Het is nu ma nov 20, 2017 11:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 3:29 pm 

Bij deze wil ik graag jullie aandacht vragen voor het volgende:

Als onderdeel van mijn opleiding diergeneeskunde heb ik in het kader van mijn onderzoekstage een onderzoek opgezet naar de relatie tussen melkkliertumoren en prolactinomen bij tamme ratten.

Prolactinomen zijn tumoren in de pijnappelklier van de hersenen. Deze tumoren produceren prolactine, een hormoon dat een rol speelt bij oa de melkgift.

Uit de literatuur blijkt dat verhoogd prolactine gehalte in het bloed ervoor zou kunnen zorgen dat ratten melkkliertumoren ontwikkelen.

Omdat ik echter nergens terug kon vinden of tamme ratten nu ook echt een dergelijke tumor van de pijnappelklier hebben als ze melkkliertumoren hebben, heb ik (onder begeleiding van Dr. M. Kik van de faculteit diergeneeskunde te Utrecht) een onderzoek opgezet om daar achter te komen.

Om het onderzoek uit te kunnen voeren heb ik alleen ratjes nodig. Het gaat om ratjes die zijn overleden uit zichzelf of ratjes die zijn ingeslapen. Het is uiteraard (!!!) niet de bedoeling dat er ratjes gedood gaan worden speciaal voor dit onderzoek.
Nu heb ik een aantal dierenartsen aangeschreven, maar krijg van hen weinig respons. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk) Daarom wil ik graag jullie hulp.

Om mee te kunnen doen aan het onderzoek, moet het ratje in kwestie wel een (vermoedelijke) melkkliertumor hebben. Wat dus niet veel anders betekent dan een bult op een plek waar men een melkkliertumor zou kunnen verwachten.

Het is de bedoeling dat er op het ratje in kwestie dan, binnen 24 uur na overlijden, een sectie zal worden uitgevoerd. Er wordt tijdens deze sectie niet alleen gekeken naar de weefsels die voor mijn onderzoek van belang zijn, maar ook naar de overige orgaantjes.
Het is wel van belang dat de dieren, naast dat ze binnen 24 uur na overlijden bekeken moeten worden, in de koelkast bewaard worden. Wanneer ze namelijk in de diepvries liggen zijn de weefsels niet meer bruikbaar.

Natuurlijk is de sectie die wordt uitgevoerd gratis.

Het is niet te hopen dat jullie ratjes dood gaan, maar ik hoop dat als het dan toch zo mocht zijn dat jullie dan mee willen werken aan het onderzoek...
Bij vragen mag je altijd contact met me opnemen via pb of mail (s.g.m.vandenberk@students.uu.nl)

Alvast bedankt!
Groeten,
Susan

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 3:32 pm 

Interessant onderzoek.

Ik wens je er in ieder geval veel succes mee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 3:52 pm 

Idem hier. Ben reuze geïnteresseerd in de uiteindelijke uitkomst/conclusie. Heb heren ratten dus geen melkkliertumoren (gelukkig). Maar het komt regelmatig voor dus ik hoop (m.n. voor jou) dat er voldoende kadavers komen zodat je je onderzoek kunt doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 4:14 pm 
Moderator

Succes met het onderzoek. Hier hebben we wel dames maar de oudste twee zijn pas 1 jaar en 4 maanden dus ik hoop dat ze nog een tijd bij ons mogen blijven in gezondheid en ons echte oudje is een gecastreerde man.

Kan er ook onderzoek gedaan worden bij een overleden ratje die in het verleden een (of meerdere) melkkliertumor(en) heeft gehad maar is/zijn verwijderd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 4:41 pm 

Om te beginnen: bedankt voor jullie leuke reacties... Vond het toch een beetje spannend om te posten. Het is toch spannend wat voor reacties er op z'n bericht komen.. Het voelt voor mij nog steeds een beetje als 'lijkenpikkerij', terwijl ik het absoluut niet zo bedoel.. :oops:

ruub&mlein schreef:
Kan er ook onderzoek gedaan worden bij een overleden ratje die in het verleden een (of meerdere) melkkliertumor(en) heeft gehad maar is/zijn verwijderd?

