Het is nu za nov 25, 2017 1:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zwanger??
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:29 pm 

waar kunnen wij zien dat onze rat snowy zwanger is
dit is voor ons de eerste x dat we ze laten paren

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: zwanger??
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:30 pm 

ratje_ciske&snowy schreef:
waar kunnen wij aan zien dat onze rat snowy zwanger is
dit is voor ons de eerste x dat we ze laten paren

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:33 pm 

Waarom wil je je ratje zwanger hebben? :scratch:

Faye

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:35 pm 

Ik heb het andere topic even op slot gedaan: viewtopic.php?f=15&t=5659 , graag bij één topic houden :-) .

Je vroeg daar iets over of veel plassen een teken was van zwangerschap, mijn antwoord luidde:
Geen idee, iemand anders misschien ;) .

Tegenvraag: Waarom probeer je een rat zwanger te laten worden als je er niets of niet veel vanaf weet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:39 pm 

wij hebben der veel van gelezen maar herkenning over zwangerschap nooit gelezen en wij willen onze rat zwanger hebben omdat we graag jonkies willen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:44 pm 

Dan ga ik je iets vertellen dat je niet leuk zult vinden, op dit forum worden niet bewust gefokte nestjes niet gewaardeerd. Als je geïnteresseerd bent waarom, dan kun je dit lezen: http://www.ratjes.nl/nestje .

Hier staat wat info voor als je ratje al zwanger is, wellicht dat je daar een antwoord kunt vinden op je vragen: http://www.ratjes.nl/nestverzorging .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:46 pm 

heb je er ook over nagedacht wat er allemaal mis kan gaan?
dat er een ritten klem zit en je met spoed midden in de nacht naar de deskundige dierenarts moet, en dat je heel veel tijd en geld kwijt bent aan het opvoeden van rittens?
en wat nou als er te veel rittens zijn die niet allemaal een huisje krijgen waar gaan ze dan naar toe?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:50 pm 
Moderator

Ik vind het ook niet echt slim om zomaar je ratje zwanger te laten worden, er komt waarschijnlijk veel meer bij kijken dan je denkt.

Over het plassen tijdens het lopen...is dat niet gewoon markeren/druppelen zoals sommige ratten goed kunnen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 6:50 pm 

Hoi!
Zo te horen wil je je ratjes graag een nestje doen. Dit is begrijpelijk, het is een leuke ervaring.
Toch wil ik je even wijzen op de risico's van een nestje zodat je weet waar je aan begint:

