Het is nu di nov 21, 2017 3:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 12:21 pm 
Opperfikkiestoker

Heeft er hier iemand verstand van geheugenkaartjes? Ik heb een canon spiegelreflex camera en ik merk dat een standaard SanDisk kaartje zorgt voor vertraging. Dus nu wil ik een betere kopen. Ik heb al een SanDisk Ultra en daarmee geen probleem (geloof ik). Op dat kaartje staat een 4, volgens mij is dat ds snelheidsklasse. Die 4 staat ook op dit kaartje http://www.bol.com/nl/p/kingston-sdhc-card-32-gb-klasse-4/9000000006530936. Maar deze kaart is zo veel goedkoper (zeker in verhouding) dat ik het niet vertrouw :scratch:
Weet iemand precies hoe dat zit met die klasse? En zou ik aan klasse 4 genoeg hebben?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 12:59 pm 

Wat heb jij voor camera precies en wat voor kaartjes gaan erin? In de mijne gaan CF kaartjes, die zijn een stuk duurder dan SD kaartjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 1:00 pm 

Ik vind dat wel een normale prijs voor een SD kaartje trouwens, die worden steeds goedkoper. Bol.com is niet de beste plek (qua prijs/service) om ze te kopen though.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 1:08 pm 
Opperfikkiestoker

ik heb gewone sd kaartjes die erin gaan.

En ik vind het toch redelijk goedkoop, als je vergelijkt wat ze verder op bol hebben, is deze zelfs ruim goedkoper dan de standaard Sandisk van 32 GB.
En ook wel een stuk goedkoper dan hetzelfde geheugenkaartje wat ik op een andere site tegenkwam (rond de 40 euro). Nog een raar iets, het geheugenkaartje van 16 GB is duurder..?

En ik heb verder nog nooit problemen met de service van bol gehad. Qua prijs zijn ze met dit geheugenkaartje toch wel ruim de goedkoopste (wat ik zo snel kon vinden).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 7:50 pm 

Je hebt geheugenkaartjes in allerlei formaten en snelheiden. Dat cijfer (4) staat voor de klasse waar die officieel in hoort en betekent dat die met minimaal 4MB/sec kan schrijven. Afhankelijk van je fototoestel en instellingen kan dat al goed betekenen dat een enkele foto wegschrijven 1 tot 2 seconden kan duren.

Sneller is uiteraard duurder, in elk geval zolang je binnen hetzelfde merk kijkt, en het kan dus heel goed zijn dat een 16GB kaartje duurder is dan eentje van 32GB. Wil je prijzen vergelijken is dit een goede site: http://tweakers.net/pricewatch/cat/302/sd-geheugen.html

Mocht je een hele oude camera hebben dan zou die problemen kunnen hebben met geheugenkaartjes van 4 t/m 32GB. Als je nu al een dergelijk kaartje kan gebruiken is er niets aan de hand. Nog groter en dan is de kans ook groter dat jouw camera er niets mee kan. Om dat van tevoren te checken moet je kijken of je camera SDXC kaartje aan kan.

Sandisk en Lexar zijn de duurdere merken. De een zweert erbij en is ervan overtuigd dat die betrouwbaarder zijn. De andere vindt dat onzin en vindt de lagere prijs van merken als Kingston of Transcend veel interessanter. Zelf heb ik nog nooit problemen met geheugenkaartjes gehad en heb er dus geen mening over (en gebruik zelf zolang het goed gaat de beste deals die ik kan vinden). Wel is het schijnbaar zo dat Sandisk kaartjes vaak sneller zijn dan wordt gegarandeerd, aan de andere kant kun je voor hetzelfde geld weer een klasse sneller kopen van een ander merk.

Om een lang verhaal kort te maken: koop gewoon een class 10 kaartje van Kingston of Transcend en je zal al een aanzienlijk verschil moeten merken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 10:16 pm 
Opperfikkiestoker

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had het ook aan een vriend van mij gevraagd, die hier veel meer van afweet dan ik. Hij heeft ook een vergelijkbare camera als ik.
Zijn antwoord was het volgende:
Citaat:
De class is de gegarandeerde minimum overdrachtssnelheid in megabyte. "Gegarandeerd" betekent dat de overdrachtssnelheid in de praktijk meestal hoger ligt, maar bijvoorbeeld bij het plaatsen van films op de geheugenkaart moet er een constante dataoverdracht plaats kunnen vinden. Als de geheugenkaart dan te langzaam is, kan het bijvoorbeeld tot haperingen bij het opnemen komen, onvolledige video's etc. Dit geldt ook voor het opnemen van foto's, alleen in iets mindere mate: Over het algemeen zijn de hoeveelheden data kleiner, dus is de overdracht alleen maar kritisch als de geheugenkaart echt langzaam is. Je kunt wel haperingen krijgen als je bijvoorbeeld probeert op een trage geheugenkaart veel foto's snel achter elkaar op te nemen, of als je je foto's als RAW opslaat (die om de factor 5 groter zijn, dus 20 i.p.v. 4 MB per foto). Class 4 is op zich voldoende voor het fotograferen en opnemen van 720p-video's. Als je meerdere RAWs per seconde op wilt nemen, en/of 1080p-video's (FullHD) met een hoge framerate (meer dan 25 beelden/seconde) wilt recorden, is een kaart met class 6 of hoger aan te raden (die dan wel direct veel duurder zijn). Ik gok wel dat class 4 voldoende is voor wat je van plan bent. En 32GB zijn zowel meer dan genoeg opslagplaats en waarschijnlijk ook het maximum wat SDHC-kaarten zo zonder meer kunnen herbergen (De volgende specificatie heet SDXC en is voor zover ik weet niet compatiebel met oudere camera's).
Ik zou dus wel aanraden om de kingston te kopen. Tegen de tijd dat je een snellere nodig hebt, zijn die dan wel duidelijk goedkoper

Mijn fototoestel kan niet filmen, dus ik heb het kaartje besteld.

Heel kort nog even iets over het geheugenkaartje van 16 GB, dat was ook van klasse 4. Het was precies hetzelfde als die van 32 GB (alleen minder GB dus) maar dan 10 euro duurder.
Bedankt voor de site trouwens!

Mijn camera is wel een paar jaar oud, maar niet zo oud dat hij geen SD(HC) geheugenkaarten aan kan, met die van 8 GB heb ik ook geen problemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]