Er kan wel onderzoek op een dergelijk ratje gedaan worden. er is dan alleen wel één grote maar:

De tumoren die in het verleden zijn verwijderd moeten dan wel beschikbaar zijn voor onderzoek (en liefst evt. verwijderde eierstokjes ook).
Dus wanneer de tumoren in formuline bewaard zijn en dus mee kunnen komen met het ratje of er een uitslag is vanuit een pathologisch instituut over het type tumor, dan is dat zeker mogelijk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 5:50 pm 

Zonder nu de discussie te willen aanzwengelen, vind ik het wel een paar schouderklopjes waard dat je de gok durft te wagen om te vragen om overleden huisdierratten in plaats van proefdieren te gebruiken voor het onderzoek. :D Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van je onderzoek straks en wens je veel succes! Aan mijn ratjes heb je dan weer niets, het zijn mannen en als het goed is blijven ze nog wel 2 jaar bij me.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 12:24 am 

Ik heb hier wel twee hele oudjes, en nog twee van gemiddelde leeftijd, en ze zijn allemaal al gecastreerd en ik hoop natuurlijk dat ze helemaal geen tumoren krijgen...

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 12:40 am 

Ik denk dat je onderzoek wel past in het plaatje dat de laatste jaren is ontstaan, namelijk dat hormonen invloed hebben op het ontstaan van melkkliertumoren. Er zijn niet voor niets al dierenartsen die bij de eerste melkkliertumor ter preventie de rat ook castreren. Ik heb geen idee of daar inmiddels ook cijfers over zijn, wellicht wel interessant voor je. En die rotdingen komen zoveel voor dat onderzoek heel nuttig kan zijn. Succes ermee dus en houd je ons hier op de hoogte?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 10:58 am 

Wat een interessant onderzoek! Ik heb zelf geen ratten meer, dus daar kan ik je niet bij helpen, maar ik wil je wel veel succes wensen! :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 11:56 pm 

Top onderzoek hoor! En reken maar dat mensen hier er in geïnteresseerd zijn. :knikt:
Er is overigens wel onderzoek gedaan naar hypofysetumoren in relatie tot mamatumoren bij ratten. Ik ben er tenminste door verschillende da's op gewezen (maar nooit met een verwijzing naar het specifieke onderzoek, anders had ik dat hier wel voor je vermeld.)

Weet je overigens dat da Stijn Peters van de Brouwhuiskliniek in Helmond een onderzoek is gestart naar het gebruik van suprelorin implantaten (bedoeld om mannelijke dieren chemisch te castreren) bij damesratten ter voorkoming en van mamatumoren? Ik heb een ratje dat een dergelijk implantaat draagt omdat zij een inoperabele mamatumor heeft. Stijn heeft een lezing gehouden op het laatste ratevent hierover. Ik weet dat hij ook kijkt naar de relatie met tumoren aan de pijnappelklier. Misschien de moeite waard om met hem contact te leggen?
Joy is overigens al aan Stijn beloofd voor sectie, dus zij is al vergeven. Joy heeft bijzonder snel groeiende tumoren (er is er ondanks de suprelorin toch nog een bijgekomen in haar hals, dat alles in 9 weken tijd), maar ik heb het gevoel dat de suprelorin de groei toch nog afremt, al lijkt dat in eerste instantie niet zo.

Misschien dat er een aantal opvangs bereid en in staat is mee te werken aan je onderzoek. Die hebben vaak meer en ook wat oudere ratten in de opvang zitten, waardoor de kans op mamatumoren toeneemt (meer ratten=meer kans op tumoren; statistiek ;) ). Er zijn er een aantal aangesloten op dit forum dus die krijgen je berichtje vanzelf onder ogen. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 12:45 am 

De pijnappelklier is niet hetzelfde als de hypofyse toch? Ik heb wel vaker verbanden gehoord met hypofyse en mammatumoren, bijvoorbeeld dat tumoren van zowel de hypofyse als de melkklieren minder voorkomen bij gecastreerde dames. Ik heb een berg wetenschappelijke literatuur op de pjoet staan en zou ook even voor je kunnen navragen bij de NFRS. Stuur maar even een berichtje als je hier interesse in hebt.
Veel succes met je onderzoek!

