Het is nu di nov 21, 2017 5:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Onverwacht kleintjes
BerichtGeplaatst: do aug 18, 2011 9:20 pm 

Afgelopen zondag werd ik verrast door de komst van kleintjes. Een van de 3 zusjes die ik sinds kort heb bleek toch zwanger voor ze bij mij kwam. Geen probleem maar ik heb nu toch een vraag. Omdat ik er niet op was voorbereid heeft moeders de kans gezien haar nest te maken op een plek in de kooi waar ik nauwelijks bij kan. Nu lees ik overal dat je de rittens vanaf dag 1 moet gaan vastpakken. Dit krijg ik alleen voor elkaar als ik de kooi half afbreek en ik bang voor de stress die dat mijn meisjes zal geven. Praten doe ik wel iedere dag tegen ze. Wat kan ik nu het beste doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Onverwacht kleintjes
BerichtGeplaatst: do aug 18, 2011 10:42 pm 

Hoi Melissa,

Een paar vraagjes zodat je beter geholpen kan worden!
Hoe ben je aan de ratjes gekomen en wanneer is het nestje geboren? Laat de moeder je toe met je hand in de buurt van de kleintjes, is zij sociaal naar mensen toe?
In wat voor soort kooi houd je moeder met de kleintjes; heb moeder apart gezet? Uit je verhaal maak ík op dat de andere twee
vrouwtjes (hopelijk zijn het vrouwtjes) nog bij de mama zitten. Hopelijk is dit tot nu toe goed gegaan, maar het kan stress opleveren
voor de moeder en de vrouwtjes kunnen in het ergste geval ofwel proberen de rittens voor zichzelf te nemen om te 'zogen', of opeten.

Het is belangrijk dat je de mama goed bijvoert. Voldoende groenten, papjes aangemaakt met kattenmelk, etc. Op dit forum zijn eerder topics over nestjes geplaatst waar informatie over bijvoeren te vinden is. Ook op
Rian van Rattery Rapalje heeft in een document beschreven hoe je een nestje moet opvoeden, misschien kan je haar even PB'en (ze heet 'Rapalje').

Wat betreft het bekijken van de rittens; je kan proberen moeder en andere vrouwtjes (die dus sowieso apart moeten) weg te lokken met
iets (heel) lekkers. Vervolgens pak je ze bij je en zet je ze even apart zodat je de rittens kan bekijken. Probeer het nest niet te veel door
de war te halen en de rittens heel voorzichtig te pakken. Je kan ze tellen en bekijken of ze allemaal goed in orde zijn. De buikjes zijn nog
doorschijnend; als je een witgekleurde vlek ziet zitten (melkbuikje), weet je dat ze hebben gedronken bij de moeder.
In het begin is het beter de rittens niet al te lang uit het nest te houden; ze koelen af en mama raakt gestresst. Persoonlijk houd ik de eerste week
5 tot 15 minuten aan als de max. Dit is ook sterk afhankelijk van het karakter van het moedertje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 20, 2011 6:08 pm 

Beste Nadya,

Mijn drie dames komen van een vriend die ratten heeft als voer voor zijn slangen. Ik vond het zo zielig dat ik 2 meisjes met 6 weken heb meegenomen. De derde zus kwam 2 weken later en, bleek afgelopen zondag, al zwanger. Ze zitten in een hele grote voliere ( 50x60x160). Nikika (moeder) heeft haar nest helemaal onderin de kooi gemaakt. Ze zit in de bak met boven zich het rooster. Ze is heel lief, als ik de kooi openmaak komt ze naar me toe en soms wil ze er ook uit. Zoals ik haar meemaak is het een zoeterd maar ze is nog maar betrekkelijk kort bij me dus het is voor ons beide nog en beetje aftasten. Ik was te laat met haar apart zetten en na de geboortes wilde ik haar geen stress geven door alsnog te verplaatsen.
Lola en Pumba zijn vaak bij haar en op ander momenten slapen ze elders in de kooi. Moet ik ze echt uit elkaar halen? Hoe breng ik ze later dan weer bij elkaar? En het zijn toch sociale dieren? Gaat ze het gezelschap niet missen of ontwennen?
Wat betreft eten gaat het prima. Ik heb opgezocht wat ze extra moet hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 20, 2011 6:18 pm 
Ere-lid

Als het nu goed gaat, zou ik het zo laten. Bedenk wel of ze ook in de kooi kunnen blijven, of bv de traliesafstand niet te groot is waardoor er een ritten door heen kan.
Lees over het opvoeden van een nestje: http://ratjes.nl/nestje

Barrymore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]