Het is nu za nov 25, 2017 6:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 12:47 pm 
Ere-lid

Plaats hier je reaktie

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 1:10 pm 

Ik heb geen aanvullingen ofzo, maar wil even zeggen dat ik het echt een hele goede toevoeging vind op het forum! Ideaal om doseringen, verschillende AB, aandoeningen en tips bij elkaar te hebben :buiging:

Afbeelding

Jeeki, Dombo & Mojo

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 1:58 pm 
Moderator

Misschien is het ook goed er bij te zetten met welke medicatie je niet tegelijk mag behandelen en welke medicatie je niet gelijktijdig mag toedienen maar wel bijvoorbeeld een uur later mag geven na het andere medicijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 2:36 pm 

Wat een boel info bijelkaar, heel fijn :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 5:28 pm 

Fijn topic, dankjewel!

Faye

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 7:42 pm 

:thumbsup: Goed werk! Top!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 19, 2011 6:28 pm 
Zoals altijd heb ik mijn bedenkingen ;)

Standaardmedicatie bestaat eigenlijk niet. Bij luchtwegproblemen is doxoral weliswaar een eerste keus middel maar niet perse het enige middel. Bij gecompliceerde luchtweginfecties is doxoral eigenlijk al helemaal niet meer aan de orde.
Bij middenoorontsteking is de medicatie wel een stuk duidelijker maar ook dan kan er met een goede reden worden afgeweken van de middelen die genoemd worden.

En voor alle andere aandoeningen geldt eigenlijk hetzelfde: er kan weliswaar een eerste keus middel worden voorgeschreven maar dat betekent lang niet in alle gevallen dat dat ook echt een goede keuze is. Er zijn zoveel andere middelen beschikbaar die ook een goed resultaat opleveren.

Iederde aandoening moet individueel worden bekeken door een dierenarts en de medicatie wordt daarop aangepast. Als dat afwijkt van het lijstje in "aandoeniingen en medicatie" is dat niet altijd fout.

En daarnaast, de doseringen kloppen helaas ook niet allemaal.

Gr.
Frida

BerichtGeplaatst: wo jan 19, 2011 6:43 pm 

We willen ook niet dan men op basis van deze gegevens zelf gaat doktoren. Het komt echter te vaak voor dat dierenartsen echt hele verkeerde medicaties/doseringen meegeven. Tevens wordt je met een MOO zo vaak naar huis gestuurd met "hersentumor" of "tia"...

We hebben getwijfeld of we al deze informatie op het forum wilden zetten. Ik zelf vind dit beter omdat we heel vaak zien dat mensen elkaar pb's sturen over medicatie en/of doseringen en dan heb je er ook geen zicht op of het juist is.

Aanvullingen/verbetering zijn echter altijd welkom! ;)

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 19, 2011 7:11 pm 

Ik mis de dosering van Doxoral.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 19, 2011 7:19 pm 

@ Frida: Ik snap dat je je bedenkingen hebt, maar ik vraag me wel af welke doseringen volgens jou dan fout zijn. Jammer dat je dat niet concreet aangeeft.

@ Rian: Inderdaad, die zal wel weggevallen zijn, komt er snel bij te staan.
Edit: hij staat er wel tussen, dus iemand heeft dat aangepast of we hebben het allebei over het hoofd gezien omdat het niet vetgedrukt stond net als de andere, zal ik even aanpassen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 19, 2011 9:07 pm 

Ik vind dit zeer waardevol, al snap ik Frida's bedenkingen. Maar tegenwoordig kan iedere rattenbezitter die een beetje handig is met google op diverse fora doseringen en 'voorkeurs'medicatie terugvinden, en er is veel via internet te bestellen. Als men zelf wil gaan dokteren zijn de mogelijkheden helaas legio voor handen. Dan kun je maar beter de juiste informatie plaatsen, zodat er niet nog grovere fouten worden gemaakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 19, 2011 10:19 pm 
Ere-lid

Welke doseringen kloppen niet volgens jou Frida?