• Ratjes leven niet zo lang en zijn gevoelig voor allerlei ziektes. Een groot deel van deze ziektes is erfelijk. Voordat je aan een nestje begint is het dus van belang dat je meer weet over de genetische achtergrond van je ratjes. Dit is mogelijk door met ratjes te fokken met een stamboom
  • Als je eenmaal ratjes met een goede stamboom hebt, is het zaak om te bekijken op welke leeftijd je een nestje wilt. Zoek uit wat de ideale leeftijd is voor een vrouwtje om zwanger te raken (niet te jong als ze zelf nog in de groei is, niet te oud want dan kan haar lichaam de bevalling niet aan) en voor een mannetje om te dekken (vooral niet te jong, liever pas als ze ouder zijn dan anderhalf)
  • Je zet de ratjes pas bij elkaar als het vrouwtje flapperig is. Dan paren de ratjes. Na de paringen haal je de ratjes direct weer uit elkaar, het mannetje mag niet bij het vrouwtje blijven!!!!
  • Wanneer je vrouwtje is gedekt, hou je haar gewicht in de gaten. Na ongeveer 21 dagen zal zij moeten bevallen. In deze tijd heeft zij veel eten nodig, vooral veel vers voer. Zet haar de laatste dagen in een duna of een lage kooi met hoge onderbak zonder verdiepingen. Geef haar een plaats om haar nest te maken (liefst overdekt) en voldoende geschikt nestmateriaal (géén hamsterwatten!).
  • Tijdens de bevalling moet je een dierenarts met veel kennis van ratten paraat hebben staan. Bevallingen gaan bij ratjes lang niet altijd goed en het vereist enige kennis van de fokker om in te schatten of een bevalling goed gaat zonder de moeder te storen. Soms zijn ingrepen als weeënopwekkers of een keizersnede nodig. Dit kost veel geld en er is een kans dat moeder en rittens dit niet overleven. Wees hier op voorbereid!
  • Wanneer het nestje is geboren, heeft moeder veel kwalitatief goed voer nodig. En dan bedoel ik echt veel! Als het goed is kan zij dan voldoende melk aanmaken om het hele nest te voeden. Mocht dit niet het geval zijn, dan overleven de rittens het niet.
  • De rittens neem je vanaf dag 1 in de hand om ze tam te maken. In het begin slechts heel kort, als ze een vachtje krijgen wat langer. Wanneer de moeder erg beschermend is over haar rittens (dit is van te voren niet te voorspellen) kan dit een uitdaging vormen. Moederratjes kunnen hard bijten!
  • Wanneer de oogjes van de rittens open gaan, moeten zij samen met mams en hun nest verhuizen naar een grotere kooi. Zo leren zijn rennen en klimmen. Ook beginnen zij nu zelf vast voer te eten en dat eten ze veel! Veel meer dan volwassen ratten! Zorg dus altijd voor een OVERVLOED aan eten en speelgoed!
  • Afhankelijk van hoe hard de rittens groeien, moeten zij op een gegeven moment gescheiden worden. De meisjes kunnen bij hun moeder blijven, de mannetjes moeten naar een andere grote kooi vol speelgoed, liefst met een surrogaatpapa die hen wat extra rattentaal bijleert. Dit brengt echter ook risico's met zich mee, niet alle ratten vinden kleine rittens leuk en rittens kunnen worden doodgebeten bij zo'n intro. Héél erg goed opletten dus!
  • Als de rittens zo'n 120 gram wegen, mogen zij verhuizen naar hun nieuwe thuis. Als je hebt gefokt met verantwoorde stamboomratten en mama en de rittens goed hebt verzorgd, heb je vast leuke huisdiertjes gefokt. Heb je je echter niet aan al van bovenstaande richtlijnen gehouden, is de kans groot dat je een andere rattenliefhebber met fysiek of emotioneel zwakke ratjes hebt opgezadeld, wat hen veel verdriet en geld kan kosten. Aangezien niemand dat op z'n geweten wil hebben, zijn er niet veel rattenliefhebbers die ratjes fokken: het is namelijk écht heel moeilijk....

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 7:58 pm 

Tering Janneke, zo'n post is eerder iets voor mij :shock: nouja, ware het niet dat ik momenteel even niet zo'n zin heb om mensen te vertellen wat ze zouden moeten doen.

Zien of een rat zwanger is is best wel 'basic' kennis denk ik :P wat dacht je van aankomen in gewicht en een dikker ronder buikje? Elke dag eventjes op de keukenweegschaal en checken of ze aankomt.
Ook worden zwangere ratten niet flapperig, dus als je haar flapperig ziet dan weet je dat het niet gelukt is.

Weet je zeker dat het plas is? Het kan zijn dat ze vocht uit haar vagina verliest en dan kan er iets mis gaan.
Meer 'druppelen' is in principe dominant gedrag en ik zou me kunnen voorstellen dat dat door zwangerschapshormonenn kan komen - maar het is mij nooit opgevallen dat zwangere dames meer druppelen hier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 14, 2010 8:06 pm 

Hahaha, ja ik had een actieve bui!
En ik zeg niemand wat ze moeten doen, ik geef informatie 8)

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 10:45 am 

het herkennen van zwangerschap lijkt me sowieso redelijk logisch, om maar niet te spreken van iets waar je dus al onderzoek naar had kunnen doen voordat je aan een nestje begint.

Denk niet dat je echt voldoende research er naar gedaan hebt, en wat ga je met de babys doen? Wil je ze allemaal houden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 1:43 pm 

Ik vrees dat ze niet meer terug komt na al die 'informatie' :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 3:36 pm 

Ze is gisteravond om half tien nog langs geweest, dus misschien heeft ze het wel gelezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 4:38 pm 

we hebben het gelezen en de jonkies houde we gewoon zelf
maar heb nog nie echt me antwoord over dat plassen ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]