Het is nu ma nov 20, 2017 4:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 21, 2011 1:03 am 

Je hoeft er ook niets mee, ik heb alleen mijn bedenkingen verder uitgelegd.

Doseringen van receptplichtige medicatie heb ik nooit openbaar neergezet en ga ik ook nooit doen, sorry.
Mijn verdere post was bedoeld om aan te geven dat er maar weinig "standaarddiagnoses" zijn waarbij klakkeloos een "standdaardmedicatie" kan worden gegeven.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 21, 2011 10:56 am 

Je hebt je punt nu wel gemaakt, Frida. Alles wat je schrijft is niet nieuw, laat staan constructief zonder bronnen of informatie die volgens jou wel klopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 21, 2011 1:20 pm 
Ben jij een dierenarts dan Frida? Dat je zoveel weet..

BerichtGeplaatst: vr jan 21, 2011 6:15 pm 

Hilde schreef:
Je hebt je punt nu wel gemaakt, Frida. Alles wat je schrijft is niet nieuw, laat staan constructief zonder bronnen of informatie die volgens jou wel klopt.

Als we het over bronnen gaan hebben dan zijn jullie ook niet erg mededeelzaam. Er wordt bij jullie informatie ook geen enkele bron genoemd. Die zou ik dan toch ook heel graag zien. Misschien inderdaad oud nieuws maar goede info wordt vaak niet onthouden terwijl de "broodje aap" verhalen zich zeer snel verspreiden.
En ook al is het niet nieuw voor de mensen die al een hele tijd meelezen, het kan nieuw zijn voor mensen die net begonnen zijn met ratten.

Ik denk dat mijn inbreng wel degelijk constructief is: Als voorbeeld dan toch maar weer de luchtwegproblemen. Een luchtweprobleem is geen standaardaandoening. Als een rat reutelt dan kunnen daar veel oorzaken voor zijn. Sommigen zijn inderdaad bacterieel en moeten met antibiotica worden behandeld. Andere luchtwegproblemen hebben helemaal geen bacteriele oorzaak en daarbij is antibiotica dan zinloos (bv COPD, Astma).
De luchtweginfecties die een bacteriele oorzaak hebben kunnen ook al niet onder 1 noemer worden geschaard. Sommige aandoeningen kunnen misschien wel goed met doxoral worden behandeld maar er zijn er ook nog wat waarbij doxoral helemaal niet zal helpen.
Luchtwegproblemen bij ratten zijn in die zin algemeen dat ze (helaas) vaak voorkomen. Evengoed moet bij ieder luchtwegprobleem een diagnose worden gesteld en daarop moet een behandeling worden vastgesteld. En nee, dat is lang niet altijd doxoral.
Het zou heerlijk zijn als dat wel het geval was. Eigenlijk hoeft er dan geen dierenarts meer aan te pas te komen. Een telefoontje met: "mijn rat heeft een luchtwegprobleem" kan dan worden opgelost omdat er doxoral wordt klaargelegd wat zo kan worden opgehaald. Helaas is de realiteit gewoon anders. Luchtwegproblemen zijn niet algemeen en kunnen ook niet zodanig worden behandeld.
Wat wel als algemeen kan worden beschouwd is dat broomhexine (bisolvon) in de meeste gevallen een positieve aanvulling kan zijn. Naast hetslijmverdunnende effect waardoor ziekteverwekkers (in het slijm) makkelijker naar buiten worden gewerkt zorgt het er ook voor dat verschillende antibiotica dieper in de slijmvliezen kunnen doordringen en daardoor ter plaatse beter hun werk kunnen doen.

Sorry dat ik op bepaalde gebieden gewoon meer thuis ben dan de gemiddelde rattenliefhebber. Maar de doseringen hier kloppen gewoon voor zeker 50% niet en de algemene medicatie bij algemene aandoeningen is helaas een utopie.

Gr.
Frida

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 21, 2011 6:32 pm 

Frida schreef:
Sorry dat ik op bepaalde gebieden gewoon meer thuis ben dan de gemiddelde rattenliefhebber. Maar de doseringen hier kloppen gewoon voor zeker 50% niet en de algemene medicatie bij algemene aandoeningen is helaas een utopie.

