar heb ik dan ook mijn masterdiploma op gehaald.

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]