Voor de rest, zoals aangegeven in het topic gaat het over algemene aandoeningen die vaak gemist worden door da's of waar de verkeerde meds bij voorgeschreven worden. Dáárvoor is het stuk bedoeld, om leed bij ratten en hun eigenaars te voorkomen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 19, 2011 10:20 pm 
Ere-lid

Ohw, Marjoleine, op welke doel je?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 20, 2011 5:53 pm 

Jolanda M schreef:
Welke doseringen kloppen niet volgens jou Frida?

Voor de rest, zoals aangegeven in het topic gaat het over algemene aandoeningen die vaak gemist worden door da's of waar de verkeerde meds bij voorgeschreven worden. Dáárvoor is het stuk bedoeld, om leed bij ratten en hun eigenaars te voorkomen.

Ik wil juist niet aangeven bij welke medicatie de dosering niet klopt omdat er helaas te vaak misbruik wordt gemaakt door mensen die nog restjes antibiotica in huis hebben en daarmee naar eigen inzicht aan de slag gaan zonder een dierenarts te raadplegen. Maar ongeveer 50% van de doseringen kloppen niet (meer).

Ook algemene aandoeningen hebben niet altijd een voorkeursmedicatie. Luchtwegproblemen is daar een voorbeeld van. Doxoral is wel een eerste keus middel bij ongecompliceerde luchtweginfecties maar bij wat meer gecompliceerde infecties niet meer.
Nu lijkt het een beetje alsof doxoral altijd het beste middel is. En dat is dus pertinent niet waar.
En daarnaast zijn er bij luchtwegproblemen nog zoveel andere aanvullende medicijnen zoals luchtwegverruimers, ontstekingsremmers en zelfs diuretica dat je niet standaard van 1 middel kunt uitgaan. Iedere aandoening heeft zijn eigen medicatiebeleid nodig en een "luchtweginfectie" is als aandoening misschien wel standaard maar de oorzaak die die infectie veroorzaakt is dat in veel gevallen niet. Mycoplasma P. is vaak een grote boosdoener en dan is het prima om doxoral te geven. Maar ook enrofloxoral en tylosine pakken mycoplasma P. aan. En dan komt het ook nog regelmatig voor dat mycoplasma P. niet de direkte boosdoener is (al lift het regelmatig mee). Synulox of sulfatrim zijn ook prima antibiotica om luchtwegproblemen aan te pakken (ze nemen alleen geen mycoplasma mee).
En bij een gecompliceerde luchtweginfectie, longontsteking (een echte longontsteking is echt iets anders dan een reutel), is doxoral absoluut geen eerste keus middel meer, je moet dan overschakelen naar bactericide antibiotica. De aandoening is echt te ernstig om met een bacteriostatisch antibioticum aan de slag te gaan.. Een longontsteking moet echt radicaal worden aangepakt om resultaat te boeken.

Bij een middenoorontsteking is de medicatie wel een stuk duidelijker. Echt zo breed mogelijk behandelen en ook zo snel mogelijk.

Ik blijf er helaas dus bij dat een standaardbehaneling met medicatie niet echt bestaat. Iedere aandoening heeft zijn eigen behandeling nodig en een dierenarts hoort daar de medicatie op aan te passen.
Doseringen staan meestal wel vast (via de omrekentabel) maar zelfs dat is relatief omdat dat ook afhaneklijk is van andere medicatie die tegelijkertijd wordt gegeven. En onder gelijktijdig wordt niet verstaan dat er een uur tussentijd moet zijn van de verschillende medicatie maar de tijd dat verschillende middelen elkaar in het lichaam tegenkomen. en daardoor interacties kunnen geven.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 20, 2011 10:29 pm 
Ere-lid

Sorry Frida, maar als je niet wilt aangeven waar het niet zou kloppen kan ik er verder niets mee.
Ook met je verdere post kan ik niets, er is hierover al genoeg duidelijke uitleg geweest.

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]