Gr.
Frida

Ik ben er heilig van overtuigd dat je meer thuis bent in medicatie dan de gemiddelde rattenliefhebber maar ik vind je reactie een beetje arrogant over komen.... zo van 'ik weet het beter, maar ik deel mijn kennis niet met jullie'. En dat snap ik niet. Wij geven ook aan dat je in alle gevallen beter naar een DA kan gaan maar als iemand dan bijv. Doxoral voorgeschreven krijgt kan hij op het lijstje zien wat de juiste dosering is. Het is een leidraad, geen bijbel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 21, 2011 7:07 pm 
Ere-lid

Een luchtwegprobleem is in 1e instantie wél een standaard aandoening. Je kunt aan de buitenkant niet zien wat de veroorzaker is zodat je wel een middel in móet zetten. Dan is Doxoral wel degelijk een voorkeursmiddel. Je zou idd een kweek kunnen zetten maar tegen dat je weet wat de veroorzaker is, is de rat allang begraven.
Als je na een paar dagen geen resultaat ziet kun je naar andere middelen grijpen. En voor de goede orde, ik heb een flink aantal ratten met een longontsteking met alleen Doxoral er door heen gekregen.
We hebben deze discussie eerder gevoerd, het is onzinnig om veel antibiotica in een rat te gieten. Het is voor de rat en diens kooigenootjes niet goed én voor de eigenaar niet. De kans op resistentie is levensgroot en dan ben je pas echt in de aap gelogeerd.

Over de bronnen kan ik heel kort zijn en het is absoluut geen geheim: mijn dierenarts, Faculteit Diergeneeskunde Utrecht en sommige fabrikanten.

Ik vind het overigens niet prettig dat je de info die gegeven is afdoet met een broodje aap verhaal.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 21, 2011 7:32 pm 

Ik vind je ook nogal arrogant uit de hoek komen, Frida. Er zijn meer mensen die al langer in de rattenwereld meelopen of veel ervaring en kennis hebben van medische zaken. Al bedacht dat je er zelf naast kan zitten? En suggereren dat Jolanda deze informatie plaatst zonder deskundige bronnen vind ik belachelijk, dat zegt meer over jou dan over Jolanda in mijn ogen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 24, 2011 9:35 pm 

Ik heb misschien nog een ideetje? Is het een goed idee om bij elke fabrikant (of andere bron die je gebruikt Jolanda) na te gaan wat de houdbaarheidstijd van alle soorten AB, pijnstilling en Galastop is?
Ik zit hier met allemaal doosjes AB en Galastop en elke DA die ik gehad heb geeft een andere indicatie van hoe lang je iets kan houden, dus ik neem steeds maar nieuw mee.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 24, 2011 10:01 pm 

Als het goed is staat dat op het doosje? Ik denk dat we daar namelijk geen betrouwbare uitspraak over kunnen doen gezien we niet weten wanneer het spul gefabriceerd is....

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 24, 2011 10:58 pm 
Ere-lid

Ik heb net 2 verpakkingen en de bijsluiters erbij gepakt, er staat idd een uiterste gebruiksdatum op maar dat is voor een onaangebroken verpakking. Verder alleen maar hoe te bewaren maar niet hoelang na openen.

Hmzz.... op Fidin vind ik wel eea. Ik zal eens zien wat ik er mee kan.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 25, 2011 8:53 am 

Op de doxoral staat dat het na openen nog 14 dagen houdbaar is bij kamertemperatuur. Het staat op het flesje.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 25, 2011 9:18 am 

Ja, bij Dox zie ik het inderdaad op het flesje staan, daarom ging ik het me ook afvragen. Ik heb hier nl nog 3 flesjes enrofloxoral staan van een tijd geleden

@Angela: ja, daarom gaat het er juist om hoe lang die flesjes houdbaar zijn na openen. Ongeopend blijven ze vaak heel lang goed, maar na openen vergaat de ene werkzame stof in AB soms heel snel, de ander weer heel langzaam.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 25, 2011 10:55 am 

Mij staat bij dat enro maximaal een maand houdbaar is na opening, dat soort dingen moet wel goed te vinden zijn op fidin of astfarma ofzo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 25, 2011 12:05 pm 
Ere-lid

Is wel lastig, Dox is nl in de koelkast langer houdbaar en op Fidin staat 14 dagen :weetniet:

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 25, 2011 12:47 pm 

Ik heb dox wel eens 4 maanden na openen nog gebruikt en het werkte toen nog gewoon. Volgens mijn DA is het te gebruiken zolang de vloeistof nog helder is, als hij troebel wordt is de werking weg. :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]