Overigens zijn er ook verbanden met voeding, overgewicht met name, weet niet of je er ruimte voor hebt maar dat zal zeker de moeite waard zijn om mee te nemen...
Verder worden dames van mij al jaren gelijk gecastreerd bij tumorverwijdering, en waren er daar vaak aanwijzingen dat er ook iets mis was in de eierstokken, teveel activiteit. Wat weer samen zou kunnen hangen met problemen met de hypofyse.
Nja weet niet of ik dáár ook wat wetenschappelijks over zou kunnen vinden maar wie weet kun je er wat mee.

Ik laat ze eigenlijk altijd opereren tenzij er iets mis met ze is waardoor de prognose slecht is, maar mocht ik er eentje laten lopen met een tumor tot ze eraan overlijdt, dan zal ik aan je denken. Ik hoop echter dat dat binnen de tijd van je afstuderen hier niet aan de orde zal zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 7:36 am 

Pijnappelklier = epifyse: produceert melatonine en regelt het dag/nacht ritme

Prolactine wordt echter geproduceerd in de hypofyse(voorkwab). Prolactinomen komen dus voor in de hypofyse, niet in de pijnappelklier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 10:43 am 

Rapalje schreef:
De pijnappelklier is niet hetzelfde als de hypofyse toch? Ik heb wel vaker verbanden gehoord met hypofyse en mammatumoren, bijvoorbeeld dat tumoren van zowel de hypofyse als de melkklieren minder voorkomen bij gecastreerde dames. Ik heb een berg wetenschappelijke literatuur op de pjoet staan en zou ook even voor je kunnen navragen bij de NFRS. Stuur maar even een berichtje als je hier interesse in hebt.
Veel succes met je onderzoek!

Huh.. hoe is dat dan in mijn hoofd gekomen :shock:... ik bedoel inderdaad de hypofyse.. Joanna heeft gelijk.
Heb ooit in het ziekenhuis te horen gekregen dat de pijnappelklier en de hypofyse hetzelfde waren en ben er daarom vanuit gegaan dat het wel goed zou zitten.. dom, dom, dom.. :oops: :oops: :oops:

sorry voor de verwarring..

Rapalje schreef:
Overigens zijn er ook verbanden met voeding, overgewicht met name, weet niet of je er ruimte voor hebt maar dat zal zeker de moeite waard zijn om mee te nemen...

Dat klopt, dat ben ik ook tegen gekomen. Helaas staat dat wat ver van mijn onderzoek af en kan ik dat niet meenemen.. Zoveel tijd heb ik helaas niet ;)..

Rapalje schreef:
Verder worden dames van mij al jaren gelijk gecastreerd bij tumorverwijdering, en waren er daar vaak aanwijzingen dat er ook iets mis was in de eierstokken, teveel activiteit. Wat weer samen zou kunnen hangen met problemen met de hypofyse.
Nja weet niet of ik dáár ook wat wetenschappelijks over zou kunnen vinden maar wie weet kun je er wat mee.

Het klopt inderdaad dat oestrogenen (hormonen die door de eierstokken gemaakt worden) invloed hebben op de prolactine spiegels. En dat er aanwijzingen zijn dat het vroeg castreren van ratten ervoor zorgt dat ze minder melkkliertumoren ontwikkelen. Helaas, is de tijd die ik aan mijn onderzoek kan besteden te kort om daar wat mee te kunnen (dat was namelijk in eerste instantie waar ik graag onderzoek naar had willen doen).

Het is alleen de vraag of de hypofyses ook tumoreus ontaarden en of dat dan alleen door oestrogenen komt (er zijn meerdere hormonen die prolactine afgifte reguleren)

Rapalje schreef:
Ik laat ze eigenlijk altijd opereren tenzij er iets mis met ze is waardoor de prognose slecht is, maar mocht ik er eentje laten lopen met een tumor tot ze eraan overlijdt, dan zal ik aan je denken. Ik hoop echter dat dat binnen de tijd van je afstuderen hier niet aan de orde zal zijn.

Het is ook mogelijk om ratten mee te laten doen die op het moment van overlijden GEEN melkkliertumoren hebben, maar ze in het verleden wel heeft gehad en dus zijn verwijderd.
Dan is het alleen wel van belang dat de tumoren bewaard zijn of er een uitslag is van pathologie, zodat ik alsnog het type van de tumor kan specificeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 10:54 am 

Bikkeltje schreef:
Top onderzoek hoor! En reken maar dat mensen hier er in geïnteresseerd zijn. :knikt:
Er is overigens wel onderzoek gedaan naar hypofysetumoren in relatie tot mamatumoren bij ratten. Ik ben er tenminste door verschillende da's op gewezen (maar nooit met een verwijzing naar het specifieke onderzoek, anders had ik dat hier wel voor je vermeld.)

Het klopt inderdaad dat er wel wat onderzoek naar is gedaan, maar het gaat dan vaak om onderzoeken waarbij ze oestrogenen ('eierstokhormonen') hebben toegediend.
Wat ik ook met name uit wil zoeken is of dat ratten met melkkliertumoren vaak (/altijd ;) ) hypofysetumoren hebben en of deze tumoren dan ook prolactine uitscheiden (kunnen namelijk ook niks of een ander hormoon uitscheiden). Als dit namelijk zo is dan zou dat ook verklaren waarom ratten die melkkliertumoren maar blijven ontwikkelen.

Bikkeltje schreef:
Weet je overigens dat da Stijn Peters van de Brouwhuiskliniek in Helmond een onderzoek is gestart naar het gebruik van suprelorin implantaten (bedoeld om mannelijke dieren chemisch te castreren) bij damesratten ter voorkoming en van mamatumoren? Ik heb een ratje dat een dergelijk implantaat draagt omdat zij een inoperabele mamatumor heeft. Stijn heeft een lezing gehouden op het laatste ratevent hierover. Ik weet dat hij ook kijkt naar de relatie met tumoren aan de pijnappelklier. Misschien de moeite waard om met hem contact te leggen?
Joy is overigens al aan Stijn beloofd voor sectie, dus zij is al vergeven. Joy heeft bijzonder snel groeiende tumoren (er is er ondanks de suprelorin toch nog een bijgekomen in haar hals, dat alles in 9 weken tijd), maar ik heb het gevoel dat de suprelorin de groei toch nog afremt, al lijkt dat in eerste instantie niet zo.

Nee, daarvan was ik niet op de hoogte! Wel interessant!

Bikkeltje schreef:
Misschien dat er een aantal opvangs bereid en in staat is mee te werken aan je onderzoek. Die hebben vaak meer en ook wat oudere ratten in de opvang zitten, waardoor de kans op mamatumoren toeneemt (meer ratten=meer kans op tumoren; statistiek ;) ). Er zijn er een aantal aangesloten op dit forum dus die krijgen je berichtje vanzelf onder ogen. ;)

Ik verzamel inmiddels al ruim een jaar ratten voor mijn onderzoek en ik heb Ineke en Jolanda ook benaderd in het kader van dit onderzoek.
Het 'probleem' is tot nu toe geweest dat ik de ratten allemaal relatief dicht bij Utrecht/Berghem heb moeten ophalen ivm bereisbaarheid. ik heb de ratten namelijk allemaal stuk voor stuk met het OV opgehaald terwijl ik overdag mijn colleges/co-schappen moest doen. En omdat de ratten allemaal smorgens weer bij pathologie moesten zijn, had ik dus relatief weinig tijd en speling om bijv helemaal naar maastricht/groningen te reizen. Ik ben daardoor dus relatief beperkt geweest in het aanschrijven van mensen.
Vanaf deze week ben ik echter full-time met dit onderzoek bezig en is het voor mij ook makkelijker om de ratjes die van wat verder weg moeten komen, op te halen en toch binnen 24 uur bekeken te hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 10:56 am 

Hilde schreef:
Ik denk dat je onderzoek wel past in het plaatje dat de laatste jaren is ontstaan, namelijk dat hormonen invloed hebben op het ontstaan van melkkliertumoren. Er zijn niet voor niets al dierenartsen die bij de eerste melkkliertumor ter preventie de rat ook castreren. Ik heb geen idee of daar inmiddels ook cijfers over zijn, wellicht wel interessant voor je. En die rotdingen komen zoveel voor dat onderzoek heel nuttig kan zijn. Succes ermee dus en houd je ons hier op de hoogte?

Uiteraard zal ik de uiteindelijke conclusies van het onderzoek hier laten weten!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]